Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Omdat het bouwen met stro en leem zoveel facetten heeft is hier een speciaal forumonderdeel voor geopend.

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:G,

Ik weet dat Duitsers die overlap hanteren; stond in één van de documenten genoemd in de passief huis topic. Maar jouw muren zijn nogal wat dikker en kunnen zo meer warmte transporteren. Bovendien is de delta T over een binnenmuur kleiner dan over een buitenmuur.
Goed punt. Denkpiste bij deze afgevoerd.

Dutch John schreef: Tekening 3 vind ik tot nu het best, maar op de lekenschaal sta ik niet veel hoger dan jij... Wel lijkt me de lange binnenmuur isoleren met stro overdreven, vergeleken met de geringere isolatie van de buitenmuur door houtwolplaat. Misschien wil je de ruimtes achter de binnenmuur ook tot een redelijk niveau verwarmen? Dan mag die muur toch wat lekken?
De ingeving was vooral owv volgende elementen:
1 bij deze binnenmuur geen probleem om stro toe te passen (condens)
2 stro is veruit het goedkoopst.
3 lekken naar de andere ruimtes is op zich geen probleem, maar wil een eigen verwarmingssysteem(rocket-bell) voor het A-compartiment. Lekken veronderstellen dan een grotere capaciteit. Zie het als winst boeken waar ze makkelijk te rapen valt ...

Dutch John schreef: Kun je geen ruimte erbij trekken om het verlies door spouw en sto te verminderen? Of genoegen nemen met minder ruimte? Of misschien afscheid nemen van die eethoek die alleen met kerst gebruikt wordt? Vaak zijn ruimtes gevuld met meubels... alleen om ze te vullen. Zo maar wat gedachtes. Ik ken natuurlijk jouw indeling niet.

Groet,
DJ
Ja met minder kan ik tevreden zijn. De indeling is zoals op bovengaand schema. En dit voor 2 identieke ruimtes boven elkaar. Onderste ruimte wordt keuken+living. Bovenste studieruimte voor vrouw(beroepsmatig) en kinderen. Probleem is niet de beperktheid, maar dat de ruimte smal , lang en hoog dreigt te worden.

En een kleine zijsprong: al surfend naar binnenisolatie een interessant produkt tegengekomen: multipor. Iemand ervaring hiermee ?

G
xychix
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 aug 2010, 12:14

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door xychix »

ff iets geks....

stenen muur, thermische massa, niets mis mee. Zou je het huis niet aan de buitenkant isoleren !?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

Moest het compact zijn wel. Maar het is veel te groot daarvoor.
Kost me een fortuin en eindig ik alsnog met een véél te groot (goed geïsoleerd) volume om te verwarmen.
Ook wil ik de handgekapte steen niet wegsteken aan de buitenkant.Dan is de charme van het huis ook weg.

Ruimteverlies binnen is dan weer niet echt een punt ...

G
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door walter vaes »

Als je teveel binnenruimte hebt, kan je misschien ook kalkhennepblokken toepassen. (de isolatie waarde is wel maar de helft van minerale wol per cm)
Er zijn nog niet veel verdelers van dat materiaal.

http://www.vibe.be/downloads/1.Technisc ... ribloc.pdf

http://www.chanvribloc.com/
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

Chanvribloc heb ik ook overwogen.
Voor een muurdikte van 15 cm geeft dit een thermische weerstand van 2,1m²K/W (U= 0,4761W/m2K ) voor de prijs van 45 euro/m² Voor de blokken, BTW inbegrepen, maar zonder afwerking.
Muurdikte van 30 cm kom ik al aan 89 euro/m² enkel voor de blokken. Wel een R van 4,2m²K/W.(U=0,2380W/m2K )

Zie er de voordelen tov van strobalen niet dadelijk van in. Dit systeem blijft ook met dezelfde nadelen kampen als strobalen: dagkanten ramen en doorbrekingen door bestaande binnenmuren.

Maar het is op zich een mogelijkheid die ik inderdaad nog niet mag afschrijven. Heeft bijvoorbeeld geen probleem van leem aan de spouwkant ...


Ter vergelijking pavadentro 8cm heeft een U van 0,5625W/m2K voor de prijs van 29 euro per m²
Strobalen 35 cm U van 0,17 W/m2K voor 12(?) euro per m²


G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

Hier had ik ook al aan gedacht als laaste isolatie-oplossing:
(begin in de fase van de desperate houseman te komen)
http://www.demorgen.be/dm/nl/2907/Magaz ... lijn.dhtml
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door Dutch John »

Da's nou ongeveer de woning die ik altijd als ideaal beschouwd heb. Niet een petieterige caravan (nooit begrepen dat mensen daar vrijwillig en voor hun plezier een vakantie aan opofferen, maar dat terzijde) maar een kleine comfortabele woning gebouwd een een schuur annex werkplaats. Praktisch en zuinig in energieverbruik. Misschien geen statussymbool aan de buitenkant, maar daar zie ik toch niets van.

Alle gekheid op een stokje, G, ik denk dat je er niet aan ontkomt om alle niet-dragende binnenmuren eruit te breken en een nieuwe inrichting moet maken. Ik moet ook op dat hakblok.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door kockie »

Binnenkort forumklusweek bij DJ en bij Gandalf?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door Dutch John »

Vele handen maken licht werk, maar dat gaan we niet redden in een week... Of bedoel je alleen het slopen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

Zelfs het slopen wil ik nog zien in één week tijd ...

Foto'tje van 5 jaar geleden, intussenal wat verbeterd, maar geeft wel een beeld van de grootte (nokhoogte is 14,50m)
huis1.JPG
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

Dutch John schreef: G, ik denk dat je er niet aan ontkomt om alle niet-dragende binnenmuren eruit te breken en een nieuwe inrichting moet maken. Ik moet ook op dat hakblok.
Dj,

Om een doorlopend geventileerde spouw te creëren neem ik aan ?
Dat je mij dat adviseert neem ik aan, maar jijzelf hebt toch al een doorlopend geventileerde spouw ?

Trouwens bij mezelf geeft het ook een zeer hoge investeringskost.

Het huis is volledig onderkelderd. Nieuwe muren moeten opgetrokken vanaf het fundament.
Muren 2m60 opmetselen in de kelder. Vervolgens op het niet gebruikte eerste verdiep. (4,20m hoog vloerdoorsnede ingeteld) Om pas dan in de gebruikte zone te belanden...
huis2.JPG
Wit voor de keldermuren
Ongebruikt compartiment, maar op te metselen owv een nieuw dragend binnenblad
Huidige compartiment zou geïsoleerd moeten worden
Slaapkamers in eindfase van verbouwing. Dak hier al zwaar geïsoleerd
Twee bovenste (rood en paars) zouden dus maximaal geïsoleerd moeten worden.

Ik ga praktisch het volume van een volledig huis onder mijn huidige woonvertrekken moeten opmetselen. Ik denk dat ik dan beter een nieuw huis kan zetten ...
Begin er steeds meer voor te voelen om die 8cm houtwol+leem gaan te gebruiken.
De muur zou dan tussen U=0,5 en U=0,6 eindigen. Dat 1/5 de van de huidige waarde ... Bovendien blijft de muur als één geheel werken en houd ik de zomerwarmte op die manier buiten.
Tov een LEW zal ik in de Winter nog wat meer stoken, maar met die oplossing zal ik in de zomer geen energie verbruiken om te koelen. Het systeem wordt ook in mijn streek met gelijkaardige huizen al een 10tal jaren met succes toegepast en de investeringskost blijft overzichtelijk ...

Een ander voordeel dat ik erin zie is dat het het huis niet in een definitieve "plooi" legt.
Grote kans namelijk dat ik het huis van de hand doe als de kinderen groot zijn, of alleszins het op een andere manier zal bekijken (meergezinswoning? of toerisme? of Praktijkruimte zelfstandige? of ....)


G
Een moderator wijzigde dit bericht:
Onderstaande quotes zijn herstelde berichten die verdwenen waren door de servercrash
Krelis schreef:Krelis Ik zou eerder aan tonzon (folie) denken. Kun je daartegen altijd nog een leemstuc-afwerking maken.
Ik heb dit ooit met de binnenmuur van een tussenwoning gedaan (de gedeelde muur met de buren dus) en daarin verwerkt een warmtewand verwerkt.

Plastic landbouwfolie tegen muur, latten, tonzonfolie etc.......

Geloof dat dit systeem ook bij de sitenvan de12ambachten was te zien

Ook was er nog plaatwerk dat via strikolith is of was te leveren. Dat procedé werd via de schoonzoon van wijlen Willy Bouwens geleverd.
Gandalf schreef:Krelis,

Dat systeem gaat van een heel andere logica uit: dampdicht isoleren.
Dat is inderdaad nog niet uitvoerig behandeld.

Heeft ook weer voor- en nadelen, zeker bij volle muren.
Nadelen die mij afschrikken:
-uitvoering komt héél erg nauw. Minste constructiefout en condensproblemen.
-De doorbrekingen door binnenmuren en vloerbalken zijn om dezelfde reden nog problematischer dan bij dampopen isoleren.
-volle muren kunnen niet meer langs binnen drogen.
-Binnenruimte wordt vollKrelis,

Dat systeem gaat van eeKrelis,

Dat systeem gaat van een heel andere logica uit: dampdicht isoleren.
Dat is inderdaad nog niet uitvoerig behandeld.

Heeft ook weer voor- en nadelen, zeker bij volle muren.
Nadelen die mij afschrikken:
-uitvoering komt héél erg nauw. Minste constructiefout en condensproblemen.
-De doorbrekingen door binnenmuren en vloerbalken zijn om dezelfde reden nog problematischer dan bij dampopen isoleren.
-volle muren kunnen niet meer langs binnen drogen.
-Binnenruimte wordt volledig afgesloten. Zoals een plastic zak. Balansventilatie komt weer om de hoek kijken.

Gn heel andere logica uit: dampdicht isoleren.
Dat is inderdaad nog niet uitvoerig behandeld.

Heeft ook weer voor- en nadelen, zeker bij volle muren.
Nadelen die mij afschrikken:
-uitvoering komt héél erg nauw. Minste constructiefout en condensproblemen.
-De doorbrekingen door binnenmuren en vloerbalken zijn om dezelfde reden nog problematischer dan bij dampopen isoleren.
-volle muren kunnen niet meer langs binnen drogen.
-Binnenruimte wordt volledig afgesloten. Zoals een plastic zak. Balansventilatie komt weer om de hoek kijken.

Gedig afgesloten. Zoals een plastic zak. Balansventilatie komt weer om de hoek kijken.

G





Krelis schreef:
Gandalf schreef:
Krelis,

Dat systeem gaat van een heel andere logica uit: dampdicht isoleren.
-knip-
Je zou bij tonzon kunnen informeren. Er staat of stond ook een filmpje op hun site.

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

Geregistreerd: zo jun 5 20:38:05
Berichten: 20 Ik zou eerder aan tonzon (folie) denken. Kun je daartegen altijd nog een leemstuc-afwerking maken.
Ik heb dit ooit met de binnenmuur van een tussenwoning gedaan (de gedeelde muur met de buren dus) en daarin verwerkt een warmtewand verwerkt.

Plastic landbouwfolie tegen muur, latten, tonzonfolie etc.......

Geloof dat dit systeem ook bij de sitenvan de12ambachten was te zien

Ook was er nog plaatwerk dat via strikolith is of was te leveren. Dat procedé werd via de schoonzoon van wijlen Willy Bouwens geleverd.





Omhoog

Gandalf Berichttitel: Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalenGeplaatst: ma jun 6 20:21:12


Huisfilosoof


Geregistreerd: do jun 17 9:29:19
Berichten: 717
Woonplaats: Hautes Fagnes (B) Krelis,

Dat systeem gaat van een heel andere logica uit: dampdicht isoleren.
Dat is inderdaad nog niet uitvoerig behandeld.

Heeft ook weer voor- en nadelen, zeker bij volle muren.
Nadelen die mij afschrikken:
-uitvoering komt héél erg nauw. Minste constructiefout en condensproblemen.
-De doorbrekingen door binnenmuren en vloerbalken zijn om dezelfde reden nog problematischer dan bij dampopen isoleren.
-volle muren kunnen niet meer langs binnen drogen.
-Binnenruimte wordt volledig afgesloten. Zoals een plastic zak. Balansventilatie komt weer om de hoek kijken.

G





Omhoog

Krelis Berichttitel: Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalenGeplaatst: ma jun 6 21:01:28



Geregistreerd: zo jun 5 20:38:05
Berichten: 20 Gandalf schreef:
Krelis,

Dat systeem gaat van een heel andere logica uit: dampdicht isoleren.
Dat is inderdaad nog niet uitvoerig behandeld.

Heeft ook weer voor- en nadelen, zeker bij volle muren.
Nadelen die mij afschrikken:
-uitvoering komt héél erg nauw. Minste constructiefout en condensproblemen.
-De doorbrekingen door binnenmuren en vloerbalken zijn om dezelfde reden nog problematischer dan bij dampopen isoleren.
-volle muren kunnen niet meer langs binnen drogen.
-Binnenruimte wordt volledig afgesloten. Zoals een plastic zak. Balansventilatie komt weer om de hoek kijken.

G


Je zou bij tonzon kunnen informeren. Er staat of stond ook een filmpje op hun site.





Omhoog

Pagina 2 van 2
[ 29 berichten ] Ga naar pagina Vorige 1, 2


Forumoverzicht » Discussie » Duurzaam bouwen
Alle tijden zijn GMT
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

De rest lijkt verloren.

Niet getreurd, ik vat even kort samen wat volgde:

Krelis post nog een link met andere eco-bouwstijlen.oa leembouw.

DJ oppert dat hij ook de piste van stroleem aan het bekijken is.

Gandalf herinnert zich dat die laatste piste zijn uitgangspunt was bij de zoektocht naar binnenisolatie.
Maar dan onder de vorm van een mengeling die erg "licht" is dus veel isolatiemateriaal en weinig leem.
Ideaal is een mengsel dat rond 300à500 kg/m3 weegt. Dit haalt dan een aanvaardbare lambda-waarde.
Stro zal dan gedeeltelijk vervangen worden door zaagmeel en/of kurk of ...

Wel komen we dan tot de conclusie dat de droogtijd bij deze isolatiemethode erg lang kan uitvallen.

Wellicht moet er ook onderscheid gemaakt worden bij binnenisolatie tussen volle buitenmuren en buitenmuren met een spouw.

Gandalf is na lezing van de ISOLIN-studie(http://www.curbain.be/fr/energie/docume ... 10_web.pdf) tot de conclusie gekomen dat voor een volle buitenmuur er rekening moet gehouden worden met de heilige drie-eenheid: isolatie-inertie-vochthuishouding. (daarnaast ook de os en de ezel, zijnde budet en tijd)
Eén factor daaruit maximaliseren leidt (zeker bij volle muren) tot problemen.(volgens G)

Gandalf beweert dat bij zware isolatie langs binnen bij een spouwmuur (zoals bij DJ) er toch ook gevaar is dat het dauwpunt in het binnenblad komt te liggen.

DJ vindt het dan weer eigenaardig dat Gandalf wél een zware isolatie bij zijn binnenmuren wil toepassen, gelijktijdig met een matige buitenmuurisolatie.
Ook vraagt hij zich af of bij deze binnenmuren dan niet evengoed het dauwpunt in de muur of de onverwarmde kamer daarachter kan komen te liggen.
Laatst gewijzigd door deleted op 02 jul 2011, 01:40, 2 keer totaal gewijzigd.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door deleted »

@DJ:
De binnenmuren tussen verwarmd en onverwarmd ga ik proberen maximaal te isoleren omdat het volgens mij gewoon kan.
Reden daavoor is dat deze binnenmuren :
a) nooit zo onderhevig zijn aan temperatuurschommelingen als buitenmuren.(tussen 0 en 18 graden op jaarbasis, terwijl dit voor buitenmuren makkelijk -20 tot +30 kan zijn. Dit vermindert het risico op condens enorm. Ook is er geen vocht van buitenaf (regen, mist, sneeuw)
b) de onverwarmde ruimtes erachter kunnen naar hartelust geventileerd worden.
c) de goed geïsoleerde (dus warme) binnenmuur zal maar weinig vocht te verwerken krijgen juist omdat die warmer is dan de buitenmuur. Het vocht zal eerder tegen het koudste oppervlak neerslaan en dat zijn deze geïsoleerde binnenmuren zeker niet.

Dus de buitenmuren zou ik beter willen isoleren, maar het kan niet owv het evenwicht in de heilige drievuldigheid. Waar het wel kan doe ik het ook . Samen met strobalen in plafond en vloer, kom ik dan al aan 85% van de buitenschil die erg goed geïsoleerd is. Ook bekijk ik of aan de koude, maar droge noordkant de matige binnenisolatie niet kan aangevuld worden met een strobalenmuur langs buiten. (acherkant huis) De 15% buitenschil die matig geïsoleerd is voor de 10% zuid. Hier verlies ik aan isolatie, maar win ik in voor- en najaar aan gratis instraling en opslag van zonnewarmte. Ook heeft deze muur veel raamoppervlak. Een erg goede isolatie zou door de ramen ook al een heel stuk rendement verliezen.
De overblijvende 5% is westkant. Hier zal ik mijn verlies moeten nemen. Het gevaar op condens immers te groot. Wellicht gebruik ik aan deze kant zelfs een zwaarde stroleemmengeling. De 5% van het totaalopppervlakte biedt trouwens nauwelijks mogelijkheid om veel energiewinst te boeken, waarom dan risico's nemen met vocht?

Dit is op dit moment mijn idee erover. Mocht ik daar ergens dingen verkeerd zien of denken, dan hoor ik het graag natuurlijk. Zeker zolang ik nog niet aan de opbouw begonnen ben ...
Waar ik wel nog over twijfel is of de binnenisolatie (stroleem) nog te combineren valt met een strobalenmuur aan de buitenkant op het Noorden. Bij volle muren dus. Mijn gevoel zegt dat de kans dan wel heel groot is dat het dauwpunt (op koude winterdagen) in die strobalen buiten komt te liggen...

En ivm condenspunt in het binnenblad bij spouwmuren van DJ's huis: Ga je de strobalen, met leemdip, tegen het binnenspouwblad plaatsen of laat je een tweede spouw tussen binnenblad en strobalen ? Bij mijn mijn opmerking 'gevaar op dauwpunt in binnenblad' had ik een opdikking met strobalen van het bestaande binnenblad in gedachten. Maar bij herlezing van het topic, zie ik dat je in het begin sprak over een nieuwe, extra spouw ...
G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Massieve natuurstenen muur isoleren met strobalen

Bericht door Dutch John »

Tsja G,

Vooralsnog zijn we ongeveer de enigen die jouw herbouw doordenken. Jij met beperkte kennis en ik met één strobouwtje achter de rug, een aantal boeken en wat boerenverstand. De blinde helpt de lamme. Misschien zou je via strobouw België (of hoe dat heet) wat meer kennis kunnen verkrijgen? Een paar meningen kunnen verwarrend werken als ze tegenstrijdig zijn en alleen gebaseerd op aannames. Wat we nodig hebben is iemand die al een dergelijk project achter de rug heeft. Met de nodige vervolgjaren.

Ik wil de gedipte strobalen plaatsen tegen het binnenblad, waarvan de stuc is verwijderd en de kale stenen zijn voorgelijmd met leem. De aanhechting is gedacht om vochttransport te vereenvoudigen en om een geleidelijke overgang van stro naar baksteen te verkrijgen. De balen worden op een mechanische manier vastgetrokken tegen de muur. De in een later stadium te isoleren enkelsteens buitenmuren zonder spouw krijgen de balen als voorzetwand met ruime, beluchtte spouw.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie