Dag Allen,
Inmiddels heb ik van de goedheiligman een vochtmeter gekregen.
Deze:
http://www.detectorshop.nl/meetinstrume ... orhout.phpVoor het hout wat ik stook, kan ik hem niet gebruiken: je wordt geacht de twee prikkertjes in zo'n 5 mm in het hout te duwen. Bij het hardhout wat ik stook, gaat dat niet. Dan heb ik een moker nodig.
Verder heb ik, op aanraden van velen op dit forum, zojuist toch maar een klep in het (enkelwandige) gedeelte van mijn schoorsteen gemonteerd. Fluitje van een cent inderdaad. Twee gaten boren, "saté-prikker" waar de klep op vast zit er door heen duwen en de pijp weer monteren.
Eigenwijs als ik ben, heb ik nog steeds ernstige twijfels over het nut van het ding. Er sluit zo'n een rand van zo'n 8 mm niet af en in het midden zit ook een gat van enkele vierkante centimeters. Ik weet het, zo'n klep mag maximaal zo'n 80% afsluiten. Maar goed. Ik zal het wel merken. (vooral als ik bij het weer opstoken vergeet het ding open te zetten....)
Verder ben ik vast de enige nederlander die er qua isolatie op achteruit is gegaan door zijn enkelglas met kunstof voorzetramen te laten vervangen door HR++ glas.
Of zou dat komen omdat de kozijnenboer nog steeds niet de rubber afsluitstrips is komen plaatsen zodat de 15 openslaangde ramen in mijn kamer niet meer tochten?
groeten, Klaas. (vrouw en kinderen een weekeindje weg, 14°C binnen is dus warm zat).