buffervat vermogen spiraal

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

buffervat vermogen spiraal

Bericht door ecogoeikoop »

De spiraal in een buffervat, die moet toch een bepaald vermogen hebben?

bvb: Neem nu een buffer van 1000L: De warmtewisselaar of spiraal in de buffer die aan de radiatoren of houtketel hangt, die moet toch genoeg vermogen hebben om bepaalde warmte te kunnen opnemen / afgeven? Of werkt het niet zo?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door chathanky »

Het spiraal moet een vermogen hebben om het vermogen af te dragen aan je radiatoren vvw. of anders.
Het spiraal moet dan ook voldoende groot zijn om alle warmtelichamen te voorzien van voldoende warmte.

Het vat zelf is de buffer, daar spaar je de warmte op middels een houtkachel of een cv ketel.
Die heeft geen specifiek vermogen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door Albert van WdJ »

Wanneer ik kijk op de Nefit, 80 lindirect gestookte boilers die ik gebruik, dan heeft de spiraal een inhoud van 3,3 liter en een doorsnee uitwendig van 19 mm (koper), en een vermogen van 29Kw.

Daarmee kun je dus uitrekenen hoe lang deze spiraal is in verhouding tot het vermogen.

Ik gebruik 2 van deze boilers (ondersteboven) om de warmte uit de drukloze buffer over te dragen op het cv-systeem (onder druk)
Cv-water stroomt door de 2 spiralen.

Albert
Change, before you have to.
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door chathanky »

De temperaturen die zijn ook wel vermeldingswaardig Albert.
Of je nu een overdracht hebt van 30 graden verschil of 60 graden.
Die 29 kw is mijn wetens gebaseert op een volledig afgekoelde boiler naarmate de boiler verder opgeladen is neemt het vermogen.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door Albert van WdJ »

chathanky schreef:De temperaturen die zijn ook wel vermeldingswaardig Albert.
Heb je gelijk in chathanky. Even niet aan gedacht.

Ik heb ook een indirecte boiler van 80 l in gebruik voor warm tapwater.
Opvallend is echter dat de onderkant van de boiler (zo'n 15 cm van onder) niet heter wordt dan 30 graden, terwijl de thermostaat staat op 57.
Ik verwacht dat daardoor ook de capaciteit van de spiraal redelijk goed benut wordt.
Maar dit is een fabrieksinstelling via Nefit, bij zelfbouw ligt het waarschijnlijk anders.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door Bufferboost »

@Ecogoeikoop,

het vermogen van een warmtewisselaar is idd. afhankelijk van het gevraagde vermogen. Misschien dat ik je iets op weg kan helpen met mijn praktische ervaring hietromtrent. Zoals te zien in de draad "Ontwerp en monitoring Houtvergasser i.c.m. buffer" heb ik zelf de spiraalwarmtewisselaar ontworpen. Aanvankelijk dezelfde vraag gesteld als jij, niet een écht simpele formule gekregen ...? Uiteindelijk ben ik op basis van veel voorbeelden uitgekomen op een standaard uitgekomen van 0,06 m2 spiraalwarmtwisselaaroppervlakte per kW (koper). In mijn voorbeeld ben ik uitgegaan van een opnamevermogen (aan CV-zijde) van 50 kW hetgeen betekent dat ik 3 m2 spiraalwarmteoppervlakte heb geinstalleerd. Oftewel 35 m. koperen buis (28 mm.), i.e. 6 standaard lengten aan elkaar gezet, gebogen met een spoeldiameter van 1,2 m. en een spoed van ca. 9 cm.

Mijn praktijkervaring is dat de wisselaar het prima doet en ruime overcapaciteit heeft hetgeen niet erg is want (in mijn geval) wordt de uitgaande temperatuur mechanisch teruggebracht middels mengthermostaat (compensatie vanuit retour CV).

mvg. Hans
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door ecogoeikoop »

bedankt voor jullie antwoord

@ bufferboost: Je antwoord is heel interessant!
ttz: 0,06 m2 spiraalwarmtwisselaaroppervlakte per kW en 35 m. koperen buis (28 mm) voor 50kW

Ik heb al een beetje gezocht naar buffervaten op internet en nergens staat er wattage bij van de spiraal, dit is toch vreemd?? Moet ik die dan raden?

Als je een bepaald vermogen kwijt moet van je houtCV cassette... bvb in mijn geval 28kW naar de CV, misschien gaat het zonder spiraal?
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door chathanky »

De vermogens van de spiralen staan echt wel vermeld als je de goede gegevens kan vinden.
Daarbij staat ook vermeld onder welk temperatuursregime het vermogen wordt afgegeven.
Met oudere vaten kan het idd wel eens lastig zijn.

Zonder die gegevens kun je nooit een vat selecteren op jou maximale warmtevraag.
Bij oudere vaten wordt ook wel eens de vo weer gegeven. (verwarmend oppervlak) Je moet deze dan zelf doorrekenen naar jou situatie.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door account verwijderd »

Hoi Ecogoedkoop,

Ik heb verschillende oude valliant cv ketels gesloopt. Hierin zit ook een compacte warmtewisselaar voor het tapwater verwerkt. (uit een valliant combiketel)
Deze wisselaar is gemaakt van zwart hard kunstof, met 3 koperen spiralen erin en
4 stuks 3/8 aansluitingen. De wisselaar is ca 28KW aan vermogen. Ik heb die wisselaars in het begin
op een 29KW hout cv aangesloten gehad, dit gaat perfect. Later heb ik een buffer geplaatst en de wisselaar
verwijderd uit het systeem.

Als je hem wilt hebben, kun je hem zo van me krijgen, wel zelf ophalen dan.

Gr. Michel
Verwijderd
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door JantjeV8 »

Is het vermogen om temperatuur af te geven ook niet afhankelijk van de doorspoelsnelheid van het medium?

Ik bedoel dus: bepaald de pomp ook niet mee of de warmtewisseling goed gaat?
ecogoeikoop
Berichten: 80
Lid geworden op: 06 nov 2009, 17:15

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door ecogoeikoop »

merci iedereen voor jullie antwoord.
Intussen heb ik nog wat opzoekingen gedaan en als ik het goed voor heb worden spiralen enkel bij open buffervaten gebruikt en dus geen spiraal bij een gesloten buffervat tenzij voor het circuit van het sanitaire gedeelte.
Indien geen spiraal = hoogst mogelijk vermogen hé?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef:Is het vermogen om temperatuur af te geven ook niet afhankelijk van de doorspoelsnelheid van het medium?

Ik bedoel dus: bepaald de pomp ook niet mee of de warmtewisseling goed gaat?
Oppervlak en warmteverschil zijn van belang (deltaT) De "doorspoelsnelheid" zit min of meer verwerkt in de deltaT.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door chathanky »

De doorspoelsnelheid is zeker wel van belang.
Als je buffer bv 40 graden is en je druppelt hem vol met 80 graden voedingswater blijft de delta T 40 graden en het vermogen minimaal.
Met een snellere doorstroming neemt het vermogen toe en kan de delta T nog steeds gelijk blijven. Als de doorstroming nog hoger wordt zal de retour gaan stijgen.

Een delta T van 90/70 op een vat van 60 graden is de gemiddelde temperatuur 20 graden en bij een 90/80 25 graden. Een winst van 25% dus.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: buffervat vermogen spiraal

Bericht door Chicken Power »

michel schreef:Ik heb verschillende oude valliant cv ketels gesloopt.
goede zaak :mrgreen: t was alleen maar populair door de grote massaproductie en plaatsing, ellende merk.
michel schreef:Hierin zit ook een compacte warmtewisselaar voor het tapwater verwerkt. (uit een valliant combiketel)
Deze wisselaar is gemaakt van zwart hard kunstof, met 3 koperen spiralen erin en
4 stuks 3/8 aansluitingen. De wisselaar is ca 28KW aan vermogen.
Dit is de zogenaamde 'tappot' van Valliant. Overwegend niks dan ellende met de kunststof. Werden al dan niet onder 'coulance' regeling vervangen door een echte R.V.S. platenwisselaar en aanvullende pijpsukken.

Niks meer mee doen dan expirimenten, dan verantwoord afvoeren en vervangen door wat beters.

Groet, Cp
Verwijderd.
Plaats reactie