Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door nck »

It giet oan!
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door Dutch John »

Hallo Michel,

Alle Achtung! Zegt de Duitser. Je maakt je beloftes waar. En in korte tijd.

Dat van de NOx emissies klopt. Maar is een beetje dubbel. Als je hout gewoon verstookt, dus bij relatief lage temperaturen, dan is het moeilijk alle koolwaterstoffen 100% schoon weg te branden. Tenzij je een heel lang brandtraject hebt en/of met bijvoorbeeld zand als hitteverspreider gaat werken. Stoken bij hoge temperaturen (boven 1200 graden) is schoon, maar leidt tot meer NOx uitstoot.

Het hele NOx verhaal is sowieso dubieus. Toen de diesels Low-NOx moesten worden, kon dat alleen door een koelere verbranding. Maar een koelere verbranding levert minder vermogen. Om het oude vermogen terug te krijgen moest meer brandstof ingespoten worden. Dus een beter milieu door meer brandstof te verstoken?!

Die turbine van je, was die in z'n vorige leven een Gast lucht(schotten)motor? Hij lijkt tenminste identiek.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Goed gezien, het is alleen geen gast motor, de levertijd van deze importeur liet op zich wachten.

De motor in de film is een aangepaste globe motor. (4 vaans)
In een eerdere test liep deze motor vast op stoom, dit omdat hij daar aanvankelijk niet voor gemaakt is.
Hij loopt in standaard uitvoering vast op de vanen.
Met een simpele aanpassingen aan de vanen, loopt ie dus perfect op verzadigde stoom.
Verder moet je interne corrosie van het gietijzer tegen gaan, hier is ook een oplossing voor gevonden.

Ik ga strakjes testen met 3 ketels.

(Die nox waarde weet ik ook pas sinds kort, had er verder nog nooit van gehoord.)
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door Dutch John »

Mijn ervaring met perslucht schottenmotoren of vaanmotoren is vooral de gevoeligheid voor vocht. Paar druppels vocht zonder vernevelaarolie en de rotor roest binnen enkele dagen vast op onder- en bovendeksel. De vanen kunnen wel wat hebben, die zijn van fiber en trekken zich wel door vliegroest heen. Normaal heeft dit type motor 1 druppel vernevelaarolie per minuut nodig. Indien slecht gedroogde perslucht, dan meer olie. Ik denk dat je een volledig RVS motor nodig hebt of, indien te verkrijgen, iets met een keramisch binnenwerk. Vernevelaarolie mengen met water of stoom lijkt mij geen succes te worden ivm met verschillende kookpunten en emulsievorming. Het blijft natuurlijk een total-loss smering. Hoe heb je de smering nu opgelost?

Een vaanmotor die eenmaal vastgezeten heeft loopt ook na revisie nooit meer zo als voorheen en je kunt erop kunt er op wachten tot hij weer vast zit.

Het is niet de meest efficiente motor, maar draait wel mooi. 60 o/min is mogelijk, 3.000 ook.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Hoi,

Die motoren roesten idd. als je er een tijdje niks mee doet. De binnenkant wordt tegen het roesten vernikkeld uitgevoerd.
Smeren hoeft verder niet volgens de leverancier.

Heb net de eerste test met 3 ketels gedaan. Veelbelovend!!
Bij deze test heb ik de kachel even rustig aan laten draaien op 4 liter kraanwater.
Straks ga ik het vuurtje iets meer opstoken en kijk ik of er hogere toeren uitkomen.
Verwijderd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door Albert van WdJ »

michel schreef:Bij deze test heb ik de kachel even rustig aan laten draaien op 4 liter kraanwater.
Blijf je de ketels vullen met kraanwater?
Want ik neem aan dat kalkvrij water beter is voor de ketels.

Albert
Change, before you have to.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Hier het nieuwste filmpje met 3 ketels en de boel aangesloten met 3 delige koppelingen.
Zo kun je gelijk de gehele verdeelstukken er compleet af halen, super.

http://www.youtube.com/watch?v=2CZH1tLcz2A

Kraanwater is nu nog even tijdens het testen. Strakjes hoeft dat niet meer.
Dan doet ie het op een microchip bijvullen.

Deze film is nog met een bescheiden houtvuurtje, als je hem echt zou doorstoken draait ie zeker
100% = 2.1KW of meer.
Goed nieuws of niet? En dat met 3 keteltjes.

Let maar is op de ketels, in het midden kun je er een deksel afschroeven, dit is om ketelsteen
te verwijderen.
Verwijderd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door Dutch John »

Het wordt tijd om de motor te gaan belasten! Volgens de grafieken heb je 7 bar en 50 l/s nodig voor 2,1 kW. Doorstoken dus! Het spec blad zegt ook: max 80 graden C. Hoe doe je dat met lagers en afdichtingen?

En hoe ga je het toerental regelen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

DJ, voor de motor liggen meerdere mogelijkheden om hem geschikt te krijgen voor stoom. Ik ga eerst kijken hoelang de motor het zo uithoudt. Straks een dynamo halen, maar zou ook wel een soort vermogensmeter
willen proberen
Verwijderd
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door frans »

Ik volg het al een poosje met stijgende verbazing en bewondering.
In ieder geval al zou het uiteindelijk niet helemaal werken, volgens mij heb jij zelf al een vermogen van 2plus kWh. in je zelf zitten!
Succes,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Dank je Frans,

Heb vandaag een dynamo getest op de houtkachel gehaald uit een sloopauto.
Beter eerst even een kleinere dynamo proberen dacht ik.

Dynamo 12V, 60A.
Accu 12V, 150A.

Dit alles heb ik aangesloten op de houtkachel met ook een dashboard lampje om het veld
van de spoel te kunnen bekrachtigen.

En de dynamo schakeld in (lampje gaat uit) bij iets van 400-700 toeren denk ik.
Dit doet ie netjes.

Dan is het zaak om vooraf de druk op te voeren heb ik wel gemerkt. Boven de 2 bar keteldruk gaat het lampje volledig uit en laat de dynamo de accu bij. Onder de 2 bar keteldruk blijft de dynamo schommelen aan/uit.

Deze dynamo is 720 Watt, zegmaar 0.72 KWh bij volle belasting. Nu is de accu aardig leeg, dus het kan
dat ie nu erg veel wegtrekt, althans zo lijkt het. Ik heb 1 lekke ketel, de meest rechtse lekt op de lassok.
Dit is jammer, maar zo ontsnapt er aardig wat stoomdruk.

Dan probeer ik morgen op 2 ketels verder te werken.

Het valt mij op dat het veld van een dynamo bekrachtigen al heel veel energie kost. Ik weet niet precies hoeveel, maar het is aardig wat. Misschien is het beter om op een stappenmotor over te stappen.
Ik moet hier namelijk 100-320 Volt dc in de meterkast hebben om te kunnen inverteren.

Wie kan er even met mij mee denken?
Verwijderd
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door nck »

permanent magneet stappenmotoren (Siemens) worden regelmatig aangeboden op ebay duitsland.
deze worden daar ook aanbevolen voor gebruik met een inverter.

(ff zoeken op "permanent magnet motor" of "servomotor")

Zijn vaak gebruikte of gereviseerde cnc-servo's.

Een tweede optie is een draaistroom-motor bekrachtigen met drie condensatoren en dan gelijkrichten met een diode-brug uit een acculader van een heftruck. Wel opletten dat de diode-brug de spanning kan hebben.


Jan
Laatst gewijzigd door nck op 21 jan 2010, 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door kockie »

michel schreef:Dank je Frans,

Heb vandaag een dynamo getest op de houtkachel gehaald uit een sloopauto.
Beter eerst even een kleinere dynamo proberen dacht ik.

Dynamo 12V, 60A.
Accu 12V, 150Ah.

Dit alles heb ik aangesloten op de houtkachel met ook een dashboard lampje om het veld
van de spoel te kunnen bekrachtigen.

En de dynamo schakeld in (lampje gaat uit) bij iets van 400-700 toeren denk ik.
Dit doet ie netjes.

Dan is het zaak om vooraf de druk op te voeren heb ik wel gemerkt. Boven de 2 bar keteldruk gaat het lampje volledig uit en laat de dynamo de accu bij. Onder de 2 bar keteldruk blijft de dynamo schommelen aan/uit.

Deze dynamo is 720 Watt, zegmaar 0.72 KW bij volle belasting. Nu is de accu aardig leeg, dus het kan
dat ie nu erg veel wegtrekt, althans zo lijkt het. Ik heb 1 lekke ketel, de meest rechtse lekt op de lassok.
Dit is jammer, maar zo ontsnapt er aardig wat stoomdruk.

Dan probeer ik morgen op 2 ketels verder te werken.

Het valt mij op dat het veld van een dynamo bekrachtigen al heel veel energie kost. Ik weet niet precies hoeveel, maar het is aardig wat. Misschien is het beter om op een stappenmotor over te stappen.
Ik moet hier namelijk 100-320 Volt dc in de meterkast hebben om te kunnen inverteren.

Wie kan er even met mij mee denken?
Eerst even zeuren: denk aan je eenheden bij vermogen en energie.

Dan even een terzaken doende opmerking:

Een autodynamo heeft een vrij steile karakteristiek. Het duurt een tijdje voordat ie gaat produceren, maar als dat eenmaaal is aangebroken dan gaat het ook hard! Zie hieronder. Simpel gezegd: als je het toerental omhoog weet te brengen valt het allemaal wel mee. Veldstroom is in de orde van een paar A. (denk ik)
generatorkarakteristiek.jpg
Ziehier de bron
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door nck »

2. de machine zal met gebruikmaking van condensatoren aan de motorklemmen in staat zijn om los van het net spanning op te wekken en daarmee een belasting, zoals bijv. verwarmingselementen, te voeden. De opgewekte spanning (grootte en frequentie) is daarbij afhankelijk van de aangesloten condensatoren en het astoerental.

Het schema hieronder toont een voorbeeld hoe dit uitgevoerd kan worden.
ASMvoorbld.jpg
1. De keuze van de condensatoren.
Om de grootte van de condensatoren (de capaciteit) te bepalen moet eerst een meting aan de machine als motor gedaan worden.
De motor op de normale 3-fase netspanning aansluiten en in 1 fase de stroom meten als de motor onbelast draait.
Ook netspanningwaarde bepalen. Met deze beide meetgegevens zijn vervolgens na keuze van het aansluitschema als generator de benodigde condensatoren te berekenen met: CONDENSATOR BEREKENING
De belasting wordt in het schemavoorbeeld gevormd door 3 verwarmingselementen, die d.m.v. het spanningsrelais aan de generator geschakeld worden als de spanning voldoende hoog geworden is.


Bijgaand een excel werkblad voor de condensator berekening.
CberASM.xlsx
(57.85 KiB) 113 keer gedownload
Schema en excel bestand komen van http://www.gewiekste.nl/Berekeningen.htm

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door kockie »

Als je de generator op >1500 toeren kunt houden, zou je ook een asynchrone motor direct aan het net kunnen koppelen. Zo snel je deze boven synchrone toerental gaat aandrijven, gaat deze stroom het net insturen.

Wil je dit aan gebruiken, dan moeten er natuurlijk wel allerlei veiligheden worden ingebouwd. Als je op BHKW zoekt, vind je een hoop duitse forums over dit onderwerp. Veel zelfbouw bhkw's (waar jouw kachel ook in past) werken met asynchrone motoren.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie