Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Hoi conrad,

Ik heb zeer veel interesse om de GlidArc demo te zien.
Vindt het altijd leuk om nieuwe dingen te komen bewonderen waar je e.v.t. wat aan zou
kunnen hebben in de toekomst.
Wanneer komt het uit?

Interesante uitkomst van jouw proef met de stalen buis op de secunaire trafo zijde.
Zal het verder kort houden, dan kan ik ook nog wat tekenen vanavond.
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Gr. Michel
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Nog even terug naar een eerder bericht waarin er werdt gesproken over het laten keuren van toestellen
die onder druk staan. Er werdt toen verwezen naar een Loyds keuring. (buiten CE etc. om)

Ik heb een tabel gevonden waarin schematisch wordt weergegeven wanneer je onder keuring valt, dit
plaatje wordt o.a. gebruikt voor stoomketels.
Als ik zo kijk, en ik stel dat afzonderlijk 3 ketels bij elkaar een inhoud hebben van :

Pi * R2 * L
ca 8.8 liter per ketel
26.4 liter voor 3 ketels

In de tabel is het moelijk te zien, maar dat zou overeenkomen met
Ps x V = 200
Ps = 200 / 26.4 = 7.5 Bar.

Dan mag je in dit systeem tot 7.5 bar druk opbouwen zonder daarvoor een keuring te hoeven hebben.
Bijlagen
keuringstabel.JPG
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Een korte update van het project :

Vandaag heb ik gekeken naar het principe om de stoomketel automatisch te laten voeden.
Door de hogere temperaturen is de meest sensoriek bij voorbaat al niet geschikt.

Nu heb ik zelf een ketelniveau meter bedacht die simpel te realiseren is met een digitale
hoog- & laag functie. Als je 1000 kachels verkoopt met een sensor die 50 euro kost,
dan is dat best veel geld. De hoog- & laagfunctie voorkomt dat de pomp gaat twijfelen.

De cv-electra-kachel uitrusten met een microchip 18F2550 is een hele stap maar heeft groen licht.
Eén voordeel, hij werkt ook op een usb aansluiting met de pc. Hij kan 64 buffers tegelijk in- en uitlezen op hoge snelheid. Het is best een geavanceerde chip.

Wie heeft er nog tips?
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Speciaal voor autonome systemen komt er een uitbreidingsmodule voor de hout cv turbine kachel.
Dit is voor systemen die niet aan het "net" kunnen terugleveren maar de energie opslaan in accu's.
Waterstof opslag kan ook. (alleen buiten met een balonnenveld op atmosferische tegendruk).

Zoals het plaatje eruit ziet, zie je de kachel en een houtstapel met onder de houtstapel een kist.

De bedoeling is om in de kist een stuk of 6, 150Ah accu's te plaatsen tesamen met een omvormer
voor de 220 Volt wisselspanning die je in huis nodig hebt. Je kan dan volledig autonoom draaien, overal waar je maar wilt.

Als je nog een gasstel hebt om op te koken, ben ik ook aan het kijken om de houtstapel af te sluiten en hier een torrefactie methode (houtvergassing) op los te laten.
Bijlagen
totaaloplossing.jpg
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Update :

De profielen voor de kachel zijn van de week binnengekomen en heb ze al op lengte gezaagd.
Het laseren en zetten wordt van de week gedaan. Op het laaste moment heb ik nog wat
aanpassingen gedaan aan de tekeningen.

De turbine motor is ook binnen. Het is in eerste instantie een kleine 3 kw uitvoering geworden.
Super stoer en kan hier verder nog weinig over zeggen i.v.m. een private label uitvoering.

Moet nu nog een gewichts overdrukventiel ontwerpen.

Verder zoek ik nog info over electrostatische filters en of filters voor op je kachel zodat
je ook plastic etc kunt stoken in 3e wereldlanden.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Update :

Vandaag is de kachel gelaserd met stikstof i.pl.v. lucht.
Zodoende heb je een perfect gelaserd product.

Heb ondertussen al een aantal ketels gelast. Overdrukventiel bedenken en berekenen is ook gelukt. De overdruk is berekend op stoomexplosie (droogkoken van de ketel en dan water bijvullen).
De ketels zijn ook berekend op kg stoom per uur.

Ik moet wel zeggen dat er in Europa weinig te vinden is over ketelberekeningen/stoomberekeningen etc op het internet,
dit vindt ik wel jammer. In Amerika is veel meer informatie te vinden!!!

Van de week zal ik wat foto's maken voor degenen die het interesant vinden.

Gr. Michel
Verwijderd
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door Atlas »

Van de week zal ik wat foto's maken voor degenen die het interesant vinden.
Prachtig...... nog een paar nachtjes slapen dus.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Hoi adlas en andere,

Hierbij de voortgang van de kachel. Tot nu toe past het allemaal.
Bijlagen
houtkachel 053.jpg
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Hier nog een duiderlijker plaatje van de stookruimte.
Het andere plaatje is het ketelgebeuren.
Bijlagen
houtkachel 051.jpg
houtkachel 048.jpg
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Project update :

De kachel is qua casco bijna volledig afgelast. Hier en daar zijn er tegenvallers op lastechnisch gebied.
Het laswerk valt niet mee als je de betere apparatuur gewend bent (Fronius met Kuka lasrobot). Tevens ga je dan nadenken of het allemaal eenvoudiger kan. In het productiemodel komen zeer zeker wijzigingen op lasgebied.

Wat ik nu heb ondervonden is dat je alle lassen zoveel mogelijk of maximaal aan de buitenzijde van de kachel moet houden.
Nu zitten er zeer veel lassen aan de binnenzijde van de kachel welke echt moeilijk te maken zijn.
Je voelt je letterlijk net een aap en bij mij daalt dan het sentiment dan al snel. Stom konijn denk ik dan bij mezelf.

Voor het prototype is dit voor één keer niet erg dat het allemaal wat moeilijker gaat dan gepland.

Verder heb ik de turbine om stroom op te wekken uitgetest op een proefketel die al eerder was gemaakt. Dit was ook nog geen direct succes. De turbine liep vast op zijn passing. Nu is de turbine aangepast maar heb nog even mijn vraagtekens over iets anders.

Al met al moet je een hoop doorzettingsvermogen hebben om even de klus te klaren.

Wie kan mij emotioneel even goede moed inpraten?
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Hallo allemaal,

Vandaag verder gelast. Donderdag hangen als het goed is de deuren in de kachel en wordt
hij op een testdruk gezet. Ik ga nog wat kleine dingetjes extra doen aan de kachel om vervorming
tijdens het stoken zoveel mogelijk te voorkomen. Ik heb zelf zo'n houtcv in huis en weet dat ze na geruime
tijd in de stookruimte bol gaan staan. Kan verder geen kwaad, maar voorkomen is beter.

Het ledig gewicht nu schat ik op ca 400 kg. Mijn oude kachel weegt slechts 180kg.

Weet iemand nog een leuke naam voor de nieuwe kachel?
Verwijderd
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door Brit »

Energyoven?

Zal in erg veel talen worden begrepen :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Rj
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 01:09

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door Rj »

Woodlight.. mooi logo van een houten bliksemschicht.. of een cirkel met een omgekeerd boom silhouet.. dan heb je al een bliksem..
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplubliceerd)

Bericht door account verwijderd »

Alvast bedankt voor de reacties. Woodlight met een houten logo lijkt me op zich wel leuk.
Namen bedenken is altijd moelijk.

Vandaag heeft Senter Novem mij terug gebeld. Zij adviseren mij een fiche te nemen zodat
de kachel bij TNO of een andere bevoegde instantie zoals een Universiteit een keuring ondergaat.
De inschrijving voor deze fiches begint in Februari.
(Deze "begin" keuring kost 2500 euro).

Je krijgt dan een soort technisch testrapport van de kachel. Dit is buiten andere certificeringen om.
Wie heeft er ervaring met dit soort dingen?

Verder zijn er weinig mogelijkheden tot subsidie's in Nederland.
Er is volgens Senter Novem nog een europese subsidie aan te vragen, maar dan
moet je een hele lange adem hebben en dat duurt bijna een jaar. Tevens is de vereiste dan dat je
dan een europese partner hebt.
Momenteel kun je alleen in aanmerking komen voor subsidie bij een vergassings techniek.
Wellicht een optie om de kachel uit te breiden naar vergassing als verder alles goed verloopt.

In een ander topic werdt gesproken over vergassing en de nox uitstoot.
Als je met de verbrandingstemperatuur boven de 800 graden gaat, schijnt het ook niet best te zijn.
Dan moeten er bij industrieële installaties nox filters geplaatst worden op de schoorsteen, volgens dat topic.

Als je dat leest dan is een houtkachel die stroom en warmte opwekt op een normale verbrandingstemperatuur nog helemaal zo gek nog niet. Maar waarom is de subsidiepot van Senter Novem
daar dan op ingesteld. Ze verhogen dan alleen de nox hoeveelheid.
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine (op aanvraag geplublicee

Bericht door account verwijderd »

Hierbij de voortgangsfoto's van vandaag.

Voor tussendoorlezers, deze houtkachel is ontwikkeld voor 2 dingen, warmte en stroom opwekken.

Dit is het bijna het grootste model wat je in de huiskamer kwijtkan. Het vermogen is enorm.
De kachel past in woningen tussen de vloer en plafond in. Zo heb je ook
geen schouw of andere afwerkingen nodig van het rookkanaal.

Echt een oplossing voor dure gas- & stroomprijzen.
Het project wordt steeds leuker naarmate je verder komt bij het eindresultaat.

Nu moet er nog een ruitje in gezet worden. Deze heb ik al binnen.
Hij moet nog naar de spuiter en verder afgemonteerd worden.

Het wordt nu echt leuk, maar morgenavond ga ik lekker tijd aan me vriendin besteden.
Zij is het belangrijkste in me leven.
Bijlagen
houtkachel miesie 3.jpg
Verwijderd
Plaats reactie