Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mulman
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 jan 2012, 19:24

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door mulman »

Gewoon een kraantje ertussen en de flow afknijpen.

Laat de olieretour even open en vang die op in een bakje, zou bij de turbo volgens onderstaande link blad 2 minimaal 300ml/minuut moeten zijn. Een harde straal of echt ruim meer is dan denk ik gewoon te veel.

http://hanthuis.home.xs4all.nl/ford/Tur ... diesel.pdf
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Leuke documenten.

Maar deze man heb ik nooit horen klagen over zijn olie smering van zijn turbine ...
ga naar ......OUTDOOR .......THE JET ... was erg mooi ..jaren terug in woerden op het straattheater festival.
http://www.ulik.com/indexhi.html
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Vanavond nog een test gedaan met een rvs wisselaar, ik kreeg hem niet heet genoeg.
Bijlagen
turbo op rocket 177 001_512x768.JPG
turbo op rocket 177 002_512x768.JPG
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Ik weet wel een oplossing, we beginnen bij de basis.

Even dit nabouwen van een 200 liter oliedrum, op de onderzijde en bovenzijde even een kruis lassen voor de druk en een overdruk ventiel erop.
Dit werk zowiezo, de directe verbranding kunnen we in een later stadium omzetten naar indirecte verbranding.
Wat ik nodig heb is een nieuwe turbo, een oliepomp en een oliekoeler.

Ze zeggen dat je 2000 watt aan energie eruit haalt.
http://www.gas-turbines.com/nt6/index.html

Als we dit aan het werken krijgen, dan kunnen we met de compound turbine de energie aftappen.

Wat je bij deze opstelling kunt doen is een aanjaagbuis in het vat brengen net als bij een deom kachel, dat hebben ze bij nya.ca ook gedaan.
Zie ook het plaatje van deom kachels. In de film laten ze beide kogelkranen open staan, zodat je een aanjaag buis heb en een zijingang die als een soort cycloon de lucht goed moet mengen.

Nog een idee is als het een indirecte wisselaar moet worden, zie plaatje.
Bijlagen
generator_principle_of_operation_whiteBCK.jpg
generator_principle_of_operation_whiteBCK.jpg (20.41 KiB) 2551 keer bekeken
cv-ketels_clip_image002.jpg
fonction.png
fonction.png (83.56 KiB) 2551 keer bekeken
dscn8730.jpg
dscn8652.jpg
Verwijderd
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Lucht-lucht wisselaar... groot oppervlakte..red je niet met buis.
Zoals hier vlakke platen..met ribbels of extra V...


Zet enkele setjes boven elkaar(lucht in serie) om de temperatuur te verhogen.(in de breedte meer doorstroming meer vermogen)

Afbeelding

Hier hoef je alleen de hoeken af te dichten
Afbeelding
Afbeelding

nog leuker
Afbeelding

En zo vouw je hem..cq haar.
Afbeelding
http://www.alibaba.com/product-gs/36068 ... anger.html
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@XR,

Mooi gevonden, die oppervlakte hebben we nodig.
In het patent staat nog een andere wisselaar, je zou het idee van jou kunnen combineren met die vanuit het patent, daar zitten 2 tussenschotten in.
Het is weliswaar een buiswisselaar, maar wel met 2 gedeelten, 1/3 voorverhitter en 2/3 naverhitter.

Hoe hou je een plaatwisselaar schoon bij een houtvuurtje?
Destijds was de economizer 2010 een platenwisselaar, dit lukte niet i.c.m een houtvuur, de luchtspatie aan het houtvuur was 5mm, de lengte van de wisselaar 1 meter.
De netto rookgasoppervlakte tussen de platen was hetzelfde als het rook kanaal, maar dat was water-lucht. lucht-lucht koelt minder snel terug, alhans zonder turbo wel....
Een vlampijp gaat beter, ik zit ook te peinzen hoe je lucht lucht met een houtvuurtje het beste kan wisselen

Wat ik me ook bedenkt is of dat het met kleine warmtekrachtkoppelingen die op een turbo draaien het niet gewoon beter is om het direct te houden, ivm effiecientie.
Qua verbrandingstechniek zitten we goed, alleen het bijvullen is een drama, dan valt de turbodruk weg.
Of we moeten een bagde stoken van 25kg hout en klaar is kees.

Je hebt zowiezo al 5kg hout nodig om het systeem op te warmen, Als je dan nog 20kg over hebt (80KW) en hier 20-30Kw electriciteit uit kunt halen binnen een half uur, want dan is het hout op,
dan ben je meester der wkk. :mrgreen:

Wat ook handig is om te weten, een ruimte van 200 liter moet voldoende zijn om het proces qua expansie aan de gang te houden.
Een wisselaar lucht-lucht moet denk ik turbo zijdig ook een inhoud hebben van 200 liter.
Al weet ik nog steeds niet wat lucht uitzet totaal bij 400 graden, t/m 800 graden. Dan kun je de luchtstroom berekenen en de kg/sec door de turbo gaan bepalen.
Verwijderd
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Even snel gedachtes
Waarom zit er in een BELL (drumvat) zo weing creosoot/vuil aan de binnen kant (als ik me dat goed herinner..van peter)
Snelheid is er uit zwaardere delen vallen naar beneden.


scheidings plaat is 0,1 of 0,5 mm dik ...zo dun als kan....folie
Nu zit er een "gedwongen weg" in ( LL ) die afgelegd moet worden in beide stromen .
Als de" air to compressor" ruimte maar 5 mm breed is ..kan het verbrande gas door 20mm breed ..met daar in een metalen frame wat losjes hangt (13mm breed) in LL vorm ... welke je er uit kan trekken om er een borstel er door te halen.


En jij haalt in de test een te lage temperatuur ...als je lucht er langzamer er door laat gaat stijgt de temp( ...de functie van de orifice .??)
Of moet je inderdaad 4 bar in een pijp doorvoeren die 100mm in diamerter is ??
En na de compressor moet de temp van de lucht al direct stijgen naar +-200 graden voor dat hij de ww in gaat ?

Die 2000Watt is expected .... dus gokje...cq wishful thinking

zie figuur 3
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... hCYbUhnk7A

nog een gedachte.... in verbrande gassen zit nog veel grote vuile stof deeltjes in..en slaan gaten...... in de turbine.
Vandaar dat ik het idee al zo leuk vond....eerst schone lucht filteren....en dan tegen de turbine aan gooien ;-) veel langere levensduur..

bio-mass met toegevoerde warme lucht bed doet rustig 1100 graden.

lees voer ..mooie plaatjes als het fout gaat http://www.scribd.com/doc/21506235/Boil ... book-Guide en dat gaat het ;-)
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Heb een tekening gemaakt van hoe zo'n wkk op kleine schaal eruit kan zien.

Het bijzondere is de electrische generator.
Bijlagen
wkk turbine 001_1200x800.JPG
wkk turbine 002_1200x800.JPG
wkk turbine 003_533x800.JPG
Verwijderd
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door le_pilaf »

Hallo michel
Ik heb je ontwerp eens bekeken en als ik het goed heb blaas je jouw vuur niet aan met de turbo.
Dat is jammer want daar kun je hoge temperatuur mee halen denk maar aan een smids vuur.
En wat mij nog meer opvalt is dat je de lucht niet afkoelt achter de turbo.
Als je de lucht afkoelt creëer je een vacuüm waar door je lucht verplaatsing groter word .

Suc6 frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door le_pilaf »

Michel.
Ik had de tekeningen nog niet gezien zie er goed uit en ik zie dat mijn punten er al in zijn verwerkt .
Kun je in je tekeningen voorzien van pijlen en kleuren dan komt de luchtflow wat duidelijker naar voren.
Groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Le Pilaf,

Ik zal gaan kleuren,,,, :mrgreen:

De uitlaat turbo, dat kan er 1 zijn, maar ook een nageschakelde compound turbo.
Bij een indirecte wisselaar, wordt het systeem duidelijk anders, maar op kleine schaal zal ik zo e.e.a. toelichten.
Bijlagen
wkk turbine 004.jpg
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

De BG50 heeft 26% netto output electriciteit
De BG25 heeft 18% netto output electriciteit (over 25kw 8% verlies is)

Bij wijze van heeft de BG0 dan 10% netto output electriciteit, en dit is met indirecte wisselaar. (het kan niet, maar lineair downscalen naar 0 is mogelijk)
Ik denk dat met directe verbranding (dus zonder indirecte wisselaar) het rendement 10-15% toeneemt op kleine schaal.

Het probleem qua oxidatie en naverbranding van een direct gestookte turbine is deels op te lossen door een keramische naverbrander en daarboven
een auto katalisator van honing graad titanium.

Hierdoor komen we op een efficientie van 20-25%

Het mooie van de tekening is, je hoort de installatie niet, db killer.
De installatie kan zelf opstarten, door de turbine te laten draaien middels de "hoogfrequent permanent magneet electromotor" heb je gelijk trek in de pijp.
Je kunt rustig de kachel vol stapelen met hout, en daarna de deur dichtdoen.
Daarna druk je op de knop en de electromotor gaat in hoogtoeren (20.000 is normaal voor 2 poolparen met lange schacht) en schakeld na het voelen van de turbo die werkt het hele verhaal om in dynamo werking.

Ik zal je zeggen, daar kunnen ze bij talbott nog van leren. :wink:
Bijlagen
vermogen turbo.jpg
4.jpg
Laatst gewijzigd door account verwijderd op 08 nov 2012, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

michel schreef:De BG50 heeft 26% netto output electriciteit
De BG25 heeft 18% netto output electriciteit (over 25kw 8% verlies is)

Bij wijze van heeft de BG0 dan 10% netto output electriciteit, en dit is met indirecte wisselaar. (het kan niet, maar downscalen naar 0 is mogelijk)
Ik denk dat met directe verbranding (dus zonder indirecte wisselaar) het rendement 10-15% toeneemt op kleine schaal.
....Hierdoor komen we op een efficientie van 20-25%
Leuke rekenmachine heb je dan ..10% output en je verhoog ergens iets in de keten met 15 % geeft 10% *1,15=11,5% totaal rendement..(pas als je ergens iets verdubbeld =200% mag je het orginele % x2 doen)toch ?
Het probleem qua oxidatie en naverbranding van een direct gestookte turbine is deels op te lossen door een keramische naverbrander en daarboven
een auto katalisator van honing graad titanium.
Vertel het de grote jongens even ...die weten het nog niet ....is een behoorlijk groot probleem boven de 650 graden.


En die resterende vuiligheid filteren de grote jongens er uit .. jij niet... hup tegen de schoepen ...hup hup ;-)
puzzel documentjes door .
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@XR,

Als we een meting doen met een direct gestookte versie en daarna een meting met een indirect gestookte versie,
dan is het verschil 10-15%. (schatting, dus geen praktijkcijfers tot nu toe draait er nog niets, maar daar komt verandering in :wink: )

De rekenmachine is naar 0 gerekend wel interesant, bij een kleine wkk kun je 10% omzetten in netto electriciteit, waar vind je normaal deze getallen? en dat is
bovendien nog indirect gestookt.
Als ik een energiewinst behaal van 10-15% uit meetresultaten aan de generator zijde, dan kun je deze bij de energiewinst optellen.
Ik ga alleen uit van generatorzijdige energiewinsten die te behalen zijn,,, netto netto. :wink:
En die resterende vuiligheid filteren de grote jongens er uit .. jij niet... hup tegen de schoepen ...hup hup
puzzel documentjes door .
Als de 2e versie een indirecte wisselaar wordt, krijgt het de vorm van een stirling kop.
misschien laten we in de indirecte wisselaar wel ergens XR21 graveren of een embleem erop met logo XR21, :mrgreen:
Verwijderd
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Iedereen doet moeite om de verbrandings weg zo lang mogelijk te maken..en steeds vuil af te vangen..jij niet ;-)

Nu verder…more info

Temperatuur
metal temperature.jpg
talbott bg 100 overzicht1.jpg
http://www.ipd.anl.gov/anlpubs/2002/05/43234.pdf

http://www.britishflame.org.uk/calendar/New2008/BBC.pdf


vuil afvangen bij A
talbott bg 100 overzicht2.jpg
berekening etc
http://www.zae.uni-wuerzburg.de/files/d ... sium06.pdf
op pagina 6/18 zie je rendement toe nemen in de jaren van ontwikkeling ….

Die Pebble heater verdient eigenlijk wel een onderzoek …. Hoog rendement..simpel..

nog meer info berekeningen http://www.pebble-heater.com/PowerGen-Article.pdf
Plaats reactie