Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

alu smelten ..stirling...
read http://docs4.chomikuj.pl/255323375,0,0, ... mepage.pdf

Heeft hij ook gedaan lol ..en hoogst waarschijnlijk voorloper..cq basis van sunmachine.
stirling uitrekenen http://www.solarheatengines.com/stirlin ... simulator/
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@XR,

Als ik die stirling uitreken met voor beide cilinders boring x slag ; 50*72mm.
100 graden voor de warme cilinder en 30 graden voor de koude cilinder.

Dat komt er met inbegrip van wat dood volume t.pl.v. de regenerator 28.54 watt uit bij 1 omwenteling per seconde.
Dit lijkt mij vrij veel.

Afbeelding
Verwijderd
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

@michel
Klopt.(soms gekke waardes)...software rekent gewoon formules uit..
Er is ergens logica beredenering in guide.

Maar 100 graden toevoer is geen 100 graden gas..
En in jouw schema ..tussen regenerator en cilinders.. 2x warmte wisselaar plaatsen (met zo klein mogelijk inhoud in gas gedeelte)
Alleen cilinders verwarmen geeft erg laag rendement.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

XR,

Die 2 warmtewisselaars, die zitten dan weerzijdig van de regenerator, de één verwarmt het gas, de andere koelt het gas dan?
Ik weet nog niet precies hoe en wat een regenerator doet, en hoe hij het beste werkt?
Verwijderd
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

Vanmiddag bij Pelletpower op bezoek geweest, onverwachts.

Waar ik morgen aan ga beginnen is een Rocket 177 opstelling met vlampijpwisselaar (lucht-lucht) opstelling met daarop een relatief kleine inlaat- & uitlaat turbo.
Als dit goed gaat werken, dan ga ik daarachter een compound turbo plaatsen om de energie af te tappen.
Heel misschien is een derde turbo niet eens nodig, dat hangt van er nog vanaf.....

Ik laat de stoomzuiger even rusten tot ik een passend draaibankje heb gevonden...

Bijgaande foto's laten iets zien wat dus werkt. Ik ben sceptisch op dit moment, maar waarom eigenlijk?
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Verwijderd
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door pelletpower »

Leuk Michel, ben benieuwd.
Was verrassend dat je langskwam. Dit idee blijft in mijn hoofd spoken. Het blinkt uit door eenvoud. Ik weet zeker dat je de stoom vergeet als je hiermee gespeeld hebt. Maak er iets moois van dan zorg ik dat die compound je kant op komt.

P.S
Zoek beter een stabieler draaibankje als je een kamer van 8cm uit wil draaien. En met auto voeding.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Pelletpower,
Ik weet zeker dat je de stoom vergeet als je hiermee gespeeld hebt.
Zou dit dan het ultieme wapen zijn om warmte om te zetten in arbeid?
Als jij het zeker weet als afgestudeerd energie ingenieur, dan geloof ik je.

Wat ik wel geloof is dat deze een onderhoudsinterval heeft van 30.000 uur.
Sunsystem Sterling, dat wordt hem niet in vergelijking tot deze eenvoud.
De krukas van een Sunsystem is na 3000 uur alle ballen van de krukaslagers kwijt, terwijl een interval van 20 jaar is beloofd. :mrgreen:

Eerst maar is kijken wat ik er komende week van bak....
Verwijderd
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door pelletpower »

Nou Michel, het idee blijft zweven. Zeker weten doe ik het niet, berekenen evenmin. Door de eenvoud en de massaproductie zijn de max haalbare rendementen wel optimaal. Er moet toch een mechanisch rendement te realiseren zijn van 30%?!

Je hebt die proefopstelling gezien voor VDL. Hier reken ik ook niet teveel aan. Wat dat betreft ga ik hetzelfde te werk als jij: gas geven en kijken waar we uitkomen. Nog 1 keer een wijziging aan de opstelling en dan gaat het tijd worden om te rekenen. Zo ook met de turbines. Als je begint met rekenen, moet je zoveel aannames doen dat het test resultaat toch nooit overeenkomt met de vooraf berekende waarde. Heb je een testopstelling dan is er een mooie basis om verder te werken.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Pelletpower,

Dit ding zit boven de 30%, 25kw electrisch om 80kw thermisch.
Het plaatje met de asynchrone generator, de gelijkrichter etc. alles is aanwezig hier op 3 turbo's na dan.
Van NCK, niet te vergeten hebben we zelfs een variabele weerstand (20-100 amp schat ik zo) om vermogen metingen mee te doen, van CP een digitale toerenteller.

Alles is aanwezig, inclusief de perfecte verbrandingstechniek van Peter. (Rocket 177), daar zie je dan geen cijfers of grafieken van terug bij de foto's jammergenoeg.
Nu de turbo's nog monteren, i.c.m. wat laswerk en een beetje improvisatie is dat te doen.
Pas had ik ergens in een topic 2 opties geschetst, ben even vergeten waar, maar één daarvan was een direct afgeleide van deze.
Maar welliswaar niet indirect gestookt en zonder lucht voorverwarmer primaire lucht verbrandingskamer.

Het is idd. vooraf rekenen heeft weinig zin.
Je kunt grofweg een berekening maken van de verplaatst geëxpandeerde lucht door de in-& uitlaat turbo, en een omzetting in energie berekenen, maar de praktijk is anders. :wink:
Wij zitten in een traject waar veel mensen iets van op kunnen steken.
We meten pas achteraf de waarde en gaan dan optimaliseren.
Vooraf iets berekenen is bij fysica een hopeloze zaak, maar dat geld ook voor de wet van de zwaartekracht en de quantum mechanica.
De wet van de zwaartekracht hangt niet af van één formule (f=mxg) maar staat direct in verband met de quantum mechanica.... :idea: :wink:

Op dit moment zijn er 34 gasten aanwezig, en normaal zijn het er 7 of 8. :mrgreen:
Ze nemen allemaal een abbonementje ecologieforum omdat de ontwikkeling van een bepaald topic of onderdeel zo'n mooi verloop heeft.
Het is interesant om te lezen, en het is leuk om te lezen, denk ik....

http://www.biomassegenerator.de/bg50/index.html
Verwijderd
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door cjm »

toch de turbo erop :-)

Ben erg benieuwd hoe je eea in gaat passen.
Filmpje is voor mij te onduidelijk als technische leek.
Die scania turbo is daar iets speciaals mee?
Ik ken ze alleen maar als matig qua pk-toevoeging.
Maar dat is van grijs ver verleden.
De oliesmering idd erg belangrijk, al zal het met vuur minder belangrijk zijn dan met een toet-toet.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@CJM,
Filmpje is voor mij te onduidelijk als technische leek.
Weloverwogen heb ik foto's geplaatst met tekst, om e.e.a. duidelijker te krijgen.
Maar een schema zal ik plaatsen.
We weten nu nog niets, pas als e.e.a. geïnstalleerd is kunnen we meer applaus verwachten... of niet...
Verwijderd
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door cjm »

Als parels voor de zwijnen; mijn excuus.

Ik ben natuurlijk met name benieuwd hoe eenvoudig het wordt.
Dat is immers het hele leuke basic van de rocket hier.
Dat ding ging met biomassa en als ik goed verstond dan begrijp ik niet zo'n hoge temperatuur.
Met droog hout moet dat echt enorm schelen.
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Ha die Michel.
Stirling moet je eerst een jaar lezen op internet..zoveel info ..en dan info uitmiddelen.
Dan kan jouw cilindermaat kan maar iets van een paar watt leveren ..bij meer dan 100bar kan je richting de 1000Watt produceren…
En stoom cilinder en stirling direct koppelen geeft laag rendement..ieder heeft zijn eigen max power rpm.

Daarnaast gas dicht magnetische koppeling ..bij >10 bar ?..prijs ? kan je zelf bouwen ?

Die BG50 biomass erg leuk …maar je MOET warmte afnemen ..of je hem gebruikt of niet…dan maar dumpen in de buitenlucht.
Heel kieskeurig ivm brandstof ..ivm vervuiling naar warmte wisselaar.

En levensduur 30.000 ik hoop het voor ze ;-)
Gearbox ……( of hebben ze een hydraulische koppeling gear box ?)
Turbo = high speed .Stel ik rij 200.000 km met de turbo charger auto….. gem speed 80km/h =2500 uur…. Ahum …(speed 10x lager ??)

Voor de rest erg leuk en knap bedacht… maar niet vergeten om de olie bij te houden ..

En eigenlijk 25kWe 80kWth…en hoeveel via de schoorsteen naar buiten ??...ander gezegd echt rendement tov input ?
Extra pijp links naar boven niet helemaal duidenlijk welke functie ?
En gebruikt hij echt bijna 30% van zijn electra productie om te werken??

Dus door gaan met proberen ..en zelf doen..
cjm
Berichten: 145
Lid geworden op: 07 feb 2012, 18:16

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door cjm »

Ik wilde gelijk zeggen; dat is waar, een turbo komt pas echt in actie met hoge toeren.

Maar bedoel je dat en zou dat hiervoor ook vereist zijn?
x21r
Berichten: 263
Lid geworden op: 27 jun 2011, 12:50

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door x21r »

Plaats reactie