Hout-cv kachel met stoomturbine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Nck,

Het is idd de bedoeling om het rendement van de vergasser omlaag te brengen in het geval dat
de economizer op het dak staat opgesteld. De rookgas van ruim 200 graden komt hier dan doorheen.
Dit is de eerst aankomende test. Het rendement hiervan zal extreem laag zijn.
Net wat je zegt, 4Kw om stoom van te maken. Dan hou je niet veel over.

De andere optie is een rookgasbox die ik al heb gemaakt en sluit aan op de verbrandingskamer
van de vergasser.
Hierbij worden de rookgassen eerst de economizer in getrokken via een buis en gaan daarna terug via
een buis door de wisselaar van de vergasser. In deze opstelling heb je het volledige vermogen
van de vergasser tot je beschikking. Dit is de 2e test.

De rookgasbox is al getest, er zit ook een bypass klep in.

Het begint al op een kleine fabrieksopstelling te lijken.

Belangrijk is om factor 1 op 8 te halen. Bij een 25Kw vergasser moet er ca 3Kw electrisch uit komen.
Dat komt ongeveer neer op 20m2 staalplaat in de rookgas afvoer.
Bijlagen
economizer wkk.JPG
Verwijderd
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door nck »

Interessante ontwikkeling.

Je zou eigenlijk een flowmeter moeten plaatsen in de retour van de vergasser en de in en uitgaande temperatuur moeten monitoren om te kunnen berekenen hoeveel vermogen je verbruikt bij je stoom productie. Van daaruit kun je dan berekenen wat je rendement is op het geheel.
maar ik zou die meting dan eerst doen op een "kale" ketel om een goede uitgangswaarde neer te zetten.
Dan ben ik oprecht nieuwsgierig wat er uiteindelijk aan elektrisch vermogen overblijft.

Ga dan de vergelijking eens aan met bijvoorbeeld Dutch John met een authentieke houtvergasser in combinatie met een verbrandingsmotor.
Misschien is het wel een hint om met schoon syngas een mini-gasturbine o.i.d. aan te drijven.
Zo maar ff brainstormen. Leuk.

En waar ik zonet overheen las was het volgende: Ga er maar vanuit dat je Aisi 316 gaat gebruiken voor de economizer. Staalplaat is in wezen niet aan de orde. wel om te experimenteren maar ook niet meer dan dat.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Nck,

Leuk dat je dit zegt. Dj zie ik de 3e zaterdag van December tesamen met Peter van de Berg.

Het monitoren van het verloren vermogen door de electra productie / consumptie kan vrij snel gedaan worden door het debiet van de pomp te berekenen met de in en uitgaande temperatuur van de vergasser.

Gas is in de vergasser in overvloede aanwezig. Het is zeker een mogelijkheid om dit gedeeltelijk
af te zuigen. Zie jij hier mogelijkheden voor tijdens het proces. Zo ja, dan gaan we dit testen.

Niks is zo makkelijk als een kant en klare verbrandingsmotor. heb hier nog een kleine diesel en een kleine benzine motor staan om mee te testen. Het rendement daarintegen t.o.v. een stoom opstelling
zal wel lager zijn denk ik, mits je een bhkw (blockheitskraftwerk) opstelling maakt.
Verwijderd
bas-hilversum
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 mar 2010, 21:17
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door bas-hilversum »

Een interne verbrandingsmotor maakt zoveel lawaai dat hij niet echt geschikt is voor thuisgebruik en de eisen die daarvoor aan je houtgas gesteld worden zijn zo hoog dat je vergasser veel ingewikkelder wordt. DJ heeft ons laten zien hoe het moet, maar ook wat er allemaal bij komt kijken.
Jouw vergasser met stoom en een vaanmotor lijkt me een stuk eleganter.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door nck »

Het gas wat gevormd wordt in de ketel is volstrekt onbruikbaar aangezien dit nog niet door een reductie-zone is geweest om alle aanwezige koolwaterstoffen om te zetten naar CO en H2 zoals dit in een vergasser van DJ gebeurt. Daar is die ketel ook niet op gebouwd. Mijn insteek was juist andersom, het gas uit de vergasser van DJ inzetten voor een mini-gasturbine. (meer een hersenspinsel) Omdat een verbrandingsmotor je rendement zo hard onderuit schopt.
Wil je uit een dergelijke combinatie, zoals DJ die maakt een beter rendement halen moet je al denken aan een Blockheitzkraftwerk o.i.d. Een mini warmte-krachtkoppeling. En ik weet niet of dat op zo'n kleine schaal rendeert. Ik kan dat slecht inschatten.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Nck,
Zeker een mooie brainwave.

Dj zou idd zo een gasturbine kunnen bouwen met een standaard in- en uitlaatturbo.
Het wellicht betere rendement t.o.v. de verbrandingsmotor zou dan de insteek kunnen zijn i.c.m. bhkw.

Dj kan een forse grasmaaier met een steelpannetje aan houtsnippers laten draaien en zo het gras maaien.
Ik stel mij voor dat hij met een emmer houtsnippers zelfs een kleine raket naar de maan kan sturen, grapje.

@Bas,
Stoom is een elegante oplossing. Silend and powerfull.

De industrie bevestigd de voordelen van het gebruik van stoom voor energie opwekking al een beetje.
Verwijderd
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door nck »

Positive waves!!! (Donald Sutherland)

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door wouter a »

Aan de andere kant zou een experiment emt verbrandingsmotor ook niet misstaan. Het rendement van een verbrandingsmotor is inderdaad erbarmelijk laag, maar dit komt voor een groot deel doordat je hier normaal gesproken nutteloze warmte mee opwekt (ik vind dat nu overigens erg prettig in de auto, maar dat terzijde).

de "nutteloze warmte" die je opwekt in zo'n opstelling is niet per definitie nutteloos, je hebt een stationaire opstelling, zodat je deze warmte ook weer terug kunt voeren in je cv systeem, op die manier kun je het effectief rendement toch naar een hoger nieveau tillen.

Het grote voordeel is dat je dan een zeer eenvoudige opstelling (qua electra opwekking dan) kunt realiseren met een standaard aggregaat van een paar 100 euro.

de meeste herrie uit zo'n systeem komt uit de uitlaat, als je deze terugvoert in het systeem ben je dat in ieder geval kwijt, koppel hier een watergekoeld systeem aan en een groot deel van de mechanische geluiden zijn ook weg.


maar een turbine blijft natuurlijk eleganter!

mvg
wouter
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door Dutch John »

Even de lucht klaren, voor zover nog niet gedaan door nck en bas-hilversum. WKK dmv houtsnippers en een verbrandingsmotor kan, maar niet op schaal voor particulier gebruik. Vanaf een 20 kVA is het redelijk betrouwbaar te krijgen, maar dan spreek je over apparatuur waar je een 20 voets zeecontainer meer kunt vullen. Het allerbelangrijkste (en in Nederland lastig) is een continue aanvoer van hout, om dat dan op maat te chunken, te zeven en te drogen. Nog een paar zeecontainers. En een full time job. Kun je beter hetzelfde geld (inclusief het geld voor de brandstof) investeren in zon- en windoogst en met de benen omhoog gaan zitten...

Een houtvergasser verwarmingsketel is totaal niet te vergelijken met een houtgasgenerator. De eerste ontgast het hout in normaal houtgas plus een aanzienlijke hoeveelheid deels gekraakt pyrolysegas. Zowel de gashoeveelheid als de gaskwaliteit zijn niet constant. Een verbrandingsmotor kan hier niet mee overweg en vraagt om een echte houtgasgenerator met bijbehorend hout, dat op maat en gezeefd is. Een houtgasketel kan evengoed schoon branden, omdat de oxidatietijd van de gassen in de orde van tienden tot hele secondes kan duren. Bij een verbrandingsmotor spreken we over duizendsten tot honderdsten van een seconde.
Tsja, en de herrie, dat is echt het allerkleinste probleem. Daar is heel eenvoudig wat aan te doen.

Hier een Zwitsers draadje over houtgas en mini gasturbines: http://www.holzgibtgas.com/viewtopic.php?t=6731

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door Chicken Power »

michel,

Op dat stoomverhaal kom ik nog terug, ben gelukkig erg druk.

Maar die slecht werkende vloerverwarming, ook op gas. Die hield me nog even bezig.

Vraag: heb je zowiezo ook maar iets waterzijdig ingeregeld aan je installatie? Dus bij de radiatoren en de VV kringen?

En de voetkraan van je VV verdeler?

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@CP,

De vloerverwarming is ingeregeld per groep middels een draaiknop.
De voetkraan (hoofdkraan op de retoer bedoel je?) staat maximaal open.
De aanloopthermostaat heeft een externe voeler die in een dompelbuis in de verdeler zit.
Ik kan e.v.t. wel een foto van de verdeler maken ter info.

Pas heb ik de pomp van de verdeler afgeschoefd, je kunt dan goed zien hoe deze robot verdeler
eigenlijk werkt.

Wat mij aan deze verdeler opvalt is dat de delta T maximaal 15 graden is.

Als de input temperatuur zegmaar 30 graden is, is de retour 15 graden.
Als de input temperatuur zegmaar 45 graden is, is de retour 30 graden.

Je zou zeggen dat als de input bij een koude vloer 45 graden is, de retour 10 graden zou zijn.
Ik verwacht een groter temperatuurverschil en denk dat het aan de verdeler ligt.

Ik denk dat ik een delta T van 35 graden wel kan halen met een open verdeler.

Ik heb het ook druk de laatste tijd, net als jij CP.
Dit is een herbruikbare paalpunt, kan open en dicht gaan, zelf gemaakt.
Gisteren met succes een grondverdringende betonpaal gemaakt van 18 meter lang, diameter 50cm.
Uiteindelijk 3 meter in de zandlaag geboord met een maximaal boormoment van 35 Tonmeter en een
pulldown van 20 Ton.
Bijlagen
rocket man 025.jpg
rocket man 036.jpg
rocket man 014.jpg
Verwijderd
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door Tim »

Michel,

Even OT: Mooi kraantje, kun je daarmee ook in het vuilstort boren, zeg 20mtr?

Tim
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door Chicken Power »

Ha michel,

Het valt me op hoe vaak jij totaal verkeerde benamingen gebruikt voor wat je bedoeld!
Naast de VV verdeler nemen we dat ook maar gelijk mee in de les! :wink:
michel schreef:De vloerverwarming is ingeregeld per groep middels een draaiknop.
Dat is geen inregelen, maar het afstellen op gebruikers niveau. Waterzijdig inregelen doe je met een inbussleutel op de voetkranen in de retour van de kring (achter het dopje).

Vraag: Is er in de rest van de installatie iets aan waterzijdig inregelen gedaan?
michel schreef:De voetkraan (hoofdkraan op de retoer bedoel je?) staat maximaal open.
Aha! Dat is geen hoofdkraan, maar een inregelkraan. Echt afsluiten doen ze nooit helemaal. Maar die bedoelde ik dus.
michel schreef:De aanloopthermostaat heeft een externe voeler die in een dompelbuis in de verdeler zit.
Aanloopthermostaat? Zeker ooit is gehoord van een aanloopweerstand? Afijn, ze zitten er beiden niet in! Je bedoelt de voeler (ook wel genaamd 'bulb') van de thermostatische regelkraan. Dat ding regelt een volume, schakeld niks.
michel schreef:Ik kan e.v.t. wel een foto van de verdeler maken ter info.
Altijd makkelijk om te zien hoe het uiteindelijk aangesloten is, daar kan ook het nodige mee mis. Ik heb het ding zelf op het net gevonden, en voorzover ik kan zien zit er een maximaalthermostaat op, die de pomp bij te hoge temperaturen uitschakeld (kastje boven de pomp). Ik kan het niet goed zien of die thermostaat met ook een vaste voeler in een dompelbuis zit. Meestal wordt dit uitgevoerd als aanlegthermostaat :idea:
http://www.tece-nederland.nl/pdf/TECEFl ... 010607.pdf
michel schreef:Pas heb ik de pomp van de verdeler afgeschoefd, je kunt dan goed zien hoe deze robot verdeler eigenlijk werkt.
Dat lijkt me echt intressant, ze spreken op in die pdf over een stuwschroef en ik heb dat nog nooit gezien. Zal nog is verder zoeken.
michel schreef:Wat mij aan deze verdeler opvalt is dat de delta T maximaal 15 graden is.
Wat ik er over lees, is dat dit specifiek een verdeler voor LTV is. Bij radiatoren rekent men met een delta T van 20 graden, en bij een VV met 10 graden.
michel schreef:Je zou zeggen dat als de input bij een koude vloer 45 graden is, de retour 10 graden zou zijn. Ik verwacht een groter temperatuurverschil en denk dat het aan de verdeler ligt.
Nee, die doet prima zijn best! Kwam er idd 10 graden retour, dan loop je het ergens in huis af te leggen van koude voeten! Zo een lage temperatuur mag alleen maar voorkomen bij het opstarten.
michel schreef:Ik denk dat ik een delta T van 35 graden wel kan halen met een open verdeler.
Je weet niet wat een open verdeler is! Volgens mij was die al beschreven in de WiKi van deze site!(die nu nog even in de verhuizing van de server zit) Ik denk dat je gewoon een groepsverdeler bedoeld. Wat niet slim is, omdat je veels te warm water je slangen instuurd! Bij een badkamertje kan je wel iets fabrieken met een RTL ventiel, maar voor een heel huis.... . Een open verdeler is bedoeld om twee verschillende debieten onderling te mengen. En je hebt pas twee debieten bij twee pompen. Gebruik je een pomp, dan zal er in een kring geen debiet zijn. Thermosyfonwerking even buiten beschouwing gelaten. Vloerverwarmingskringen worden naar hun aard altijd horizontaal geplaatst. En daarbij is de weerstand naar verhouding ook nog enorm.

Ik heb hier nog een plaatje waar het je misschien makkelijker duidelijk wordt waarom je niet zonder pomp kunt:
http://www.h-peters.com/trap/hn.html

Om is te kijken of de werking te verbeteren valt, 2 separate opdrachten (dus niet alle twee tegelijk gaan doen! :lol: ).

- Zet de rest van je systeem is dicht (radiatoren), en kijk eens wat er in een dag gebeurt. Niet te veel klachten van de family hoop ik :(

-Draai de voetkraan in de retour van je mengbalk is helemaal dicht, en dan hooguit 1,5 slag weer open.

Ben benieuwd wat er gebeurt!

Groet, Cp

Edit: schrijf- en stijlfouten, typografie verbeterd en wiki "url" ingevoerd.
Laatst gewijzigd door Chicken Power op 10 dec 2010, 22:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Verwijderd.
Gebruikersavatar
Chicken Power
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
Locatie: Groot Rijnmond

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door Chicken Power »

Nog is hallo, maar dan O.T.

O.T.
michel schreef:Ik heb het ook druk de laatste tijd, net als jij CP.
Fijn om te horen, in de bouw was het ook geen feest!
michel schreef:Dit is een herbruikbare paalpunt, kan open en dicht gaan, zelf gemaakt.
Knap stukje werk! Grondslag in de Alblasserwaard en de 5- Herenlanden? Draai of tril je de buis er weer uit? Bewapening of als groutpaal?

Mss draadje funderings techniek? Hebben we nog weinig over!

Groet, Cp
Verwijderd.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: hout cv kachel met stoomturbine

Bericht door account verwijderd »

@Tim,
Even OT: Mooi kraantje, kun je daarmee ook in het vuilstort boren, zeg 20mtr?
Ja, dat kan, makkie. Je kunt ook nog schuin boren of een buis o.i.d. achterlaten met dit systeem.

@Cp,
Knap stukje werk! Grondslag in de Alblasserwaard en de 5- Herenlanden? Draai of tril je de buis er weer uit? Bewapening of als groutpaal?


Deze paal is in de Beemster (Noord Holland) gemaakt. Daar is de grond ook niet zo hard.
Maar zand geeft veel weerstand en slijtage. Dit zie je ook na het boren, alles wat in het zand heeft gedraait
glimt als een spiegel. Trillen doet men niet met dit systeem.

De boormotor draait de buis rond en de kraan trekt de paal de grond in.
Als de paal op diepte is, plaatst men de wapening en stort men de paal vol met beton.
Daarna draait de kraan de buis de grond weer uit met een geopende boorkop.
Er zit ook een grout injectie lans in het center van de boorkop.
Verwijderd
Plaats reactie