warmtewand/tegelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef: Mijn hele uitleg is gebaseerd op gemiddelde temperaturen. E?n ding is zeker: als er in de koude kamer 1000 Watt wordt afgegeven, dan wordt die 1000 Watt uit de warme kamer onttrokken!

Dirk
bij alle berekeningen en aannames is een ding duidelijk: gratis bestaat niet :!:

Een moderator wijzigde dit bericht:
Link quote aangepast
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...het vorige jaar heeft geen stookkosten opgeleverd :P Ik word wel een beetje jaloers, maar ze doen nooit "echt" uit de doeken hoe het zit...
Nog steeds geen cijfers, maar ook volgens Lieselot werkt het ?cht en gaan ze het systeem in Boxtel toepassen!

http://www.de12ambachten.nl/cgi-bin/de1 ... ?read=3228

Wat een propaganda voor iets wat absoluut niet waar is!

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:het bestaat niet, watertemp. van 27C. , dat is niet eens lauw. Bij mij moet het retourwater bij -4 ongeveer 40C zijn.
Kees,

Ik begin te vermoeden, na wat na te denken over de uitzetting van buizen enz., dat de verwarmingsbuizen in je warmtemuur misschien weinig contact maken met de leem.

Dat zou ??n van de redenen kunnen zijn waarom de watertemperatuur in je warmtemuur zo hoog moet zijn om er voldoende warmte uit te krijgen. Een te hoge retourwatertemperatuur kan de oorzaak zijn dat de cv-ketel niet meer condenseert! Dat is misschien een onnodige verliespost.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
kees schreef:het bestaat niet, watertemp. van 27C. , dat is niet eens lauw. Bij mij moet het retourwater bij -4 ongeveer 40C zijn.
Kees,

Ik begin te vermoeden, na wat na te denken over de uitzetting van buizen enz., dat de verwarmingsbuizen in je warmtemuur misschien weinig contact maken met de leem.

Dat zou ??n van de redenen kunnen zijn waarom de watertemperatuur in je warmtemuur zo hoog moet zijn om er voldoende warmte uit te krijgen. Een te hoge retourwatertemperatuur kan de oorzaak zijn dat de cv-ketel niet meer condenseert! Dat is misschien een onnodige verliespost.

Dirk
Misschien kan de leverancier van de materialen http://www.wth.nl je van details voorzien. Kijk naar hun website en je kunt ze bellen.
Bij mij zijn de problemen, denk ik, opgelost door een andere ketel. Ketel is kleiner (18kwh) en modulerend, de oude was niet echt modulerend (eerste generatie atag blauwe engel). De toevoer is veel regelmatiger.
M.i. moet een warmtewand wel permanent draaien, dus niet 's nachts uitzetten. Verder moet het pand goed verzadigd worden van warmte.
De leem zit er echt tegen de slangen aan, zonder spouwtje rondom. Uit nieuwsgierigheid heb ik dat gecontroleerd.
Hendrikx

warmte muren

Bericht door Hendrikx »

Hoi, Wij hebben een ander huis gekocht uit 1972 waar weinig isolatie is. We zijn dit nu aan het verbeteren en willen kijken of een warmtemuur (of meerdere) iets voor ons is. Deze tussenmuur, welke wij aan 1 kant grenst aan de woonkamer willen we een warmte muur maken. Wat kan ik het beste doen? Ik denk op dit moment aan een grote nop isolatieplaat tegen de muur te bevestigen (welke je ook kunt kopen voor vloerverwarming), hierin de slang leggen, aansluiten op de CV met extra regelaar en pomp, en er een wand voorzetten van b.v gasbeton. Moet dan de ruimte tussen de 2 muren worden opgevult? kun jij mij advies geven wat de allerbeste oplossing is? Ik hoor het heel graag Eric
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: warmte muren

Bericht door kees »

Hendrikx schreef:Hoi, Wij hebben een ander huis gekocht uit 1972 waar weinig isolatie is. We zijn dit nu aan het verbeteren en willen kijken of een warmtemuur (of meerdere) iets voor ons is. Eric

persoonlijk zou ik voor een tegelkachel gaan. Ww geeft echt teveel werk en voor hetzelfde geld koop je een tk.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: warmte muren

Bericht door John Doh »

Hendrikx schreef:Hoi, Wij hebben een ander huis gekocht uit 1972 waar weinig isolatie is. We zijn dit nu aan het verbeteren en willen kijken of een warmtemuur (of meerdere) iets voor ons is. Deze tussenmuur, welke wij aan 1 kant grenst aan de woonkamer willen we een warmte muur maken. Wat kan ik het beste doen? Ik denk op dit moment aan een grote nop isolatieplaat tegen de muur te bevestigen (welke je ook kunt kopen voor vloerverwarming), hierin de slang leggen, aansluiten op de CV met extra regelaar en pomp, en er een wand voorzetten van b.v gasbeton. Moet dan de ruimte tussen de 2 muren worden opgevult? kun jij mij advies geven wat de allerbeste oplossing is? Ik hoor het heel graag Eric
Ik denk dat het inderdaad mogelijk is om een warmtemuur te maken op de manier die je beschreven hebt. Die noppenplaat zorgt wel voor isolatie, zodat de muur voornamelijk aan ??n kant warmte gaat afgeven, ik weet niet of dat ook de bedoeling is (je schrijft dat het om een tussenmuur gaat).

Ik denk niet dat het handig is om er een wand voor te zetten. Meestal wordt de slang in pleisterwerk opgenomen. Als je er een wand v??r gaat zetten, wordt de warmteafgifte belemmerd, al helemaal als er geen goed contact tussen binnenmuur en voorzetwand aanwezig is. Dus stucwerk aanbrengen bovenop de slang lijkt mij beter. Infrezen in de bestaande muur is ook een mogelijkheid, maar dan zal de muur wel aan twee zijden warm worden.
John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: warmte muren

Bericht door kees »

john,
Ik denk niet dat het handig is om er een wand voor te zetten.
je hebt ervaring met een warmtewand?
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: warmte muren

Bericht door John Doh »

kees schreef:john,

je hebt ervaring met een warmtewand?
Een vriend van mij heeft een warmtewand gemaakt, ik heb hem daarbij wat geholpen. Hij had met een frees een sleuf in de binnenmuur gemaakt. Nadat de slang was aangebracht is die sleuf weer dichtgesmeerd. Daarnaast zijdelings betrokken geweest bij een groter project met warmtewanden in combinatie met warmtepompen (collectief systeem). Al met al lijkt het qua techniek vrij veel op vloerverwarming.

Echter mijn opmerking over de voorzetwand heeft niets met die ervaring te maken, maar eerder met boerenverstand. Als je een muur v??r een warmtewand plaatst en je laat daarbij een luchtspouw, dan hoef je niet helderziend te zijn om te begrijpen dat die luchtspouw de warmteafgifte niet gaat bevorderen. Het mechanisme van de warmteafgifte is namelijk ??rst geleiding vanuit de slang door de muurmassa. Ter plaatse van het oppervlak wordt dat convectie en straling. Als de wand is bedoeld om warmte af te geven aan het vertrek (dat mag je toch aannemen) dan is het niet handig om er een losse wand voor te zetten, wat de vraagsteller zelf ook al aanvoelt trouwens.
John
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: warmte muren

Bericht door Dirk Bauwens »

John Doh schreef:...Als je een muur v??r een warmtewand plaatst en je laat daarbij een luchtspouw, dan hoef je niet helderziend te zijn om te begrijpen dat die luchtspouw de warmteafgifte niet gaat bevorderen. Het mechanisme van de warmteafgifte is namelijk ??rst geleiding vanuit de slang door de muurmassa. Ter plaatse van het oppervlak wordt dat convectie en straling. Als de wand is bedoeld om warmte af te geven aan het vertrek (dat mag je toch aannemen) dan is het niet handig om er een losse wand voor te zetten...
Volledig akkoord. Bovendien praatte de vraagsteller Eric, over een wand in gasbeton.
Gasbeton is een materiaal met een relatief hoge warmteisolatie waardoor de capaciteit van de wand nog meer zou dalen.

Iets anders waar ik aan denk: hoe ge?soleerder de warmtewisselende buizen zitten, hoe hoger de watertemperatuur moet worden voor een zelfde vermogen van de warmtewand. Het is niet denkbeeldig dat een gasketel dan niet meer kan condenseren.

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Dames en heren,

Ik geloof dat we het bij het verkeerde eind hebben. Ik denk dat Hendrikx bedoeld om de bestaande wand te isoleren met noppenplaten en hierop de buizen te leggen. Dan een laagje stucwerk en klaar is de muur....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: warmte muren

Bericht door kees »

Hendrikx schreef:Hoi, Wij hebben een ander huis gekocht uit 1972 waar weinig isolatie is. We zijn dit nu aan het verbeteren en willen kijken of een warmtemuur (of meerdere) iets voor ons is. Deze tussenmuur, welke wij aan 1 kant grenst aan de woonkamer willen we een warmte muur maken. Wat kan ik het beste doen? Ik denk op dit moment aan een grote nop isolatieplaat tegen de muur te bevestigen (welke je ook kunt kopen voor vloerverwarming), hierin de slang leggen, aansluiten op de CV met extra regelaar en pomp, en er een wand voorzetten van b.v gasbeton. Moet dan de ruimte tussen de 2 muren worden opgevult? kun jij mij advies geven wat de allerbeste oplossing is? Ik hoor het heel graag Eric
dat van die noppenplaten begrijp ik :) slangen erop ook. Vervolgens gewoon dichtstuccen met leem of zoals bij http://www.de12ambachten.nl wordt aan gegeven met een gipsmortel.
kijk ook eens bij http://www.wth.nl die kunnen je ook van advies dienen.
Wat jij wilt is niet zo moeilijk en omdat het een tussenmuur in je eigen huis is hoef je waarschijnlijk niet super te isoleren. In geen geval gasbetonblokken ervoor, die zijn poreus, dus lucht.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik heb hetzelfde plan, maar dan zonder isolatie. Ik wil in de muur tussen kamer en keuken sleuven frezen (muur moet toch kaal) en daar slangen doorheen leggen. Op deze manier creeer ik een dubbelwerkende warmtemuur, die dan in combinatie met vloerverwarming de kamer lekker behaaglijk moet houden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: warmte muren

Bericht door John Doh »

Dirk Bauwens schreef:Iets anders waar ik aan denk: hoe ge?soleerder de warmtewisselende buizen zitten, hoe hoger de watertemperatuur moet worden voor een zelfde vermogen van de warmtewand. Het is niet denkbeeldig dat een gasketel dan niet meer kan condenseren.
Het is inderdaad zo dat de watertemperatuur in de slang hoger zal liggen dan de temperatuur van de wand zelf en dat die temperatuur hoger moet zijn naarmate de buizen meer ge?soleerd liggen of er meer vermogen moet worden overgedragen.

Ik heb een huis gehad met vloerverwarming als hoofdverwarming. De watertemperatuur hoefde nooit hoger te worden dan 35?C, ofschoon er toch een redelijke dikte cementdekvloer boven op de slangen is gestort. Kennelijk geleidt dat materiaal voldoende om het huis te verwarmen, waarbij we de vloer ook nog eens met tapijt hadden afgewerkt. Het betrof wel een goed ge?soleerde woning.

Bij wandverwarming met dezelfde oppervlakte zou je dan ongeveer eenzelfde benodigde slangtemperatuur verwachten. Probeer je daarentegen met minder muuroppervlak te werken, dan moet de temperatuur omhoog (bij hoofdverwarming). Maar omdat het oppervlak nog steeds een heel stuk groter dan de gemiddelde radiator zal zijn, zul je het met 50?C wel een heel eind redden. De slang van WTH mag ook beslist niet hoger. Ik denk dat de temperatuurval over de muur zelf (tussen slang en muuroppervlak) tot iets van 5?C beperkt zal blijven, terwijl de delta_T (in-uit) ook iets van 5 ? 10?C zou kunnen zijn. Zal dan toch wel condenseren, lijkt mij.

Er is ook een heel mooi systeem met dunne buisjes van polypropyleen, maar een paar mm dik. Die kunnen volgens mij vlak onder het oppervlak worden aangebracht. Lijkt mij leuk om eens mee te spelen, je zou er ook vrij eenvoudig plafondverwarming / plafondkoeling mee kunnen maken.
John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

kockie schreef:Ik heb hetzelfde plan, maar dan zonder isolatie. Ik wil in de muur tussen kamer en keuken sleuven frezen (muur moet toch kaal) en daar slangen doorheen leggen. Op deze manier creeer ik een dubbelwerkende warmtemuur, die dan in combinatie met vloerverwarming de kamer lekker behaaglijk moet houden.
mijn ervaring: ik heb die warmtewand en het is ook de laatste :cry:
ik heb ook nog een DTA-mexicaans terraskacheltje op gas staan in onze kamer-ensuite (max.2m3 verbruik). Als ik 2 van deze kacheltjes heb staan dan krijg ik het warm genoeg. Een tegelkachel met gasbrander is dus zowiezo goed genoeg :) dus wat mij betreft: ww exit.

Die mexicaanse terracotta kachel is aangesloten op een oude schoorsteen waar ik een pijp in heb laten zakken van 8cm. Heeft een tegelkachel op gas ook genoeg aan zo'n pijp?

Tegelkachel past ook meer bij mijn idee van KISS.
Plaats reactie