warmtewand/tegelkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

Kees, in een document van WTH lees ik over de capaciteit van een warmtemuur het volgende:
De register van de wandverwarming worden met een h.o.h. afstand van 15 cm aangebracht. De capaciteit zal ongeveer 120 Watt per vierkante meter bedragen bij een wandtemperatuur van 30? C en een ruimtetemperatuur van 20? C. Uitgaande van dubbelglas HR kwaliteit en wandisolatie (R=2,5) is circa 0,7 vierkante meter wandverwarming per vierkante meter vloeroppervlak voldoende.
Jouw warmtewand heeft een oppervlakte van 14 vierkante meter terwijl je woonkamer een vloeroppervlakte heeft van 35 vierkante meter. Je beschikt dus, volgens WTH, over te weinig vierkante meters warmtewand waardoor die niet als hoofdverwarming kan dienen. Als achtergrondverwarming zal die echter wel goed dienst doen.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Kees, in een document van WTH lees ik over de capaciteit van een warmtemuur het volgende:
De register van de wandverwarming worden met een h.o.h. afstand van 15 cm aangebracht. De capaciteit zal ongeveer 120 Watt per vierkante meter bedragen bij een wandtemperatuur van 30? C en een ruimtetemperatuur van 20? C. Uitgaande van dubbelglas HR kwaliteit en wandisolatie (R=2,5) is circa 0,7 vierkante meter wandverwarming per vierkante meter vloeroppervlak voldoende.
Jouw warmtewand heeft een oppervlakte van 14 vierkante meter terwijl je woonkamer een vloeroppervlakte heeft van 35 vierkante meter. Je beschikt dus, volgens WTH, over te weinig vierkante meters warmtewand waardoor die niet als hoofdverwarming kan dienen. Als achtergrondverwarming zal die echter wel goed dienst doen.

Dirk
nog maar eens nagemeten:
1920 tussenwoning, kamer 9Lx3,60Brx2,75H. Wand heeft opp. 8x2,20. Slangen afstand 13cm ongeveer. Liggen in leem van denk ik ongeveer 4,5 cm. Hr keteltje van 18Kwh. Ik denk dat deze kleinere ketel van groot belang is; is veel constanter in toevoer. Achterkant met tuindeur is Z.O. en daar wil ik een serre of zo iets maken, de schijnt er winterdag recht in, ook lage stand.
Maar nogmaals veel gedoe t.o.v. een tegelkachel.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

kees schreef: 1920 tussenwoning
Als je bij een tussenwoning de woningscheidende muur gebruikt als warmtemuur, loop je het gevaar dat de buren er bijna net zoveel profijt van hebben als jezelf. Dan is het idee van Eric Hendrikx om noppen-isolatieplaat te gebruiken zo gek nog niet.
John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

John Doh schreef:
kees schreef: 1920 tussenwoning
Als je bij een tussenwoning de woningscheidende muur gebruikt als warmtemuur, loop je het gevaar dat de buren er bijna net zoveel profijt van hebben als jezelf. Dan is het idee van Eric Hendrikx om noppen-isolatieplaat te gebruiken zo gek nog niet.
Ik heb het echt niet gemonteerd in de scheidingsmuur :)
Ben ik zo vrij geweest bij de buren te controleren of de muren warmer waren. De muur is 30cm dik en ge?soleerd met -en nu moet ik goed nadenken- met plastic/tempex, 2x tonzon, fermacell en raggels ertussen.
Alles bij elkaar is de muur wel ongeveer 12cm naar voren gekomen.
Maar ik begrijp dat je absoluut niet geloofd in de weerkaatsingskwaliteiten van de tonzonfolie :?:
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Bericht door John Doh »

kees schreef:Maar ik begrijp dat je absoluut niet gelooft in de weerkaatsingskwaliteiten van de tonzonfolie :?:
Jawel hoor, maar alleen als er lucht voor of achter zit. Dan zal het best wat helpen, al blijf je in die luchtruimte last houden van convectiestromen. Maar ik begrijp dat je niet op ??n paard hebt gewed, want je hebt ook tempex aangebracht. Een klein beetje zal al vrij goed werken, omdat de temperatuurverschillen beperkt zijn. Ik neem tenminste aan dat de buren ook gewoon stoken?
John
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Ik neem tenminste aan dat de buren ook gewoon stoken?
ik kan veel van mijn buren zeggen, maar ze stoken gelukkig wel :)

lijkt me dat er over dit onderwerp geen wet van meden en perzen bestaat?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:lijkt me dat er over dit onderwerp geen wet van meden en perzen bestaat?
Kees, bedoel je het onderwerp reflectie-isolatie? Of het onderwerp tegelkachel/warmtemuur?

In alle gevallen dient iedereen zich te houden aan een aantal niet zo moeilijk te begrijpen natuurkundige wetten. Niemand kan zich aan deze wetten onttrekken hoe graag men dat ook zou willen.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
kees schreef:lijkt me dat er over dit onderwerp geen wet van meden en perzen bestaat?
Kees, bedoel je het onderwerp reflectie-isolatie? Of het onderwerp tegelkachel/warmtemuur?

In alle gevallen dient iedereen zich te houden aan een aantal niet zo moeilijk te begrijpen natuurkundige wetten. Niemand kan zich aan deze wetten onttrekken hoe graag men dat ook zou willen.

Dirk
nu je dat zo vraagt, beide. De buren laten we buiten beschouwing :)
Ik zie zo'n warmtemuur gecombineerd met tegelkachel meer als een vergroting van de massa van een tegelkachel. Je komt technisch gezien ook verder van huis en het wordt denk ik ingewikkelder. Persoonlijk zie ik meer in een tegelkachel met genoeg massa en stoken op hout.

Hoe ziet jouw tegelkachel er uit voor deze winter als je die nu moet construeren? Er moet natuurlijk wel gestookt worden.

Over de muurisolatie: zouden we gewone radiatoren hebben en permanent 20C dan worden de muren naar buren ook op een gegeven moment 20C lijkt mij. Nu heb ik het geisoleerd en krijg niet de indruk dat de muur veel warmer wordt dan 20C.
Ik heb dan zelf 2x tonzon, maar vgls DTA had het toch beter bubbeltjesplastic met alu kunnen zijn. Heb ik een keer het handboek gevolgd :x
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...Ik zie zo'n warmtemuur gecombineerd met tegelkachel meer als een vergroting van de massa van een tegelkachel...
Dat is zeker zo. Het is een zeer interessante toepassing, echter uitsluitend wanneer de warmtewisselaar van de warmtemuur binnenin de tegelkachel zit.

Wanneer de warmtemuur zijn warmte echter indirect moet halen uit de straling van de tegelkachel, dan heeft dat weinig of geen nut. Wat de 12 Ambachten nu doen: 50 vierkante meter warmtemuur rondom een tegelkachel bouwen, in een gebouwtje van slechts 50 vierkante meter groot, grenst volgens mij aan het ongelooflijke.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:...Persoonlijk zie ik meer in een tegelkachel met genoeg massa en stoken op hout. Hoe ziet jouw tegelkachel er uit voor deze winter als je die nu moet construeren?...
Met een finoven heb je eigenlijk een 'brander' ?n een warmtemuur in ??n blok. Daarom is het interessant om een finoven zo centraal mogelijk in de woning of woonkamer te plannen. Een gemiddelde finoven weegt ongeveer 3500 kg en kan gemakkelijk 100 kWh aan energie afgeven gedurende 24 uur (met 2 stookbeurten van elk 12 kg hout, dat komt ongeveer overeen met een verbruik van 10 kubieke meter aardgas per dag). Meer of minder vermogen is mogelijk door meer of minder te stoken.

Voor mezelf plan ik voor deze winter minimaal twee finovens. Ik heb er m??r nodig (omdat het gebouw zo groot is), maar deze eerste twee zijn redelijk standaard te noemen. De volgende zijn varianten met bijvoorbeeld warmtewisselaars voor warm water erin.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:Over de muurisolatie: zouden we gewone radiatoren hebben en permanent 20C dan worden de muren naar buren ook op een gegeven moment 20C lijkt mij. Nu heb ik het geisoleerd en krijg niet de indruk dat de muur veel warmer wordt dan 20C.
Ik heb dan zelf 2x tonzon, maar vgls DTA had het toch beter bubbeltjesplastic met alu kunnen zijn. Heb ik een keer het handboek gevolgd :x
De 2 lagen reflecterende folie met de luchtlagen zullen zeker dienst doen, misschien overeenkomend met enkele cm conventionele isolatie. De eerste centimeters isoleren het best, dus in dat opzicht zit je wel goed. Dat men bij DTA nu ook al bubbeltjesplastic begint te gebruiken is wel een teken aan de wand.

Dirk
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Bericht door walter vaes »

Waarom niet gewoon een heraklith plaat (15 mm) nemen, met 35 mm polystreen erop!
en daar de buizen tegen en dan de leem erop.
ipv die bubbelplastic of tonzon.

Met het systeem met heraklith + polystreen, kan je muurverwarming in alle muren steken (ook buitenmuren)
En het gaat ook wat sneller in plaatsing
Gewoon die plaat tegen je ouwe plaaster (of nieuwe baksteen) schroeven.
Of ben ik niet juist?
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

walter vaes schreef:Waarom niet gewoon een heraklith plaat (15 mm) nemen, met 35 mm polystreen erop!
en daar de buizen tegen en dan de leem erop.
ipv die bubbelplastic of tonzon.
Met het systeem met heraklith + polystreen, kan je muurverwarming in alle muren steken (ook buitenmuren)

daar is al eerder op het forum op gewezen, toch? Resol etc.
We kijken ook nog naar de prijs, selfsufficiency e.d. :)
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

walter vaes schreef:Waarom niet gewoon een heraklith plaat (15 mm) nemen, met 35 mm polystreen erop!
en daar de buizen tegen en dan de leem erop.
ipv die bubbelplastic of tonzon...
Hallo Walter,

Mijn punt was niet zozeer een bepaald montagesysteem te verdedigen, (want ik heb geen ervaring met warmtewanden), maar eerder de lezers er nog eens op wijzen dat het DTA-verhaal over reflectie niet klopt. Op zijn best is dit verhaal een halve waarheid. En vermits een halve waarheid een hele leugen is...

Dirk
Plaats reactie