harde knal,plof

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
david
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2009, 21:03

harde knal,plof

Bericht door david »

Wanneer mijn gasketel Junkers ( nog maar 5 jaar oud )via thermostaat geactiveerd wordt, onstaat er soms een luide knal , plof voor de gasketel brandt!
Ik kan je verzekeren aangenaam is iets anders.
Het probleem is dat dit ploffend geluid / knal de ene keer wel voorkomt de andere keer weer niet wanneer de gasketel aanslaat.
Volgens de huisbaas is dit totaal niet gevaarlijk, volgens hem ligt het aan de gasblok in de gasketel dat soms al iets van gas afgeeft vooraleer de "waakvlam" aanslaat.Ook een andere reden gaf hij aan : nl dat de inoxafvoerbuis tegen de buitengevel zo'n 2 m lang maar bestaat uit enkelwandige inox en hierdoor de koude met de warmte lucht botst.
Hij wil duidelijk niet investeren in een nieuwe ketel !!
Mijn vraag is deze knal die soms toeslaat nu echt zo ongevaarlijk als de huisbaas wil doen uitschijnen of is er een reëel gevaar ??
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: harde knal,plof

Bericht door Albert van WdJ »

Wanneer is die ketel voor het laatst gecontroleerd?

Want een knal en plof horen niet echt in een gasketel thuis.
Stel dat de vertraging tussen ontsteking en aanvoer gas nog groter wordt, dan komt je ketel een keer gedeeltelijk van z'n plaats af ploffen :shock:
Hoop dat je er dan niet net naast of voor staat!

Advies: Laat er een cv-monteur naar kijken. Als je huurbaas onwillig is kun je altijd nog zelf opdracht geven en de rekening naar je huurbaas laten sturen. Is wel niet de juiste weg, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen in dit geval.

En investeren in een nieuwe ketel wanneer deze maar 5 jaar oud is, dat zou ik ook niet doen. Zo'n apparaat moet minstens 15 jaar mee kunnen.

't Is naar mijn idee een kwestie van even opnieuw afstellen (en waarschijnlijk schoonmaken).

Groet,

Albert
Change, before you have to.
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: harde knal,plof

Bericht door walter vaes »

Ik heb ooit in een lang verleden nog in Leuven een huisje gehuurd.
In een oud huisje met een oude gasboiler.
Die plofte ook.
Zou hem maar dringend laten nakijken, zal waarschijnlijk opgelost zijn met het schoonmaken van dat ding.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: harde knal,plof

Bericht door Pigion »

Hoogste tijd voor een servicebeurt met speciaal aanacht voor de waakflam en de omgeving.
Bij mij was de pakking stuk tussen het klepje van de aansteekbrander. De valse lucht gaf te veel verdunning van het gas rond de aansteekbrander en dus moeilijk ontsteken / ploffen.
Hoe zit het met de controle van de gsdruk na het gasregelblok van de cv??

Pigion
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Re: harde knal,plof

Bericht door Tom »

Als er inderdaad problemen zijn met gasblok kan je best met Junkers http://www.junkers.be/AfterSaleService.aspx contact opnemen. Dit omdat volgens mij loodgieters geen instellingen van de gasblok mogen wijzigen.
Je kan dit op voorhand ook aankaarten met de huisbaas zodat je met de rekening bij hem kan komen aankloppen.
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: harde knal,plof

Bericht door wouter a »

Kijk na of controleer of de behuizing van de ketel tesamen met de knal / plof naar buiten beweegt(uitzet).

Indien dit zo is zal waarschijnlijk een van de pakkingen van het branderhuis lek zijn. Laat een monteur langskomen om het geheel te controleren.

Het is in mijn optiek niet geheel ongevaarlijk om zo te blijven stoken.

met vriendelijke groet,
Wouter
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Plaats reactie