stooklijn instelling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

stooklijn instelling

Bericht door mark »

Hoi,

De nieuwe cv ketel hangt. Een Nefit Smartline HRC 24/cw4 met een klokthermostaat moduline 30. Er zijn drie soorten temperatuur regeling mogelijk . Waar ik graag mee wil werken is de weersafhankelijke regeling al dan niet met ruimtetemperatuur compensatie. Want dan kun je het regelen met een stooklijn. Maar liever niet met de waarden die in de gebruiksaanwijzing staan.

Zij geven op bij 10 graden buitentemp. een voetpunt(begintemp) op van 35 graden cv water en een uitpunt bij min 10 van 75 graden cv water temp.

Wie heeft hier ervaring mee. Om zo zuiniger te stoken. De tegelkachel werkt natuurlijk ook mee zowel aan de warmte beneden en het cv water te verwarmen. De tegelkachelbouwer adviseerde een stooklijn met een eindpunt van ongeveer 40 graden.Trouwens ook de zonnecollector helpt mee het cv water op te warmen.

Graag jullie advies.

Mark
Laatst gewijzigd door mark op 05 apr 2006, 09:14, 1 keer totaal gewijzigd.
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Re: stooklijn instelling

Bericht door kees »

mark schreef:Hoi,

De nieuwe cv ketel hangt. Een Nefit Smartline HRC 24/cw4 met een klokthermostaat moduline 30. Er zijn drie soorten temperatuur regeling mogelijk . Waar ik graag mee wil werken is de weerafhanelijke regeling al dan niet met ruimtetemperatuur compensatie. Want dan kun je het regelen met een stooklijn. Maar liever niet met de waarden die in de gebruiksaanwijzing staan.

Zij geven op bij 10 graden buitentemp. een voetpunt(begintemp) op van 35 graden cv water en een uitpunt bij min 10 van 75 graden cv water temp.

Wie heeft hier ervaring mee. Om zo zuiniger te stoken. De tegelkachel werkt natuurlijk ook mee zowel aan de warmte beneden en het cv water te verwarmen. De tegelkachelbouwer adviseerde een stooklijn met een eindpunt van ongeveer 40 graden.Trouwens ook de zonnecollector helpt mee het cv water op te warmen.

Graag jullie advies.

Mark
installateur? Hoe groot is je huis met zo'n vermogen?
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: stooklijn instelling

Bericht door Dirk Bauwens »

mark schreef:Om zo zuiniger te stoken...
Hallo Mark,

Ik heb zelf geen cv in huis, maar hoe lager de watertemperatuur hoe lager de warmteverliezen en hoe meer je tigchelkachel kan invullen.

Dirk
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi Dirk,

De handigheid van de stooklijn moet ik nog verder uitproberen om inderdaad zo laag mogelijk uit te komen. Zodat de tigchelkachel het water verder verwarmd en de cv pomp de warmte naar andere kamers brengt zonder dat de brander mee werkt.Wat wel al prettig is dat je met lage water temperaturen minder benauwde warmte hebt.
Fetze had al wat tips gegeven waar meer info is altijd prettig zodat je je eigen conclusie er uit kunt trekken.

mark
Plaats reactie