Meten / datalogging
Moderator: Moderators
-
Pigion
Meten / datalogging
Ik wil bij mijn FinOven24 in aanbouw graag temperaturen meten van de rookgassen en de temperatuur van het water na of in de warmtewisselaars. Dit is nodig om de verbranding te kunnen sturen.
De FO krijgt in de kop van de kachel, dus op de heetste plaats ca. 12 meter 3/8" pijp en 2 forse verdelers. Totaal VO = ca. 0,9 M2.
In het rookkanaal vlak voordat het de schoorsteen ingaat komt een warmtewisselaar van 1/2" pijp, lengte ca. 12 M. en een VO van ook 0,9 M.
Met een by-passklep kan ik eventueel extra warmte richting de 2e warmtewisslaar brengen en kan ook deze 2e wisselaar nogmaals via een by-passklep buiten de rookgassen houden om enige trek te houden.
Aande rookgaszijde kan ik éénvoudig werken met insteekthermometers van het dial-type.
Aande waterzijde zou ik ook graag de temperaturen meten. Hoe doe ik dat op een betaalbare manier? Thermokoppels op de pijpen plakken, zijn vaak niet warmtebestendig, tenzij zeer dure types. De watervoerende afvoerbuizen speciaal voor het plaatsen van een meetbuis te modificeren is ook een hele ingreep.
Wie kan mij een goed idee aan de hand doen.?
Misschen kan Peter een goede oplossing aandragen.
Al vast mijn dank.
De FO krijgt in de kop van de kachel, dus op de heetste plaats ca. 12 meter 3/8" pijp en 2 forse verdelers. Totaal VO = ca. 0,9 M2.
In het rookkanaal vlak voordat het de schoorsteen ingaat komt een warmtewisselaar van 1/2" pijp, lengte ca. 12 M. en een VO van ook 0,9 M.
Met een by-passklep kan ik eventueel extra warmte richting de 2e warmtewisslaar brengen en kan ook deze 2e wisselaar nogmaals via een by-passklep buiten de rookgassen houden om enige trek te houden.
Aande rookgaszijde kan ik éénvoudig werken met insteekthermometers van het dial-type.
Aande waterzijde zou ik ook graag de temperaturen meten. Hoe doe ik dat op een betaalbare manier? Thermokoppels op de pijpen plakken, zijn vaak niet warmtebestendig, tenzij zeer dure types. De watervoerende afvoerbuizen speciaal voor het plaatsen van een meetbuis te modificeren is ook een hele ingreep.
Wie kan mij een goed idee aan de hand doen.?
Misschen kan Peter een goede oplossing aandragen.
Al vast mijn dank.
-
Albert van WdJ
Re: Meten / datalogging
Is deze thermometer misschien geschikt?
Zal niet heel snel reageren, omdat je hem op de pijp spant. Kosten 7 euro stuk, meten van 0-120 graden C.
Albert
Zal niet heel snel reageren, omdat je hem op de pijp spant. Kosten 7 euro stuk, meten van 0-120 graden C.
Albert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Change, before you have to.
-
mark
Ik heb er als extra bij. Werken goed en afwijking is klein bij na meeting digitaal. Dan zal de waarheid ergens in het midden liggen. Nadeel op kleine diameter buizen verliezen ze nauwkeurigheid.
-
Albert van WdJ
De klemveer is gemaakt voor "1" tot "2" buizen. Dus op 22 mm heb je waarschijnlijk kans op grotere onnauwkeurigheid.
-
Pigion
Deze thermometer is wel erg basic. Ik zoek toch wel iets meer techniek met thermokoppels en een kleine PLC (Proces Logic Computer), die in de toekomst ook andere functies erbij kan doen (zonneboiler met grote opslag in EDPM zakkken in de kruipruimte etc.
Pigion
Pigion
-
Albert van WdJ
En dat is 'iePigion schreef:Deze thermometer is wel erg basic.
Je ziet ze in Duitsland heel vaak op de leidingen bij houtvergassers.
Maar van plc'tjes etc. heb ik geen verstand. Kan me wel goed voorstellen dat je de data op een centrale plaats wilt hebben. Anders blijf je lopen naar de kachel.
Misschien kun je een vraag stellen op een elektronica-forum?
Albert
-
mark
Misschien valt er op onder google "domotica" wat te vinden. Die registreren/regelen van alles wat erin en om het huis gebeurd. Misschien zit daar iets bij.
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb wel wat leuks draaien, maar dit kan maar meten tot max 125 graden. Er zijn denk ik wel thermokoppels verkrijgbaar die icm een printje in hetzelfde systeem kunnen meedraaien.
Ik gebruik 1-wire en wel de ds1820 (of een afgeleide hiervan) om te meten en een printje met 5 onderdelen om via de seriële poort te meten.
Te bekijken op http://ingang.kockie.nl:19999/dtgraph
Ik gebruik 1-wire en wel de ds1820 (of een afgeleide hiervan) om te meten en een printje met 5 onderdelen om via de seriële poort te meten.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
-
whiteman
bij ikea verkopen ze oventhermometers voor 7euro oid- deze meten tot 220 celsius. klem gewoon de voeler aan de buis, en doe er een stukje isolatiemateriaal omheen.
- Bufferboost
Bste Pigion,
Voor 65 euro excl. BTW heb je een heel goede oplossing om stand-alone temperaturen te loggen en later met je PC (bijvoorbeeld in Excell) te bewerken en analyseren. Ik ben erg content met mijn Lascar EL-USB-TC, in de beter gesorteerde electronicazaken verkrijgbaar. Het meetbereik van de meegeleverde thermokoppel is 0 tot 300 graden Celcius (zie onder voor andere TC's).
Van te voren kan je via de USB verbinding het ding erg makkelijk programmeren, oftewel het tijdsinterval bepalen hoe lang en hoe frequent er gemeten moet worden. Het apparaatje logt de temperatuurgegevens op tijd en datum. Kijk ook eens bij de draad "Ontwerp en Monitoring bij houtvergassers, i.c.m. buffers" waar ik met behulp van één Lascar EL-USB-TC de minutenreeks over al die dagen heb opgemeten. Deze week heb ik er nóg twee aangeschaft en binnenkort kom ik (in de draad "Ontwerp en Monitoring bij houtvergassers, i.c.m. buffers") weer met een overzicht van het temperatuursverloop van de buffer in de tijd en de verdeling op drie niveau's (hoog, midden en laag).
Het mooie is dat je afhankelijk van het thermokoppel dat je op de logger aansluit kan kiezen uit temperatuurtrajecten tot wel 1300 graden (een K-type thermokoppel -200 tot 1300 graden Celsius), (J-type thermokoppel -130 tot 900 graden Celcius) en (T-type thermokoppel -200 tot 350 graden Celcius). Deze thermokoppels kosten vrijwel niets.
Ik hoop je (jullie?) een goede tip aan de hand gedaan te hebben,
groet Hans
(PS. Daarnaast heb ik de Termojet (Duits spul) van Projet besteld. Een dezer dagen wordt dat bij mij afgeleverd. Met dat systeem kan ik tegelijkertijd, ook stand-alone, 8 verschillende temperatuursensoren temperaturen laten opmeten en loggen. Op een later moment zijn deze datagegevens dan bruikbaar voor PC bewerking en analyse. Het mooie van dit systeem is dat er ook twee relaisuitgangen op zitten die op basis van de gegevens aangestuurd (lees: geprogrammeerd) kunnen worden. Eén van de relais gaat in mijn systeem de "eventuele bijstook" van de CV-ketel aansturen. Natuurlijk ook het bypassen daarvan. Na installatie van de Termojet zal ik wel wat fotootjes en beschrijving op voornoemde draad zetten. Voor opzet en planning zie bijlage.
Voor 65 euro excl. BTW heb je een heel goede oplossing om stand-alone temperaturen te loggen en later met je PC (bijvoorbeeld in Excell) te bewerken en analyseren. Ik ben erg content met mijn Lascar EL-USB-TC, in de beter gesorteerde electronicazaken verkrijgbaar. Het meetbereik van de meegeleverde thermokoppel is 0 tot 300 graden Celcius (zie onder voor andere TC's).
Van te voren kan je via de USB verbinding het ding erg makkelijk programmeren, oftewel het tijdsinterval bepalen hoe lang en hoe frequent er gemeten moet worden. Het apparaatje logt de temperatuurgegevens op tijd en datum. Kijk ook eens bij de draad "Ontwerp en Monitoring bij houtvergassers, i.c.m. buffers" waar ik met behulp van één Lascar EL-USB-TC de minutenreeks over al die dagen heb opgemeten. Deze week heb ik er nóg twee aangeschaft en binnenkort kom ik (in de draad "Ontwerp en Monitoring bij houtvergassers, i.c.m. buffers") weer met een overzicht van het temperatuursverloop van de buffer in de tijd en de verdeling op drie niveau's (hoog, midden en laag).
Het mooie is dat je afhankelijk van het thermokoppel dat je op de logger aansluit kan kiezen uit temperatuurtrajecten tot wel 1300 graden (een K-type thermokoppel -200 tot 1300 graden Celsius), (J-type thermokoppel -130 tot 900 graden Celcius) en (T-type thermokoppel -200 tot 350 graden Celcius). Deze thermokoppels kosten vrijwel niets.
Ik hoop je (jullie?) een goede tip aan de hand gedaan te hebben,
groet Hans
(PS. Daarnaast heb ik de Termojet (Duits spul) van Projet besteld. Een dezer dagen wordt dat bij mij afgeleverd. Met dat systeem kan ik tegelijkertijd, ook stand-alone, 8 verschillende temperatuursensoren temperaturen laten opmeten en loggen. Op een later moment zijn deze datagegevens dan bruikbaar voor PC bewerking en analyse. Het mooie van dit systeem is dat er ook twee relaisuitgangen op zitten die op basis van de gegevens aangestuurd (lees: geprogrammeerd) kunnen worden. Eén van de relais gaat in mijn systeem de "eventuele bijstook" van de CV-ketel aansturen. Natuurlijk ook het bypassen daarvan. Na installatie van de Termojet zal ik wel wat fotootjes en beschrijving op voornoemde draad zetten. Voor opzet en planning zie bijlage.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
beugel
Hallo,
Heb nu ook een setje van projet aangeschaft, maar heb daar een paar vragen over en hoop dat iemand mij daarmee kan helpen, het zit namelijk zo, ik heb er een datalogger bij met sd kaart en usb aansluiting nu kan ik de sd kaart aktiveren en instellen via de computer zodat deze alle data logt op de sd kaart, maar als ik het monitoringsprogramma opstart krijg ik geen datastream (logcenter) via de usb, ook kan ik de data niet met de pc rechtstreeks van de datalogger (sd kaart) lezen, ik moet dan telkens de sd kaart uit de logger halen om de data over te nemen.
Weet iemand of dit normaal is, of hoe dit op te lossen zodat sd kaart/logger wel te benaderen is met pc.
groetjes Theo
Heb nu ook een setje van projet aangeschaft, maar heb daar een paar vragen over en hoop dat iemand mij daarmee kan helpen, het zit namelijk zo, ik heb er een datalogger bij met sd kaart en usb aansluiting nu kan ik de sd kaart aktiveren en instellen via de computer zodat deze alle data logt op de sd kaart, maar als ik het monitoringsprogramma opstart krijg ik geen datastream (logcenter) via de usb, ook kan ik de data niet met de pc rechtstreeks van de datalogger (sd kaart) lezen, ik moet dan telkens de sd kaart uit de logger halen om de data over te nemen.
Weet iemand of dit normaal is, of hoe dit op te lossen zodat sd kaart/logger wel te benaderen is met pc.
groetjes Theo
-
FritsOv
Dit is een schitterend en enorm goedkoop product. Er zit overigens ook een instelbare hoge en lage alert mogelijkheid op. Ik weet niet of de Dalas ook een type heeft voor hogere temperaturen. Een ander mooi voordeel van dit systeem is dat je enorm veel sensoren aan kunt sluiten. Elke sensor heeft zijn eigen nummer en kan als zodanig gepollt worden.kockie schreef:Ik heb wel wat leuks draaien, maar dit kan maar meten tot max 125 graden. Er zijn denk ik wel thermokoppels verkrijgbaar die icm een printje in hetzelfde systeem kunnen meedraaien.
http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/DS18B20.pdf
http://www.maxim-ic.com/products/1-wire/
Mocht je nog een koppeling willen naar een basic setje dat relais etc kan aansturen dan zou ik eens kijken op hobyboards.
Toepassing veelal in weerstations maar ook koppelingen met alarmsystemen en loggers als iButton.
http://www.hobby-boards.com/catalog/index.php?cPath=26
Groet,
FritsOV
- kockie
- Site Admin
- Contacteer:
Ik heb een paar weken geleden een usb 1-wire interface gekocht en ben met experimenteren met OWFS gestart. Dit maakt het mogelijk om ook met 1-wire te schakelen (mijn ultieme doel..) Misschien weet iemand anders nog een manier om 1-wire te schakelen? De enige voorwaarde is dat het onder linux moet werken. Ik heb namelijk een nagasaki draaien (5 Watt en draaiend vanaf een cf-kaartje). Hiermee meet ik al >2 jaar de temperatuur in- en rond mijn huis.
De link van hobbyboards kende ik.
De link van hobbyboards kende ik.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
-
megavolt
Ik weet niet wat je elektronica kennis is en ik weet niet wat precies de temperaturen bereiken zijn, maar kijk een op ebay. Zoek op " thermocouple type k" en "pt100" en google eens op "arduino temperature logger" wellicht vind je daar iets waarmee je iets eenvoudig zelf inelkaar kan knutstelen. Mocht je daarna nog problemen hebben met de interfacing tussen de temperatuur sensor en de arduino board. Stuur even een PM of stel je vraag op http://www.circuitsonline.net/
Maar realiseer wel dit is geen kant en klaar oplossing. Het is niet heel ingewikkeld maar enige electronica en programmeer kennis is wel vereist.
Dit bedacht ik me net: http://jeelabs.com/products/thermo-plug
Maar realiseer wel dit is geen kant en klaar oplossing. Het is niet heel ingewikkeld maar enige electronica en programmeer kennis is wel vereist.
Dit bedacht ik me net: http://jeelabs.com/products/thermo-plug
-
FritsOv
Even een vraag wil je die nagasaki een aansturing laten doen ? want dankockie schreef: Dit maakt het mogelijk om ook met 1-wire te schakelen (mijn ultieme doel..) Misschien weet iemand anders nog een manier om 1-wire te schakelen? De enige voorwaarde is dat het onder linux moet werken. Ik heb namelijk een nagasaki draaien (5 Watt en draaiend vanaf een cf-kaartje). Hiermee meet ik al >2 jaar de temperatuur in- en rond mijn huis.
zou je daarvoor de IO serieel per pin aan kunnen spreken puur als stuursignaal. Ook je LPT poort zou een optie hiervoor kunnen zijn.
De iButton zou voorbeelden moeten hebben om te kunnen schakelen adh van zijn 1-wire eigenschap. Wordt veelal gebruikt als beveiligingsmiddel of als logger wie binnenkomt. het laaste wordt op haar beurt weer gebruikt om indien bekend en restrictie heeft er bijvoorbeeld een deurvrijgave is.
Voor mijn eigen nieuwsgierigheid, als je werkt met 1-wire en je wil gaan schakelen:
Wat hoe doe je dan de initialisatie ? je weet per slot niet of iets op dat moment de status aan/uit of ergens in een schaal zit.
@pigeon
Is dit misschien een start van je oplossing ?
http://www.kratki.eu/product_info.php?products_id=1236
Groet,
Frits