warmtewisselaar aanvoerleiding zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RM09

warmtewisselaar aanvoerleiding zonneboiler

Bericht door RM09 » 12 okt 2009, 14:54

Mijn net geïnstalleerd zonneboiler systeem begint na wat opstartproblemen rendement te leveren. Afwijkend van andere bestaande systemen is om twee redenen gekozen voor een kleinere boiler/warmtewisselaar. Ruimtegebrek en de ‘beperkte’ zonnestraling (winterperiode). Door een relatief groot aantal heatpipes (15) te combineren met een boilerinhoud van 40 ltr is het mogelijk met een zeer geringe instraling toch heet water te verkrijgen; zelfs voldoende om de wasmachine van een hotfill te voorzien. Tijdens installeren-montage ontstond het idee een tweede warmtewisselaar te monteren. Er zijn systemen in omloop die gebruik maken van het hete douchewater dat restwarmte bevat die kan worden teruggevoerd. Een beter idee mijns inziens is het installeren van een technisch vergelijkbare wisselaar (buis-in-buis zie elders in dit forum) maar nu op de koudwater invoer naar de boiler (vaker functioneel, douchewater, keuken en hot-fill). Wanneer de collector niet heet genoeg is om het boilerwater op te warmen <60° à 70° kan door een extra klep toch het koude leidingwater, dat doorgaans in Nederland een gemiddelde temperatuur heeft van 10° opgewarmd worden waardoor er aanzienlijk minder energie nodig is om de temperatuur in de boiler op te laten lopen tot de gewenste 60° à 70°. Die drie-weg klep is een bypass waardoor de wisselaar in de boiler dan niet beschikbaar is (zou immers afkoelen). Het systeem is op dit moment voorbereid (lengte ongeveer een á twee meter) maar nog niet werkend. Iemand hier al eens over nagedacht?
rl

JantjeV8

Re: warmtewisselaar aanvoerleiding zonneboiler

Bericht door JantjeV8 » 12 okt 2009, 17:55

Met 15 heatpipes op een 40 liter boilertje zou ik me meer zorgen maken over het afvoeren van overtollige warmte... Die enkele graad die je uit douche-waterafvoer nog terug haalt is niet zo wilt, denk zelfs nauwelijks meetbaar. Immers het verschil/vermogen wordt steeds minder: delta T tussen inkomend en afvoerend(=verwarmend) water is erg weinig. Ook de tijdsduur dat die 'opbrengst' gebruikt kan worden is heel erg beperkt. Bij een 4-persoons gezin zal er dagelijks hooguit een uur gedouched worden, 15 liter doorvoer voor een wasmachine wat nog geen 3 minuten duurt, idem vaatwasser etc en dus slechts dat tijdsbestek de investering moeten rechtvaardigen.

Peterke
Contacteer:

Bericht door Peterke » 13 okt 2009, 08:10

je kan je zelfs de kosten van een hotfill wasmachine besparen door de ontwikkeling van nieuwe wasprodukten die wassen op 15°

RM09

Bericht door RM09 » 13 okt 2009, 17:38

Wacht even, die tweede wisselaar komt op de invoer naar de boiler, waarmee optimaal gebruik gemaakt wordt van de pipes ook wanneer de collector niet heter wordt dan 50 à 60 graden, een temperatuur waarbij deze normaal gesproken niet actief is (de boiler heeft een naverwarmer en is ingesteld op 60 à 70 - salmonella e.d.). Bij een wolkendek stijgt de collector slechts incidenteel tot 100 graden waar dat bij open weer zoals bekend op kan lopen tot 185 (pomp stopt al bij 130).

Goed idee op 15 graden maar een hotfill bespaart toch echt ongeveer 0,3Kwh bij 40 graden (zelf nagemeten).

q=a; rl
rl

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 14 okt 2009, 07:56

Dan heb je een wat vreemd collectorsysteem.

Mijn besturing van de collector werkt als volgt:

Een PT1000 sensor meet de temeperatuur in de boiler.
Een 2e PT1000 sensor meet de temeperatuur ind e collector.
Zodra de colelctor X graden (Instelbaar van 2 tot 20 graden) warmer is dan de boiler, schakelt de besturing de pomp en transporteert de warmte naar de boiler.
In de collector is dus minimaal dezelfde temperatuur als in de boiler, maar de temperatuur nooit hoger dan boilertemperatuur+20 graden. Er is daardoor maar weinig daglicht nodig om de collector iets warmer dan de boiler te maken en je een behoorlijk constante warmteopbrengst hebt.

Op deze wijze maak je denk ik maximaal gebruik van zonnewarmte in tegenstelling tot jouw visie. Ik heb dat in m'n pruts-fase ook zo geprobeerd. Maar hoe warmer de boiler hoe minder de zon ging doen. Is je boiler op 62 graden, begint de zon te schijnen en loopt je collector langzaam op. Is ie eindelijk 59 graden schuift er een wolk voor de zon....

15 heatpipes op 40 liter, volgens mij is naverwarming nauwlijks nodig, pas bij echt donker weer.

Van die invoer had ik wel begrepen. Maar het zal niet/nauwelijks bijdragen.

Plaats reactie