aanschaf nieuw verwarmingsysteem / CV-ketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marius
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:45

aanschaf nieuw verwarmingsysteem / CV-ketel

Bericht door marius »

Graag ontvang ik vanuit het Forum advies omtrent nieuwe verwarming mogelijkheden (CV systemen) ten behoeve van mijn woonhuis.
Het huis is vrijstaand, zonder aardgas-aansluiting, ongeveer 1,000 m3 inhoud. Momenteel heb ik Buderus gas (propaan) gestookte CV, nom. capaciteit van 40 KW en totaal 20 'ouderwetse' radiatoren . Warmwater-voorziening loopt ook via de ketel, maar wordt ondersteund door een AGPO zonneboiler, die in de zomer practisch de volledige behoefte dekt.
Ik zit te denken aan houtvergasser systeem, warmtewisselaar via aardwarmte, volledig zonne-energie, gebruik van stromend rivier water.
Wie kan mij van advies dienen?
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aanschaf nieuw verwarmingsysteem / CV-ketel

Bericht door Albert van WdJ »

@Marius,
Even een paar vraagjes ter verheldering:
1 waarom wil je je bestaande systeem vervangen?
2 is je woning geïsoleerd?
3 Heb je tijd om regelmatig een houtgestookt systeem te stoken?
4 Heb je nagedacht over je noodzakelijke houtvoorraad?
5 Wil je zelf gaan aanleggen, of laten doen?
6 wil je compleet van je propaan-cv af, of behouden als back-up?

Ongetwijfeld komen er tzt nog een paar vraagjes opborrelen.

Zijn je wensen zomaar even ter indicatie, of zit je zo ruim bij kas dat je alles (tegelijk) wilt aanleggen? Want en houtcv, en warmtepomp en zonne-energie vergt toch een niet geringe investering.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
marius
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:45

Re: aanschaf nieuw verwarmingsysteem / CV-ketel

Bericht door marius »

Albert,
Dank voor de reactie en voor het 'meedenken' ....

Het bestaande systeem is 22 jaar oud en momenteel kan de, vrijstaande, woning (1.000 m3) slechts met een grote investering aan (propaan) gas worden verwarmd/droog gehouden. De woning is oud (bouwjaar 1900) en heeft dikke massieve muren, deels van kalksteen.
Ik heb de tijd om aan het stoken te besteden, maar wil niet geheel afhankelijk worden van een houtgestookt systeem. Opslag van hout is geen probleem .... binnen zekere grenzen. Een gasgestookte ketel (of combinatie hout/gas) zal als back-up beschikbaar blijven. Een combinatie met zonne-energie is ook mogelijk; er is al een zonne-boiler in gebruik.

Ik kan het systeem niet alleen zelf aanleggen; ik heb technische hulp nodig van een installateur. Tenzij ik morgen de lotto win, zal het kosten-aspect zeker mee wegen ...!
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: aanschaf nieuw verwarmingsysteem / CV-ketel

Bericht door JantjeV8 »

Denk qua kostenaspect er ook aan dat je in fases kunt werken.

De radiatoren kun je in eerste instantie gewoon blijven gebruiken en pas over een bepaalde tijd dat gedeelte van het systeem wijzigen.
Persoonlijk heb ik in mijn installatie gekeken waar de grootste kosten te bezuinigen vielen, en dat was puur in het gasverbruik. (van 4300kuub naar 200kuub per jaar). Dus eerst een mooi draaiend systeem geinstalleerd wat vanaf de eerste gebruiksdag z'n kosten op het gasverbruik terug verdiende. Het verwarmingsgedeelte in de woning zelf is nog zoals het was. De verschil in kosten tussen de maandelijkse voorschotten eerst en nu worden opzij gezet om naar fase 2 (vloerverwarming) toe te kunnen werken.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aanschaf nieuw verwarmingsysteem / CV-ketel

Bericht door Albert van WdJ »

Wanneer je een houtvergasser wilt installeren, hou er dan rekening mee dat je niet zomaar hout met spijkers kunt stoken. Ook klein hout (< 4 cm) kan vaak maar in beperkte hoeveelheid verstookt worden (en dan vaak alleen met grote stukken er bij).

Een atmosferische ketel kan wel alle grootte van hout aan, ook met spijkers, maar vraagt meer werk tijdens het stoken.

Verschil in rendementen tussen atmosferische ketel en vergasser is gering, zo'n 6%. Atmosferische ketels zijn vaak goedkoper in aanschaf. Hoewel wanneer je van Attack uitgaat dat verschil maar een paar honderd euro is.

In alle gevallen heb je een buffer nodig, want anders is het net als een houtkachel in de woonkamer, je moet er elk uur wat aan doen.
En wil je een beetje grote intervallen hebben qua stookbeurten, ga dan in ieder geval uit van 100 l buffer per kW ketel.

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie