energieprijzen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

energieprijzen

Bericht door sjoerd »

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of iemand al wat weet over de energieprijzen in 2010?
Gaan deze stijgen of blijven deze gelijk.
Misschien is het dan nu wel aantrekkelijk om het voor een aantal jaar vast te zetten?

Gr sjoerd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: energieprijzen

Bericht door Albert van WdJ »

Denk dat dat voor de meesten koffiedik kijken blijft.
Mijn energiemaatschappij probeert hier om ons over te halen om bijv. de gasprijs vast te zetten.
Krijg ik zo 50 euro bonus.
Dat soort zaken vertrouw ik dus niet. Wanneer de energieleverancier mij €50 geeft met de ene hand, zal die via de andere hand wel weer terugkomen.

Het voordeel is dat je dan wel weet wat je betaalt per kuub of kW. Maar het kan ook nadelig uitpakken.

Ik heb het idee dat als de huidige recessie nog wat aanhoudt, de energieprijzen ook niet wild zullen stijgen.
Maar als ze nu in het Midden-Oosten weer heibel gaan maken, zul je zien dat het weer dure tijden worden.

Geen pijl op te trekken.

Ga lekker hout stoken, zul je wel vrolijk worden van de volgende gasrekening :P .

Albert
Change, before you have to.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: energieprijzen

Bericht door sjoerd »

Hey Albert,

Bedankt voor jou idee hierover.
Ik stook ook al op hout maar dan in een inbouw haard. maar daar heb ik niet genoeg aan dus heb ik soms nog gas nodig.
Het liefst zou ik een houtvergasser o.i.d willen maar dat kan niet aangezien ik daar geen ruimte voor heb :( .

Sjoerd
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: energieprijzen

Bericht door Albert van WdJ »

Sjoerd,

Heb je wel eens nagedacht over bijv. een houtkachel met cv-omloop?
Die heb je ook in inbouwhaard-model.

Kamer warm, rest van je huis ook.

Brandt niet zo schoon als een vergasser, maar levert hele aardige prestaties.

Albert
Change, before you have to.
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: energieprijzen

Bericht door sjoerd »

Hey Albert,

Dat zou ik ook best wel willen maar we hebben deze inbouwhaard pas 2,5 jaar en ik vind het eigenlijk wel zonde om dan nu weer een nieuwe kachel te kopen.
De volgende zal zeker wel een kachel worden met cv omloop.
kun je hier ook een buffervat op aansluiten want dat lijkt me dan wel handig toch?

Sjoerd
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: energieprijzen

Bericht door Dutch John »

Als de peak-oil theorie klopt, en big-oil begint dat nu toe te geven, dan wordt fossiele energie nooit meer goedkoper. We moeten rekening houden met een geleidelijk dalende productie van ruwe olie vanaf 2008. De vraag is momenteel door de crisis wat lager: 83 miljoen vaten per dag ipv 86,5 miljoen vaten. De BRIC landen laten echter een stijgende consumptie zien, dus in de nabije toekomst gaan vraag en aanbod elkaar kruisen.

Weet je nog van die "gigantische olievondst" onlangs in de Golf van Mexico? Dit nieuws is gebracht als een soort redding. Niemand die vertelde dat, mits alles geoogst kan worden, het slechts genoeg is om de wereld 6 weken van olie te voorzien....

Duurzame energie wordt dmv subsidie op het niveau van fossiele energie gehouden. En kost dus eigenlijk ook meer.

Nederland heeft weliswaar zeggenschap over zijn eigen gas gekregen van de EU, maar wat is dat waard als de Russen onze omringende landen in de kou zetten? Oekraïne schijnt aan de rand van faillisement te staan. Bij niet betalen van de openstaande gasrekeningen gaat de kraan weer dicht, is al aangekondigd.

Toch zou ik niets vastzetten, want de maatschappijen zijn niet stom. Vaak is het slechts de kale energieprijs die wat voordeel oplevert, maar belastingen en overige kosten blijven op niveau. Intussen hang je wel vast voor een paar tientjes voordeel. Beter is je onafhankelijk te maken door houtstook, als je tenminste een duurzame houtbron kunt vinden of maken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: energieprijzen

Bericht door sjoerd »

Hey DJ,

Bedoel je met onafhankelijk helemaal onafhankelijk?
Anders zit je nog steeds met je vaste lasten.
En zijn de electra kosten nou ook gebonden aan de olieprijs?
Hoe kun je daar onafhankelijk van worden?
Dan zou je zonnepanelen moeten nemen maar hoe sla je die energie op?

Sjoerd
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: energieprijzen

Bericht door Pigion »

Er wordt veel gedroomd op deze wereld :?
Electriciteit kan door een particulier nauwelijks worden opgeslagen. Je hebt dan grote batterijen (accu's) nodig, duur en van deze gelijkstroom moet weer 230V wisselstroom worden gemaakt.
Ik denk dat we ons beter kunnen concentrerten op warmte opslag en natuurlijk isolatie.
Wat dit laatste punt betreft hebben de voorgaande regeringen (en ambtenaren) pakken boter op hun hoofd. Er is veel te lang gedacht dat de gasbel oneindig was en dat we imuum zouden zijn voor prijsstijgingen van het gas. Er had 30 jaar geleden al veel concreter moeten vastgesteld wat de min. isolatie van een huis zou moeten zijn. Helaas zijn nu de centen op om deze zware fout te herstellen met een royale subsidie.
Pigion
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: energieprijzen

Bericht door Speksteenkachel »

Vastrecht blijft inderdaad een probleem, vooral van de stadsverwarming.
Wij zijn 300 euro per jaar aan vastrecht kwijt aan die stadsverwarmingstereur.
Voor verwarming gebruiken wij al jaren onze kleine speksteen, voor tapwater echter nog stadsverwarming middels een ook al gehuurde warmtewisselaar (kosten 140,- per jaar)
Totaal dus 440 euro aan vaste kosten per jaar en dan nog geen druppel warm water gebruikt.
Altech Eclips
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: energieprijzen

Bericht door Albert van WdJ »

sjoerd schreef: De volgende zal zeker wel een kachel worden met cv omloop.
kun je hier ook een buffervat op aansluiten want dat lijkt me dan wel handig toch?

Sjoerd
Het is zeker aan te raden om er een buffervat op aan te sluiten. Dan kun je je overtollige warmte kwijt.
En hoef je niet de hele dag door te stoken.

Albert
Change, before you have to.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: energieprijzen

Bericht door Pigion »

@Speksteenkachel
Waarom ga je niet over naar een electrische boiler. Dan kan je gelijk je stadsverwarming opzeggen.
Alternatief: een geyser op butagas.
Er zijn mogelijkheden genoeg.
Pigion
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: energieprijzen

Bericht door Dutch John »

sjoerd schreef:Hey DJ,

Bedoel je met onafhankelijk helemaal onafhankelijk?
Anders zit je nog steeds met je vaste lasten.
En zijn de electra kosten nou ook gebonden aan de olieprijs?
Hoe kun je daar onafhankelijk van worden?
Dan zou je zonnepanelen moeten nemen maar hoe sla je die energie op?

Sjoerd
Sjoerd,

Helemaal onafhankelijk kan wel, maar is een afweging. Een keuze of het betalen van de vaste rechten het je waard is om een bepaalde nutsvoorziening als reserve te houden.

Electra gaat lineair mee met de prijzen van fossiele brandstoffen. En misschien wel exponentiëel, omdat Den Haag meent allerlei heffingen te moeten innen. Let op: CO2 heffing zal binnen niet al te lange tijd op de rekening komen staan. Voegt niets toe, maar is gemakkelijk te verkopen aan de burger.

Zonnepanelen zijn een mogelijkheid om onafhankelijk te worden, maar dan moet je die stroom opslaan. Kan allemaal, maar je dient je consumptiepatroon drastisch aanpassen en deze vorm van energieopslag als hobby zien. Zonnepanelen zouden de komende jaren goedkoper kunnen worden.
Er wordt veel gedroomd op deze wereld
Tsja, Pigion, toch zijn er particulieren die deze dromen verwezenlijken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: energieprijzen

Bericht door JantjeV8 »

In plaats van stroom op te slaan, zijn er mogelijkheden om de opgewekte stroom terug het net in te sturen, met (veel) moeite kun je een 'terugdraaimeter' voor elkaar krijgen.

Als dan je stroomopbrengst de kosten dekt voor de vaste lasten, kun je het er mooi bijhouden. Het gevaar van hout-stoken o.i.d. is dat je vanwege vakantie, ziekte, ouderdom of wat dan ook je woning niet warm kunt houden. De nuts-voorzieningen brengen dan uitkomst.
Een buta of olietank kan ook als back-up dienen.
Gosse

Re: energieprijzen

Bericht door Gosse »

Een moderator wijzigde dit bericht:
Hier stond wat antireclame voor een energiemaatschappij
bobmaes
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2010, 19:53

Re: energieprijzen

Bericht door bobmaes »

Ik ben net overgestapt naar Nuon(energie) en Essent(gas), en ik zag het meteen op mijn rekening :wink:
Een aardige website om op een simpele manier de prijzen te vergelijken is:http://www.energieleveranciersvergelijken.be
Plaats reactie