buitenmuur isoleren van huis uit 1968

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Peet
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2009, 01:57

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door Peet »

Dertig jaar terug heb ik de spouwmuren van mijn huis (1970) laten volschuimen met PUR. Dat gaf direct een enorme verbetering van het wooncomfort in de woonkamer. Geen enkel vochtprobleem gehad, de woning is kurkdroog. De spouw is 6 cm en de buitenmuren zijn van een open (!) betonsteen. Tien jaar geleden moest de buitenmuur doorbroken worden in verband met een aanbouw. Het PUR schuim was als nieuw, behalve een muizenholletje.

Als PUR wordt toegepast dan vragen welke polyol (een van beide componenten naast isocyanaat) gebruikt wordt, een ester of een ether. Esterpolyolen geven een purschuim dat kan verweren onder invloed van vocht. Etherpolyolen doen dat niet.

Het nog verder isoleren van bestaande buitenmuren is in het algemeen weinig zinvol. Het is beter om de overige warmteverliezen eerst aan te pakken, zoals glas, dak en vloeren. Het isoleren van de houten vloeren aan de onderzijde was met blote voeten voelbaar. Ook hier een enorm comfortverschil. Met stenen vloeren ligt het genuanceerder. De huidige geïsoleerde betonvloeren hebben slechts kleine contactoppervlakken met de draagmuren. Vroeger, zoals in mijn huis, rustten de vloeren over de volle lengten op de binnenmuur, dus grote koudebruggen. Isoleren van stenen vloeren aan de onderzijde heeft zeker zin, maar een half metertje binnenmuur onder de vloer mee-isoleren moet overwogen worden.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door Pigion »

Prachtig ervaringen te lezen van mensen die er direct mee te maken hebben.
Ik kan daar aalleen aan toevoegen dat mijn zwager in ca. 1980 de spouw van zijn huis (gebouwd in 1971) heeft laten volspuiten met schuim, type niet meer te achterhalen, mogelijk UF schuim. In 2006 is gebleken dat er niets meer van dit schuim over was en is de spouw nu opgevuld met thermo-parels (polystyreenkorrels behandeld met siliconen). Van te voren moet je wel elk gaatje en kier dicht maaken, anders lheeft het gesneeuwd in de tuin :) Tot op heden heeft hij geen problemen met vocht... Buitenmuur is zer harde steensoort, doch wel porreus en met veel scheurtjes.

Ons eigen huis (bj 1977) is geisoleerd met 4 cm wol in de 17 cm spouw, waarschijnlijk slecht aangebracht en ..... muizen.
Voor het verbeteren heb ik nu ik dit topic heb gelezen, meerdere opties:

1. Buitenspouwblad eraf en opnieuw isoleren met 10 cm wol.
2. Bijvullen met schum.
3 Bijvullen met parels.

Optie 1 is het beste, maar duur. Voor 1 eindgevel ca. 60 M2 zal dat € 10.000 worden, met deels hergebruik van de stenen. Deze steensoort is een zeer zachte handvormsteen, gemetseld met slappe kalk/cementmortel. De steen is sterk zuigend en zorgt voor een goede vochttransport.

Optie 2 was voor mij een vraag, was tot op heden niet overtuigt dat het goed overal goed zou aansluiten.

Optie 3 werkt m.i. niet. Parels willen niet zakken in een deels met wol gevulde muur.

Ik overweeg nu om de voor en achtereindgevel opnieuw op te metselen etc. Het buitenspouwblad van de zijmuren kan er niet zo gemakkelijk af. De muurplaat rust voor 90% op het buitenspouwblad en bovendien moet ik de geheel omtimmerde bakgoten slopen (duur Red Ceder :( )

Zijn er andere opties????
Graag jullie visie.

Pigion
Gasverbrruik tussen 6000 M3 (1978) en 3000 M3 ( 2006, 2007, 2008).
In een normale winter verstoken we 4000 M3 en dan is het slechts 19 a 20 C. in de kamer.
Zijn er andere opties??
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door Albert van WdJ »

Pigion schreef:Ons eigen huis (bj 1977) is geisoleerd met 4 cm wol in de 17 cm spouw, waarschijnlijk slecht aangebracht en ..... muizen.
Meestal overleven muizen de isolatiewol niet. Dus het zal wel in het aanbrengen hebben gezeten.

Als je schuim inspuit, druk je waarschijnlijk je wol weg. Maar het schuim zal wel alles opvullen. Ik denk dat schuim best wel een goede optie is. Maar een goede voorlichting door meerdere isolatie-aannemers is aan te raden.

Albert
Change, before you have to.
Peet
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 nov 2009, 01:57

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door Peet »

Beste Pigeon,

Ben je wel goed wijs om je buitenmuur te slopen voor wat isolatie? Financieel en energetisch haal je de kosten er nooit weer uit. Energiebesparing is best een leuke hobby, maar je moet wel nuchter blijven. En niet vergeten: we hebben nog voor 50 jaar aardgas en dat overleef jij niet.

Ik sluit me aan bij Albert, vraag advies aan bij een pur-firma, die heeft dat wel meer bij de hand gehad. Zelfs al zou de muur niet voor 100% gevuld worden, dan heb je in ieder geval een redelijke isolatie. Laat je geen UF-schuim aansmeren en kijk uit met polystyreen, dat kan door muizen grondig vernield worden. En vergewis je dat je een goede etherpur in de muur krijgt. Dat gaat eeuwig mee.

Peet
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door walter vaes »

tja je kan geluk hebben met UF schuim (meestal niet)
Mijn UF schuim zit er al +/- 35 jaar in, met de verbouwing hebben we gezien dat hij nog redelijk is.

Maar ik zou nooit meer uf schuim nemen omdat het dikwijls niet goed gespoten is (verhoudingen)
En giftig is.

Als ik jouw was zou ik pluimers eens vragen voor een offerte, is de bekenste pur spuiter van België.
En ook wel de duurste.

Wijzelf hebben bij de verbouwing wel nog hier en daar thermoparels laten bijspuiten.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door Pigion »

Walter,
Ik woon niet in België, dus Pluimers is geen optie. Wij hebben hier in Noord-Nederland een zeer goede spuiter in Gasselte. Hij werkt overwegend in de industrie en landbouw, doch doet ook wel huizen.

In mijn vorig bericht staat een foutje, De spouwbreedte van ons huis is 7 cm. Dat wordt dus ook de max. dikte van de verbeterde wol/schuimisolatie. Niet geweldig goed, doch beter dan het nu is.
Als ik enthousiast wordt gaat toch het spouwblad eraf van de voor en achter eindgevel. Als ik hetwerk gefaseerd doe en de stenen zoveel mogelijk schoon bik / hergebruik, dan kan ik de kosten noch wat drukken.
Een goede metselaar doet 1000 stenen op een dag en vraagt daarvoor € 200 tot €250 per dag. Tel daarbij 1000 stenen (verlies) ad € 1000 en isolatie + ankers € 500, mortel € 500, hulpkracht (eigen zweet) gratis, dan vallen de kosten mee en ik weet zeker dat het goed wordt.
De zijmuren wil dan om aangehaalde reden wel verbeteren door injecteren met PUR
Bedankt voor het meedenken,
Pigion
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door willem »

Pluimers komt uit Nederland en zit in Rijssen
http://www.pluimers.nl/
er zijn ook bedrijven die steen en glaswol uit de spouw zuigen, vanwege tegenvallende
resultaten, zodat je weer geheel opnieuw kan isoleren zonder de boel af tebreken
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door walter vaes »

Als de spouw dan maar 7 cm is.(ik dacht ook al een spouw van 17 cm in een oud huis :-) )
Dan is het een ander verhaal.
vraag me af of het wel echt gaat, als je maar 3cm lucht hebt, waarvan de bestande isolatie dan ook nog eens niet goed tegen de binnenmuur aanstaat.
Vraag zeker verschillende opinies van verschillende bedrijven.

Ikzelf had ook eerst een firma die me vertelde dat ze thermoparels konden bijspuiten waar UF zat en dat de uf zou weggedrukt worden.
Daarna een andere firma die er eens goed mee moest lachen (alleen waar geen uf schuim zat kon men bijspuiten)
Gelukkig wisten we via thermocamera en door te verbouwen waar niks zat.
1 muur was nooit volgespoten geweest op enkele plaatsen zagen we dat ze niet volledig waren volgespoten en op enkele plaatsen viel het eruit door te verbouwen.
En we hebben ook enkele buitenmuren die binnenmuren waren (door eerdere verbouwing) ook laten volspuiten, om geen schoorsteeneffect te krijgen met onze wandverwarming.

Wat willem zegt is correct
In Nederland zijn er enkel firma's die de spouwmuur leegmaken.
Dus enkele bakstenen weghalen en oude schuim kapot maken en dan uitblazen.
Maar weet niet of dat gaat met vaste isolatiewol.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door Pigion »

Interessant om de spouw leeg te zuigen. Ik las dat daarbij meeerdere pers-luchtaansluitingen op een hoger niveau in de muur worden gemakt en een afzuiggat van 3 a 4 stenen op lager niveau. Door inblazen van perslucht komt de isolatie los en deze wordt vervolgens onder afgezogen.
Dan kan je met een schone spouw beginnen met de nieuwe isolatie. Het tempo is 1 gevel per dag, goedkoop zal het niet zijn.....Reken maar met mannen = 16 uur x € 50 = € 900 + equipment + transport.
Bovendien ben ik bang dat zij alleen maar losse isolatie (schuim en vlokken) kunne zuigen en geen "deken".
Ik ga toch eens informeren.
Pigion
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door walter vaes »

er zijn maar enkele firma's in nederland die dat doen

Je moet al goed zoeken op het internet, om er al 1 van te vinden.
tonny
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 okt 2010, 17:18

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door tonny »

Ik heb hier ook nog een vraagje rond.
Ik heb een huis uit de jaren 50. Dit zijn we totaal aan het renoveren of zelfs vernieuwbouwen.
We hebben een complete nieuwe achterbouw met plat dak waarbij dak en spouw geisoleerd zijn.
De zolderisolatie is ook besteld. Maar nu moet ik beginnen met leidingen trekken & denken aan "afwerking".
En daar wringt het schoentje wat. Gezien het een halfopen huis is, had ik graag de muren die niet aanleunen tegen mijn
buur geïsoleerd. Van binnenuit lijkt mij een oplossing. Namelijk met 4cm of 6cm harde platen tussen houten skelet en een gyproc
plaatje er tegen? Wat denken jullie daarvan? Dikker wil ik niet gaan omwille van teveel plaatsverlies.

Schuim in de spouw lijkt me te duur + ik zit met een tweetal grote koudebruggen die zouden blijven als ik schuim spuit...
Namelijk balken die zowel op de binnen- en buitenmuur gestort zijn.
Die zijn vrijgekomen door dat er daar telkens een "kotje" tegen stond dat weg moest.
Bij die ene balk zou ik van binnenuit kunnen isoleren, er staat wel haaks een muur op van 10 cm dik. Is in feite ook een koudebrug. Moet ik
daar mee inzitten dat dit de werking van mijn isolatie voor een groot stuk teniet zou doen? Of er daar net schimmel zou komen?


bij die andere balk is het net wat moeilijker. Daar is voor een groot stuk nieuwe gevel rond gemetseld en harde pur platen (4cm) aangebracht. Van binnenuit isoleren zou dus niet echt nodig zijn (+ kan dit dan geen kwaad voor damp? want dan heb je isolatielaag-binnenmuur-isolatielaag-spouw-gevel). Ik kan wel een 2cm isolatie aanbrengen op de balk zelf van binnenuit (gezien ze een goede 2cm naar binnen zit ten opzichte van de binnenmuur). Maar dan zijn de zijkanten + bovenkant en onderkant nog een koude brug. Een "bak" buiten ronde balk maken en isoleren is ook niet echt een oplossing gezien ze in contact staat met koude gevelstenen?

Sorry voor de hele lange tekst, maar ik hoop dat er hier wat mensen zijn die me wat verder kunnen helpen. Ik zou graag eens weten in welke mate een koudebrug je isolatie teniet doet?

groeten
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door JantjeV8 »

Koudebruggen worden in de huidige bouw nog erg onderschat.
Door leveranciers van bouwsystemen worden Rc waardes opgegeven die er niet om liegen, ga je de kleine lettertjes lezen dan kom je er achter dat die Rc behaald wordt zonder de bevestigingsmiddelen. Feitelijk praat je dan niet over Rc, immers niet de totale constructie is dan beoordeeld.

In hoeverre jouw balkopleggingen de isolatie afbreuk doen is zo niet te zeggen. Dat moet je volledig op detail bekijken en beoordelen. Het heeft ook alles met de afmeting van de balk te maken, hout, staal of rvs geeft ook weer verschil.

Schimmel is goed te voorkomen door het goed te ventileren, en goed beoordelen hoe condensdruppels afgevoerd worden.

Die binnenmuur isoleren werkt prima. Zoek naar een harde schuimplaat die je niet tussen de houten rachels, maar aaneengesloten er voor langs op kunt zetten. Diverse fabrikanten, Kingspan, Knauff, Rockwool hebben van die renovatiepanelen speciaal daarvoor.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door deleted »

JantjeV8 schreef: Schimmel is goed te voorkomen door het goed te ventileren, en goed beoordelen hoe condensdruppels afgevoerd worden.
Ik neem aan dat je bedoelt een geventileerde spouw tussen de binnenmuren en de isolatiepanelen?

Nochtans lees ik op andere sites, ook van producenten, dat een spouw afgeraden wordt. Luchtverplaatsing werkt condensatie juist in de hand.
Condens en schimmelvorming is juist het moeilijkste punt bij binnenisolatie. Ik zou het niet zomaar 'goed te voorkomen' noemen.
Bezint eer gij begint, om het op z'n Vlaams te zeggen.
Ik zou eens kijken naar vochtbufferende systemen. houtwolplaten, lichtleem, enz
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door JantjeV8 »

Dan wordt de essentie van mijn reactie niet begrepen, wat meer uitleg:

Mijn recatie omtrent de condens-huishouding heeft betrekking op de koudebrug die Tonnie is z'n woning schijnt te hebben, niet in algemene isolatieconstructies. Een koudebrug is gevaarlijk, condensgevoelig en derhalve moet je zorgen dat dat goed weg kan.

Wel of niet ventileren:
Zoveel adviseurs, zoveel meningen omtrent het wel of niet ventileren van een spouw. De ene zegt: Spouw potdicht maken, komt er ook geen condens in, wat er niet in zit hoeft er ook niet uit.
Andere zeggen: Het kan er al in zitten, het kan er van binnenuit in komen, en dan zal het er toch op een of andere manier uitkomen.
Rekentechnisch zijn er zelfs 3 variaties van ventileren: ongeventileerd, zwak geventileerd en sterk geventileerd.
Een zwak geventileerde spouw krijgt zelfs nog een kleine isolatiewaarde toegekend.

Mijn persoonlijke ervaringen zijn nog altijd dat een potdichte spouw een utopie is, tenzij je een grote krimpkous om een gebouw trekt. De problemen omtrent klimaatbeheersing en vocht in een gebouw doen zich vooral voor bij gebouwen die het pot-dichte benaderen.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: buitenmuur isoleren van huis uit 1968

Bericht door deleted »

Inderdaad koudebruggen zijn te vermijden.
Je kan ze goed geventileerd laten of goed isoleren. Beide opties samen weet ik niet.

Over de geventileerde spouw heb ik nou ook nog niet begrepen of je zijn bestaande spouw bedoelt of één die nog bijkomend gaat gelaten worden als hij langs binnen isolatie gaat zetten?
Plaats reactie