Speksteenkachel zelf bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Manke Nelis
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2009, 13:36

Speksteenkachel zelf bouwen

Bericht door Manke Nelis »

Iemand ervaring met de zelfbouw van een speksteen ? Het mag bijv. met een pakket van een kachelfirma zijn. Of weet er iemand literatuur over het zelf bouwen ? Of waar d'r workshops komende zijn ? Laat maar iets weten : mijn handen jeuken om eraan te beginnen. Ik wil eventueel zelf de onderdelen zagen en bewerken enzo. No prob !
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Speksteenkachel zelf bouwen

Bericht door recumby »

een massieve tegelkachel kan je gerust zelf bouwen, daar zijn een aantal zelfbouwpakketten van te koop (of je kan 'm helemaal zelf ontwerpen ook natuurlijk).
Als je echt een speksteenkachel wil denk ik niet dat er veel zelfbouwpakketten te koop zijn in onze streek. Ik heb wel nog gehoord van mensen die hun speksteenkachel rechtstreeks in finland gekocht hebben en dan laten overkomen (om vervolgens zelf in elkaar te steken). Dat was op ecobouwers.be/forum. Je moet daar de zoekfunctie maar eens gebruiken.
Succes en laat weten of het gelukt is he.
Manke Nelis
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2009, 13:36

Re: Speksteenkachel zelf bouwen

Bericht door Manke Nelis »

Oei, zal maar beginnen Fins te leren ! Bedankt voor de reactie !
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Speksteenkachel zelf bouwen

Bericht door Pigion »

Ik heb gehord/gelezen dat het tamelijk moeilijk is zelf een speksteen kachel te kopen in Finland. Het is een markt met maar 2 spelers en die hebben de zaak goed dichtgetimmerd samen met de Belgische importeur (importeert ook voor Nederland). Je moet het dan doen via een Finse relatie. Transport is niet het grootste probleem. Voor € 200 heb je de kachel in Nederland.
Pigion
Manke Nelis
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 sep 2009, 13:36

Re: Speksteenkachel zelf bouwen

Bericht door Manke Nelis »

Dacht ik al een beetje !
Maar ik zoek nu al een tijdje, en sommige forum blijven in mystieke hoogtes rondhangen. Je krijgt geen namen vast, eventueel winkels waar je zou kunnen kopen, misschien zelfs on-line winkels. Iemand enig idee of je on-line kan kopen ? Mag ook een ander merk zijn.
In Duitsland vond ik wel een on-line shop. Maar ik had graag een Finse, wegens bekend.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Speksteenkachel zelf bouwen

Bericht door Erikvr »

In Diessen is een kachelzaak met een stuk of 7 modellen Tulikivi speksteenkachels in de showroom.
groet,
Erik
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Speksteenkachel zelf bouwen

Bericht door Blijfhopen »

Hi Nelis,
Op het Belgische ecologieforum stond een vraagstaart over zelf importeren van een speksteenkachel uit Finland. Het schijnt gelukt te zijn.
Ik ben helaas de link kwijt.
Dus moet je "even" zoeken.
Maar waarom zo'n ding voor zo veel geld en moeite. Er zijn in NL genoeg alternatieven in de tegenstroom kachelsfeer.
Succes,
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Berri
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:22

Re: Speksteenkachel zelf bouwen

Bericht door Berri »

Of je in Finland kunt bestellen weet ik niet ze snel, je eerst een winkel vinden.
In Zweden kan je zo een Tulikivi bestellen, voor een slordige 150-300 euro (afhankelijk van het gewicht) staat hij voor op je garagepad, dit heb ik vorig jaar ook gedaan.

Het zelf in elkaar zetten is een leuk karwei, je moet wel tekening kunnen lezen en handig zijn, want het zijn nogal wat stukjes steen. Helaas heeft Tulikivi de prijzen eerder dit jaar aangepast (naar boven natuurlijk) waardoor het voordeel aanzienlijk minder is geworden.
Je hebt niets met invoer te maken, alles is EU hij wordt zo afgeleverd, er is niet illegaals aan. Het zelf in elkaar zetten van een kachel is volgens de (inboedel) verzekering ook geen probleem, de garantie kan lastig worden aangezien er geen erkende kachelbouwer aan het werk geweest is.
Kijk hier maar eens, men spreekt er ook Engels:
http://www.eldstaden.com/system/webshop ... &HSID=5286

Het is wel een beetje Zweeds maar de prijzen zijn zo om te rekenen. (moms = btw)
Succes
Berri
Berri
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2009, 20:22

Re: Speksteenkachel zelf bouwen

Bericht door Berri »

Mocht je moeite hebben om speksteenkachels te vinden op de link hierboven vanwege het zweeds, klik dan op de tweede optie linksboven op de site :
Täljstensugnar
(Zweeds voor speksteenkachel/oven)

Mvg, Berri
Plaats reactie