Pagina 1 van 1

ook een soort warmtekracht koppeling......

Geplaatst: 11 sep 2009, 17:44
door Klaas2
Dag allen,

Ik denk al een paar jaar aan het volgende.
Ik rijd regelmatig in de auto.
Het rendement van het ding is laag: ca. 25%
Bij elke auto wordt de 75% afvalwarmte via de radiator afgevoerd naar de buitenlucht.

Met wat geknutsel, (NTC/thermokoppel, thermostaat en elektrisch aanstuurbare kranen en wat pijp/slang) zou je een vaatje water warm kunnen maken. Bij aankomst thuis aasluiten aan de douche en klaar. Of een groter vat en dan in de winter aan de cv kunnen koppelen.
Mooier is de warmte opslaan in een zout: meer Joules per kilogram opslagmateriaal.
Natuurlijk wordt de auto zwaarder (je moet dan ook geen 200 kg extra "warmte-accu" mee willen slepen, maar toch. Als het geheel niet meer weegt dan een kilo of pak-'em
-beet 75 kg, dan neemt het brandstofverbruik lang niet zo veel toe.

Heeft iemand dit al eens geprobeerd dan wel er eerder van gehoord?

groeten, Klaas.

Re: ook een soort warmtekracht koppeling......

Geplaatst: 11 sep 2009, 22:40
door Albert van WdJ
Klaas2 schreef: Het rendement van het ding is laag: ca. 25%
Bij elke auto wordt de 75% afvalwarmte via de radiator afgevoerd naar de buitenlucht.
Klaas,

Je berekening is wat enthousiast, want je uitlaatgassen zijn toch ook warm, en je vergeet de wrijving in de motor zelf.
Maar goed, feit is dat je ook (aardig wat) warmte afvoert via je radiator. Je zou echter ook eens moeten bezien hoe warm je radiator wordt op een koude (winter)dag. Want je gebruikt zelf in de auto voor verwarming ook een behoorlijke hoeveelheid energie. Auto's zijn nu eenmaal slecht geïsoleerd.

Daarnaast zou ik liever werken met verwarming van een medium via uitlaatgas, dan via het koelwater. Uitlaatgas zal een meer betrouwbare bron van warmte zijn i.t.t. koelwater.

Stel dat je iets kunt uitdokteren met uitlaatgas, dan zul je ook aan een veiligheid moeten denken tegen oververhitting van het medium. Een vat van 75 l dat in je auto aan de kook raakt... :shock:

Met koelwater heb je dat probleem niet/minder, want de auto zal zelf gaan koelen bij het bepaalde temperatuur.

Je ziet, zelf heb ik ook wel eens met het idee gespeeld, maar ik rijd tegenwoordig zo weinig en onregelmatig auto, dat ik het idee verder heb laten rusten.

Daartegenover ben ik er van overtuigd dat het redelijk simpel te maken is. Maar of het de investering loont, en of het rendement goed is :?: :?: :?:

Groet,

Albert

Re: ook een soort warmtekracht koppeling......

Geplaatst: 13 sep 2009, 10:34
door Dutch John
Klaas,

Bij een auto wordt de brandstof grofweg in drie stromen omgezet:
ca 1/3 in mechanische energie
ca 1/3 verdwijnt via de uitlaat in de vorm van warmte
ca 1/3 verdwijnt via de koeling in de vorm van warmte

Zeker zijn de laatste twee op te vangen, maar zoals je zelf aan aangaf gaan praktische limieten zoals mee te sjouwen buffergewicht een overheersende rol spelen. Voor langere ritten kom je in een negatieve spiraal, omdat je meer buffer mee moet nemen, daarvoor meer vermogen nodig hebt, daardoor meer verliezen, meer buffer nodig...... enz.

Bovendien zou je eens moeten rekenen aan de hoeveelheid buffer die je eigenlijk nodig hebt. Stel dat je gemiddeld 20 kW nodig hebt om te rijden. Dan heb je continu 40 kW voor de buffer. Dat is nogal wat...

Je kunt het beter omdraaien: produceer thuis warmte en elektriciteit. Sla de stroom op in accu's en ga elektrisch rijden. Natuurlijk verspil je rendement via de accu, maar minder dan bij mobiele WKK. En je doet het beter dan menige eletriciteitscentrale hier ten lande...

Groet,
John

Re: ook een soort warmtekracht koppeling......

Geplaatst: 16 sep 2009, 21:08
door John Doh
Dutch John schreef: Je kunt het beter omdraaien: produceer thuis warmte en elektriciteit. Sla de stroom op in accu's en ga elektrisch rijden. Natuurlijk verspil je rendement via de accu, maar minder dan bij mobiele WKK. En je doet het beter dan menige eletriciteitscentrale hier ten lande...
In theorie is dat misschien wel juist, maar bij de thuis-WKK's die ik tot nu toe heb gezien, is het elektrisch rendement nog erg beroerd. Indien alle warmte nuttig wordt gebruikt is elke kWh elektrisch rendement meegenomen natuurlijk, maar opschieten doet het beslist niet. Moderne elektriciteitscentrales daarentegen hebben vaak een beter rendement dan menigeen denkt. Zeker in combinatie met nuttig gebruik van de geproduceerde warmte, bijvoorbeeld middels warmtedistributie zijn indrukwekkende totaalrendementen mogelijk.

Het wordt een ander verhaal als brandstofcellen ooit in onze huishoudens gaan doordringen. Daarmee zou een elektrisch rendement van tegen de 50% mogelijk zijn, met gebruik van restwarmte richting de 100%. In dat geval kun je richting de 25% besparing op primaire brandstofinzet.

Re: ook een soort warmtekracht koppeling......

Geplaatst: 16 sep 2009, 23:32
door Carlo
Theoretisch (en ook praktisch) kun je op de plek van de radiateur gewoon een watertank plaatsen. Dan liever niet in de rijwind maar ergens uit de wind.
Let wel op dat het koelwater niet te heet wordt (vooral 's zomers).
Klaas2 schreef:Bij aankomst thuis aansluiten aan de douche en klaar.
Koelwater van een auto is geen gewoon leidingwater natuurlijk. Koelwater van een auto is giftig. Daar moet je iets op verzinnen, bv met een warmtewisselaar.

Re: ook een soort warmtekracht koppeling......

Geplaatst: 19 sep 2009, 01:22
door chathanky
Waarom zal je koelwatersysteem oververhit raken?
De meeste thermostaten zijn afgesteld op 89 graden.
Als je daartussen een wisselaar plaatst met een boilervat kun je een waterbuffer opbouwen die 90 graden is. (plaatsing tussen je kachelradiateur is ook een oplossing)

Of het nu echt een praktische oplossing is is een heel ander verhaal.

De buffering is niet nieuw, er zijn systemen die een buffer hebben om de koude start te verminderen. Na een nachtje rust zal de auto geen echte koude start meer hebben.

Re: ook een soort warmtekracht koppeling......

Geplaatst: 21 sep 2009, 09:56
door Erikvr
De vraag is waar je het warmwatervat wil plaatsen, onder de motorkap is bij moderne auto's vaak weinig ruimte. Je zou dan leidingen kunnen leggen naar de kofferbak...omslachtig maar wel een manier om je auto te pimpen.