houtkachel en creosoot

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

houtkachel en creosoot

Bericht door Erikvr »

Onlangs las ik in een brochure van de brandweer dat de kans op creosoot (en schoorsteenbrand) in je rookkanaal groter is bij een houtkachel dan een openhaard. Vooral bij hoogrendement houtkachels zou de rookgastemperatuur en -snelheid te laag zijn waardoor rookgas makkelijk kan condenseren in het rookkanaal, met als gevolg creosoot.
Nu weet ik dat creosoot ook vooral door te nat hout/te weinig zuurstof wordt veroorzaakt, maar klopt de bovenstaande theorie? Ik zit nl te denken om mijn inzethaard te vervangen door een vrijstaande kachel maar de creosootproblemen hoef ik niet.
groet,
Erik
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: houtkachel en creosoot

Bericht door Brit »

Op een floddertje die ik hier in Christchurch kreeg over openhaarden en kachels staat precies het omgekeerde. En mijn gevoel (na het lezen van veel info op dit forum) zegt ook dat dat verhaal eigenlijk onzin is. Hoe hoger het rendement van een kachel, hoe minder roet bij het vegen :?

Maar misschien dat ik een puntje gemist heb :mrgreen:
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: houtkachel en creosoot

Bericht door peterberg »

Over ijzeren kachels die op een laag pitje smeulen werd tot voor een paar jaar beweerd dat ze heel efficient brandden. Ik heb er ook zo een gehad, een Jotul 118, een kist op pootjes. Zo een van de generatie die "langbrander" genoemd werd. Dat lang sloeg zowel op de tijd dat het hout brandde als op de lengte ervan.

Het was ook mogelijk om op wat hardere houtsoorten de kachel 's nachts door te laten sudderen. De schoorsteen moest twee keer per jaar geveegd worden en dan kwam er een onbeschrijfelijke hoeveelheid stinkende troep uit. Die kachel was dus slecht in verbrandings-efficiency, en goed in "heat-transfer efficiency". Kortom, een lekker warme creosoot-generator.

Wat nu door veel mensen efficient genoemd wordt is heel wat anders. Combustion efficiency is veel belangrijker geworden, en vormt een groot deel van de overall efficiency. Daarmee wordt niet alleen maar de top van de stook als efficiency cijfer bedoeld, wat natuurlijk hooguit maar een paar minuten het geval is.

Zoals de Noord-Amerikanen van de MHA het berekenen is eigenlijk een veel betere manier van waarderen. Het is even wennen, maar ze betrekken er een hele berg factoren bij. Zoals vochtgehalte, hoe zwaar het hout was en uit hoeveel stukken het bestond. Uiteraard ook zuurstof- en koolmonoxide gehalte in de rookgassen. En de testrun telt van begin tot eind mee in de cijfers die gemiddelden zijn over de hele stook. Een beetje knoeien met de cijfers maakt dan al nauwelijks meer verschil, de verschillen moeten echt heel groot zijn wil het wat uitmaken.

Dus de brandweer van Christchurch heeft het bij het rechte eind. De Nederlandse brandweer heeft een folder die inmiddels wel achterhaald is. Ik moet er bij zeggen dat de ijzeren kachel die ik beschreef nog steeds in allerlei gedaanten verkocht wordt en aangeprezen als een heel goede manier om te verwarmen met hout.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: houtkachel en creosoot

Bericht door ro »

Zo een jotul 118 heb ik zelf ook een flink aantal jaren gebruikt.
De eerste jaren kon ik na een avond stoken nog een laatste keer vol stoppen en dan was hij de volgende avond nog warm en fikte de nieuwe lading binnen de kortste keer. Als je de kist maar goed smoorde......... totaal verkeerde manier van stoken dus eigenlijk (achteraf). Maar inderdaad een langbrander dus. Zette je de luchttoevoer flink open dan werd het eerste enkelwandige deel van de afvoer wel eens roodgloeiend. Later ging het ding her en der wat lekken tussen de verschillende delen van de kist en was het een snelbrander geworden. Luchttoevoer geheel open of volledig gesloten maakte niet bijster veel verschil meer.

De schoorsteen waar het geval op aangesloten was heb ik onlangs gedemonteerd. De roestvast stalen binnenpijp was vreselijk aangekoekt (ondanks regelmatig vegen) met een gore zwarte laag, de pijp zelf was nog wel redelijk ongeschonden De buitenmantel van verzinkt staal was, vooral bij de aansluitingen tussen de verschilende delen, behoorlijk aangetast. Blijkbaar lekte er her en der toch wat condensaat door die aansluitingen.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: houtkachel en creosoot

Bericht door Erikvr »

Ik bedoel ook niet zozeer het gesmoord stoken, dat veroorzaakt gegarandeerd ellende. Twee kennissen met beiden een HR kachel en een RVS rookkanaal hebben sinds ze de aanschaf van hun kachel bovenmatige roetaanslag, ondanks dat ze niet gesmoord en met droog hout stoken. Wellicht is die rookgassnelheid toch daarin een factor?
groet,
Erik
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: houtkachel en creosoot

Bericht door Brit »

Wat ik intussen wel heb geleerd, is dat het veel inzet en geduld kost om je (nieuwe)kachel juist te leren gebruiken. Als je het eenmaal doorheb, dan gaat het wel goed.
Als ik mijn oor goed ter luister heb gelegt :P , dan is iedere afwijking van de handleiding een knap stukje zwarte aanslag in de schoorsteen, na een paar stookbeurten. Bij de (oude)kachel van mijn ouders hebben we de aanslag aardig kunnen halveren door een paar goede adviezen van enkele leden van dit forum :D
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
gdelea
Berichten: 201
Lid geworden op: 09 dec 2009, 18:00
Locatie: wommels

Re: houtkachel en creosoot

Bericht door gdelea »

dit hangt van meerdere factoren af, je hebt met een openhaard natuurlijk wel maximaal lucht , de max afvoergastemperatuur ligt op ongeveer 250 graden ,als je stookt op stenen .bij sommige houtkachels, haal je wel 5 a 600 graden,maar het probleem is dat als je de kachel te veel gaat knijpen, je een onvoledige verbranding krijgt ,en daardoor meer cerosoot vorming met weer een verhoogde kans op schoorsteenbrand.
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: houtkachel en creosoot

Bericht door account verwijderd »

Toek ik mijn hout cv kocht, maakte de locale kachelboer mij ongerust omdat hij beweerde dat je bij lagere temperatuur roogassen meer afzetting in de schoorsteen zou krijgen. Zelf kon ik hier geen
weerwoord op bedenken en het klinkt logisch.

Ik stook elke dag een paar uur, maar hoef de schoorsteenpijp (dubbelwandig rvs 150mm binnenmaat) maar 4x op een jaar te vegen en als ik er dan een lapje door heen haal, is hij brandschoon.
De meeste afzetting krijg ik waar de pijp het dak uitkomt.

Mijn kachel is moelijk te temperen en brand hooguit 3-4 uur door met alle schuiven en kleppen dicht.
Het is zelden voorgekomen dat je 's ochtends nog gloeiende kooltjes vindt.
Verwijderd
Plaats reactie