Biogastank bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Bauke Brouwer
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 aug 2009, 20:57

Biogastank bouwen

Bericht door Bauke Brouwer »

Hallo allemaal,

Mijn echtgenote en ik hebben een oude boerderijwoning gekocht in Noord-Limburg. :D
De mogelijkheden om dat pand 'klimaatneutraal' ofwel ecologisch te verbouwen en te bewonen zijn legio. Al meer dan een maand google ik op 'houtvergassers', 'natuurlijke isolatie', LTV-verwarming', 'biogas' etc etc....en steeds kwam ik weer op dit ecologieforum!!!!

Vandaar nu maar eens geregistreerd en ingelogd. Want ook IK heb vragen... :?:

Samen met een (eco)bouwkundig adviseur hebben we besloten het pand te verwarmen met een houtvergassings-CV (LTV-vloerverwarming) i.c.m. met een zonneboiler voor warm water. Als de portemonnee het toelaat liefst ook meteen een warmtepomp, maar dat zien we later wel...

Waar het mij nu om gaat is het volgende:
We zullen het eerste jaar koken op het al aanwezige gasfornuis. Dat wordt gevoed door een butagasfles, want er is geen aansluiting op het aardgasnet. En dat hoeft voor mij ook niet, want ik heb (o.a. op dit forum!) ontdekt dat je prima kunt koken op biogas.

Het pand heeft nog een gierkelder, die op dit moment zelfs nog in gebruik is. Als wij het huis gekocht hebben (over 3 weken) mag dat niet meer en moeten wij aangesloten worden op de gemeentelijke riolering. Maar... die giertabnk is volgens mij IDEAAL om tot biogastank om te bouwen!!! De bak is ongeveer 1,5x2x4m. Wat betreft de 'voeding': we hebben er een stuk landbouwgrond bij met veel fruitbomen en de buurman heeft paarden (en die poepen veel :oops: ). Let wel: we zijn in eerste instantie alléén van plan om het gas te gebruiken voor koken (= ca 1/6 tot 1/3 m3 gas per dag).

De 'draad' over biogas op dit forum is geloof ik al 'dood' of opgehouden, maar ik zou het heel prettig vinden als iemand mij tips kan geven hoe ik dat aan moet pakken.

Geen haast, want ik begin er op z'n vroegst volgend jaar mee.

Groet!
Bauke
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Biogastank bouwen

Bericht door Pigion »

Het is zeer wel mogelijk met biogas je huis verwarmen en electriciteit op te wekken etc. Voor het koeken heb ik mijn bedenkingen, tenzij je gaat koken in een ouderwetse stookhut. Biogas bevat o.a. Amoniak, Zavelwaterstof en mercaptanen. Bij verbranding ruikt dat niet echt fris.
Een probleem waar je echt een oplossing voor moet vinden is dat biogas behoorlijk corrosief is. Stalen leidingen rotten zo weg. Dat is te voorkomen door el. tracing en isolatie. Dat wordt niet echt goedkoop stoken!!!
Een goede kennnis heeft in de jaren 70 / 80 enkele jaren met biogas zijn huis verwarmd en electriciteit opgewekt. Na 5 jaar tobben was de motor (6 cilinder continentel, staat o.a. in takelwagens van het leger in de jaren 70.) opgevreten. Veel problemen met verstopping van de gasbrander in de CV ketel. Uiteindelijk het project gestaakt, teveel gedoe/problemen.
Pigion
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: Biogastank bouwen

Bericht door Peterke »

biogas kan op een eenvoudige manier (gewassen) worden, door het gewonnen gas door een watervat te laten gaan, de gasbellen die opstijgen zijn dan (gewassen) maar of alle Amoniak, Zavelwaterstof en mercaptanen er uit zijn weet ik niet, de geur in ieder geval.
Ik heb geen bron om bovenstaande te staven, had een tijdje geleden wat opzoekingswerk gedaan naar zelfbouw

dit was het draadje
hier een eenvoudige werktekening
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: Biogastank bouwen

Bericht door Peter 1962 »

ik weet van iemand van electrabel dat bij hun industriele klanten die daarmee werken, er heel dikwijls serieuze problemen zijn, bijna altijd door de hoge corrosiviteit van die producten. Motoren worden aangevreten dat het niet om aan te zien is. Zijn persoonlijke konklusie was dat zijn werkgever dat ondersteunt omdat het mooie ecologische promotie is, maar bedrijfseconomisch is het niet te verantwoorden.
Plaats reactie