Toch een FinOven??

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Toch een FinOven??

Bericht door Pigion »

Nadat ik onze half afgebouwde FO36 had verkocht, vroeg Mark zich af of er wat anders komt.
Het antwoord is Ja.. er komt waarschijnlijk toch weer een FinOven, nu een iets kleiner model, n.l. de FO24 van Fetze Tigchelaar. Klein is deze niet echt, 120 x 65 x 260 cm. Per stookbeurt gaat er max. 20 kg. hout in.
De reden waarom de bouw van de FO36 is gestopt, is het uiterlijk en speciaal de hoogte van de stookdeur. We hebben maanden gewikt en gewogen, gekeken naar o.a.;
- Moderne houtkachels, mooi uiterlijk doch twijfels over stooktechniek en duurzaamheid.
- Speksteenkachels (Tulikivi), duur en ook een zwar blok in de kamer. Bovedien zitten we dan nog met een grote lelijke plek op de muur waar de oude open haard heeft gezeten. We willen die muur NIET stucken.

Bij de nu te bouwen FO24 gaan we het omloopkanaal via de kruipruimte maken en dat uitvoeren in rvs dia. 20 cm., geisoleerd. Door bovendien de aslade te laten vervallen, kan de stookdeur 20 cm lager en dat staat een stuk beter.
We houden jullie op de hoogte.
Pigion
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Toch een FinOven??

Bericht door Speksteenkachel »

Is een Tighelkachel niet iets voor je?
Zelf zit ik daar eigenlijk wel aan te denken, mijn Altech Eclips is eigenlijk net iets te klein om de grote aanbouwkeuken mee te verwarmen.
Voor de woonkamer 45m2 voldoet hij prima.
Een finoven is natuurlijk helemaal top, het beste wat er eigenlijk is.
Plaats eens een paar foto's als ie af is.
Altech Eclips
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Toch een FinOven??

Bericht door Pigion »

@Speksteenkachel,
Hoewel ik van de verwarmingskwaliteiten van de Tigchelkachel overtuigd ben, vind ik hem niet mooi, te industrieel, te weinig smoel. De stookdeur zou b.v. iets verdiept moeten zijn.
We gaan definitief voor een FinOven met een getrapt front, zodat hij niet zo massaal lijkt en wat meer smoel krijgt. Als ik het voor elkaar krijg, zal ik een foto op het forum zetten.
Bovendien is een Tigchelkachel prijzig. De FinOven ga ik zelf bouwen. Ik hoop hem 1 dec. af te hebbben. De levertijd van de stookpot is bijna 3 maanden. Het afwerken met gips laat ik door een proffessional doen.
Totale kosten zullen richting € 7000,- gaan.
Pigion
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: Toch een FinOven??

Bericht door Speksteenkachel »

De prijs van 7000 euro valt mee voor een finoven, komt natuurlijk door de besparing van arbeidskosten.
Krijg je met de afwerking in gips geen problemen met scheurtjes vanwege het temperatuurverschil bij een warme en koude kachel?
Wat is eigenlijk het standaard materiaal waar ze een finoven mee afwerken?
Altech Eclips
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Toch een FinOven??

Bericht door Pigion »

De standaard afwerking is gips bij (beton)-steen en leem bij leemblokken. De stuuklaag wordt 1,5 a 2 cm dik en gewapend met 2 lagen glasweefsel-gaas, dus eerst 0,5 cm gips, dan eerste laag glasweefsel, vervolgens krap 1 cm gips, weer glasweefsel en dan afwerken met 0,5 cm gips. De wapening voorkomt scheuren. In het onderliggende meteselwerk zullen zeker scheuren komen, daarom ook metselen met schrale specie.
Bij een leemkachel ligt het voor de hand met leem + glasweefsel af te werken.
Ik heb 30 jaar geleden gereisd in Colombia, Peru, Pannama etc. Overal zag je daar op het platteland veldovens met een bolle bovenzijde, agewerkt met leem, kippegaas etc. Naast broodbakken werden de ovens ook gebruikt voor bepaalde gerechten. Dus niets nieuws onder de zon.
Inderdaad zit er een grote besparing in zelf metselen. Dat is meestal zo met zelfwerkzaamheid. Het kost een paar zweetdruppels. Ik heb nog het geluk gehad veel vuurvast metselwerk (eigenlijk lijmen) te zien in idustriële ovens op rafinaderijen. Het allerbelangrijkste is het toepassen van voldoende expansievoegen en geen ingewikkelde vormen van vuurvast gietbeton. Dat scheurt vroeg of laat altijd. Daarom altijd ijzer van beton scheiden met ceramic vilt etc.

Pigion
Plaats reactie