warmtegeleidingscoefficient en isolatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dimitri
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2009, 12:05

warmtegeleidingscoefficient en isolatie

Bericht door Dimitri »

Hallo,

Ik heb een vraag ivm het warmtedoorgangscoëfficiënt. De collector ligt op een metalen dak, tussen de collector en dit dak zit een isolatie met dikte, veronderstel 10mm en een lanbda waarden van 0,113.

Dit komt volgens mijn berekeningen neer op een R = 88,6 m².K/W en U = 0,011 W/m².K.

Als we nu uitgaan van een 1 m² collectoroppervlak met een constante temperatuur van 90°C, wat is dan de temperatuur van het metalen dak, in de tijd?

Aangezien ik hier gaan duidelijk antwoord en zicht op heb, deze vraag.


Alvast bedankt,

Dimitri
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: warmtegeleidingscoefficient en isolatie

Bericht door JantjeV8 »

Allereerst is de R van je dak geen 8,8, maar slechts 0,88.

Een Labda van 0,113 is gewoon niet veel, wat voor isolatie is dat?
En dan ben ik er ook van uit gegaan dat je met je dikte geen 10mm bedoeld, maar 100mm, dus 10cm. Is de dikte werkelijk 10mm, dan is je R waarde 0,088, zo goed als niks dus.

Je verdere redenatie begrijp ik niet.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: warmtegeleidingscoefficient en isolatie

Bericht door John Doh »

Ik ben bang dat je de temperatuur van het dak met de beschikbare gegevens niet kunt berekenen.

Met een warmteweerstand kun je berekenen hoeveel warmte er tussen twee temperatuurniveaus zal gaan stromen, naar analogie van V = I x R bij elektriciteit. Het potentiaalverschil V is daarbij analoog aan het temperatuurverschil DeltaT, met de weerstand kun je de warmtestroom berekenen.

Mocht je daarentegen weten hoe groot de warmteweerstand van het dak naar de omgevingstemperatuur is, dan kun je met de serieschakeling van de twee weerstanden (van collector naar dak en van dak naar omgeving) uitrekenen wat de daktemperatuur wordt.

Dus ontbreken voor de beantwoording van jouw vraag nu twee elementen: de omgevingstemperatuur en de warmteweerstand tussen dak en omgeving.
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: warmtegeleidingscoefficient en isolatie

Bericht door Carlo »

Je kunt zelfs zeggen; als het dak zijn warmte niet kwijt kan zal dat op den duur gewoon 90° zijn.
Jij wil weten hoe lang dat duurt? Sorrie ik heb nog nooit met die formules gerekend :oops:
Plaats reactie