"slimme thermostaat"

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marmostad
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 jul 2009, 22:27

"slimme thermostaat"

Bericht door marmostad »

Al enige tijd lees ik verschillende meningen over thermostaten.

nou schijnt er een thermostaat te zijn met een bewegingsmelder die rond de 26% aan gas kan besparen, deze heb ik gevonden op www.mtbservice.nl

nou is mijn vraag aan de kenners hier, Werkt dit?

graag jullie bevindingen hiervan.

Willem
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: "slimme thermostaat"

Bericht door John Doh »

Tot 26% besparing.... Dat getal suggereert nauwkeurigheid.

Naar mijn idee zal de besparing die de thermostaat kan realiseren sterk afhangen van de mate waarin de woning is geïsoleerd. Bij moderne, goed geïsoleerde woningen valt met tijdelijke temperatuurverlagingen waarschijnlijk weinig te besparen. Het duurt daarbij sowieso lang voor de kamertemperatuur merkbaar begint te dalen. Aangezien het warmteverlies evenredig is met het temperatuurverschil met buiten, levert ongeveer dezelfde kamertemperatuur ook ongeveer dezelfde verliezen. Dat schiet dan niet op met de besparing.

Woon je in een slecht geïsoleerd huis, wat je kunt merken aan een kamertemperatuur die snel begint te dalen nadat de verwarming is uitgeschakeld, dan kun je met (nacht)verlaging wel besparing bereiken. Maar ja, dat kan met een klokthermostaat natuurlijk ook. Het mooie bij die claim van 26% besparing is dat ze geen referentie hebben aangegeven.

Wie weet werkt het makkelijk met zo'n afwezigheidsthermostaat, omdat je hem verder niet hoeft te bedienen. Maar vooral bij goed geïsoleerde woningen zou ik er geen wonderen van verwachten.
John
Karel
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jul 2009, 12:44

Re: "slimme thermostaat"

Bericht door Karel »

Woon je in een slecht geïsoleerd huis, wat je kunt merken aan een kamertemperatuur die snel begint te dalen nadat de verwarming is uitgeschakeld, dan kun je met (nacht)verlaging wel besparing bereiken. Maar ja, dat kan met een klokthermostaat natuurlijk ook. Het mooie bij die claim van 26% besparing is dat ze geen referentie hebben aangegeven.
De besparing is door TNO getest (staat op de verpakking). Ik heb even nagevraagd... Er is mij verteld dat 26% inderdaad haalbaar is, maar dat er gemiddeld 15% bespaard wordt. Afhankelijk van je woonsituatie inderdaad. De uitslagen van de test liggen bij de producent ter inzage, maar dat geloof ik dan verder wel.

Ik merk zelf dat je nog wel eens vergeet de verwarming uit te zetten of dat ik plots langer van huis ben dan ik in eerste instantie van plan was. Dan neemt de slimme thermostaat het denkwerk over. Ben ik langer dan bijvoorbeeld 24 uur van huis, dan gaat de thermostaat naar de antivorststand. Dus op die manier bespaar ik wel flink. Bovendien kan je ook op deze thermostaat (uitzonderlijk gemakkelijk in tegenstelling tot alle andere thermostaten die ik in mijn leven bediend heb) een klok instellen, dag of week.
De tijd van aanwezigheid heb ik op een uur staan, maar dat kan je ook verhogen of verlagen. Registreert hij in die tijd geen beweging, dan gaat hij naar de rusttemperatuur... bij mij 15 graden. Er staat een mooie video over de thermostaat op http://www.slimmethermostaat.nl Wat mijn precieze besparing is, moet nog blijken, maar ik ben sowieso erg blij met het bedieningsgemak en het feit dat het gewoon een mooi ding is.
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

Re: "slimme thermostaat"

Bericht door mari »

In de vakantiebungalows in Nederland zie je vaak deze thermostaten, alleen van een ander merk.
Tot nu toe hebben we al enkele malen een huisje gehad met zo'n thermostaat die beweging detecteerd maar thuis zouden we zoiets absoluut niet willen. We hebben steeds in zo'n huisje het idee dat het niet goed werkt.
Kom je bijv terug van een middagje dan zou hij toch op een lage temperatuur moeten staan, maar nee hoor, staat gewoon op een hoge temp. Dus of dat oogje wel werkt ?????
Plaats reactie