workshop finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
LONDAR
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2009, 19:55

workshop finoven

Bericht door LONDAR »

Allen,

ik ben van zin om zelf een finoven te metselen. Ik heb al veel nuttige dingen gelezen oa op dit forum, andere zeer nuttige sites, Willem Aalders...
Nu pas zag ik dat tichelkachels een workshop organiseert in augustus. Dit lijkt mij ook zeer leerrijk en ik heb me prompt ingeschreven voor de cursus maar toch zit ik met een aantal vragen. De belangrijkste is: kan ik na deze cursus zelf mijn finoven metselen?
Zij werken nl met een binnenkern gevormd uit gegoten stukken. Dit lijkt mij al een stuk moeilijker dan het zelf metselen. Ik voorzie een ondergrondse luchtaanvoer en bij de 2 ovens die gemetseld worden, is dit niet het geval. Luchttoevoer is een zeer belangrijk gegeven en er is toch een serieus verschil tussen luchttoevoer via aslade en roosters in de kacheldeur en ondergrondse luchttoevoer.
Zijn er hier leden die deze workshop gevolgd hebben en wat zijn jullie bevindingen en ervaringen na het voltooien van deze cursus.
Groeten, Lander.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: workshop finoven

Bericht door recumby »

Dag Londar,
Ik heb zelf nog zo geen workshop gevolgd, maar het lijkt mij net de bedoeling van zo'n workshop dat je achteraf zelf je kachel kan metselen!
en ivm die gegoten stukken, indien het eenvoudige vormen zijn dan moet dat ook doenbaar zijn voor een doe-het-zelver (heb ik uit meerdere bronnen gehoord).
Groeten,
Recumby - metst deze zomer zijn eerste kachel
LONDAR
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2009, 19:55

Re: workshop finoven

Bericht door LONDAR »

Als je de foto's van het jaar 2007
http://www.leising.nl/workshop/index_2.htm#19
bekijkt, lijkt het me toch vrij ingewikkeld. Je kan de binnenmantel bij tichelaar ook kopen maar de kostprijs zal ook wel navenant zijn. Bij vuurmeesters wordt de binnenkern wel volledig gemetst.
Ik hoop gewoon dat de informatie die ik verkrijg, me in staat stelt om er zelf eentje te metsen. Geen ex-deelnemers van de workshop hier op het forum?
Recumby, heb je zelf de vorm van je kachel bepaald of baseer je je op een bepaalde vorm waarvan je plannen hebt?
Groeten Lander-die van de zomer ook zijn kachel wilt metselen
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: workshop finoven

Bericht door recumby »

Ik heb mij eerst geïnformeerd hier op het net (ook op dit forum is heel wat info te lezen). Voor de zekerheid toch maar de werkmap van de 12 ambachten gekocht, maar eigenlijk staat daar niet veel meer in dan je op het net kan lezen (maar dan mooi gebundeld).
Qua plan heb ik mij gebaseerd op de plannen van Igor Kusnetsov. Hij past het principe van "free gas movement" toe op zijn kachels (in onze streken worden meestal finse types met tegenstroomkanalen geboud). Op zijn website (http://www.stove.ru) zijn heel wat concrete bouwplannen te vinden (zie evt ook topic over free gas movement http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=822 )

Je kan natuurlijk ook eens je vraag mailen naar de mensen die die workshop organiseren he... :!:
groeten
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: workshop finoven

Bericht door Pigion »

Een wat late reactie.
Als je enig idee hebt van metselen, dan kan je zeker na de cursus je eigen FO bouwen. Ik heb geen cursus gevolgd, doch kan een beetje met troffel en cement omgaan (amateur). Het heeft mij veel tijd gekost de kachel uit te zetten, metselprofielen stellen, tekening interpreteren etc.
Door de cursus zie deze dingen in de praktijk uitgevoerd. Het belangrijkste is dat je met troffel kan omgaan en weet wat metselen, is. Dus niet te pieterpeuterig maar vlot een kwak specie en steen leggen. De meeste amateurs werken zo traag, dat de specie niet meer aantrekt, d.w.z. dat deze zich hecht aan de te leggen steen. Specie is je vriend, dus niet te krappe voegen en gaten dichzetten.
Pigion
Plaats reactie