Keuze verwarming

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
soapwater
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2009, 11:34

Keuze verwarming

Bericht door soapwater »

Hallo,

Ik ben een huisje aan het renoveren en probeer dit zonder al te afhankelijk te zijn van hightech en instalateurs zo energiezuining mogelijk te doen.
Ik zit met enkele dillema's in verband met de verwarming en hoop hier wat antwoorden te vinden van ervaringsdeskundigen.

De basisverwarming wordt waarschijnlijk een HR aardgasketel met radiatoren in elke kamer. Beneden wil ik vloerverwarming leggen. Voor het sanitair warm water komen er enkele zonnecollectoren op het dak, de boiler heb ik al klaar staan.
Nu wou ik een buffervat in de kelder zetten dat verwarmd wordt met de zonnecollectoren waarmee ik dan 's avonds de vloer kan verwarmen. Later zou ik nog een houtkachel willen gebruiken om het buffervat sneller opgewarmd te krijgen.

De vraag is nu: is het rendabel om zonnecollectoren te gaan gebruiken om de vloer te verwarmen of kan ik beter gewoon direct investeren in een goede houtkachel met CV-aansluiting? Werkt dit ook met een drukloos buffervat?

Qua energie-onafhankelijkheid zijn de zonnecollectoren natuurlijk een pak beter: altijd gratis brandstof t.o.v. hout dat aangekocht moet werken. Co² neutraal t.o.v. verwerking en productie van brandhout. Maar is het haalbaar om in de winter voldoende warmte te winnen uit de zon om een huis mee te verwarmen?

Zijn er mensen die al zo'n systeem gebouwd hebben? Alle info is welkom want ik zie nog niet direct hoe ik dit technisch in elkaar moet steken.

Grtz
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: Keuze verwarming

Bericht door John Doh »

soapwater schreef: Nu wou ik een buffervat in de kelder zetten dat verwarmd wordt met de zonnecollectoren waarmee ik dan 's avonds de vloer kan verwarmen. Later zou ik nog een houtkachel willen gebruiken om het buffervat sneller opgewarmd te krijgen.

De vraag is nu: is het rendabel om zonnecollectoren te gaan gebruiken om de vloer te verwarmen of kan ik beter gewoon direct investeren in een goede houtkachel met CV-aansluiting? Werkt dit ook met een drukloos buffervat?
Het probleem met het gebruik van zonnewarmte voor ruimteverwarming is, dat er weinig energie uit zonnestraling te winnen valt als de behoefte aan ruimteverwarming het grootste is. En juist heel veel als er helemaal geen behoefte aan ruimteverwarming is.

In vóór- en naseizoen is er misschien een beetje zonnewarmte voor ruimteverwarming in te zetten, maar op jaarbasis zet dat weinig zoden aan de dijk. Bij een lage prijs voor de zonnecollectoren kun je het alsnog doen, maar misschien kun je je geld beter in andere opties investeren.
John
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Keuze verwarming

Bericht door ro »

Als je maar genoeg collectoren hebt van goede kwaliteit zul je ook in de winter daar wel wat profijt van kunnen hebben. De huidige vacuumbuissystemen schijnen ook bij winters weer nog een redelijke opbrengst te hebben. Wel een forse investering maar er is in nederland een subsidieregeling voor op dit moment. Bij een flinke oppervlakte aan collectoren is die behoorlijk gunstig. Ook kan je de warmte die je in de zomer wint opslaan voor de winter maar dan moet je wel ruimte hebben voor zo'n dertigduizend liter water, en een fors pak isolatiemateriaal er om heen.
Wat betreft houtstook, hangt het er natuurlijk maar helemaal vanaf hoeveel je voor je hout betaalt, maar het is in principe CO2 neutraal; de CO2 die bij verbranding vrijkomt is tijdens de groei van de boom opgenomen. Wel voor elke gekapte boom een nieuwe poten natuurlijk. De verwerking en transport kan ook CO2 neutraal mits je met de hand zaagt en kapt en het op de fiets naar huis brengt :mrgreen: . ( tenzij je de CO2 uitstoot van het bakken van al die extra boterhammen die je dan moet eten ook op de balans zet)
Groetjes
Ro
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Keuze verwarming

Bericht door Albert van WdJ »

soapwater,
Ik denk dat je er niet aan moet beginnen om ruimtverwarming met zonne-energie uit te voeren. Zoals John Doh opmerkte is het aanbod van de zonnewarmte en de vraag naar ruimtewarmte niet efficiënt in overeenstemming te krijgen.
soapwater schreef: Nu wou ik een buffervat in de kelder zetten dat verwarmd wordt met de zonnecollectoren waarmee ik dan 's avonds de vloer kan verwarmen. Later zou ik nog een houtkachel willen gebruiken om het buffervat sneller opgewarmd te krijgen.
Ik lees uit je post dat je beneden wilt verwarmen met vloerverwarming. Die kun je niet zomaar overdag uitzetten (laag) en 's avonds weer aanzetten (hoog). Die vloerverwarming moet een beetje constante temperatuur blijven hebben. Waarschijnlijk was je dat bekend, maar zo lees ik alsof je alleen 's avonds de vloerverwarming aan hebt.

Ga je een systeem met hout(kachel)-cv opzetten met buffervat (zonder zonnecollectoren), dan heb je geen probleem. Op het moment dat je buffervat eigenlijk te koud is voor de radiatoren (onder 45 graden) is hij juist nog prima op temperatuur voor je vloerverwarming. Je benut de totale warmte in het buffervat zeer efficiënt.
Met wat schakelingen kun je (automatisch) switchen tussen gas-cv en hout(kachel)-cv.
Daar zul je meer comfort van hebben dan een zonnecollector-systeem. Want dan zal de gas-cv waarschijnlijk het meeste werk doen.

Er is trouwens best wel e.e.a geschreven over diverse systemen op dit forum.

Hopelijk geeft dit enkele antwoorden op jouw :roll: dillema's.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
ro
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 sep 2007, 11:55

Re: Keuze verwarming

Bericht door ro »

Ruimteverwarming met zonnecollectoren is inderdaad een beetje een lastig verhaal.
Je dient een groot oppervlak aan collectoren te hebben om er enig profijt van te hebben.

Maar de subsidieregeling gaat uit van een bedrag van € 180 per gigajoule (gemiddelde) jaaropbrengst voor systemen groter dan 6m2.

Hoe groter je systeem, hoe gunstiger, is het principe;

Een systeem van 12 Gj en een 500 liter opslagvat kan om en nabij de € 4000 kosten en daar krijg je dan een subsidie bedrag van € 2160 voor. Rest een eigen investering van € 1840.

Een drie keer zo groot systeem zal misschien € 9000 kosten maar je vangt dan € 6480. Rest nog € 2520 zelf te lappen. Dus slechts € 360 meer voor een drie keer zo groot systeem. Deze lijn kan je doortrekken naar nog grotere systemen.

Met de huidige generatie (vacuumbuis)collectoren is trouwens ook bij bewolkt weer en zonnig winterweer nog opbrengst te verwachten, zodat misschien ook tijdens het stookseizoen, na gebruik voor tapwaterverwarming, er nog wat overblijft voor ruimteverwarming, vooral in combinatie met een lagetemperatuursysteem (LTV) zoals vloerverwarming. Uitgaande van een voldoende groot systeem.

Informatie uit diverse bronnen geven besparingen voor een gezin op alleen warm tapwater van om en nabij de 50% voor een systeem van ongeveer 4 Gj. Bij 4 Gj schijnt dat dan ongeveer € 350 per jaar te besparen bij de huidige gasprijzen. Hierbij zijn ook kosten voor onderhoud en voor electriciteit voor het pomp- en regelsysteem verrekend.

Problemen die zich kunnen aandienen bij een (groot) zonneboilersysteem zijn;

-ruimtegebrek voor de collectoren. Voor 4 Gj is ongeveer 4m2 zuidwaarts georiënteerd oppervlak nodig.
-ruimtegebrek voor een voldoende groot opslagvat. Ik denk dat je bij een 48 Gj systeem al gauw een liter of 1500 opslag nodig hebt.
-in de zomer kan je overschot hebben, als je voorraadvat op maximumtemperatuur is en je collectoren produceren nog door, moet je die warmte op een andere manier nuttig aan kunnen wenden ( denk bijv. aan hotfill wasmachine of vaatwasser) of anders dumpen. En energie dumpen is toch eigenlijk wel het laatste wat we willen, dacht ik zo. Zelfs als het niets kost........
-Een back-up in de vorm van bijvoorbeeld een gasgestookte combiketel blijft noodzakelijk voor het geval je systeem op enig moment niet voldoende oplevert om aan je behoefte te voldoen. De investering in een zonnesysteem komt zo dus niet in de plaats van een (gas)ketel maar komt er bij.
- bovenstaande rekenvoorbeeldjes gaan uit van zelf installeren. Laat je dit door een installateur doen dan ben je voor het kleine systeem denk ik gauw het dubbele kwijt, want er gaat best veel werk in zitten. Dat is natuurlijk ook enigszins situatieafhankelijk. Voor een groter systeem geldt ook wat de kosten voor het werk betreft dat dit al snel gunstiger wordt. Het maakt tenslotte qua tijd niets uit of je een 15 mm leiding of een 28 mm leiding moet leggen. En ook een boiler van 1500 liter zal doorgaans niet veel meer werk opleveren om te plaatsen en aan te sluiten dan een van 500 liter.

Het mooiste zou zijn om de warmte die je in de zomer over hebt op een of andere manier op te slaan voor de winter wanneer de opbrengst van de zonnecollectoren het laagst is. Maar dat zal nog niet meevallen vrees ik. Een voldoende grote watervoorraad vraagt enorm veel ruimte en een bijna perfecte isolatie. Het kost best een paar centen om bijvoorbeeld dertig kuub water van een lekker warm jasje te voorzien. En omzetten in makkelijker op te slaan energie brengt weer andere investeringen en/of rendementsverliezen met zich mee. Er zijn wel experimenten met faseovergangsmaterialen maar die zijn, voor zover ik weet, nog niet echt goed toepasbaar. Opslaan in de aarde is misschien ook een mogelijkheid.

Zelf ga ik trouwens voor de combinatie van zonnecollectoren/houtkachel/gasketel i.c.m. LTV (wand- en vloerverwarming). LTV is trouwens ook ook voor volledig gasgestookte systemen het gunstigste omdat het hoogste rendement van moderne gasketels bereikt wordt bij een uitgaande watertemperatuur van om en nabij de 55 of 60 graden.
Groetjes,

Ro
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: Keuze verwarming

Bericht door walter vaes »

wij hebben een freshwaterboiler 500L en 8M panelen (moet wel nog aangesloten worden)
dus onze t° van de ketel mag op 45° blijven (geen kans op bacterieen)
goedkope gascondesatieketel+muurverwarming in leem (zelfplaatsing)
En een bergkachel
het ideale was om de kachel ook nog aan de boiler te koppelen, maar het het achterwegen gelaten, wegens te technisch voor mij.
Nu gaan we vooral met de bergkachel stoken op donkere dagen en hopen op zonnige dagen toch nog grotendeels door de zonnepanelen genoeg warmte te krijgen.

We hebben wel lage temperatuur voor de wandverwaming (35°)
Als je combinatie maakt met radiatoren, ben je minder goed bezig.
Balansventilatie (moeten we nog zelf plaatsen) gaat ook 90% van de warmte recupereren.
goed geisoleerd K30 E60 is ons doel. (huis van 60 jaar oud)
Plaats reactie