gedonder met kachel aanmaken

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

gedonder met kachel aanmaken

Bericht door Klaas2 »

Dag allen,

Ik heb een beetje (boel) gedonder met het stoken van onze bergkachel, model 8: de brede.
Een minuut of 4-5 na het aansteken van het aanmaakhout boven op de houtstapel in de vuurkamer begint de boel als een idioot te roken. En dan bedoel ik ook echt roken. Uit alle kieren van de buitenstenen komt die rook er uit. Deuren, ramen alles moet dan open.
Gisteren zelfs het hout met een haak uit de vuurkamer geschept in een emmer met water.

Na een poosje heb ik alléén maar een klein bergje (ca. 300 gram o.i.d.) aanmaakhout (kurkdroog zachthouten latjes van ca. 1*3*20 cm) opgestapeld en aangestoken. Mooie gele vlammen, niets aan de hand. Daarna wat groter hout er in. (blokjes van ca. 1.5*1.5*30cm, hardhout) Dat brandde gewoon. Daarna steeds meer hout er in, alles gaat goed. Het aanmaken doe ik middels een aanmaakblokje.

Met een lucifer bij de spleet van de asla de trek gecontroleerd. De vlam wordt "naar binnen gezogen".

Aan de schoorsteen ligt het niet, die is net schoongemaakt voor de zekerheid.

Ik heb zelf het idee, dat deze ellende vooral voorkomt als kachel en schoorsteen helemaal koud zijn. En dat het kleine vuurtje (het tweede vuurtje wat ik net beschreef) de boel eerst moet voorverwarmen of zo, om de trek te starten.

Eigenlijk kan het toch niet zo zijn dat de kachel tussen alle kieren rook naar buiten kan braken? de binnenkachel dient toch luchtdicht te zijn middels het vuurvilt? Of doe ik iets vreselijk verkeerd?

Groeten, Klaas (ik durf die kachel zo langzamerhand niet meer aan te steken.....)
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: gedonder met kachel aanmaken

Bericht door JantjeV8 »

Ik herken dit, weliswaar kan ik niet oordelen over de bergkachel omdat ik die werking niet ken.
Mijn vergasser rookt ook verschrikkelijk tijdens aanmaken, maar dat heeft met 2 oorzaken te maken:

- De wijze van aanmaken.
- De houtsoort.

Momenteel stook ik al een paar vrachten brandschoon en 11% vochtig vuren hout. Op zich dus niks mis mee.
Gisteren wilde ik de kleine latjes allemaal eens wegwerken, want die blijven wel eens liggen. Alles netjes op lengte gebroken, vuurkamer gevuld en met een blokje aangestoken.
10 minuten later eens even kijken en hangt er me toch een mist en de schoorsteen maar wolken uitspuwen.
Ik controleerde de kachel en die brandde binnenin dat het niet normaal meer was, door de luchtregelklep kwamen regelmatig ploffen en rookwolken van naverbrandend houtgas. Hij kreeg het gewoon niet weggewerkt. best spannend.
Zodra de boilertemperatuur over de 70 graden komt werd het snel minder en nog 5 minuten later zie je helemaal geen rook meer.
Ondanks dat mijn hout brandschoon is rookt dat ontzettend.
Start je het vuur met minder hout op en vul je daarna in 2 keer bij in een tijdsbestek van een half uur, komt er nauwelijks rook van af.
Mijn ervaring is dus dat je met wat verschillende houtsoorten ook verschillende opstart procedures moet toepassen. Alleen heb je niet altijd de tijd om een half uur aan de opstart te besteden en vul je de vuurruimte direct bij de opstart volledig af.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: gedonder met kachel aanmaken

Bericht door Erikvr »

Met gering verschil tussen binnen- en buitentemperatuur is er een gebrek aan schoorsteentrek. De schoorsteen kan dus veel minder snel worden opgewarmd dan in de winter. Het opwarmen moet dus met enig geduld gebeuren.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: gedonder met kachel aanmaken

Bericht door kockie »

Het genoemde probleem heb ik gedeeltelijk een keer meegemaakt. Na een periode van "stilstand" de kachel aangestoken en ineens rook ui de aslade (tevens luchtinlaat). Ding dicht gedaan, deurtje een paar keer open en dicht gedaan en het was over. Ik was bang dat de schoorsteen gekraakt was door een paar kauwen, maar dat was gelukkig niet het geval. Dit is een maandje geleden gebeurd. Er was toen iets vreemds met de temperatuur. Volgens mij was het toen buiten warmer dan binnen, maar kan het me niet meer precies voor de geest halen.

Het lijkt me inderdaad dat het vuurvilt voor een goede afdichting moet zorgen. Kan hier niet vergelijken omdat ik een gemetselde buitenkant heb.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: gedonder met kachel aanmaken

Bericht door Dutch John »

In deze tijd van het jaar is een "koude val" of negatieve trek helemaal niet zo vreemd. Ik denk dat iedereen al eens meegemaakt heeft dat het aansteken nog wel lukte, maar dat de trek te gering is om de koude en daardoor zware luchtkolom naar buiten te duwen. Een niet geïsoleerde schoorsteen maakt dat m.i. nog erger, evenals wind uit een andere hoek.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: gedonder met kachel aanmaken

Bericht door maarten »

Klaas2,

Ik heb ook zo een 'kachel' gehad. Ik kan daar uren over vertellen maar zoek even op dit forum.
Uiteindelijk het ding maar de deur uit gedaan, hij was niet 'duur' maar goed: Alle waar naar zijn geld.

maarten

ik leer graag
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: gedonder met kachel aanmaken

Bericht door Bufferboost »

Wellicht ten overvloedde: inderdaad komt het door de "koudeval". Treedt op zowel in het najaar als in het voorjaar. Het accumulerend vermogen van het huis/gebouw kan de temeratuurstijging/verandering van buiten niet bijhouden. Duurt maar één of twee dagen. Is ook vaak het moment dat bij ons dat de massieve gangmuren en vloer vochtig worden door condens.
Remedie: een methode die ik dan vaak toepaste in onze houtkachels was even (ca. 5 minuten) met een gasbrander de binnenruimte van de kachel voorverwarmen, kachel dicht en half uurtje wachten. Daarna kon ik hem dan gewoon aansteken.

mvg Hans
Plaats reactie