Project rocket/bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Peter 1962 schreef:Ben benieuwd wat je uiteindelijke keuzes zullen worden voor "ideale" secundaire beluchting. Als je eenmaal de testfase voorbij bent, ga je dan ook dit type kachel naast de bestaande bergkachels in kit verkopen?
Hi Peter,
Eigenlijk is het tertiaire beluchting, maar ook ik wil het zo eenvoudig mogelijk houden.

Maar... ik verkoop die kachels niet, ik ben alleen maar de bedenker. De bedoeling is inmiddels wel dat het een commercieel product gaat worden. Ook zit de public domain tekening nog steeds in de pijplijn. Daar zitten geen onderdelen van de toekomstige commerciele versie in, dat lijkt logisch. En ja, het is goed mogelijk dat het ding ook in kernpakket verkrijgbaar wordt. Tel er nog maar een jaar bij op, dan is het waarschijnlijk zover.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

De eerste fase van de rocket bell tekening is klaar.
Afbeelding
Ik heb besloten de tekeningen in fasen vrij te geven. Dit is de eerste, gereed om de eerste bell er omheen te bouwen.
Het formaat is Google's SketchUp, een gratis 3D-teken programma. Het plaatje hierboven is een jpeg, niet de echte tekening. Die is hier te vinden: http://www.pberg.demon.nl/pictures/PD/RB-PD1.skp .
Aangezien de tekening bekijken en uit elkaar halen alleen kan met het bijbehorende programma, is hier een link naar SketchUp 7.1: http://sketchup.google.com/product/gsu.html

De hele tekening is georganiseerd in lagen, elke ring van bakstenen is een laag. Met de tool "Move/copy" van SketchUp kunnen de lagen er af gehaald worden. Selecteer de juiste tool, klik een baksteen aan en beweeg de muis met de toets ingedrukt. Om rond de tekening te kijken: druk de scrollwheel of de middelste muisknop in en beweeg de muis. Hetzelfde, maar dan met de shift-toets ingedrukt verschuift de tekening. Indrukken en draaien van het wieltje is in- en uitzoomen. Als je er een beetje aan gewend bent, is het leuk speelgoed!

Over de kachel: het ding is vrijwel compleet, elke steen heeft de maten 20x10x5 cm. De firebox is er, ook de syphon en het eerste opgaande kanaal. Mocht iemand aanvechting krijgen om het hart van het ding in een single bell te bouwen, dan is het opgaande kanaal aan de achterkant niet nodig. Het teken programma heeft ook een rolmaat waarmee de maten desgewenst opgemeten kunnen worden.
Laatst gewijzigd door peterberg op 20 feb 2010, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
junior
Berichten: 27
Lid geworden op: 13 jul 2008, 08:03

Re: project rocket/bell

Bericht door junior »

Hey, Peter,

Dit vindt ik echt geweldig hoor!

Hier wil ik er ook es eentje van bouwen :P .

Groeten,
Bert
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: project rocket/bell

Bericht door account verwijderd »

Hoi,

Bij mij doet dat google programma het niet, had het wel leuk gevonden om die tekening te bekijken.
Verder ziet de tekening er netjes uit, mooi model voor een stenen kachel. Wat is
die zwarte pijp rechts bovenin de hoek?

Als je dit als kernpakket wilt gaan maken of gaat leveren op termijn, dan is dat zeker
een pallet vol met stenen of niet?

Zijn het gebakken of keramische bouwstenen of kan het ook van beton of iets dergelijks?
Ik zit gelijk met je mee te denken hoe je zoiets dan heel snel kan produceren.

alvast veel succes
Verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: project rocket/bell

Bericht door kockie »

@Peter
Geweldig dat je je tekeningen beschikbaar stelt. Ik ga er binnenkort eens uitgebreider naar kijken, vandaag al een paar keer geprobeerd, maar een van m'n koters heeft de slaapstand knop van m'n laptop gevonden :? Ik heb voor de verbrandingskamer al een andere toepassing bedacht.


@michel
Ik weet niet of Peter hier op zal antwoorden ivm wat perikelen op het forum. Peter heeft wat connecties met heren die het een en ander met vuurbeton kunnen. De kans is groot dat ze ook hiermee aan de gang willen.

Wat gaat er mis bij het programma; bij mij doet ie het ook onder windows 7. Onder linux nog niet geprobeerd. Je moet (zoals peter al schreef) wel de PRO versie hebben.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

michel schreef:Bij mij doet dat google programma het niet, had het wel leuk gevonden om die tekening te bekijken. Verder ziet de tekening er netjes uit, mooi model voor een stenen kachel. Wat is die zwarte pijp rechts bovenin de hoek?
Hi Michel,
Mogelijk dat je SketchUp versie 6 te pakken hebt gekregen. Probeer het nog eens met deze link: http://www.pberg.demon.nl/pictures/PD/G ... hUpWEN.exe . Dit is versie 7, hiervan weet ik zeker dat-ie het doet.

Die zwarte pijp is van staal, het is de ene helft van de zij-beluchting. Je kunt het ook tertiaire beluchting noemen, maar ik prefereer een term die ook aangeeft waar de toevoer in de firebox zich bevindt.
Als je dit als kernpakket wilt gaan maken of gaat leveren op termijn, dan is dat zeker een pallet vol met stenen of niet? Zijn het gebakken of keramische bouwstenen of kan het ook van beton of iets dergelijks?
De bedoeling van deze tekening, eerste van een serie, dat het gebruikt kan worden door mensen die zelf een keramische kachel willen bouwen. Ik bouw alleen maar prototypes als hobby, ik verkoop dus niets. De tekeningen worden public domain en iedereen kan er gebruik van maken. De mogelijk commerciele versie is een aparte ontwikkeling, daarvan is het ontwerp gericht op gegoten onderdelen van vuurbeton.

In de tekening zijn alle gele onderdelen tenminste chamotte stenen, alle rode items gewone bakstenen en de gewolkt grijze van vuurbeton. Uiteraard kan ook het hele ding van chamotte stenen worden gebouwd, de betonnen onderdelen uitgezonderd. Een van de veronderstellingen waar bij de tekening vanuit is gegaan dat er baksteen is die precies even groot is als chamotte.
Laatst gewijzigd door peterberg op 28 dec 2009, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

kockie schreef:...Ik heb voor de verbrandingskamer al een andere toepassing bedacht.
Hi Kockie,
Andere toepassing? Vertel verder!
Ik weet niet of Peter hier op zal antwoorden ivm wat perikelen op het forum. Peter heeft wat connecties met heren die het een en ander met vuurbeton kunnen. De kans is groot dat ze ook hiermee aan de gang willen.
Zolang jij de regels niet verandert, kan ik rustig antwoorden. Dat een paar forumleden daar een afwijkende mening over hebben betekent niet dat de regels nu ineens veranderd zijn.
Wat gaat er mis bij het programma; bij mij doet ie het ook onder windows 7. Onder linux nog niet geprobeerd. Je moet (zoals peter al schreef) wel de PRO versie hebben.
Sorry, dat is niet juist. De pro versie moet voor betaald worden, wat ik bedoelde was de gratis versie 7 van SketchUp.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: project rocket/bell

Bericht door kockie »

Ik zit nog steeds met een hout-cv ketel in m'n hoofd... als ik wat tijd kan vrijmaken wil ik daar eens mee aan de gang.

Wat betreft de regels: die blijven op dit moment zoals ze zijn, maar aanvullingen/wijzigingsvoorstellen mogen altijd worden aangedragen.

Over de versie: ik kon alleen maar versie 7-pro vinden, die werkt geloof ik 8 uur, daarna moet je betalen. Is voor mij tijd zat om het ontwerp even te bekijken.
Het blijkt wel weer dat ik niet goed gezocht heb en te laat je opmerking over versie 7 op jouw site heb gelezen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

In deze kerstvakantie gaan de wijzigingen snel...

Een paar aanpassingen in de onderste regionen zijn toch wel wat ingrijpend, daar is nu een update voor gereed: http://www.pberg.demon.nl/pictures/PD/RB-PD1a.skp
Afbeelding
De horizontale aanvoerbuizen van de zijbeluchting zitten nu 10 cm hoger in de onderbouw, dichter bij het vuur dus eerder warm. De asruimte is nu wat groter en eenvoudiger opgebouwd zonder stenen met uitsparingen. De chamotte stenen van de stookvloer liggen los: daardoor kunnen die er uitgehaald worden en de buizen van de zijbeluchting vervangen zonder de hele mikmak uit elkaar te halen.
Niet dat ik denk dat de buizen snel door zullen branden, ze worden immers gekoeld aan de binnenkant. In het prototype is de wals-huid er inmiddels afgebladderd zonder verder zichtbare aantasting van het staal.

De poorten in het opgaande kanaal waren te klein in de eerste versie. Die wijziging is gisteravond ook al in versie 1 ingevoerd, ik vermeld het maar even.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: project rocket/bell

Bericht door Peter 1962 »

@ Peterberg : mooi ontwerp, en ook van mij bedankt voor de link naar versie 7+ want ook ik zat aan te modderen met versie zes.

Een vraagje : zou het zinvol zijn om een "dry slot" zoals in de ontwerpen van kuznetsov / Chernov te voorzien ?

Ik ben benieuwd naar de verdere evolutie van je ontwerp !

groeten,
Peter
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: project rocket/bell

Bericht door account verwijderd »

Hoi,

Over de losse stenen in de vloer, die je dan eenvoudig weg kunt halen.

Is het niet beter om een stalen rooster te maken waarin de stenen passen of op liggen.
Mijn gevoel zegt dat bij zware stammen hout de stenen kunnen gaan kantelen.
Verder heb ik geen op of aanmerkingen. hihih

Gr. Michel
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Peter 1962 schreef:Een vraagje: zou het zinvol zijn om een "dry slot" zoals in de ontwerpen van kuznetsov / Chernov te voorzien?
Was ik ook nieuwsgierig naar, of het verschil zou maken. In het kort: dat doet het niet in deze opzet. Ik heb geen betere verbranding of een hoger rendement kunnen meten. In totaal heb ik 7 versies gehad die helemaal van de grond af opnieuw opgebouwd waren. Van 4 daarvan heb ik dat "dry slot" er in gehad, maar meestal had ik dat dichtgestopt met steenwol. Voornamelijk omdat de schoorsteen temperatuur sneller opliep met het slot open.
Ik ben benieuwd naar de verdere evolutie van je ontwerp!
Anders ik wel, het groeit met de dag. Ik moet oppassen dat ik geen muishand krijg van dat hele dagen tekenen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

michel schreef:Over de losse stenen in de vloer, die je dan eenvoudig weg kunt halen. Is het niet beter om een stalen rooster te maken waarin de stenen passen of op liggen.
Mijn gevoel zegt dat bij zware stammen hout de stenen kunnen gaan kantelen.
Het kan met een rooster, ik heb in een van de prototypes een paar stalen strippen van 25x2 mm onder de vloerstenen gehad. Echter, de onderbeluchting is zo klein dat er niet genoeg gekoeld werd en de strippen te heet werden en door gingen buigen.
Die stenen hebben een overhang die kleiner is dan de helft, en erbovenop staan de driehoeken die de zaak verzwaren. In totaal staan er 7 driehoeken aan elke kant die bij elkaar ruim 6 kg wegen. Als er een kwart stam (uiteraard geen hele stam!) exact in het midden gelegd wordt moet die meer dan 10 kg wegen. Lijkt mij geen waarschijnlijk scenario.

Uiteraard is iedereen vrij om het anders te doen dan wat de tekening laat zien.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: project rocket/bell

Bericht door wouter a »

@michel

Als je bang zou zijn dat de stenen onderin verplaatsen/kantelen neem ik aan dat je daar die schuin afgezaagde stenen bedoeld.

deze kun je naar mijn bescheiden mening heel eenvoudig blokkeren, zorg dat de luchtkoker aan de zijdes net iets lager is als je bodemstenen, dan houdt je een rand van minimaal 5mm over.

deze rand heeft voldoende hoogte om (als je de gezaagde stenen licht aanpast) de stenen onderin de verbrandingsruimte te fixeren.

Tevens een vraag aan peterberg:
zo je de tekening in een ander formaat aan kunnen bieden? step of sat kan ik standaard al openen. misschien dat ik dan kan kijken hoe de opbouw bedacht is.

met vriendelijke groet,
Wouter A
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

wouter a schreef:...zou je de tekening in een ander formaat aan kunnen bieden? step of sat kan ik standaard al openen. misschien dat ik dan kan kijken hoe de opbouw bedacht is.
Helaas, SketchUp kan die formaten niet exporteren. De Pro versie kan in meer formaten saven, maar niet de twee die jij noemt.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie