Project rocket/bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Goed gedaan, Joris!
Eindelijk iemand die er daadwerkelijk eentje gebouwd heeft. En dan niet het ontwerp gevolgd, maar echt begrepen wat de kernpunten zijn en een ander systeem er achter gebouwd. Proficiat!

Ik kan niet goed zien of er een probleem kan ontstaan met de beluchting. De enige manier om er achter te komen of deze variant goed werkt is de rookgassen meten. Denk je dat het mogelijk is dat ik dat op termijn (januari of februari) kan komen doen?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
jorispouls
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jan 2010, 20:38

Re: project rocket/bell

Bericht door jorispouls »

Wauw wat een compliment, daar krijg ik het warm van;) Ja, ik zou het super vinden moest je komen meten, ben heel benieuwd. Alleen dit is wel in belgië he, dus een heel eindje van Den Haag.
Laatst gewijzigd door jorispouls op 27 nov 2010, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
gerard
Berichten: 551
Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:29

Re: project rocket/bell

Bericht door gerard »

Joris,
Als je contact wilt hebben vraag dan om een Persoonlijk Bericht (PB). Waar dan ook, hoe vertrouwd het ook lijkt, op het internet niet je mailadres zo openlijk achterlaten! Snel weghalen (bewerken) dat adres zou ik zeggen.
Anders moderator: even aanpassen en wachten op antwoord van joris?

Mooi als Peter komt meten, eerste r/b kindje....

groet,
Gerard
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: project rocket/bell

Bericht door kockie »

Gerard, je hebt gelijk. Ik heb 't aangepast.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Bericht door Dutch John »

Kudo's voor Peter!

Penneke en ik waren gisteren bij Peter te gast om zijn creaties te bewonderen. Het was een bijzonder aangename middag. Een bevlogen Peter leerde ons de principes van zijn rocket/bell, zowel de theorie als de praktijk. Als vergassingsman was het voor mij een openbaring om uitleg te krijgen van een expert op "de andere kant van hout omzetten in energie". Twee totaal verschillende principes, met dezelfde energiedrager en het gelijke doel: warmte maken.
Maar goed dat er geen derden bij waren. Zal toch wel een vreemd gezicht geweest zijn, drie volwassen mannen die naast elkaar op hun knieën door een kachelruitje turen....

Peter, nogmaals bedankt dat wij de waarschijnlijk beste kachel van Nederland hebben mogen aanschouwen!

Groet,
John
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
account verwijderd
Berichten: 2127
Lid geworden op: 05 okt 2009, 23:49
Locatie: verwijderd

Re: project rocket/bell

Bericht door account verwijderd »

@DJ,

Begrijp je helemaal. Ik had deze ontmoeting niet verwacht uberhaupt.

Wat Peter ook zeer leuk zal vinden om is bij jou in de schuur te neuzen.
Ik wil me verder nergens mee bemoeien maar het lijkt mij wel een mooi voorstel om Peter op te halen en dan naar jou te rijden zodat Peter uw technieken kan bewonderen. Peter moet ik dit nog voorstellen, maar vindt dit denk ik wel super leuk. Heb je e.e.a. al laten laseren?

Gr. Michel
Verwijderd
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

@DJ,
Dank voor de complimenten :oops: .
En voor het overige, heel graag gedaan.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
penneke
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 nov 2010, 13:15

Re: project rocket/bell

Bericht door penneke »

Hartelijk bedankt Peter dat je bereid was DJ en mij te woord te staan met je ongeremde enthousiasme. Bijzonder interessant was het om te zien hoe het traject van stoken zich ontwikkelt; van beginstadium tot het leegraken van de stookkamer en hoe dat terug te zien is in de meetgegevens: CO2, O2, CO-waarden, luchtovermaat, rookgastemperatuur in schoorsteen en het daaruit berekende rendement. Het zijn weer dingen waar je over na kunt denken. Wat mij opviel is dat, als eenmaal de gloeifase intrad voor de nog aanwezige brandstof (aan het einde van het stooktraject), de CO-waarden opliepen; de afwezige vlam meer voor naverbranding kon haar werk niet meer doen. Dit stoken in vaste hoeveelheden (batches) heeft nog andere bijkomstigheden; Ook de hoogte van de brandstapel is in de tijd variabel, deze zakt naarmate het stooktraject vordert, waardoor de vlam gedurende het stookproces niet op de ideale hoogte blijft (als ik me het goed herinner was deze meest ideale hoogte, de hoogte zo'n beetje recht voor de siphon in de achterwand). De beperkingen van het stoken van een 'vaste hoeveelheid' (batch-gewijs) kon je voor jezelf zo'n beetje op een rij krijgen en zijn stof tot nadenken om hier misschien weer met een alternatief te komen voor een stookkamer: bijvoorbeeld eentje waarbij het vlambed een vaste positie heeft (bij bijvoorbeeld rocket-stove met bovenaanvoer).

Kortom, een erg leerzame en inspirerende middag, nogmaals bedankt.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: project rocket/bell

Bericht door deleted »

Wordt er eigenlijk ook 'omgekeerd' gestookt ?
En misschien kan er terug 'gekeerd' worden , dan blijft de vlam meer op dezelfde hoogte. Luchtinlaat kan dan misschien nog iets lager(qua hoogte).

Ik dacht eraan omdat de begrippen "boven" en "onder" voor een vlam weinig te doen hebben met de zwaartekracht(op niveau van de vuurhaard, rookafvoer in de schouw uiteraard wél), maar meer met de oriëntatie tov de lucht in- en uitlaat.
En de Inlaat lijkt me toch aardig van positie veranderd ,... is omgekeerd stoken dan ook niet terug omgekeerd ?

Vraagje van een geïnteresseerde beginner, don't shoot.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

penneke schreef:...Wat mij opviel is dat, als eenmaal de gloeifase intrad voor de nog aanwezige brandstof (aan het einde van het stooktraject), de CO-waarden opliepen; de afwezige vlam meer voor naverbranding kon haar werk niet meer doen.
Dat klopt, Penneke. Elke kachel die ik heb gemeten heeft een CO-bult in de gloeifase zitten. Verreweg de meeste kachels hebben bovendien in de vlamfase een ontzettende piek CO, sommigen zelfs meer dan een. Het leuke van de rocket bell is dat in de vlamfase die stijging van CO volledig achterwege blijft. Ook als de zuurstof zakt naar 6% of minder, de luchtovermaat is dan ongeveer 1,5. De waarden van zuurstof en koolmonoxide voeren een soort symmetrische dans uit terwijl ze bij andere kachels juist tegengestelde bewegingen maken. Met andere woorden, als de O2 zakt is het gebruikelijk dat de CO juist toeneemt omdat er dan minder verdunning is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Gandalf, wat je bedoelt met terug omgekeerd ontgaat mij. Er wordt inderdaad omgekeerd gestookt, in de zin dat de vuurkamer wordt volgestapeld met hout, het dikste onderin. Aansteken gebeurt bovenop met een aanmaakblokje en wat dun hout. Het vuur "groeit" naar onderen. Zou je dat "terug" nog even toe willen lichten?

Het grappige is dat voor een vlam er wel degelijk een boven of onder bestaat. Dat is goed te zien als de vlammen uit de vuurkamer naar het gat in de achterwand worden getrokken. Dan vormen ze een vrijwel horizontaal traject met een kleine afbuiging naar onder. Ze willen helemaal niet naar beneden, lijkt het wel.
Zodra ze aan de bovenkant weer ruimte krijgen buigen ze bijna haaks af naar boven. Juist die abrupte afbuiging zorgt voor een heleboel turbulentie en het op de juiste plaats toevoeren van hete lucht voor een goede menging.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: project rocket/bell

Bericht door deleted »

Nou een dom idee waarschijnlijk. Maar aangezien de luchtinlaat nu hoog zit dacht ik gewoon vanonder aanmaken(zoals vroeger). Als de vlam dan sterk naar achter trekt zal het misschien gelijkmatig van onder naar boven verbranden. Het hout langzaam inzakken en het centrum van de hitte wat meer op dezelfde hoogte blijven.

Maar dit zal in de praktijk wel niet zo zijn. De hele hoop vat ineens vuur met een slechtere verbranding tot gevolg neem ik aan.
Dom idee dat ik had naar aanleiding van Pennekes waarneming:
penneke schreef: Ook de hoogte van de brandstapel is in de tijd variabel, deze zakt naarmate het stooktraject vordert, waardoor de vlam gedurende het stookproces niet op de ideale hoogte blijft (als ik me het goed herinner was deze meest ideale hoogte, de hoogte zo'n beetje recht voor de siphon in de achterwand).
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: project rocket/bell

Bericht door Dutch John »

De schoonste verbranding krijg je als pyrolysegas uit vers hout (met vers bedoel ik natuurlijk wel droog hout) door een bed van gloeiende houtskool trekt. De hitte van de gloeiende kool hakt de grote pyrolysegas moleculen tot kleinere brokken, die makkelijker reageren met zuurstof tot CO2 en H2O. Lucht van boven, een vlamfase en hoge turbulentie in een geïsoleerde omgeving doet de rest.

Dit is wat de rocket/bell van Peter doet, als hij de batch omgekeerd stookt. De gloeiende kool ligt in hoofdzaak boven op het verse hout. Met de conventionele manier stoken kan dit optimum nooit bereikt worden. Ik heb getracht het te benaderen door een heat riser achter in de vuurkamer aan te brengen, waarbij de opening erg laag zit, op hoogte van het gloeibed. Door vers hout niet op, maar tegen het gloeibed aan te leggen (en het gloeibed richting riser opschuiven), creëer je een halve vergassing, want de pyrolysegassen uit het verse hout trekken horizontaal over het gloeibed. Onderbeluchting geheel uit. Royale bovenbeluchting. Je zou verwachten dat met alleen bovenbeluchting het hout een beetje aan de bovenkant schroeit en dan uitgaat, maar dat is zeker niet het geval. Het brandt schoon op. Ik kan nog niets meten, maar de totale afwezigheid van de typische houtverbrandingslucht buiten, doet vermoeden dat deze wat andere methode van conventioneel stoken door bijleggen van hout, een verbetering is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: project rocket/bell

Bericht door wouter a »

@DJ

klinkt reuze goed, heb je misschien een plaatje van hoe dit in elkaar zit?

mijn interesse is gewekt!
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: project rocket/bell

Bericht door Dutch John »

Ik ben niet zo'n held in het maken van tekeningen met nullen en enen. Dus voorlopig een beschrijving. Stel je een kubusvormige vuurkamer voor, met een roostervloer. Boven, voorin bij de vuldeur is een beluchtingsspleet die driekwart van de breedte van de vuurkamer beslaat. Als de luchtstroom zijn snelheid behoudt, dan legt de beluchter een gordijn van lucht verticaal naar beneden over ongeveer de breedte van de vuurkamer. Diagonaal tegenover de beluchter, dus tegen de achterwand, een 5 cm boven de roostervloer begint de riser. Het oorspronkelijke wijde rookgaskanaal is ongeveer 30 cm boven de roostervloer afgedicht met een plaat, zodat een plafond ontstaat. Een deel van de vlammen stijgt nog steeds op, maar moet uiteindelijk afdraaien naar het gat van de riser, want dat is de enige uitgang. Misschien moet dit plafond nog wat lager geplaatst worden en goed geïsoleerd. Voorlopig is alles gemaakt van 1,5 mm afval rvs. De riser wordt bij een redelijk vuur kersrood.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie