Project rocket/bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

RicharddeBlauw
Berichten: 221
Lid geworden op: 16 jul 2010, 14:14

Re: project rocket/bell

Bericht door RicharddeBlauw »

Eigenlijk is het enige goeie rendement verhaal de 3e optie van Peter maar die hoor je nooit, die is nl. bedroevend teleurstellend. Ook de 2e niet trouwens. Ik ga zelfs zo ver te beweren dat een rendement van 96% totaal nietszeggend is, behalve dat je weet dat op enig kort moment het zou kunnen gebeuren dat er een rendement van 96% gehaald zou kunnen worden.

Ik ben eens wezen kijken hoe een houtgaskachel wordt gestookt. Het rendement van deze kachel staat op 94%. Dit wordt gemeten tijdens het optimale moment. Eerst wordt ong. 35 à 40 minuten gestookt via de by-pass, dus rookgassen direct omhoog naar de schoorsteen. Deze periode dient ter totstandkoming van een koolbedje en om de WW-water voor te warmen in de kachel, je kunt geen hete lucht langs een koud stalen opp sturen. Hierna pas gaat de by-pass dicht en gaan de rookgassen door de kachel en langs WW.

Kort gezegd, als je een kachel hebt met een rendement van 80% die maar de eerste 2 minuten via een by-pass wordt gestookt en een kachel met een rendement van 96% die bijna 3 kwartier via de by-paas wordt gestookt heeft de 1e een hoger rendement (waarschijnlijk).
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: project rocket/bell

Bericht door deleted »

Op een franstalig forum kreeg ik de vraag of dit kan werken:

Een soort aanpassing van een R-b stookkamer met kookplaat en een Bell erachter.
RB-fornuis.JPG
Peter ?

Of wordt de warmte op deze manier al te vroeg afgetapt dmv de kookplaat ?
Of gaat de kookplaat véééél te heet worden zo ?

G
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Of wordt de warmte op deze manier al te vroeg afgetapt dmv de kookplaat? Of gaat de kookplaat véééél te heet worden zo?
Iets dergelijks zou kunnen werken, maar ik kan niet zien hoe de rookgassen langs de kookplaat gaan en waar ze in de bell terecht komen. Die kookplaat zal wel meevallen, het hangt ervan af hoeveel hout er in de vuurkamer geladen wordt. En als die kookplaat maar genoeg warmte afneemt is die bell misschien weer te groot.

Raad ze aan om de binnen oppervlakten van het oorspronkelijke ontwerp bij elkaar op te tellen. Dat zou dan ongeveer gelijk moeten zijn aan de binnen oppervlakte van wat er hier getekend is. Als ze meer willen weten dan moet ik de tekening eerst bekijken.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: project rocket/bell

Bericht door deleted »

Maestro,

Zo zal het gebeuren !

Ik zal ze vragen om ook de kookplaat(en flow) en de aansluitingen te tekenen. Liefst in 3D (.skp).

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: project rocket/bell

Bericht door deleted »

Hier het sketchup bestand.

Het brengt echter niet dadelijk veel meer info...

https://docs.google.com/open?id=0BwnELN ... 1BNSFRuYWs

G
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: project rocket/bell

Bericht door Wouter Gillis »

Ikzelf zou ook nog een oven voorzien als je toch al de moeite neemt om een houtgestookt fornuis te maken.

Ik zie ook geen manier om te by-passen in de zomer...
Het lijkt me aangewezen dat de vuurkamer sterk wordt geïsoleerd zodat de warmte pas in de bell wordt afgegeven. Als deze dan kan werken met een by-pass heb je geen/minder oververhitting in de zomer. In dit verband zou ik ook Aga-achtige isolerende deksels voorzien die op de kookplaat komen wanneer niet in gebruik.

Misschien op de zolder nog een warmtewisselaar maken om met het overschot aan warmte (bij koken in de zomer) sww te maken?

net maar wat ideeën

groet
Wouter
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: project rocket/bell

Bericht door Hendrik »

Wat dat kookfornuis betreft:
Onlangs heb ik op basis van ontwerpen van Peter en van Joris Pouls een kookfornuis verder uitgewerkt in Sketchup.
Joris had daar in zijn tekening ook al een oven in verwerkt.
De rookgassen gaan in volgorde onder de oven, achter de oven (via de geïsoleerde heat riser), boven de oven (onder de kookplaat), en dan weg in de bell rechts boven de vuurkamer. Ik heb de bell groot maar smal getekend omdat ik veel afstraaloppervlakte zou willen.

De grijze stenen zijn betonnen boordstenen. Dat is iets strakker dan een geleemde kachel. Boven de kookplaat zou je dan als afwerking keramische tegels kunnen plakken.

Het is de bedoeling dit fornuis tegen een vrije muur in onze keuken aan te bouwen, en vooral veel warmte te bufferen.
De extra verwarming is voor ons even belangrijk als het koken.
De idee is om een warmtewisselaar tussen de achtermuur van het fornuis en de bestaande muur te monteren.

Toen ik gisteren bij Joris was om een klep te halen voor m'n verbouwing aan onze Tulikivi, heeft hij mij daar nog goeie ideeën over gegeven. Puike kerel.

Ter inspiratie, hier een tekening en m'n Sketchup-bestand.
https://docs.google.com/open?id=0B9Y-e5 ... k1xT2s4Y00

groeten,
Hendrik
Bijlagen
Kookfornuis_SketchUpV8.jpg
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: project rocket/bell

Bericht door deleted »

Hendrik,

Welkom op het forum!
Mooi ontwerp heb je daar ! Van een binnenkomer gesproken !
Gaan we zeker eens van dichter bekijken.

Op de site van Joris Pouls zie ik dat hij daar ook al een ontwerp voor een R-B-fornuis heeft staan.
Hier: http://www.massievestralingskachel.site ... na1.4.html

Iemand enig idee of hij deze ook al gebouwd heeft ?

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: project rocket/bell

Bericht door Dutch John »

Welkom Hendrik,

Mij komt de volgorde van doorstroming van de rookgassen wat vreemd over. Normaliter is die bij een Engelse range:
1. linkse kookplaat
2. rechtse kookplaat
3. bak en braad (bovenste) oven
4. warmhoud (onderste) oven.

Voor het aanmaken zou ik een bypass maken naar de schoorsteen op het hoogste punt, juist na de kookplaat. Voor warmtewisseling met een watercircuit een parallelle bypass nog voor de kookplaat. Fornuizen missen de hoogte die je nodig hebt voor een lang uitbrandtraject. Dat is de reden dat je bij houtgestookte range cookers zo'n uitgebreide veegset krijgt...
Voor ons, deze zomer te bouwen, rocketfornuis zal daarom zal het stookdeel een plek onder de vloer vinden. Vrouwlief ziet het niet zitten om in de potten te kunnen kijken, op een veilingkistje te moeten staan.... Dat het fornuis er moet komen is zeker, nu al moet de deftige range vaak het onderspit delven bij het snellere kookwerk, ten gunste van de rocketkachel.

Zoals Wouter al suggereert zal de brede kookplaat afgedekt worden met een isolerende deksel. Ook de ovens krijgen geïsoleerde deuren. Het gehele fornuis dient trouwens geïsoleerd te zijn, want anders is de warmteafgifte naar de kleine keuken te groot. Het binnen houden van overtollige warmte heeft tevens als voordeel dat het fornuis zich eenvoudiger met een klein vuur aan de gang houdt en 's anderendaags sneller laat aansteken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Hier het sketchup bestand. Het brengt echter niet dadelijk veel meer info...
Na wat spitten in de tekening, denk ik dat het in grote trekken wel zal gaan op deze manier. Het detail van de riser die onder de kookplaat eindigt is wat twijfelachtig. Persoonlijk zou ik daar meer ruimte houden tussen riser en plaat, in ieder geval zoveel als de doorsnede van de riser bedraagt.

De tunnel onder de syphon naar de bell kan beter als een echte tunnel uitgevoerd worden. Nu is er links en rechts een doorgang waarachter weer een wat hogere ruimte en een doorgang op vloer niveau. Dit lijkt een kleine bell, maar de extra weerstand in het rookpad lijkt me niet opwegen tegen de warmte afgifte op een plek waar het bovendien niet zo nuttig is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Hendrik schreef:Onlangs heb ik op basis van ontwerpen van Peter en van Joris Pouls een kookfornuis verder uitgewerkt in Sketchup.
@Hendrik,
Op zichzelf is het hart van jouw fornuiskachel vrijwel gelijk aan die van Joris Pouls. Op een belangrijk aspect na: de beluchting! De buizen die Joris daarin heeft zitten zorgen voor een soort bovenbeluchting, die tijdens een meting toch minder goed bleken te werken dan verwacht. Waarschijnlijk omdat de opening van de syphon naar verhouding laag zit, en de beluchting een stuk hoger. Ik kan mij herinneren dat we over alternatieven gesproken hebben maar ik weet niet of hij die buizen ook aangepast heeft.

Kortom: zonder die buizen is de kans op een heel vies brandend kacheltje tamelijk groot.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Dutch John schreef:Mij komt de volgorde van doorstroming van de rookgassen wat vreemd over. Normaliter is die bij een Engelse range:
1. linkse kookplaat
2. rechtse kookplaat
3. bak en braad (bovenste) oven
4. warmhoud (onderste) oven.
@DJ,
Ik denk dat de informatie van Hendrik wat verwarrend is. De rookweg begint bij hem in de vuurkamer, en die zit onder de oven waardoor de bodem door het vuur verhit wordt.
Dus dan wordt het:
1. vuurkamer onder oven,
2. aan de achterzijde omhoog door de riser,
3. linkse kookplaat,
4. rechtse kookplaat en bovenkant oven,
5. omlaag tot het plafond van de vuurkamer,
6. zijwaarts naar de bell.

In deze opzet wordt de onderste ruimte rond de riser niet echt bediend.
Laatst gewijzigd door peterberg op 19 apr 2012, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Gandalf schreef:Iemand enig idee of hij deze ook al gebouwd heeft?
Ja hoor, ik heb het ding ook al een keer gemeten, in 2010 geloof ik. Staat in een klein dorpje net in Wallonie, prachtig golvend landschap.
Top rendement, niet erg betrouwbare zijbeluchting op het moment van meten. CO vertoonde toen grote golven. Ik weet niet of die beluchting inmiddels gewijzigd is.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Hendrik
Berichten: 57
Lid geworden op: 18 apr 2012, 19:20

Re: project rocket/bell

Bericht door Hendrik »

peterberg schreef:Kortom: zonder die buizen is de kans op een heel vies brandend kacheltje tamelijk groot.
Bedankt voor die feedback.
De beluchting heb ik inderdaad nog niet uitgewerkt. Het is me namelijk nog niet zo duidelijk (na dit hele forum doorploegd te hebben) hoeveel cm² luchttoevoer er ongeveer via bovenbeluchting moet voorzien worden.
En de ingang naar de heatriser moet iets hoger, 10cm vanaf het plafond van de vuurkamer, hoorde ik.

Misschien moet ik over die luchttoevoer eens bij Joris polsen. Hij toonde me laatst wat foto's van een paar fornuizen die hij al gebouwd heeft.

Wat de opmerking "de onderste ruimte rond de riser wordt niet echt bediend" betreft:
Tja, ook dat is juist, ik zie voorlopig geen manier om die ruimte mee te verwarmen, en beschouw dit als een trade-off van de combinatie kookfornuis-rocketbell.

Maar nu eerst wat metselen aan het eigen ontwerp voor een nieuwe warme bank naast onze Tulikivi (een TU900).
Volgende winter wil ik geen kou meer hebben bij -15°C. Ik ben heel hard geschrokken toen ik de rookgassen van m'n Tuli gemeten heb vorige maand. Nooit gedacht dat die boven de 400°C zouden gaan...
Even de brochure van Tulikivi erbij gehaald, en hard gelachen met de gepubliceerde rendementscijfers.
Daar krijg ik nog wel wat aan verbeterd.

Groetjes,
Hendrik
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg »

Hendrik schreef:De beluchting heb ik inderdaad nog niet uitgewerkt. Het is me namelijk nog niet zo duidelijk (na dit hele forum doorploegd te hebben) hoeveel cm² luchttoevoer er ongeveer via bovenbeluchting moet voorzien worden.
Dat is niet zo schokkend veel. Je kunt buizen van 40x60 mm gebruiken of van 50x50 mm. Dan is de sleuf de helft van de buis, en de ingang waar lucht aangezogen wordt 1/3 van de buis. Altijd zorgen dat de buizen lucht van buiten de kachel krijgen. Horizontaal naar binnen, achter in de vuurkamer omhoog en langs de wand weer terug. Dat laatste horizontale stuk op een hoogte iets boven het midden van de syphon ingang. Dat is de opstelling die de beste resultaten leverde.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie