Project rocket/bell

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: project rocket/bell

Bericht door walter vaes » 02 nov 2009, 09:40

Mooi dat je dit wil delen met anderen.
(heb zojuist mijn bergkachel aangestoken, ben er tevreden van :D )

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2301
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg » 02 nov 2009, 20:24

walter vaes schreef:...(heb zojuist mijn bergkachel aangestoken, ben er tevreden van)
Dank je wel Walter, ik ben altijd heel blij met dergelijke fanmail. Deze lijst ik in en hang hem boven mijn bed. :D
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Gebruikersavatar
12much
Berichten: 574
Lid geworden op: 03 okt 2009, 23:08
Locatie: Tienhoven Ut

Re: project rocket/bell

Bericht door 12much » 03 nov 2009, 00:01

Hallo Peter,

Ik ben nieuw hier op het forum (sinds een paar weken echt aandacht aan besteed). Twee weekenden terug heb ik DutchJohn en zijn vrouw leren kennen op de Volvo klassieker Beurs in Utrecht.

Voor nu zou ik alleen mijn bewondering willen uitspreken voor jullie inspanningen en resultaten. Ik ben echt onder de indruk!!

Ik teken zelf in SolidWorks en de daarbij horende DWG editor voor de 2D toepassingen en ik maak oa testopstellingen voor ons lab en de werkplaats om koffiemachines te testen. We maken daarvoor veelvuldig gebruik van labview, dus jouw grafieken zijn een lust voor het oog, je Testo apps trouwens ook (beetje jaloers zelfs:-)

Onze warmtemuren zijn net afgeleemd, een noodkachel voor de eerste maanden moet deze week gaan branden en daarna ga ik beginnen met mallen maken om oa een iglovorm pizza- en broodoven als eerste warmtekamer te construeren (met een eigen deur) in een enkelzijdige tegenstroomkachel. De tweede warmtekamer moet een zigzaglabyrinth naar de schoorsteen worden die een bypass heeft om de oven in de nietstokenmaanden apart van de kachel te kunnen gebruiken. Maar volgens mij moet ik mij een beetje meer gaan verdiepen in jouw Bergkachel... :D

Ik ben geen specialist, maar heb dus wel een idee hoeveel werk het allemaal is en dan heb ik het ook over de 85% tijd die je niet aan het bouwen bent maar schetsen, eurekamomentjes die het volgende moment door je eigen theorie weer om zeep worden geholpen en tegenslagen van natgeworden Curon tot daklekkages boven je leemmuur.

Maar goed, een zelfbouw MicroWKK zit ook nog in de pen, dus er is nog werk zat te verzetten. Soms is het gewoon jammer dat je moet werken om geld te verdienen......

Ik vind het ook geweldig hoe jullie je kennis delen en hoop dat ik een steentje bij kan dragen met meedenken, testen maar vooral laten zien waar ik zelf fouten heb gemaakt, want tenslotte leer je daar ook nog een heleboel van.

Heel veel vriendelijke groeten, Boy Bakhuys, Tienhoven Ut.
Never burn faster than your Wocket.

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2301
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg » 16 nov 2009, 22:01

Update van de vorderingen: het ding schijnt nu echt stabiel te zijn!

Opstart problemen opgelost door een klein vuurtje te maken bovenop de stapel groter hout. Op de hoogte van de onderlip van de syphon en er zo dicht mogelijk bij. De aslade dicht, deur open op een flinke kier. Dat heeft als effect dat de vlammen meteen de syphon in worden getrokken waardoor die in korte tijd flink opwarmt.
Als het rocket gerommel serieus hoorbaar wordt, dan de deur dicht en de aslade (die overigens alle drie de beluchtingen regelt) tussen de 5 en 10 mm open. Daarna gaat alles als een zonnetje, hoewel ik nu een hele procent rendement ingeleverd heb. Mogelijk probeer ik die weer terug te krijgen door de tweede bell uit te breiden.
Verder heb ik ook nog geprobeerd om het ding zich te laten verslikken door op een dik gloeibed vier grote brokken hout te leggen. Dat ging helemaal goed, de CO steeg naar 800-en-nog-wat ppm en ging daarna met een noodgang naar beneden samen met de O2. Daarna nog een keer geprobeerd met meer en dunner hout, maar dat leverde alleen maar een lager getal aan koolmonoxide op.

Deze run, van afgelopen zondag, heb ik niet genoteerd dus kan ik er ook geen grafiek van laten zien. Wat ik wel heb gedaan is met de kleine thermische printer van Testo een paar printjes gemaakt.
Afbeelding
Deze print is gemaakt op het niveau van 13% zuurstof. Lambda is de luchtovermaat die op dat moment actueel was, als alle zuurstof in de toevoer lucht gebruikt zou zijn dan zou de waarde van lambda 1 zijn. Normaal gesproken zit deze waarde ergens tussen 2 en 3. Maar let op bij de volgende, van 4 minuten later:
Afbeelding
Hier is de zuurstof gezakt tot 10%, de CO is meer dan gehalveerd en de lambda is onder 2 gezakt. Daarmee was het niet gedaan, het proces ging nog wat verder door.
Afbeelding
Twaalf minuten later is de O2 nog maar net boven 8%, CO ruim onder 300 ppm en de lambda waarde begint in de buurt van 1,5 te komen. In de hele verdere stook was geen CO niveau dat hoger kwam dan 2000 ppm, en dat nog alleen maar in de gloeifase.

Ergens had ik nog een artikel http://www.hedon.info/docs/BP55-PembertonPigott.pdf op internet gevonden over combustion analisers waarin iets stond over CO/CO2 ratio wat een maat zou zijn voor de kwaliteit van de verbranding. Dat heb ik maar eens losgelaten op deze waarden om te zien wat dat opleverde. Deze zinsnede was heel interessant: "The target of a stove developer is to achieve a COr of 2% or less. Very low readings are possible in modern stoves."
Wel, de eerste print levert een waarde op van 1,18%, de tweede 0,4% en de derde 0,21%.
Eigenlijk begin ik er nu pas achter te komen wat voor soort draak ik een jaar geleden voor het eerst bij zijn staart had. Tot mijn stomme verbazing wordt hij hoe langer hoe groter!
Na de tweede keer bijvullen werden de waarden nog extremer, let wel, bij een denderend vuur:
Afbeelding
De uitkomst van de COr is dan (als ik het tenminste goed heb begrepen) 0,07%, volslagen idioot natuurlijk, dat moet ik nog checken in een volgende stook. Maar als het waar is, dan is de kwaliteit van de verbranding wel heel erg hoog.
Zuurstof en rookgas temp zou nog wat lager kunnen, dan komt het rendement ook weer wat hoger uit. Zolang als tijdens de (koude) opstart maar binnen 15 minuten meer dan het dauwpunt niveau is bereikt.

Als ik met zoiets bezig ben word ik nogal hebberig; kijken waar het onderste uit de kan te halen valt. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 7880
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: project rocket/bell

Bericht door kockie » 16 nov 2009, 22:10

Peter,

met zulke geweldige getallen lijkt het bijna tijd voor een octrooi, of beter nog: gpl/gnu/weetikveelwatvoor een license :mrgreen: Binnenkort staan Shell en texaco hand in hand op je stoep om je idee op te kopen :wink:

Ik blijf me over je verbazen!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: project rocket/bell

Bericht door wouter a » 17 nov 2009, 20:30

Peter,

Ik heb je project bekeken en kan alleen maar zeggen dat je het prachtig doet. mooi werk, hele mooie resultaten.

Klinkt misschien heel raar, maar is het geen idee om in een van de bells een klep te plaatsen met bi-metaal, zodat deze de schoorsteen moeilijker bereikbaar maakt als het kanaal warm is?

Heb je eventueel nog belangstelling voor de duitse fachregels voor grundofenbouw e.d. ?

met vriendelijke groet,
Wouter
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2301
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg » 18 nov 2009, 20:57

kockie schreef:Peter,
met zulke geweldige getallen lijkt het bijna tijd voor een octrooi, of beter nog: gpl/gnu/weetikveelwatvoor een license :mrgreen: Binnenkort staan Shell en texaco hand in hand op je stoep om je idee op te kopen :wink:
Hi Kockie,

Nee, een octrooi begin ik niet aan. Te duur, te veel heisa. Bovendien geloof ik in delen van informatie, daardoor krijg je ook weer informatie terug. De ontwikkeling van dit ding had nooit zo snel kunnen gaan als ik niet van anderen info en suggesties had gekregen.
Die gpl/gnu/weetikveelwat licencie zie ik wel wat in, maar hoe ga ik dat implementeren? Heb jij daar ideeen over?

Als grote olieboeren mijn idee op willen kopen moeten ze opschieten, tussen kerst en oud-en-nieuw heb ik tijd om de public domain tekening te maken. En als die boeren toch komen laat ze dan flink geld meenemen, anders is het de moeite niet. :mrgreen:
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2301
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg » 18 nov 2009, 21:15

wouter a schreef:Klinkt misschien heel raar, maar is het geen idee om in een van de bells een klep te plaatsen met bi-metaal, zodat deze de schoorsteen moeilijker bereikbaar maakt als het kanaal warm is?
Hi Wouter,

Een klep, zeker een bimetaal klep kan kapot dus moet je hem kunnen vervangen. Daarvoor moet de klep bereikbaar blijven of de kachel moet weer uit elkaar.
Het streven was om alleen maar natuurlijke processen te gebruiken. De uitrusting van de kachel zo eenvoudig mogelijk houden is belangrijk. Ik heb ook getest met een ventilatortje die met een dimmer heel langzaam liep. Leverde prachtige resultaten zeker zo goed als zonder fan, werkte met een afvoerpijpje van 100 mm. De dimmer bestond het om tijdens een run de geest te geven. Als de weerga de fan rechtstreeks aangesloten, maar toen ging het weer te hard en werd de fan knetterheet.

Dus die weg wil ik niet meer in, het ding moet eenvoudig werken. Dat is ook de reden om geen bypass te gebruiken. Daarmee zou de tweede bell veel groter kunnen zijn, maar dan moet je bij het ding blijven om op tijd de klep te sluiten. De huidige Bergkachel is volgens dezelfde filosofie bedacht, en dat bevalt me uitstekend. Je laadt het ding vol, steekt hem aan en je kunt weglopen. De rest, op afsluiten na, regelt het ding zelf.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: project rocket/bell

Bericht door Klaas2 » 20 nov 2009, 13:11

***knip***
Een klep, zeker een bimetaal klep kan kapot dus moet je hem kunnen vervangen. Daarvoor moet de klep bereikbaar blijven of de kachel moet weer uit elkaar.

***knip***
Dus die weg wil ik niet meer in, het ding moet eenvoudig werken. Dat is ook de reden om geen bypass te gebruiken. Daarmee zou de tweede bell veel groter kunnen zijn, maar dan moet je bij het ding blijven om op tijd de klep te sluiten. De huidige Bergkachel is volgens dezelfde filosofie bedacht, en dat bevalt me uitstekend. Je laadt het ding vol, steekt hem aan en je kunt weglopen. De rest, op afsluiten na, regelt het ding zelf
***knip***

Mmmm.

En toch had ik, achteraf, graag een bypass klep gehad in mijn bergkachel type 8.
Want juist zo'n ding voorkomt het uitbraken van rook in je kamer bij die dagen in lente en najaar waarbij het buiten spontaan iets warmer kan zijn dan binnen en je dus geen trek hebt.

Natuurlijk, normaal heb ik zo'n klep niet nodig. Dan gaat 'ie prima aan zonder gedonder. Maar dan gebruik ik de klep gewoon niet.
En het bezwaar dat je er bij moet blijven, op die "overgangsdagen", daar zit ik niet zo mee. Ik zat bij mijn oude stalen jotul ook een kwartiertje op de knieen totdat de boel het goed deed.

Ik zit er zelfs aan te denken om zelf wat retrofit te hobbyen. Dat lijkt me wel to doen omdat bij mijn kachel de aansluiting van de schoorsteen bovenop zit.
Zoiets als een gat zagen in de interne schoorsteen in expansiekamer, afluitbaar middels een klep bereikkbaar via een doorvoer van de stalen schoorsteenpijp.

Maar éérst een knutsel maken dat de luchttoevoer bij de asla dicht maakt na een vooraf ingestelde tijd. Dan kan ik het ding 's ochtends aanmaken en naar mijn werk gaan en dan voorkomen dat die kachel zichzelf actief weer afkoelt als het vuur nog maar een beetje gloeit.

Andere vraag: kunnen de vuurvaste stenen met een diamantzaag gezaagd worden?

Groeten, Klaas.

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2301
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg » 20 nov 2009, 18:15

Klaas2 schreef:En toch had ik, achteraf, graag een bypass klep gehad in mijn bergkachel type 8. Want juist zo'n ding voorkomt het uitbraken van rook in je kamer bij die dagen in lente en najaar waarbij het buiten spontaan iets warmer kan zijn dan binnen en je dus geen trek hebt.
Hi Klaas,
Dat is maar de vraag. Zelfs met een bypass moet het binnen warmer zijn dan buiten. Als er helemaal geen trek is, gebeurt er ook niets en komt de rook gegarandeerd terug.
Natuurlijk, normaal heb ik zo'n klep niet nodig. Dan gaat 'ie prima aan zonder gedonder.
Gelukkig maar, ik werd even ongerust. Stel dat ik op de verkeerde weg was beland...
Mocht je de indruk hebben dat het buiten warmer is dan binnen, heb je nog de mogelijkheid de kachel aan de gang te krijgen door een van de veegluikjes er uit te halen en er een losjes opgefrommelde krant in te stoppen en aan te steken. Daarmee zou er voldoende verschil moeten ontstaan om de trek op gang te krijgen.
Ik zit er zelfs aan te denken om zelf wat retrofit te hobbyen. Dat lijkt me wel to doen omdat bij mijn kachel de aansluiting van de schoorsteen bovenop zit. Zoiets als een gat zagen in de interne schoorsteen in expansiekamer, afluitbaar middels een klep bereikkbaar via een doorvoer van de stalen schoorsteenpijp.
Zou misschien kunnen, maar die klep zit dan vervolgens in een van de heetste gebieden van het ding, dus het ding moet behoorlijk hittebestendig zijn en niet bestaan uit een eenvoudig staalplaatje. Bovendien is de korte interne schoorsteen gemaakt van vermiculiet plaat, een kwetsbaar materiaal. Door het schuiven van een klep tegen dit materiaal heb je al binnen een seizoen een beste lekkage op een plek waar het slecht uitkomt. Mocht je besluiten dit zelf aan te pakken ben ik van mening dat de klep in kwestie in een cassette heen en weer zou moeten schuiven.
Maar éérst een knutsel maken dat de luchttoevoer bij de asla dicht maakt na een vooraf ingestelde tijd. Dan kan ik het ding 's ochtends aanmaken en naar mijn werk gaan en dan voorkomen dat die kachel zichzelf actief weer afkoelt als het vuur nog maar een beetje gloeit.
Wat denk je van dit voorstel: je steekt de kachel aan meteen als je opstaat. Ik veronderstel dat het ongeveer een uur duurt voordat je vertrekt na het opstaan. Dan is het vuur al weer ruim op zijn retour, mogelijk zelfs geen vlammen meer. De aslade kan dan gesloten worden, maar de schoorsteen klep beslist niet. Als je daar nu een timer op zet die een uur later de pijp afsluit, gaat alles beslist goed.

Heb je nog geen klep in de pijp zitten? Doe dat dan eerst, dat simpele ding scheelt echt enorm veel warmte. Dan moet blijken of het wel echt nodig is om twee keer per dag te stoken!
Andere vraag: kunnen de vuurvaste stenen met een diamantzaag gezaagd worden?
Kort antwoord: ja.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: project rocket/bell

Bericht door Klaas2 » 22 nov 2009, 23:17

Peter,

Klinkt als een goede truc: krant aansteken bij het veegluikje.

Het idee van 's ochtends meteen de kachel aansteken en dan asla dicht als ik vertrek, gaat niet werken.
De reden is niet dat ik zo vlot weg ben, maar meer in het soort hout wat ik stook: het soort hardhout dat gebruikt wordt in kozijnen. (meranti?)
Het hout is weliswaar opgehakt in stukken van max. 25x4*3 cm of zoiets, en los gestapeld. Rijtje balkjes horizontaal, rijtje balkjes verticaal enzovoorts tot de bovenkant van het deurtje. Met wat zachthouten latjes er bovenop een aanmaakblokje. Het duurt toch lang voor de boel goed brand tot en met er alleen nog wat "smeul" over is. Zeker een uur of twee en een half.
(heb ik misschien het verkeerde hout...)

Die klep: ach ja. die ligt nog steeds in de schuur. :oops: .
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het ding zo veel doet in het voorkomen van warme lucht laten ontsnappen door de schoorsteen. Ik schat, dat zeker zo'n 10-15% van de schoorsteen na het sluiten van de klep nog open is.
Daarbij: ik moet twee gaatjes boren in de enkelwandige schoorsteen, waar de pen van de klep doorheen moet. Zou dat niet gaan lekken in de kamer dan?

groeten, Klaas (asla zojuist dicht gedaan. Lekker warm hier.)

wouter a
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 nov 2009, 15:46
Locatie: Zwaag

Re: project rocket/bell

Bericht door wouter a » 23 nov 2009, 12:00

Die klep: ach ja. die ligt nog steeds in de schuur. .
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het ding zo veel doet in het voorkomen van warme lucht laten ontsnappen door de schoorsteen. Ik schat, dat zeker zo'n 10-15% van de schoorsteen na het sluiten van de klep nog open is.
Daarbij: ik moet twee gaatjes boren in de enkelwandige schoorsteen, waar de pen van de klep doorheen moet. Zou dat niet gaan lekken in de kamer dan?


vergelijk het met je auto, het scheelt daar ook enorm of je je gaspedaal 15mm of 15cm indrukt.

Dit heeft ongeveer hetzelfde resultaat, je belemmert de gasstroom op zo'n manier dat je rookgassen moeilijker naar buiten gaan. hierdoor gaan je gasstromen langzamer de kachel uit zodat deze meer tijd heeft om de warmte op te nemen.

wat betreft lekkage, maak je daar geen zorgen over, de rook zal niet de kamer in komen. dit komt simpelweg omdat de druk in ja kanaal lager is als die in je kamer, er zal dus lucht uit de kamer meegezogen worden de schoorsteen in.

Overigens mogen die kleppen ook nier meer dan 85% van je kanaal afsluiten in gesloten toestand, je zou dan helemaal geen trek meer hebben.

daarentegen zijn de kiertjes die je rond de asjes van de klep overhoud verwaarloosbaar klein. Ik heb hier in de kanalen diverse gaten zitten voor meetapparatuur, heb er nog nooit rook uit zien komen of zelfs maar geroken. (grootste gat is zo'n 20 mm voor de rookgas analyse apparatuur).

met vriendelijke groet,
Wouter
Als uitvinders iets uitvinden om uitvindingen uit te vinden vinden ze de uitvinding der uitvindingen uit.

Blijfhopen
Berichten: 333
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: project rocket/bell

Bericht door Blijfhopen » 23 nov 2009, 17:10

Ik heb ook ervaring (80 stookbeurten) met een klep in een enkelwandige rvs pijp. Geen enkel probleem !
Ook met de oude klep bij de gietijzeren kachel idem dito. (20 jaar.)
Dus gewoon doen.
Overigens is het een of ander wettelijk voorschrift dat de klep niet helemaal mag afsluiten ?
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2301
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: project rocket/bell

Bericht door peterberg » 06 dec 2009, 16:20

Afbeelding

Afgelopen maand ben ik weer bezig geweest om het rendement van de rocket/bell zover omhoog te krijgen dat ik nog net niet de schoorsteen op moet warmen met een verfbrander. Tot nu toe lukt het aardig, ik heb vier testruns bij elkaar genomen om te illustreren waar het ding op uit komt.

Afbeelding

Let op de overeenkomsten in de grafieken, voornamelijk in de CO lijn. Er is altijd een klein bultje in het begin, dan een vrij uitgebreid dal halverwege en weer een wat grotere bult aan het eind. Het aardige is hier dat de verschillen zijn veroorzaakt door prutsen aan de luchttoevoer. Met name aan de verhouding tussen onderbeluchting, frontbeluchting en zijbeluchting. Hoe heter het ding wordt, hoe meer de nadruk op de zijbeluchting komt te liggen.

Afbeelding

De vierde grafiek heeft een scherpe piek van de koolmonoxide in de opstart fase met een zuurstof niveau dat lager uitkomt dan 5%. Daar heb ik de zijbeluchting te veel onderbedeeld. Met als gevolg dat de syphon weliswaar op temperatuur was maar niet genoeg lucht aangevoerd kreeg. De interval van de grafiek is 5 minuten, in werkelijkheid duurde die piek nog veel korter, iets in de orde van 2 minuten. Hij daalde inderdaad even scherp als dat-ie omhoog ging. De conclusie lijkt nu te zijn dat ik met de zuurstof boven 5% moet zien te blijven, nog lager maakt de kans op flinke CO pieken groter.

Afbeelding

Daarmee is meteen de efficiency gelimiteerd. Twee factoren spelen hier immers een rol: de hoeveelheid lucht die opgewarmd moet worden en de temperatuur die via het rookkanaal afgevoerd wordt. Lager dan 5% zuurstof wil ik liever niet, en tijdens het hoogtepunt van de stook is tenminste 60 graden Celsius naar de schoorsteen nodig. Daarmee heeft het rendement een plafond van 97%. Nog wat meer en de kachel gaat onvoorspelbaar gedrag vertonen.

Boven elke grafiek staan de gemiddelden die tijdens de stook zijn gemeten. In het Engels omdat ik ook publiceer op een Noord-Amerikaans forum. Aan de hand van de grafieken wordt ook duidelijk dat het niet per se nodig is om een laag CO niveau te hebben teneinde een hoog rendement te halen. De kwaliteit van de verbranding is bij een laag CO-niveau natuurlijk beter. Over het algemeen is dat duidelijk te zien aan wat er uit de schoorsteen komt. Na een koude start is dat met buiten temperaturen van minder dan 10 graden enorme wolken waterdamp, die binnen een of anderhalve meter van de schoorsteen gewoon oplossen.

Aansteken van het ding gaat steeds op gelijke manier: volstapelen tot aan de rand van de syphon en daarbovenop een klein aanmaakvuurtje waarvan de vlammen direct de syphon in verdwijnen. Die warmt dan snel op met een gemiddelde waarde van 500 graden in 12 minuten. Die opstart gebeurt steeds met de deur op een flinke kier en de aslade dicht, totdat de grotere stukken hout gaan branden. Dan gaat de deur dicht en de aslade open op een kier van 8 tot 10 mm. Tijdens de top van de stook de deur openen is geen goed idee. Omdat de syphon lager zit dan de bovenkant van de deur komt een deel van de rook de kamer in.

Op dit moment heb ik geen recente grafieken van een stook waarin ook is bijgevuld. Dat levert een complete show op met meestal de laagste getallen van CO en O2. Alles tegelijk gaat branden, maar grote sprongen in de diverse waarden blijven achterwege. Het ding gaat dan behoorlijk wat lawaai maken, een soort van dof gebulder.
In ongeveer de helft van het aantal gevallen gaat de zuurstof dan wel onder de 5% grens door. Overigens zonder dat het grote pieken in het koolmonoxide gehalte tot gevolg heeft. Het gevaarlijke punt zit dus voornamelijk in de koude start, als de tertiaire beluchting en de syphon nog niet warm genoeg zijn.

De mantel van het proefmodel kan onbehoorlijk heet worden als er flink bijgevuld is. De dubbelwandige zijkant heeft al eens 110 graden geklokt. Boven de deur, ongeveer 10 cm boven het stalen kozijn tijdens dezelfde gelegenheid 125 graden. Bij dergelijke uitgebreide stooksessies komt er tussen 850 en 975 graden uit de syphon binnen in de kachel. Wat de temperatuur op de heetste plek kan worden weet ik niet, daar heb ik geen sensor in hangen. Dat zou ook weinig zin hebben, de sensors die ik heb kunnen niet meer dan 1000 graden Celsius verdragen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"

Peter 1962
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 jul 2009, 09:51

Re: project rocket/bell

Bericht door Peter 1962 » 07 dec 2009, 20:03

Mooi dat je experiment zo goed verloopt ! Veel respect voor al het geduld dat je hebt in het systematisch uittesten van de ideale stook configuratie. Ik denk dat jij echt wel kunt publiceren naast een Alex Chernov van Lopez Labs.
Ik volg ook zijn bevindingen met veel interesse.
Op dit moment evolueert hij weg van secundaire lucht via de zijmuren van de stookkamer omdat hij merkt dat bij zijn klanten alles zo simpel als mogelijk moet zijn. Ben benieuwd om binnenkort te lezen of het ook echt efficienter is. Puur intuitief denk ik van niet maar meten is weten. Ook de bodem van de stookkamer paste hij grondig aan, geen in de lengte geplaatste rooster meer, maar twee kleine roosters vooraan en achteraan. Daarmee lijkt de stookkamer meer en meer op de oostenrijkse kachelofens.
Leuk om te lezen dat ook de MHA meer en meer test op vervuiling, en niet enkel op stook efficientie.

Ben benieuwd wat je uiteindelijke keuzes zullen worden voor "ideale" secundaire beluchting.
Als je eenmaal de testfase voorbij bent, ga je dan ook dit type kachel naast de bestaande bergkachels in kit verkopen ?

mvg
Peter

Plaats reactie