Schavelingen (houtkrullen) briketteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

janne
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2009, 09:37

Schavelingen (houtkrullen) briketteren

Bericht door janne »

Is er een manier om van schavelingen een soort briketten te maken, zodat die in de kachel kunnen worden verbrandt? Hoe doe je dat?
Kan je schavelingen eigenlijk wel stoken?
Ik lees graag jullie reacties en eventuele ervaringen.

dank u.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Schavelingen

Bericht door Erikvr »

Briketten van houtafval (zaagsel, snippers) maken gebeurt onder zeer hoge druk met speciale apparatuur. Niet iets wat je zelf zo maar in elkaar knutselt
Afbeelding

Op marktplaats ed. kun je ze gewoon kopen voor ca 3 euro per 10 KG. Briketten branden trouwens uitstekend en geven veel warmte.
groet,
Erik
janne
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2009, 09:37

Re: Schavelingen

Bericht door janne »

Het is dat we door de hobbyschrijnwerkerij met schavelingen zitten en ik er een nuttige oplossing voor zocht.
Tussen de planten strooien is geen optie, daar ik honden heb en die alles lekker vinden. :wink:
Ik had gedacht van behangerslijm en schavelingen iets te kunnen maken om op te stoken. Maar dat is dus precies niet het geval.
Toch bedankt voor de reactie
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Schavelingen

Bericht door bonkelaar »

Hallo Janne,

Had nog nooit van het woord 'schavelingen' gehoord, zo leer je steeds nog wat bij.

Alle houtkrullen en het zaagsel uit ons bedrijf gaat naar een bevriende meubelmaker die een briketttenpers heeft.
In het verleden gaf ik mijn krullen weg aan een paardenhouder en kreeg ik er niets voor, was blij dat het afgevoerd en opgeruimd was.
Momenteel krijg ik een derde van de briketten terug om te stoken in mijn houtvergasser en dit gaat prima.
De eigenaar van de pers heeft het werk van het vullen van de pers wat enorm kan stuiven, de pers is ook een redelijke investering, en als de briketten klaar
zijn zakt hij ze af in aardappelnetten van zo'n 25 kg.
Daarom vind ik het niet meer dan normaal dat ik maar een derde terug krijg, verder doen we het met gesloten beurs.

De ervaring is dat natte houtkrullen van tropisch hardhout zich slecht laten persen, die kun je beter mengen met droger spul en zaagsel.
De lengte van de briket wordt bepaald door de vulling van het perskanaal. Grove krullen met veel lucht / tussenruimtes geven korte briketten.
Zaagsel geeft een langere briket.
De briketten worden alleen door hydraulische druk, zonder toevoeging gemaakt. Ze blijven goed hard en vormvast, vallen ook op de lange duur niet uit elkaar.
Het branden gaat ook prima.

Het enige struikelblok is de economie. Al het gedoe en werk dat je er mee hebt, en de pers is een duur apparaat dat terugverdiend moet worden. Dan heb je nog de stroomkosten. De meubelmaker in ik zijn het er over eens dat het wel vechten tegen windmolens zal blijven. Veel werk voor weinig of geen voordeel.
Andersom hoeft ook niet alles langs de lat van de economie gelegd te worden, je hebt toch de voldoening dat zaken worden hergebruikt, dat je geen fossiele brandstof gebruikt en dat je in een bepaalde mate zelfvoorzienend /onafhankelijk bent.

Ik ken geen andere of betere methodes om houtbriketten te maken van schavelingen. Wat ik een keer heb gezien was iemand die dikke kartonnen kokers had die in tapijtrollen zitten. Hij zaagde ze op kachellengte en vulde ze met krullen en zaagsel dat werd aangestampt. Hoe de einden werden gesloten weet ik niet, misschien sloeg hij er rond gezaagde schijven in die je langs de rand kunt spijkeren.
Al het andere gedoe wordt net zo armoedig als het maken van papierbriketten. Daar ligt voor mij een grens maar velen denken daar anders over en zijn in de weer met kuipen, water, kranten.

We zijn nog aan het plannen met een open dag voor houtstokers. Bij voldoende belangstelling moeten we wellicht kort even langs de brikettenpers. Wordt de dag nog gevulder / interessanter.

groeten Jos
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Schavelingen

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad is zaagsel en krullen een prima stookproduct.
Ik heb 3 kuub aan briketten weggestookt afgelopen winter, grotendeels van hard-hout zaagsel. De briketten zijn een centimeter of 6 in doorsnede en even zo hoog. Er komt veel warmte van, het is schoon, het brand schoon en geeft weinig as.
Ons zusterbedrijf, de interieurbouw afdeling, heeft een afzuiginstallatie door haar werkplaats met op het eind ook een brikettenpers. Ik zou ze zo mogen hebben, maar ik ben er nog niet helemaal aan uit of ik dat wel wil. Het zaagafval daar is grotendeels van spaanplaat, mdf en multiplex. Dat zijn gelijmde houtsoorten en die lijm zit natuurlijk ook tussen het zaagsel.

Nu hoeft een hobby-werkplaats geen 40kuub zaagsel op te slaan lijkt me. Er zijn in de markt persjes verkrijgbaar die dezelfde afmetingen perst, die persen hoeven geen 1000euro te kosten. Zoek maar eens wat op internet. Ik ben me er wel van bewust hoor, 1000 euro is nog steeds veel geld, maar het is maar om een indicatie mee te geven.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Schavelingen

Bericht door JantjeV8 »

Bijgaand een voorbeeldje, zal niet de goedkoopste zijn maar gewoon ter info:
http://www.hout-cv.nl/hcv-frameset.php
janne
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2009, 09:37

Re: Schavelingen

Bericht door janne »

ik zoek nog wat voort :wink:
er moet toch ergens een manier zijn .... :?

Toch bedankt al. Ik word met de keer wijzer. :)
chris76
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2013, 06:57

Re: Schavelingen

Bericht door chris76 »

ja brikettenpersen zijn redelijk kostelijke dingen
ben ook aant kijken voor eentje in occazie ofzo

heb nu eentje die met een schroef en verwarmingstoestel werkt
briketten zijn okee maar , door het verwarmings toestel
komt er redelijk wat niet zo leuke rook te voorschijn
en met de bouw van een dampekap er boven krijg ik die rook niet weg
eigenlijk wel jammer

iemand mss een andere idee voor mijn probleem

grtz
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Schavelingen

Bericht door Johndc »

chris76 schreef:ja brikettenpersen zijn redelijk kostelijke dingen
ben ook aant kijken voor eentje in occazie ofzo

heb nu eentje die met een schroef en verwarmingstoestel werkt
briketten zijn okee maar , door het verwarmings toestel
komt er redelijk wat niet zo leuke rook te voorschijn
en met de bouw van een dampekap er boven krijg ik die rook niet weg
eigenlijk wel jammer

iemand mss een andere idee voor mijn probleem

grtz
Wat wil je bereiken? Briketten persen of?
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Schavelingen

Bericht door pelletpower »

Chris, druk en warmte zijn nodig om lignine te activeren. Misschien verwarming te hoog. Mag wel een beetje rook vanaf komen, ook bij een hydraulische pers. Nadeel van jouw pers zijn waarschijnlijk de slijtdelen?
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Schavelingen

Bericht door JW te R »

Misschien kun je hier iets mee?
http://www.youtube.com/watch?v=Qj7X9X8LTe0

@mod: embedden krijg ik niet voor elkaar :(
Laatst gewijzigd door kockie op 26 jan 2013, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Schavelingen

Bericht door Albert van WdJ »

Wel humor dat er zelfs bij gebruik van zaagsel nog een kloofbijl nodig blijft.

Albert
Change, before you have to.
chris76
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2013, 06:57

Re: Schavelingen

Bericht door chris76 »

heb al een tijdje deze houtstoof staan fagide gx21
is een heel goeie stoof kan er zelf schaveling in verbranden , maar er mag juist geen vlam inzitten
Afbeelding




en heb laatst een klein ontploffinske gehad
had schaveling ingegooid maar er zat nog vlam in , met als gevolg haar verschroeid wenkbrauwen ook wimpers
en gans mijn gezicht rood , neus ook verbrand

heb direct de eerste zorgen toegedient
en heb er geen letsels aan over gehouden

dus ben ik op zoek om mijn schaveling op een veilig manier te verbranden

grtz
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Schavelingen

Bericht door Johndc »

chris76
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 jan 2013, 06:57

Re: Schavelingen

Bericht door chris76 »

ja johndc
had je topic al gezien ,en ziet er heel interessant uit
maar ben timmerman en deze fagida staat in mijn atelier

en heb ook de kennis niet om er zelf aan te zitten werken

grtz chris76
Plaats reactie