dubbelwandige rvs pijp

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
whiteman
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:42

dubbelwandige rvs pijp

Bericht door whiteman »

even ter informatie: het bovenste stuk rookkanaal is vervangen door dubbelwandig geisoleerd rvs. de onderste 2 meter is nog enkelwandig en hierbovenop zit nu plusminus 3 meter rvs met kap. pijpje steekt nu ongeveer 5 meter boven de aarbol omhoog.

(voorheen was het topstuk van aluminimum :roll: en dus niet helemaal veilig...............)


ervaringen tot nu toe:
attack 26 veel sneller op temperatuur.
schoorsteen temp veel hoger, onderaan 160-170 celsius (betere trek want pijp is ca 150 cm hoger als in de oude situatie.)

veel minder rookontwikkeling.


groeten uit mid-frysland.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: dubbelwandige rvs pijp

Bericht door Albert van WdJ »

Whiteman,

Ik stook mijn Attack FD 26 meestal op een rookgastemperatuur van 220-250 graden. Want dan is de ketel op maximaal vermogen =20kw bij hout. (volgens de handleiding van Attack)

Mijn pijp is ca 6 m. (gerekend vanaf kacheluitlaat), en ik heb een retourtemperatuur via mijn mixventiel van ca. 78 graden.
Mijn kachel is in ca. 20 minuten op temperatuur, en geeft dan weinig rook meer. (daarvoor rookt ie lekker :mrgreen: )

Werk je express niet met het maximale vermogen van je kachel?
Ik merk duidelijk verschil in de tijd die nodig is voor het laden van mijn buffer. Bij 250 graden rookgastemperatuur kost dat bijna 25% minder tijd (uitgaande van 40 graden begintemp. in de buffer) dan in vergelijking met ca 200 graden rookgastemp.

Natuurlijk verlies je wel behoorlijk warmte via je rookgassen, maar ik zit daar nog even op te broeden hoe die temperatuur efficiënt te gebruiken is.
Wordt een zomerklusje.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie