extra mengventiel toegestaan ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door mari »

Ik wil mijn vaatwasser op het warme water aansluiten omdat we een zonneboiler hebben.
De max invoer van de vaatwasser is 60 graden, echter wil ik het water maar max op 50 graden de machine in laten lopen. We zetten het apparaat nooit hoger dan 50 graden.
Nu is mijn vraag, kan ik zonder problemen een extra mengventiel op de bij de vaatwasser leiding zetten (in ketel zit er nl al 1) of geeft dit problemen.
Is een gewoon of thermostatisch mengventiel beter.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door JantjeV8 »

Als je naar je vaatwasser 2 leidingen aanvoert, 1 koud-water die er waarschijnlijk al ligt, en 1 vanuit je (zonne)boiler, dan moet dat lukken.
Als de vaatwasser water vraagt al het mengventiel zelf zorgen om de maximale temperatuur niet te overschrijden.

Misschien kan het zelfs wel met een thermostaatkraan, maar ik weet niet of die tot 50graden gaan.
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door mari »

De koud ligt er al en de warm wordt gewoon vanaf cv ketel. De zonneboiler loopt nl via cv en mocht er niet voldoende warm water van de zonneboiler komen dan is het de bedoeling dat het warme van cv ketel komt.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door Albert van WdJ »

Moet geen enkel probleem geven.
Meeste thermostatische mengkranen gaan tot 50 graden.
Die kun je er zo tussen zetten.

Zelf vul ik de vaatwasser altijd met 62 graden water direct uit de combi gas-cv.
Vaatwasser is een Whirpool, waarvan men bij de klantenservice zei dat het beter was om geen warm water in te voeren. Waarom konden ze me niet uileggen :?

Draait nu al vijf jaar probleemloos. Gevolg: sneller programma klaar en geen gebroken glaswerk meer door koudeschokken.
En nu het warme water grotendeels uit de hout-cv komt is het helemaal plezierig :)

Albert
Change, before you have to.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door bonkelaar »

Gaat bij mij net zo, direct uit de HR ketel de vaatwasser in.
HR boiler wordt normaliter op temperatuur gehouden met de hout CV.
Op het magneetventiel moet een temperatuuraanduiding staan.
Op onze Miele stond dacht ik 60 °C. De ketel maakt ca 65 °.
Beetje speling moet het ding kunnen hebben, gaat al jaren goed zo.

Voor de wasmachine heb ik nog niets goeds ontdekt.
Er bestaat een Duits mengventiel dat ca € 300,-- kost en aan de wateronttrekking kan
aflezen in welk programma de machine is en daar de watertemperatuur op aanpast.
Hoe doen anderen het opwarmen van wasmachinewater?

Leer graag weer iets.

groeten Jos.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door JantjeV8 »

Albert en Bonkelaar: Ik begrijp dat jullie direct vanuit de cv-ketel vullen zonder thermostaatkraan of mengventiel er tussen?

Ik wil dat ook nog gaan doen, maar mijn boiler staat ook wel eens op 75 graden, en dat lijkt me wat te veel.

Wasmachine? Ik denk dat je dan met een eenvoudige thermostaatkraan prima uit de voeten kunt. Doorgaans moet moeder de vrouw op de machine ook een temperatuur instellen, dan alleen ook even de thermostaatkraan op dezelfde stand zetten.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door Albert van WdJ »

Maar een wasmachine trekt ook een aantal keren water dat eigenlijk geen opwarming meer behoeft, omdat het voor spoelen is.
De machine zelf maakt dat spoelwater ook niet warm.
Dus voer je warm water toe, zonder dat dat nodig is.

Je zou het geheel natuurlijk handmatig kunnen doen. Want in een enkele minuut heb je de machine gevuld met het benodigde warm water, en dan de kraan verder op koud afstellen.


Groet,

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door Bufferboost »

Wij hebben nu al zo'n 15 jaar hotfill op de vaatwasser(s). Zeer goede ervaringen. Eén vaatwasser (Bosch) draait overigens nog steeds op hotfill, waarbij de thermostatische mengkraan op ca. 50 graden staat afgesteld. (Tap)Water dat in de zomer door zonnecollectoren wordt opgewarmd en in de winterperioden door apparte gasboiler (vaatwasser uit verhuurafdeling is verwijderd). Aanmerkelijk groter milieu-energetisch rendement i.p.v. dan via combi-CV-gas-installatie. By the way: het hete afvoerwater (alles groter dan 30 graden) vanuit keuken werd gebruikt om vloer in badcel "bij" te verwarmen via klein buffervat (60 liter) en warmtewisselaar met pompje. Was 12 jaar beperkt effect, nu "ontmanteld".

Ik heb zo'n 12 jaar geleden ook ervaring opgedaan om de wasmachines met water uit een doorstroomapparaat (simpele geiser) te vullen. Heb "ingebroken" in de mechanische stuurklokken van beide Mieles zodat de koude spoeling niet meer met warm water ging. Ging echter een fors aantal keren toch nog fout waardoor vlekken in de kleding brandde, dit ondanks thermostatische mengkraan (toen een van de eersten: 240 gulden!) die afhankelijk van de programma's afgesteld kon worden. Na verloop van tijd toch weer water helaas op stroom moeten verwarmen.

mvg Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door kockie »

Op tweakers.net kwam dit voorbij: http://www.kiwa.nl/werkbladen.aspx?id=6086 Misschien is hier wat in te vinden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door JantjeV8 »

Ik zit voor die wasmachine wat verder te denken:

Het warmteelement is doorgaans 220V en zomaar 1700W of meer, dus daar zit een behoorlijk relais achter.

Koppel die aansluiting los en leg een separate themostaatkraan aan, dus 2 wateraansluitingen naar je machine. 1 normaal koud water, 1 met de thermostaatkraan. Sluit de uitgang van de thermostaatkraan af middels een elctrische servoklep die aangestuurd wordt door het oorspronkelijke verwarmingsrelais.

mmmmmmh, bedenk me nu 1 ding. De klok meet geen water in het apparaat en zal niet tot 'verwarmen' overgaan.
Nog wat meer denkwerk.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door Bufferboost »

Ja Jantje V8,
goeie redenatie! Dat ik daar nooit opgekomen ben. Echter, het verwarmingselement gaat alleen aan wanneer de klok (via waterniveau regelaar = membraan in drukventiel) het signaal krijgt dat er voldoende water boven het element staat. En dan is feitelijk net de vulling (met koud water) voorbij. De meeste wasmachines vullen echter in stapjes. De eerst plons water zal je dus missen, maar gekoppeld aan het relais van het verwarmingselement kan je (met vertraging en timer inbouwen) kunnen de vullingen daarna met heet water gaan. Bij onze Mieles zijn dat 6 vullingen.

mvg Hans
mari
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 apr 2009, 12:59

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door mari »

Het is mooi om te lezen dat het onder zovelen leeft, ik heb veel aan de antwoorden die gegeven worden waarvoor dank.
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door John Doh »

Het wasproces in de wasmachine schijnt gebaat te zijn bij geleidelijke opwarming. Er zitten enzymen en bleekmiddelen in waspoeder die temperatuurafhankelijk werken. Warm water innemen (hotfill) leidt dan mogelijk niet tot een goed wasresultaat.

In het verleden zijn wasmachines met indirecte verwarming ontworpen, maar voorzover ik weet zijn die nooit verder gekomen dan het experimentele stadium. In plaats van een verwarmingselement in de waskuip werd daarbij een warmtewisselaar in de waskuip opgenomen.

Een begaafd knutselaar (waarvan een aantal op dit forum aanwezig) zou zijn eigen variant kunnen maken. Met een klein pompje dat in plaats van het verwarmingselement wordt aangesloten, kan water door een warmtewisselaar worden gepompt.
John
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door bonkelaar »

John Doh schreef:Het wasproces in de wasmachine schijnt gebaat te zijn bij geleidelijke opwarming. Er zitten enzymen en bleekmiddelen in waspoeder die temperatuurafhankelijk werken. Warm water innemen (hotfill) leidt dan mogelijk niet tot een goed wasresultaat.

In het verleden zijn wasmachines met indirecte verwarming ontworpen, maar voorzover ik weet zijn die nooit verder gekomen dan het experimentele stadium. In plaats van een verwarmingselement in de waskuip werd daarbij een warmtewisselaar in de waskuip opgenomen.

Een begaafd knutselaar (waarvan een aantal op dit forum aanwezig) zou zijn eigen variant kunnen maken. Met een klein pompje dat in plaats van het verwarmingselement wordt aangesloten, kan water door een warmtewisselaar worden gepompt.
Mijn moeder kan beamen dat hotfill wasmachines minder presteren dan de conventionele zoals wij die kennen.
Een broer en zus zijn geëmigreerd naar Canada en vermoedelijk vanwege de lage spanning van 110V op het elektriciteitsnet worden de wasmachines daar met warm water gevuld middels een boiler.
Zijn noemt het veredelde betonmolens die niets van doen hebben met wat wij kennen als wasmachine. Er schijnen werelden tussen te liggen.
Zij is met haar hightech Miele misschien een beetje verwend maar er zit een kern van waarheid in.

Toen bij mij enkele jaren geleden vervanging aan de orde kwam heb ik bewust naar hotfill gezocht en bleken de hotfill machines zo ongeveer tweemaal zo duur te zijn als de conventionele modellen. Ik heb er toen dankend van af gezien.
Misschien is dan het Duitse kastje voor ongeveer € 300,-- een alternatief? http://www.ms1002.de/

groeten Jos
Gebruikersavatar
Carlo
Berichten: 36
Lid geworden op: 17 apr 2009, 02:58

Re: extra mengventiel toegestaan ?

Bericht door Carlo »

Jij quote John Doh en schrijft vervolgens over hotfillmachines.
Maar John Doh heeft het helemaal niet over hotfillmachines.
Het idee van John Doh vind ik trouwens het beste idee uit deze draad. Een koperspiraal op de bodem leggen en water uit de warmtebuffer daar doorheen pompen. Sommige enzymen doen nu eenmaal niets bij 40° maar wel bij 20° dus je moet met koud water beginnen.
Plaats reactie