termovar

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

termovar

Bericht door Leon »

Heeft iemand ervaring met een termovar af? Voor zover ik kan begrijpen is het een driewegklep geschikt voor gebruik bij buffervaten. Volgens mij is het gelijk aan een laddomat, alleen zonder temp.meters en pomp. Maar deze kunnen net zo goed voorzien worden. Het geheel is dan wel stukken goedkoper.
Informatie is te vinden als je termovar bij google intypt.

Groeten Leon
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: termovar

Bericht door Atlas »

Leon,

Thermovar is zeker goedkoop; echter niet instelbaar. Je vooraf kiezen welke temperatuur je wilt gaan gebruiken voor je retour.
Je fabrikant zal vast wel iets adviseren in je handleiding vwb de temperatuur.

Zelf heb ik gemerkt dat die investering voor een instelbare thermomix zich best loont. Wij hebben een instelbare tot 70 c.
In de praktijk geeft hij vaak 75 c. aan retourwater naar kachel.
Toch ben ik er nog niet helemaal tevreden mee. In andere toppics heb ik al beschreven dat vanwege de goede verbranding in mijn kachel -maar ook natuurlijk in ketels- ik graag een zo hoog mogelijke toevoertemperatuur wil hebben. Vanwege het feit dat de hout-cv-kachel in de kamer staat zijn kookgeluiden weer niet gewenst. Ik schat dat ik met een toevoertemperatuur van de kachel van 75-80 c. kan gaan werken.
Vanwege enige experimenteerruimte vwb de temperatuur ga ik zelf nu voor een thermomix van 60-90c. van Heimeier deze; http://www.heimeier.com/nl/PDF/Info_dut ... 408-lq.pdf gecombineerd met een knop met thermostatische aanlegvoeler http://www.heimeier.com/nl/PDF/Info_dut ... 608-lq.pdf
Ook den Oventrop http://www.oventrop.de/products.asp?wg= ... sprache=DE Komen mij gedegen over.
Dompelvoelers hebben natuurlijk de voorkeur vanwege een hogere preciesie wat betreft meting van de temperatuur. Maar aanlegthermostaten voldoen ook wel.

Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: termovar

Bericht door Atlas »

sorry,
Je vooraf kiezen welke temperatuur je wilt gaan gebruiken voor je retour
moet natuurlijkk zijn: Je moet vooraf kiezen...... etc.
Atlas
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: termovar

Bericht door Albert van WdJ »

Atlas,

Zelf heb ik een Oventrop thermomix, die mixt tussen 50-80 graden. Ik moest echter zelf de thermostaatknop opnieuw bijstellen, want hij ging niet hoger dan zo'n 65 graden. Was af fabriek gewoon niet goed ingesteld.
Nu mixt hij in de hoogste stand op +/- 80 graden.
Dan hoor je echter wel de ketel iets 'zingen', want in de ketel wordt het dan zo'n 86-88 graden.
De Oventrop is echter net zo duur als de Laddomat, terwijl deze laatste een 'thermosyfonstand' heeft. Valt de pomp uit, dan gaat er tenslotte een klep open die via natuurlijke stroming de boel laat circuleren.

Zoals je al adviseert voor de termovar, een zo hoog mogelijke retourtemp. kiezen. Ik zag op google dat 80 graden mogelijk is en dat heeft zeker mijn voorkeur. Geeft een mooie verbranding en weinig rook.
Maar bij de termovar moet ook nog een pomp aangeschaft worden. En dan zal het prijsverschil met andere systemen, denk ik, niet zo heel gek veel meer zijn.

Albert
Change, before you have to.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: termovar

Bericht door Leon »

Ik heb de voor en tegens afgewogen, maar het lijkt me toch zinvol om maar gelijk met een Ladomatt 21 te starten. De prijs moet ik dan maar even aan wennen :mrgreen:

Groeten leon
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: termovar

Bericht door bonkelaar »

Leon schreef:Ik heb de voor en tegens afgewogen, maar het lijkt me toch zinvol om maar gelijk met een Ladomatt 21 te starten. De prijs moet ik dan maar even aan wennen :mrgreen:

Groeten leon

Mijn eigenbouw Laddomat. Zoals eens beschreven doe ik alles een beetje low budget. Naast ons bedrijf zit een loodgieter die steeds weer defecte verwarmingsketels heeft staan, wachtend op de oudijzerboer. Als ik het kan redden sleutel ik er dikke koppelingen af, pompen (alleen 180 mm, is mijn standaard geworden) thermostaten, warmtewisselaars. Steeds als zich iets interessants aanbiedt ben ik er bij.
Moet altijd oppassen, mijn houtstokende collega staat er ook altijd te snuffelen maar gelukkig wisselen we uit.

Mijn 'Laddomat' is opgebouwd uit een Heimeier drieweg mengventiel, drie bijbehorende puntstukken met duimse draad, een Honeywell MNG regelknop M 30 x 1, die op de Heimeier geschroefd kan worden (Heimeier heeft zelf ook geschikte knoppen!) De Honeywell heeft een afstandvoeler met capillair die in een dompelbuis kan of zoals bij mij gewoon als aanlegvoeler werkt met twee trekbandjes op de leiding geklemd en geisoleerd. Kun je zelfs nog contactpasta tussen doen en er bestaat van honeywell zelfs een soort koperen steuntje dat je op de leiding kunt klemmen samen met de voeler zodat het netjes aanligt en goed geleidt. Aan alle zijden een Watts insteekthermometer op een T 28 x 28 x 1/2" met een opgehoogde 1/2" sok om te voorkomen dat de voeler in de waterstroom steekt.

Afbeelding

Mijn idee is dat ik de temperatuur traploos kan regelen tussen ca 50 en 80 graden en dat ik elke component los kan vervangen. Werkt nu drie jaar storingsvrij.
Op de foto kun je de werking goed volgen. Rechts onder de retourtemperatuur uit de buffers ca 40 °C. Links boven de aanvoertemperatuur uit de ketel ca 76 °C. Links onder de door het ventiel gemengde (verhoogde) retourtemperatuur van ca. 63 °C die de ketel ingaat. Het overige aanvoerwater uit de ketel gaat naar buffer 1 en van daaruit naar de volgende in serie geschakelde buffers.

Zoals Kockie al eens schreef, een verhaal is niets zonder foto's. Heb het mij ter harte genomen.

groeten Jos
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: termovar

Bericht door Atlas »

Dag Leon,

Een mooi apparaat die ladomat 21 http://www.newhorizoncorp.com/PDF/Laddo ... Manual.pdf. Hij is ontworpen voor een thermosyfonsysteem, dus met open expansievat. Heb/krijg jij een drukloos systeem?
Veel functies zijn er al in opgenomen en het scheelt dus veel montagewerk.

Jammer dat bij een dergelijk geavanceerde "mixer" de temperatuur niet traploos te regelen is.
If higher or lower charging temperatures than the standard
thermostat cartridge can provide are required one
can easily change to a thermostat which opens at 63°, 72°,
78°, 83° or 87°C.
Bij dit "toestel" wordt er gewerkt nl met gemonteerde thermostatische patronen waarvan je moet vooraf moet kiezen bij welke temperatuur ze moeten gaan werken.
Zelf dan proefondervindelijk de juiste temperatuur bij je installatie opzoeken is dan niet mogelijk. Een (klein?) nadeeltje.

Atlas
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: termovar

Bericht door Atlas »

Jos,

Inderdaad een foto verduidelijkt veel. Heb er zelf dit keer ook maar een bijgevoegd.
Ik dacht trouwens dat jij een druk-systeem hebt. In die zin gaat de vergelijking met
Mijn eigenbouw Laddomat
maar voor een deel op. Kenmerkend aan de Laddomat 21 lijkt mij n.l. de beveiliging tegen het "aan de kook komen" van het systeem. Maar dan wordt er uitgegaan van een drukloze installatie.

Mixer van ons is een Protherm of eigenlijk een Taca Nova http://www.taconova.ch/pdf/4d_mt52.pdf instelbaar van 30-70 c. Ben er niet helemaal tevreden over omdat ik de temperatuur hoger dan 70 c. in wil stellen.
Bijlagen
DSC07678jpg.JPG
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: termovar

Bericht door Leon »

Hm, foutje bedankt... Het was me niet duidelijk/bekend dat de laddomat enkel bij een drukloos systeem gebruikt kon worden.

Ik vind het wel vreemd dat bij bijna bij alle ketels voor vaste brandstoffen een laddomat wordt aangeraden, terwijl dat tegelijkertijd wordt beweerd dat bijna alle installaties tegenwoordig op druk worden uitgevoerd en niet drukloos.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: termovar

Bericht door Atlas »

Kan gebeuren Leon,

Hier eentje die in je druksysteem zijn werk kan doen: http://www.termoventiler.se/default.asp ... &u2_ID=183en hier: http://www.termoventiler.se/default.asp ... sida_ID=89 Hij wordt in NL en Dtsl. verkocht onder de naam Kunzel.http://www.kuenzel.de/files/preisliste.pdf

Had jij niet een bergkachel?
Heb je deze de deur uitgedaan of brand jij hem straks samen met je nieuwe systeem?
Atlas
Laatst gewijzigd door Atlas op 05 apr 2009, 22:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: termovar

Bericht door kockie »

atlas schreef:Kan gebeuren Leon,

Had jij niet een bergkachel?
Heb je deze de deur uitgedaan of brand jij hem straks samen met je nieuwe systeem?
Atlas
psssst: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=13&t=836
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: termovar

Bericht door Albert van WdJ »

@Jos Bonkelaar

Ik zocht op het forum naar jouw schakeling tussen hout en gas-cv. maar kon die niet 123 vinden.
Wil je eens aangegeven hoe en wat je gebruikt en toegepast hebt om te schakelen tussen je installaties? Welke componenten, waar gehaald etc.

Ik neem ook aan dat je geen klokthermostaat gebruikt met instelbare dag en nachtfuncties?

Ik zou nl. ook graag de gas-cv geheel stil willen zetten, als er genoeg warmte in de buffer is (en de pomp wel gebruiken). Maar ik heb geen idee hoe ik mijn klokthermostaat dan in 'leven' moet houden zodat hij niet de kachel blijft aansturen, maar alleen de pomp. Want als die thermostaat 2 uur zonder stroom zit, ben ik de instelgegevens kwijt.

Zet het desnoods in een nieuw onderwerp, bijv. (electronische) regelingen tussen houtgestookte en gasgestookte cv systemen.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: termovar

Bericht door bonkelaar »

Hallo Albert

Zet mijn antwoord maar even hier neer. Heb net geprobeerd een nieuw lijntje te openen maar ik deed het tussen de bedrijven door, waarschijnlijk te lang, moest nieuw inloggen, al het geproduceerde tekstmateriaal kwijt. :evil:

Uitgangspunt was dat de oorspronkelijke gas installatie Nefit turbo 32 uit 1990 ten allen tijde weer ingeschakeld zou moeten kunnen worden en simpel de hele houtinstallatie er af. Dit om te voorkomen dat vrouw en kinderen zouden lijden onder de verwarmingshobby van pa.

De aanvoer van de huisinstallatie is voorzien van twee 28 mm T stukken en daartussen een kogelkraan om de boel ook handmatig om te kunnen zetten.

De aanvoer gaat nu via een driewegkraan door de warmtewisselaar-houtbuffer of via een brugje weer door het oorspronkelijk circuit.

Afbeelding

Het omschakelen naar de warmtewisselaar gebeurt nadat een thermostaat heeft geconstateerd dat er zich water van boven de 40 graden in de buffer heeft verzameld.
De thermostaat geeft stroom op een wisselrelais dat de driewegkraan bedient, gas of hout circuit.
Als de thermostaat op hout circuit schakelt omdat er warm bufferwater is, wordt tegelijkertijd de thermostaatkabel onderbroken met eenzelfde wisselrelais zodat de gasketel niet meer aan kan slaan bij onverhoopte warmtevraag uit de woning en zodoende de houtinstallatie op zou gaan warmen.

De kamerthermostaat staat uit zuinigheid en voor gemak op constante nachtverlaging ingesteld. De gasketel slaat dan niet eerder aan dan wanneer de temperatuur in de ruimte onder de 15 graden komt en je hebt toch een goede vorstbeveiliging.
Als je een keertje te laat stookt en de woning komt onder de gewenste 21 of 22 graden dan gaat pas onder de 15 graden de gasketel aan. Wie te lui is om te stoken verdient om het koud te krijgen.

Met normaal ingestelde kamerthermostaat zal de gasketel in bedrijf gaan als het bufferwater onder de 40 graden komt en verwarmt hij tot de ingestelde temperaturen.

De thermostaat is vergelijkbaar met de IMIT KIT TR2 gekocht via Conrad.
De relais Finder koppelrelais serie 49
De driewegkraan honeywell VC serie 220 V met SPST controller

Mijn nefit heeft een nadraaitijd op de pomp van 48 uur na de laatste verwarmings actie. Bij constant houtbedrijf zou de pomp er na 2 dagen mee ophouden.
Ik heb allerlei schakelingen verzonnen maar ze werkten geen van allen, de ketel ging steeds in storing omdat het water niet stil stond vanwege constant draaiende pomp en een stromingsschakelaar.
Nu heb ik een paardemiddel verzonnen door met een timertje (Suevia Data Micro+ van Conrad) de gasketel elke dag één minuut in te schakelen. Sindsdien draait de pomp altijd en het minuutje gasverbruik neem ik op de koop toe.

Hiermee heb ik bereikt wat ik wilde, kan altijd terug naar gas, schakelt automatisch tussen hout en gas, wordt er hout gestookt en is de buffer warm dan gaat de installatie automatisch op houtbedrijf. De gasketel pomp draait altijd door vanwege de timer. De gasketel zal nooit de houtinstallatie opwarmen.
Door overal kogelkranen tussen te zetten kan ik bij het falen van de driewegkraan ook handmatig de circulatie van de gasinstallatie weer in bedrijf brengen.

Afbeelding
Instelbare Thermostaat met draaiknop en handbediening voor de thermostaatkabel voor servicedoeleinden.


Afbeelding
Kastje met daarin de inschakeltimer

Foto's zijn niet al te scherp maar komen uit een goed hart.

Ik heb echt geen voorbeeldinstallatie, veel bij elkaar gesprokkelde spullen maar met een korte terugverdientijd. Als ik geen brandhout meer wil of kan maken gaat de houtinstallatie er af en is de gasinstallatie intact.
We zouden een forum-kijkmiddag moeten organiseren voor wie alle ins en outs van de installatie wil doorgronden.

groeten Jos
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: termovar

Bericht door Albert van WdJ »

Ben nav het laatste bericht van Jos Bonkelaar een nieuw draadje begonnen.

Zie: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... &sk=t&sd=a

Dit om deze draad een beetje on topic te houden.

Albert
Change, before you have to.
kouwenh
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:14

Re: termovar

Bericht door kouwenh »

atlas schreef: Mixer van ons is een Protherm of eigenlijk een Taca Nova http://www.taconova.ch/pdf/4d_mt52.pdf instelbaar van 30-70 c. Ben er niet helemaal tevreden over omdat ik de temperatuur hoger dan 70 c. in wil stellen.
Atlas,
Heb je deze al vervangen door een andere? (en zo ja: welke?) Ik ben nl. ook op zoek naar een thermomix ventiel, en gezien de reacties is een instelbare dan wel handig.
Andere optie is natuurlijk een vast instelbare, zo richting de 80C. Al ga je dan wel weer richting het kookpunt/ stoom/ etc., en gevoelsmatig voelt dat niet fijn.

gr. Henk
Plaats reactie