Houtkachel vragen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Taita
Berichten: 15
Lid geworden op: 31 mar 2009, 22:12

Houtkachel vragen

Bericht door Taita »

Wij hebben een goed geisoleerd huis en vloerverwarming. In het huis is een rookgaskanaal geschikt voor houtstook aangelegd. Dit rookgaskanaal komt op een centrale plek in de woonkamer naast de deur uit. Wij overwegen een houtkachel of een finoven, maar deze zou het beste aan de andere kant van de deur geplaatst kunnen worden. De rookgasafvoer zou daardoor ongeveer anderhalve meter horizontaal moeten lopen. Is dat mogelijk?

Verder overweeg ik om een deel van de warmte van de houtkachel via een warmtewand (nachheizflächen) aan een naastgelegen ruimte af te staan. Zijn er bedrijven in Nederland (of Duitsland) die zo'n warmtewand voor ons kunnen maken en wat zijn de kosten ongeveer? Andere optie is dat we een kachel zoals de bergkachel inbouwen in de muur zodat deze warmte aan twee kanten af geeft. Zijn hier ervaringen mee?

Verder twijfel ik nog aan de combinatie vloerverwarming houtkachel omdat vloerverwarming traag is en het dan mogelijk snel te warm wordt. Zijn er meer mensen met deze combinatie en hoe bevalt dat?
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel vragen

Bericht door JantjeV8 »

Echt horizontaal verplaatsen zou ik sowieso voorkomen. Kan best zijn dat het kanaal lang genoeg is omvoldoende trek over te houden, maar vervuiling komt er nooit meer uit, met het vegen kom je er nooit door heen.

Schuin verplaatsen geldt geloof ik ongeveer de stelregel voor dat bij iedere 45 graden bocht de schoorsteen met 1 meter verlengd moet worden.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Houtkachel vragen

Bericht door Albert van WdJ »

Horizontaal is niet optimaal voor de rookgasafvoer.
Schoorstenen worden meestal versleept in max. 45 graden bochten.

In gemetselde kachels zoals finoven etc. worden echter wel horizontale stukken kanaal gebruikt. (bijv. door een aangemestelde zitbank).
Wanneer de rookgastemperatuur niet te laag is en de trek voldoende moet het lukken. Maar als je horizontaal kunt voorkomen, is dat beter.

Zoals Jantjev8 al opmerkte, er zal wel mogelijk meer vervuiling plaatsvinden in het horizontale stuk. Maar wanneer op de kopse einde een nisbus zit, of een te openen kleppen anderszins, dan kun je er bij voor het reinigen.

Wordt je vloerverwarming als hoofdverwarming gebruikt? Want dan zou je houtkachel inderdaad de boel wel eens te heet kunnen stoken.

Groet,

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Houtkachel vragen

Bericht door Atlas »

Een en ander is in bestaande woningen vaak niet te voorkomen maar horizontaal verleggen van rookgasafvoeren is niet al te best.
Vroeger zag men dat nog wel eens: normaal stond de kachel tegen de muur of onder een schouw. Maar naarmate het kouder werd en harder begon te vriezen werd de kachel met een of twee horizontale meterstukken verlengt en verder de ruimte in gezet. Dit met een 2-ledig doel; de kachel gaf door de verlengde pijp wat meer warmte af en men kon met meerdere mensen rond de kachel zitten.
Dit verlengen was in het begin van het stookseizoen vaak nog niet mogelijk vanwege de nog mindere trek in de schoorsteen. Deze neemt immers toe naarmate het temperatuurverschil tussen buiten en binnenshuis toeneemt.

Het vegen van een dergelijk horizontaal gebeuren zoals Albert verwoordt met een klep of nisbus, is altijd een probleem.
Het roet kan immers niet naar beneden vallen zoals in een vertikaal rookkanaal. Het blijft onder in de horizontale pijp liggen. Vroeger werden deze delen ook heel voorzichtig gedemonteerd vanwege de bende dat dit kon geven als het roet eruit viel. Wellicht is er geen andere oplossing maar dan altijd demontabel maken zodat alles goed schoon te maken is zou ik zeggen.


Het hoeft wat mij betreft allemaal niet zo officieel maar het merk ISODUCThttp://www.isoduct.com/download.html zegt in hun installatiehandleiding:
3-3 VERSLEPING MET BOCHTEN VAN 45º NIET TOEGESTAAN
Indien U 45º bochten wilt toepassen, dan dient u meestal vooraf toestemming te vragen aan de afdeling Bouw en
Woningtoezicht in Uw gemeente.
Het lijkt er dus op alsof sommige gemeentes 45 gr bochten niet meer toestaan!?

Boven alles: er moet voldoende trek overblijven voor de afvoer van je rookgassen.

Atlas
Bijlagen
naamloos.JPG
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtkachel vragen

Bericht door JantjeV8 »

En probeer daar niet in terecht te komen, BoWoTo-medewerkers gaan altijd voor veilig, die hakken geen knopen door die ze niet begrijpen. Eindeloze trajecten...
Plaats reactie