houtketel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

houtketel

Bericht door Leon »

Ik kan voor een zacht prijsje een houtketel overkopen.
De man heeft hem nu als volgt aangesloten (al 4 jaar):
De toevoer en retour zijn direct aan het cv net aangesloten zonder buffer.
Als beveiliging zit er een expansievat op en een drukventiel (3 bar). De ketel heeft een thermostaat alwaar de temperatuur mee geregeld kan worden. Deze staat op 60 graden ingesteld. Hij verwarmd er een woonboerderij mee. 120 m² vloerverwarming en 6 radiatoren. Het systeem heeft nog nooit gekookt. De ketel wordt dus gesmoord met de luchttoevoer indien de 60 graden is bereikt. Deze ketel is een 25 Kw. Hij gaat zelf een 65Kw aansluiten, aangezien hij flink heeft aangebouwd en dus ook meer verwarmd moet worden.

Kan deze aansluiting voor problemen zorgen? Op zich wil ik het systeem wel op dezelfde manier aansluiten.
De ketel zal bij ons in de garage komen te staan. Ik heb dan bedacht om hier een 4-tal radiatoren bij te hangen. 1 op zolder van de garage en drie bendeden. In totaal zou de ketel dan 70m² vloerverwarming en 9 radiatoren moeten verwarmen.
Misschien is het een simpele en onjuiste gedachtengang... Maar stel ik zet drie radiatoren haaks op een muur, met een tussenafstand van 1.50 meter. Zou ik deze radiatoren dan kunnen gebruiken om hout verder te drogen, wat dan alvast van buiten naar de garage wordt gelegd. Het hout wordt dan rondom en over de radiatoren gestapeld?
Op die manier kan ik mooi hout verder drogen, en weet ik ook zeker dat de ketel de warmte vrij kan.

Ik hoor het graag van jullie.

Groeten Leon
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: houtketel

Bericht door willem »

Als je er voor kan zorgen dat de radiatoren continu héét blijven en een een lichte ventilatie (luchtstroming) kan aanbrengen onder het hout om de vochtige lucht af te kunnen voeren, moet het goed gaan. Als je nog een hygrometer op het hout leg zal je zien dat de lucht steeds droger wordt die door het hout gaat.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: houtketel

Bericht door nck »

Wanneer de ketel vier jaar lang op 60 graden heeft gewerkt moet je er heel zeker van zijn dat ie niet al voor een deel ingevreten is.
Houtteer condenseert onder de 63 graden en is buitengewoon agressief naar staal toe. Elke moderne ketel maakt gebruik van een ketelshunt of condensklep die het water uit de ketel pas vrij geeft boven de 63 graden.
Het lijkt mij heel zinvol om hier wat beter naar te kijken.

Welk merk/type ketel gaat het om?


Groet

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: houtketel

Bericht door bonkelaar »

hallo Leon,

Ben het eens met NCK, ketel is nogal primitief of zonder kunde aangesloten geweest als het klopt wat je beschrijft.

Dan kan een houtketel erg snel door roesten, daarbij zijn zelfs gevallen gemeld binnen drie jaar (Haustechnikdialog).

Het opwarmcircuit, de Duitsers praten over Rücklaufanhebung, ophogen van de retourwater temperatuur is essentieel om de ketel heel te houden.

Houtketels dienen eigenlijk nooit geknepen te worden maar moeten voluit brandend buffertanks vullen met warmte. Al het andere is behelpen, met angstoogjes op de temperatuurmeter kijken, geen hout bij durven vullen, walmende schoorsteen, boze buren, teer die uit de kachel loopt.
Geloof me, tot op de boze buren heb ik alles uit eigen ervaring.

Om hout te kunnen stoken heb je gewoon ruimte nodig.

Ruimte voor de ketel.
Ruimte voor de buffertanks
Ruimte voor het stookhout van enkele jaren.
Ruimte om je huis omdat je altijd wel eens een beetje rookoverlast geeft.
Ruimte voor al je spullen om hout te zagen en te vervoeren.
Ruimte in je agenda om hout stookklaar te maken en op te slaan

Ruimte om te verwarmen en te genieten van het gepresteerde.

groeten Jos
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: houtketel

Bericht door Leon »

Dank jullie,

Ik heb de ketel werkend kunnen zien. De stookruimte zag er prima uit. Geen aangekoekte teer of noem maar op. Naar schatting is de ketel al reeds 30-40 jaar oud. Het merk is Ahlmann. Ik denk wel dat het gietijzer van deze ketel nog van goede ouderwetse kwaliteit is.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtketel

Bericht door JantjeV8 »

De verwarming moet je afstemmen op het ketelvermogen.

Een 25kW ketel moet een 25kW verwarmingsysteem verwarmen. Je moet er ook rekening mee houden dat raditoren af en toe dicht kunnen staan en dat dan de levering en afgifte verhouding niet meer kloppen. Dat gebeurd ook bij de van nature wisselende warmtevraag in je woning. Je moet dan dus bufferen, mijns inziens is dat de beste oplossing.

Je kunt best direct over je verwarming stoken, maar zorg dan voor een 3-wegklep of iets dergelijks die bij een bepaalde temperatuur de weg naar de buffer opent.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: houtketel

Bericht door Leon »

Ik heb deze ochtend ons cv circuit bestudeerd.
Bij ons lopen de leidingen als volgt:
Onder de cv wordt de retoer en aanvoer gesplitst.
- 1 x naar links en deze voeden dan 4 radiatoren (1 op zolder en drie op de 1e verdieping)
- 1 x naar rechts, deze gaat recht naar beneden voedt 1 radiator op de overloop, en gaar verder naar beneden en voedt via verdeler de vloerverwarming.

De ringleidingen, die naar links lopen voor de 4 radiatoren zijn uitwendig 28 mm.
De leidingen naar beneden richting vloerverwarming zijn uitwendig 22 mm.


De ketel is een Intergas, Kombi Kompakt HR 36/30.
Bouwjaar 2003/2004.


Kan iemand aan de hand hiervan zeggen waar de hout cv er tussen gezet kan worden??? Ik wil hem het liefst beneden er tussen zetten, want dan kan ik via de kelder komen. Logisch lijkt het mij om de hout cv als een soort extra radiator te gebruiken die warmte afgeeft ipv wegneemt. Tevens wil ik er dan ook een buffervat bijplaatsen, voor het geval de ketel de warmte niet meer voldoende kwijt kan.

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groeten Leon
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: houtketel

Bericht door Pigion »

Ik heb mijn bedenkingen om een gy. ketel van 40 jr. oud te verplaatsen. Volgens mij moet dat een loodzwaar kreng zijn uit de tijd van cokes en eierkolen. Het rendement bij houtstook is niet zo geweldig. Als je over veel hout kan beschikken, de tijd en de ruimte hebt, dan zou ik liever een moderne ketel plaatsen, die het hout eerst vergast en dan verbrandt. Kijk eens rond op het duitse forum Haustechnikdialog.de
Pigion
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: houtketel

Bericht door Leon »

Pigion,

Mischien heb je gelijk, kan ik nog niet beoordelen.
Maar voor de toekomst wil ik een systeem aansluiten wat in eerste instantie niet de hoofdprijs kost. Als later met de oude kachel blijkt dat die voldoet (waar ik wel nog steeds van uit ga) ben ik tevreden. Als blijkt dat er voldoende warmte in huis gebracht kan worden met een hout cv ketel, maar de oude kachel toch niet fijn blijkt te werken, kan ik hem zonder al te veel pijn afkoppellen en er een nieuwe aanhangen.
Deze ketel heb ik in een kwart stookseizoen makkelijk terugverdiend.
Werkt het niet dan heb ik helaas mis gegokt...

Beetje eigenwijs is ook wijs....

Maar kan niemand me vertellen of het kan om de ketel aan te sluiten op de cv, daar waar ik in gedachte heb....? Zie boven.

Groeten Leon
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: houtketel

Bericht door Albert van WdJ »

Leon,

Ik heb even een schema gemaakt zoals ik denk dat jouw huidig systeem is.

Klopt dit? (waarschijnlijk niet helemaal naar de regelen der installatie-teken-kunst :? )
cv schema leon word 97-2003.doc
(27.5 KiB) 285 keer gedownload
Is handiger tijdens de discussie.

Volgens mij zou je op de volgende manier kunnen werken:

Hout-cv koppelen aan buffer, deze verwarmt alleen de buffer.
Gas-cv koppelen aan buffer, deze verwarmt alleen als buffer te koud is.
Aparte pomp installeren gestuurd door kamerthermostaat.

Je buffer werkt dan als een open verdeler.

Ik stel me voor dat bijv. de gas-cv alleen het bovenste gedeelte van de buffer kan opwarmen, bijv, 20% van de inhoud.

Hoe één en ander ingeregeld wordt heb ik niet helder. Maar er zijn forumleden die zo'n systeem hebben.
Kijk even in de draad http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=776

Groet,

Albert
Change, before you have to.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtketel

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad lijkt mij het logisch om vanuit de houtkachel de buffer te verwarmen.

Daarna kun je kiezen.
Als je ketel er niet door in de war raakt, kun je het bufferwater als ingaand water door je ketel laten gaan, de themrostaat en ketel doen dan de rest.
Bij warmtevraag schakelt je thermostaat je ketel. Water is warm dus ketel springt niet aan maar laat wel de circulatiepomp draaien.

Andere mogelijkheid:
Je thermostaat schakelt je cv-ketel EN een cv-pompje (met een 24V-220V relais ertussen).
In je circuit moet je een thermisch geregelde 3-wegklep plaatsen. Loopt de temperatuur in de buffer terug, schakelt de 3-wegklep dat circuit kort en opent de weg via de cv-ketel. Deze meet weer stroming en zal inschakelen.
Op het moment dat de thermostaat inschakelt, wil je cv-ketel ook aanslaan. Deze beveiligt zichzelf tegen oververhitting en zal direct weer afslaan.
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: houtketel

Bericht door Leon »

Albert,

Ten eerste hartelijke dank. Echter ik zie alleen de woorden zolder, verdieping en begane grond :oops: . Als dat de bedoeling is dan klopt die indeling.

Ik zal je voorstel eens in mijn hoofd proberen te krijgen... Op de 1 of andere manier blijft het moeilijke materie voor me. Hoe meer ik me er in verdiep, hoe meer vragen er op duiken....

In ieder geval alvast hartelijke dank voor je hulp.

Groet Leon
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: houtketel

Bericht door Leon »

Oke, om maar bij het begin te beginnen.

Kunnen de leidingen beneden aangekoppeld worden op het bestaande systeem zoals jullie de verschillende systemen beschrijven???


Ik ga er weer eens een nachtje over slapen.

Groeten
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: houtketel

Bericht door JantjeV8 »

Volgens mij maakt dat allemaal niet zoveel uit waar je de buffer kortsluit in het bestaande circuit.

In feite heb je een standleiding vanaf de cv-ketel naar beneden en weer retour. Als de buffer daar ergens tussen geprikt wordt werkt het altijd.

Op zich is dat wel het mooie van dergelijke oplossingen: Het werkt nagenoeg altijd, misschien niet met het maximaal haalbare rendement, maar het verschil tussen 80% en 85% rendement is ook maar een paar kruiwagens extra hout..
Leon
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 nov 2007, 21:52
Locatie: Kerkrade

Re: houtketel

Bericht door Leon »

Dank je Jan, hier kan ik verder mee.
Vrijdag komt de man kijken die het allemaal moet gaan aanleggen.
Is toch fijn als hij het wiel niet meer hoeft uit tevinden.

Groeten
Plaats reactie