Salix-

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Salix-

Bericht door nck »

In een ander draadje heb ik de opmerking gemaakt dat ik van sloophout langzamerhand de overgang wil maken naar wilg, en wel hoofdzakelijk in gesnipperde vorm.

In deze draad wil ik mijn vorderingen en mijn voor- en tegenslagen op dit punt laten zien, zodat ieder geinteresseerde daar z'n voordeel mee kan doen.

Ook zijn opmerkingen en tips, zelfs kritiek van harte welkom.

7 jaar geleden heb ik 50 knotwilgen aangeplant op de scheiding van ons erf. Dit waren gewoon takken van een snoeibeurt bij ons in de buurt, die met een gierketel in de grond gespoten zijn. ondertussen zijn dit mooie forse bomen geworden waarvan de eerste vorig jaar februari zijn geknot op 1.50 meter. (Ik ben maar een klein opdondertje, vandaar. :-D ).
Afgelopen jaar is daar weer een mooie tooi tenen op gegroeid die ik deze week voor de helft heb weggezaagd. Dit is meer van praktische aard omdat elk moment nu het aanliggende maisland kan worden geploegd.
De stammen varieren in dikte van 12 tot 28 centimeter. Deze 50 wilgen dienen nu als moederplant voor de uiteindelijk benodigde 800 tot 1000 wilgen die ik schat nodig te zijn om volledig zelfvoorzienend te worden.
Bijlagen
salixalba-3.jpg
salixalba3.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

De volgende stap is dus de vermeerdering en afgelopen week zijn er 230 stuk uitgezet zodat het totale aantal nu op 280 staat.

Deze nieuwe aanplant heb ik bewust heel dicht op elkaar gezet in een deels dubbele rij met een driehoeks-steek van 35 centimeter.
Een expiriment om te komen tot een "levende muur", het is de bedoeling om de stammen helemaal tegen en in elkaar te laten groeien.
Dit zou, wanneer mijn opzet slaagt een ongeveer 65 meter lange knot geven.
Of dit plan slaagt zal de toekomst uitwijzen, de wilg is zeer geliefd bij vogels, bijen en andere kleine diertjes, een inmiddels bijna vergane houtwal uit snoeihout was ook een genot om te zien met al dat leven erin.
Tweede reden is dat het een mooie windbreker word, ligging is zuidwest.

De foto toont de levende muur daags na aanplant. Nu eerst afwachten of alles aanslaat en hierna in de herfst de bovenkant op 1 lijn zetten.
salixalba1.jpg
Laatst gewijzigd door nck op 28 mar 2009, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

De volgende hordes moeten nog genomen worden.

Versnipperen en automatische ketelvulling.

Dit eerste lijkt zo simpel maar de ervaring leert dat juist twijgen, dus ook wilgentenen heel sterk de neiging hebben om te gaan stropen in een reguliere trekker-aangedreven schijvenhakselaar.
Ongeschikt, omdat het product dan lang en vezelig word en ik er niet al te veel vertrouwen in heb dat dit in een automatische ketel-vul installatie storingsvrij kan functioneren.

Er bestaan wel aanpassingen aan bestaande hakselaars in de vorm van een naverkleiner maar die zijn hier te lande heel zeldzaam.
Nieuw is ook alles te koop maar is voor een particulier als ikzelf niet rendabel te maken.

Dit gaat dus richting zelfbouw of zelf aanpassen van een gebruikte machine.

Een andere optie die ik nog wil bestuderen is de schroef-hakselaar zoals in de laimet machienes. en dan om een snipper grootte te maken van ongeveer 2.5 cm vierkant.

Kom ik nog op terug en op dit vlak zijn tips zeer welkom, alhoewel ik een heel behoorlijk beeld heb om een en ander handen en voeten te geven.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

Nog een punt van aandacht, en zeker niet het minste, is de automatische ketelvulling.
Na veel speur- en vergelijk werk neig ik op dit moment naar het mechanisme als in de ETA-HACK.
http://www.d-tec-t.nl/site/producten/ETA-hack.htm

De constructie van het cellenrad en de transportschroef met variable spoed lijkt mij een van de best ontworpen systemen dat ik tot nu toe heb gezien.

Ook hier, wie een tip heeft op dit gebied, laat maar horen.

Misschien is er wel ergens een gebruikte aanvoer te koop, anders word dit dus ook huisvlijt, Draaibank krijgt het nog druk.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
whiteman
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:42

Re: Salix-

Bericht door whiteman »

houtsnippers..........................


als de snippers vezelig worden is je hakselaar niet scherp genoeg..
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

whiteman schreef:houtsnippers..........................


als de snippers vezelig worden is je hakselaar niet scherp genoeg..

Dit is maar ten dele waar. Uiteraard zal een machine met stompe messen vezelig snijden en stropen. Maar ook een hakselaar met nieuw geslepen messen en een juist afgestelde vrijloop tussen boven en ondermes (0,75-1,25 mm) stroopt met dunne twijgen. (Jensen A-328)
Dit komt omdat de twijgen buigzaam zijn en met het vliegwiel meegenomen worden tussen de beide messen door. Een dikkere tak stopt met aanvoeren wanneer hij tegen het vliegwiel aankomt en wordt op maximale lengte afgesneden.
Verlagen van de aanvoersnelheid heeft maar ten dele effect.Nu worden de twijgjes wel redelijk op lengte gesneden, echter heeft het dikkere hout de neiging te verpulveren.
Een gulden middenweg is heel moeilijk te vinden temeer omdat je altijd met een mix van dun en dik werkt.
Ook moet je continu alert zijn op verstopping van de uitwerppijp door die vezelige rommel. Een beetje hakselaar gaat naar mijn mening vanaf 2-3 centimeter.

Het verkleinen van de vrijloop tussen boven en ondermes wil nog wel wat helpen maar minder dan 0,5 mm is niet wenselijk omdat dit tot een vastloper kan leiden. Ik heb ooit een Vandaele TV250 onderhanden gehad waarvan als gevolg van een te kleine vrijloop een mes gebroken is. Wat er dan in zo'n machine gebeurt overstijgt elk voorstellingsvermogen. Dit was ook met dezelfde reden gedaan, stropen met dunne twijgen. Wat er gebeurde was dat de machine door het gebruik warmliep en "groeide" , dus uitzette op de diverse onderdelen met als ultiem resultaat negatieve speling tussen de messen. Overigens was bij dit specifieke geval de speling heel klein gemaakt.

Machine is ook niet gemaakt voor brandstof-productie maar om composteerbaar materiaal te maken. Brandstofproductie is toch echt een andere tak van sport.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Salix-

Bericht door Dutch John »

Wilgensnippers, precies waar ik ook toekomst in zie. Heb ook een klein veldje gestekt. Hoop dat tegen de tijd dat ze te oogsten zijn, de Laimets overal te huur zijn..... Want een dergelijke versnipperaar maakt een maat hout dat zichzelf kan drogen. Heb nu een paar kuub beuken Laimet chunks liggen. Afgedekt met een opengeknipte aardappel bigbag. Dit materiaal lijkt open genoeg om een luchtstroom door te laten, maar het voert de meeste regen af. Het is een geweven platte kunststof vezel. Alleen om de paar centimeter is de dwarsvezel weggelaten en onstaat een open materiaal. De overgebleven langsvezel kan regenwater afvoeren als deze neerwaarts gericht is.

Als alternatief voor de Laimet zou je zoiets kunnen bouwen, maar dan met meerdere messen achter elkaar:
http://www.youtube.com/watch?v=djaSTzDK ... re=channel

Die Eta-hack lijkt me een degelijke machine. Veel aandacht voor details. Het lijkt een omgekeerde vergasser, met de houtaanvoer van onder af en de rookgasafvoer boven.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

Hallo DJ.

Een echt rendez vous. Ik wist niet dat dit bestond. Dit is dus de visualisering van mijn gedachte. Mijn idee kreeg ik na het zien van dit filmpje


De reden dat ik dit wil omzetten naar een trommel is omdat ik de hartlijnen van zowel de trommel als de aanvoerrollen parallel wil hebben lopen.
Dan kan ik op een eenvoudige manier door middel van een maltezerkruis een onderbroken aanvoer maken die zich behoorlijk nauwkeurig laat afstellen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maltezerkruismechanisme

Wel denk ik dat ik het snijvlak in de trommel als curve ga uitvoeren omdat het materiaal dan niet in de hoek word gedwongen en er in principe alleen een ondermes nodig is. Dit ondermes is dan simpel uit te voeren door middel van een vierkante "toolbits".

Ook is het zo dat bij deze constructie de onderdelen niet zo groot worden. Een trommel van 50 cm kan ik zelf nog draaien en frezen, een schijf van 75 cm niet meer.

Thnx


Jan


Een moderator wijzigde dit bericht:
Link naar youtube aangepast
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

Interessant materiaal, een van de meest in het oog springende verschillen met wat mij is verteld bij het planten van wilg is het volgende.
Mensen van natuurbeheer bij ons waar ik mijn eerste stekken van heb gekregen vertelden mij dat je bij het planten de bast moest beschadigen voor de wortelontwikkeling. In de door jou gegeven artikelen wordt dat dus ontraden.

Ook het voorwateren in een ton doet men niet langer dan 1 week. Dit in tegenstelling van wat mij is verteld, gewoon wortels laten zetten en dan de grond in.
Ook ik heb echter gezien dat de wortels nooit op de plek van de beschadiging in de bast onstaan, maar er naast op de "puntjes" in de bast.
Met een week wateren schiet dat al veel beter op, de ene week zagen en de andere week planten. Ideaal.

Thnx


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Salix-

Bericht door Dutch John »

Jan,

Ik heb een aantal filmpjes bekeken en alle komen ze neer op het "snij" principe. In tegenstelling tot de conventionele hakkers. Meeste afgeleiden komen (alweer) uit Finland.

Het snijden schijnt erg weinig vermogen te vragen. Met een 3 kW elektromotor en vertragingskast kom je al een heel eind. Natuurlijk kies ik dan voor een benzinemotortje op houtgas!

De te verwerken stamdiktes zijn beperkt juist vanwege het snijprincipe, dus deze manier van afkorten is uitstekend geschikt voor snelgroeiend hout dat regelmatig geoogst wordt.

Deze manier van planten en verwerken is volgens mij de toekomst van houtige biomassa. Het kappen van solitaire bomen en dunnen van bossen is in onze laaglanden aan limieten gebonden. Ongelofelijk wat er afgelopen winter gesleept is met stookhout; het lijkt wel goud.

Er is gelukkig genoeg onbenutte grond, zoals bermen, die uitstekend geschikt is voor snelgroeiend hout. Om de paar jaar oogsten in de winter, laten drogen in een container met roosterbodem en de winter erna verstoken in een ketel met vijzelaanvoer of in een houtgaskachel. De laatste vullen met een buitenmaatse kolenkit. Geen gedoe meer met grote kettingzagen, kloofmachines en handmatig stapelen van hout.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

Hallo Dj,


De keuze van een relatief langzaam lopende "snijdende" hakselaar heb ik ondertussen ook gemaakt. Ook om de door jou aangedragen voordelen wat betreft vermogen. Dat idee van die radiale trommel ga ik nader uitwerken, dit is volgens mij een schot in de roos.
De schijvenhakselaars met naverkleiner hebben stuk voor stuk een behoorlijk aandrijfvermogen nodig van een trekker, dan begin ik met 60 pk al niet zoveel meer.
In die recent op marktplaats aangeboden chineesjes heb ik uit ervaring met import uit dat land niet zo heel veel vertrouwen. Bij reparatie blijkt vaak dat men daar een wat afwijkend metriek stelsel gebruikt. :-D
http://fotos.marktplaats.com/kopen/f/ca ... inEg==.jpg
Dit type duikt de laatste tijd door heel nederland op, ik denk dat er een zeecontainer vol bij Richie Bros op moerdijk is verkocht.

Verder is het bij mij zo dat op een volwassen stam in een jaar tijd scheuten groeien van ongeveer 4 cm dikte en 3 meter lang. Wel zijn deze stammen goed bemest als afscheiding van maisland. Je zou dus jaarlijks kunnen oogsten waarbij je steeds de dikste twijgen ertussenuit knipt. Zo hou je de knot en de groei redelijk in takt is mijn redenatie.
salixalba11.jpg
Op een Duitse of Oostenrijkse overheids-site heb ik gelezen dat een volwassen wilg gemiddeld 150 kilo droge stof levert per oogst. men oogste 1 keer per 5 jaar. (Helaas ben ik de link kwijt.)
Dus ongeveer 30 kilo per jaar. Voor mezelf reken ik op een opbrengst van 15 kilo per jaar wat dus zou betekenen dat ik met 1000 wilgen in m'n behoeft kan voorzien. Wel veel mesten met alles wat voorhanden is. Bij mij dus paardemest en bladgrond, gemaaid gras, e.d.


Ik wil gaan experimenteren met het snoeien wanneer de twijgen vol in het blad zitten. Met als reden dat er dan een sterke sapstroom aanwezig is die het grootste deel van het aanwezige water uit de tak trekt. Wanneer de bladeren bruin verdord zijn is dan ook het meeste vocht weg.
Dus snel voor-drogen met hulp van de plant zelf. Wel met veel beleid snoeien om de boom niet te vernielen.

Dat brandhout goud is ben ik me je eens, kijk maar naar de prijs van pellets. Ook sloophout word al moeilijker. Maar ik wil ook van de rotzooi af van 75 M3 los gestort sloophout. En van het gezeul met die dikke balken van 6 meter.
Het heeft tot nu toe uitstekend gewerkt maar door voortschrijdend inzicht gaan we nu echt een nieuwe weg in.

Groet,

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Salix-

Bericht door Dutch John »

Hallo Jan,

15 kilo droge stof maal 1000 is 15.000 kg. Stel 200 kg/m3 los gestort. Dan kom ik aan 75 kuub per jaar.... Stook je voor heel Venebrugge? En heb je dan nog tijd over voor andere leuke dingen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Salix-

Bericht door nck »

Hallo DJ,

Ons gasverbruik met een Nefit hr-32 was ongeveer 4800- 5500 m3 per jaar afhankelijk van de winterkou. Dat is dus ongeveer 12 ton hout. Maar wanneer je zoals wij allen, vrijwel bijna voor niets voldoende warmte in huis hebben, gaat de thermostaat van 19 naar 22 graden, en dus stijgt ook het houtverbruik. Ik wil het gewoon continu aangenaam hebben in huis en niet lopen knijpen. Die extra kruiwagen met hout is dan wel m'n minste zorg.

In de afgelopen jaren heb ik mijn voorraad altijd op pijl weten te houden met gemiddeld een uur of acht houtverwerken per maand.
In mijn ogen heel acceptabel gezien de besparing.

Inderdaad is het tonnage behoorlijk ruim aangehouden, maar ik kan makkelijker achteraf rooien dan dat ik een nieuw veld moet aanleggen. Een wilg trek je zo met z'n hele hebben en houden uit de grond. Mijn insteek is dus ruim opzetten en eventueel later terugnemen.

Maar ik denk niet dat het zover zal komen. Wij zijn met drie houtstokers bij ons in de straat, waarvan ik de kleinste ketel heb. Een overschot aan goed gesnipperd snoeihout is geen enkel probleem.

Overigens denk ik wel dat met een goede aanpak een paar hectare land meer oplevert dan met akkerbouw, en dat zonder subsidie.
Zoiets laat zich mooi nader uitrekenen wanneer je een paar jaar ervaring hebt met de verwerking van een duizend wilgen.
Wie weet is het heel aantrekkelijk om wilgen- teelt op te schalen zoals in Zweden.
Bij mij speelt in elk geval ook nog een stuk erf inrichting mee. Je kunt er mooie dingen mee doen en het trekt enorm veel leven aan.

Jan
wilg in de winter.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Salix-

Bericht door JantjeV8 »

Het zijn prachtige plannen die ik met belangstelling volg.

Als ik het goed begrijp beschik je over een tractor van 60PK?? Volgens mij is dat nogal en kun je daar ontzettend veel mee. Dat steyrtje op dat filmpje zal niet veel meer hebben.

Het snijdend vermogen zou je nog kunnen versterken met een vliegwiel, als dat eenmaal draait blijft ie wel gaan.

Je snoeimoment lijkt me ook niet helemaal goed, je gaf aan te willen snoeien als de wilg nog vol in het blad zit om de takken zichzelf leeg te laten lopen. Dat kan wel, maar je hebt ook kans dat de boom zichzelf doodbloed.
Plaats reactie