Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door Albert van WdJ »

Door de vraag van Rick (viewtopic.php?f=3&t=832) kwam ik op het volgende idee.

Veel stokers moeten dagelijks hun houtgestookte installatie opstarten. Zonder resterende gloed van een vorige stookbeurt moet je dus opnieuw aansteken.
Volgens mij heeft iedereen daarvoor een beetje eigen techniek ontwikkeld. Afhankelijk natuurlijk van het soort houtgestookt systeem dat je hebt.

De opstart geeft meestal de meeste problemen. Is het niet voor jezelf om een fatsoenlijk vuur te krijgen, dan is het wel voor de omgeving.

Graag wil ik een draadje opzetten hoe men zijn installatie vanaf koud opstart.
Hoe deed je het eerst en waarom doe je dat nu zoals je dat doet?

Laat ik zelf beginnen:
Ik heb een atmosferisch gietijzeren Attack Houtgestookte cv.

Volgens de handleiding steek je hem zo aan:
Onderin op het rooster wat klein hout met een aanmaakblokje.
Heb je een lekker vuur, dan volledig ketel opvullen en luchtklep vol open totdat je een goed brandend vuur hebt.
Luchtklep instellen op gewenste watertemperatuur en schoorsteenklep zover dicht als de trek toelaat.

Gevolg?: Lekker veel rook :twisted: omdat het vuur van onder vandaan dwars door al het hout gaat, maar niet genoeg zuurstof krijgt voor volledige verbranding.

Hoe doe ik het door ervaring (en tips van dit forum):
Ketel volladen met hout.
Bovenop een grote hand houtkrullen (wat in konijnehokken gebruikt wordt), klein hout er bovenop aanbrengen.
Krullen aansteken en onderste asdeur op een kier totdat rookgastemp. van ca 230 graden.
Dan asdeur dicht en luchtregelklep instellen op 90 graden water.

Gevolg?: Wel wat rook aan het begin (maar minder dan eerst), en als ketel na 15-30 minuten op temperatuur gaat komen (boven 60 graden water) een normale beperkte rookpluim.

Dus eigenlijk omgekeerd stoken zoals je dat ook bijv. in een finoven doet.

Reakties en aanvullingen welkom!

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door nck »

FF wat plak en knipwerk als aanvulling op deze draad.


De makkelijkste manier is bij mijn ketel (frohling, vergasser-onderbrander) is onderin beginnen met licht/dun hout, een paar centimeter dik, en dan een halve emmer kurkdroge houtsnippers uit de takkenhakselaar eroverheen. daarna helemaal volstapelen met dik brandhout. aansteken met 1 krantepagina. Meer is niet nodig.
de truuk is om bijna onderin een laag brandstof ertussen te gooien met een heel groot oppervlak zodat er vrijwel direkt veel vuur onstaat. wanneer je geen snippers hebt denk dan eens aan een zak houtpellets, grof schaafsel of iets dergelijks.
door z'n gedwongen trek zal de ketel direkt vuur in de naverbrander trekken en dan is het roken over.
Dus niet langzaam beginnen maar zo snel mogelijk veel vuur maken.
Aanmaakblokjes zijn ongeschikt, brand veel te traag.


Jan
Laatst gewijzigd door nck op 20 mar 2009, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
rick
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2009, 10:56

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door rick »

ik heb er geen verstand van maar zou je de kachel kunnen voorverwarmen?
door er een electische kachel in te plaatsen hij word dan wel niet super warm
maar toch........
ik heb het vandaag weer met een klein vuurtje geprobeerd daarna iets grover hout en toen
de deuren dicht
daarna ben ik naar buiten gelopen om iedereen gerust te stellen dat het huis echt niet in brand
stond help :oops: :oops: :cry:
rick
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2009, 10:56

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door rick »

ps dit ga ik morgen proberen en als het lukt dan trakteer ik op een avondje warm zitten
en bel ik meteen windhagen :shock:
het lijkt me erg logisch want elke keer als ik de asdeur dicht doe dooft het vuur een beetje
dus ............... :cry:





Ketel volladen met hout.
Bovenop een grote hand houtkrullen (wat in konijnehokken gebruikt wordt), klein hout er bovenop aanbrengen.
Krullen aansteken en onderste asdeur op een kier totdat rookgastemp. van ca 230 graden.
Dan asdeur dicht en luchtregelklep instellen op 90 graden water.
Slesse
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2009, 20:29

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door Slesse »

Wij ontsteken onze houtvergasser zo:
Onderin leggen we een droge mutsaard van kleine takken. Deze mutsaard (lengte 50 cm, diameter 15 cm) bestaat uit samengebonden takken afkomstig van de snoei. Daarop leggen we houtblokken. Via het aansteekdeurtje ontbranden we de mutsaard met één bladje krantenpapier. De ketel is zo vertrokken. Het aanmaakdeurtje kan binnen de minuut weer toe. Binnen de 5 minuten bereikt de rooktemperatuur de 200 °C. Geen rook in het stooklokaal.
Het vraagt wel wat werk om die mutsaarden te fabriceren maar wij zijn zeer tevreden van deze stookmethode.

MVG
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door nck »

Ook uit het antwoord van Slesse blijkt dat het het beste gaat om zo snel mogelijk veel vuur te maken onderin de vergasser. Tevens breng je dan snel de schoorsteen op temperatuur zodat de trek extra groot wordt. Als het ware een "boost" om de kolom kou uit de schoorsteen te drukken.
Wanneer ook die trek op gang is kun gewoon horen dat er een flinke zuiging in de kachel staat. dit heb je echt nodig om het vuur in de naverbrander te trekken om zo de van de rook af te komen
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door kockie »

handboek knoteiken schreef:“Mutsaarden (takkenbundels) werden gebruikt als brandhout in de oven, maar ook om het vuur van de Leuvense stoof aan te steken”
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door Dutch John »

Een vergasser altijd aansteken daar waar het gloeibed hoort te zijn. Een kachel kun je ook omgekeerd stoken.

Wil je een superstart bij een vergasser, dan met houtskool beginnen. Voorwaarde is wel dat de vergasser geblazen is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
whiteman
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:42

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door whiteman »

:mrgreen: een paar proppen krantenpapier onderin, pallethout tot formaat verfomroerstokjes slaan en hiervan enkele handenvol erbovenop, aansteken. na enkele minuten hoor je het hout knetteren . dan kachel vullen met wat dikker hout, paar minuten laten branden, vervolgens volstapelen. afhankelijk van windsterkte en richting bijvullen. linkse krante branden sneller :shock: .........
rick
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2009, 10:56

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door rick »

http://www.windhager.com/Schnittmodell.77.1.html

beste albert,

Ik heb de ketel overgekocht van iemand die plotseling alleen kwam te staan
En de installateur die hem plaatste kan er volgens hem niks meer aan verbeteren
De elektronica kon hij verder niet meer afstellen volgens hem functioneert alles goed.
Ik heb windhagen Oostenrijk gebeld en die hebben me naar een dealer in Nederland verwezen.
Deze komt een dezer dagen langs met een monteur.
Vandaag heb ik de kachel aangestoken met een brandtoorts dit ging redelijk goed
er zat vrij vlot brand in ,en de ketel rookte weinig
Ik ben het met je eens dat dit niet de manier is maar ja.........als iedereen denkt dat je huis afbrand word het er ook niet beter op
hierboven een link van de kachel bij windhagen je moet kijken bij feste brennstoffe
zo hopelijk hoor ik weer wat van jullie want ik vind het geweldig leuk om er zo met bezig te zijn prettig weekend
vr gr rg


Meld dit bericht
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door JantjeV8 »

Op basis van dit topic ook eens wat meer geexperimenteerd. Eerst een kleine vulling licht hout flink aan het branden alvorens de stookruimte helemaal te vullen geeft het beste resultaat. Wel wat rook, maar niet zo veel en veel korter in tijd.

Een klein fikkie, dan volladen en de deur dicht krijg je forse rookontwikkeling, zie foto.
Bijlagen
Foto0162.jpg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door kockie »

Hmmm,

Zo te zien is er bij Jantje-V8 een nieuwe paus gekozen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door Albert van WdJ »

Woh! Jan, dat is pas een echte rookpluim.

Toen ik nog niet omgekeerd stookte had ik ook zo iets in de lucht hangen.
Nu komt dat gelukkig bijna niet meer voor.


Albert
Change, before you have to.
rick
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2009, 10:56

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door rick »

dat is nog maar een rookpluimpje in vergelijking bij die van mij
maar toch mooi om te zien dat het hier in ulft niet de enige plek
is waar het rookt :oops:
maar d'r word aan gewerkt

gr rg :mrgreen:
rick
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2009, 10:56

Re: Hoe steek je je houtgestookte installatie aan?

Bericht door rick »

vandaag is de monteur ook weer geweest hij wil de schoorsteen met een meter verhogen
voor een betere trek in het begin
ik heb zo mijn twijfels maar proberen kan geen kwaad
toch klopt er iets niet als ik m'n openhaard aanmaak rookt ie nog niet
de helft van wat de windhager rookt in twee minuten
ook al begin ik met klein vuur
heeft iemand hier een idee over? :idea: :idea:
vr gr rg
Plaats reactie