aansteken van windhager silvaWIN

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rick
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2009, 10:56

aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door rick »

we hebben sinds kort een houtvergasser van windhager deze bevalt erg goed alleen bij het aansteken geeft hij enorme rook overlast, ik gebruik alleen droog hout van een timmerfabriek kan iemand mij helpen om dit te voorkomen.
en heeft er iemand tips voor mij voor het aansteken
ik hem een 2000L voorraadvat en een 300L boiler ik verwarm er een vrijstaand huis van ongeveer 800 m3
als hij brand is het echt geweldig maar aansteken is een echt drama
hopelijk heeft er iemand tips voor ons
vr gr rg
Laatst gewijzigd door rick op 20 mar 2009, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door Albert van WdJ »

Rick,

Je link in je post werkt bij mij niet.

Daarom de volgende vragen:

1. Heb je een digitaal bestand van de gebruiksaanwijzing?

2. Of waar we bijv. meer info kunnen vinden.

3. Hoe steek je de ketel aan?, geef je werkwijze op en wat je allemaal gebruikt.

De informatie is tot nu toe te weinig om je een goed antwoord te kunnen geven.


Groet,

Albert
Change, before you have to.
rick
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2009, 10:56

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door rick »

moi albert
als je op google windhagen opzoekt dan kom je op hun site
daar staat op hoe je de ketel aan het branden krijgt maar als ik het zo
doe rook ik heel ulft en omstreken uit
ik maak een klein vuurtje in de ketel en wacht tot de temp oploopt en goed brand
dan gooi ik er nog kleine stukjes hout bij en sluit de deur
als ik te lang wacht en er dan hout opgooi is het gedaan
met de pret en rookt ie
maar net als ik denk het is goed reageert ie de andere keer weer heel andrers
ik weet dat ie in het begin wel iets zal rooken en als dat met een paar tellen over is
is het ok maar vaak ben ik bang dat er mensen stoppen en de brandweer bellen
dus...............
alvast bedankt voor je reactie
vr gr rg
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door kockie »

rick schreef: als je op google windhagen opzoekt dan kom je op hun site
Hier kom je dan uit.
rick schreef: maar als ik het zo doe rook ik heel ulft en omstreken uit
Je bent dus een eigen DRU begonnen?

Ik zat eerst te denken of je niet "omgekeerd kon stoken", maar na het kijken naar de tekening van de ketel lijkt me dat redelijk onmogelijk.... Helaas heb ik verder geen ervaring met deze ketel, ook niet met een andere trouwens, alleen met een bergkachel.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door frans »

Ik heb een normale naar beneden brandende kachel.
Bij het aansteken zorg ik dat er dun en makkelijk brandend hout ligt bij het gat waar de vlam naar beneden moet gaan.
Reden: het vuur in de onderste brandkamer die de naverbranding verzorgt moet makkelijk door het bovenste vuur worden aangestoken.
(Bij deze kachel is het omgekeerd branden dus van beneden naar boven ;) )

Probeer je vuur zo aan te steken dat de vlammen zo dicht mogelijk bij het afvoer gat naar de tweede brandkamer zijn.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
rick
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2009, 10:56

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door rick »

ik ga het nu proberen
alvast bedankt en als er nog meer tips zijn die zijn welkom
vr gr rg
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door Albert van WdJ »

Als ik zo kijk naar de tekening van de kachel en haar werking dan denk ik dat Frans (en op dit forum met hem meerdere anderen met eenzelfde soort systeem) je verder kunnen helpen.
Zelf heb ik een atmosferische ketel, die van onder naar boven brandt.


Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door nck »

Hoi Rick,

Het probleem van dikke rookwalmen bij het aansteken van een vergasser is heel bekend. Ook ik heb wel voor plotselinge zeer dichte mist gezorgd.

De makkelijkste manier is bij mijn ketel (frohling) is onderin beginnen met licht/dun hout, een paar centimeter dik, en dan een halve emmer kurkdroge houtsnippers eroverheen. daarna helemaal volstapelen met dik brandhout. aansteken met 1 krantepagina. Meer is niet nodig.
de truuk is om bijna onderin een laag brandstof ertussen te gooien met een heel groot oppervlak zodat er vrijwel direkt veel vuur onstaat. wanneer je geen snippers hebt denk dan eens aan een zak houtpellets of iets dergelijks.
door z'n gedwongen trek zal de ketel direkt vuur in de naverbrander trekken en dan is het roken over.
Dus niet langzaam beginnen maar zo snel mogelijk veel vuur maken.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
rick
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2009, 10:56

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door rick »

ik heb er geen verstand van maar zou je de kachel kunnen voorverwarmen?
door er een electische kachel in te plaatsen hij word dan wel niet super warm
maar toch........
ik heb het vandaag weer met een klein vuurtje geprobeerd daarna iets grover hout en toen
de deuren dicht
daarna ben ik naar buiten gelopen om iedereen gerust te stellen dat het huis echt niet in brand
stond help :oops: :oops: :cry:
ik ben er al een tijdje mee bezig en heb de ketel van onder en boven bekeken maar
de bovenste afzuiging is er zodat er bij het bijvullen geen rook
in de ruimte komt
en er zit nog een doorgang onder in de brandkamer dit is volgens mij de weg na de naverbranding
nogmaals ik heb er niet zoveel verstand van en ik kan het mis hebben
ik vind het wel mooi dat ik mijn verhaal kwijt kan want mijn boxer bruce loopt al weg
en luistert niet meer
vr gr rg
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door Brit »

Bij mijn ouders gebruikten we eierdoosjes om de kachel aan te steken. Dat gaf altijd een redelijk lange hellevuur :twisted: dat makkelijk doorging met aanmaakhoutjes. Dat zou een aardige vervanging kunnen zijn van de kranten met snippers.

Succes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door nck »

Brit schreef:Bij mijn ouders gebruikten we eierdoosjes om de kachel aan te steken. Dat gaf altijd een redelijk lange hellevuur :twisted: dat makkelijk doorging met aanmaakhoutjes. Dat zou een aardige vervanging kunnen zijn van de kranten met snippers.


Succes Brit
7 Dagen per week ketel aansteken, 70 eieren per week?!
Mwoa, zo krijgt een vergasser een compleet nieuwe dimensie. :mrgreen:
Vandaar ook dat "hellevuur"
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door Brit »

Of doosjes van 6 aanschaffen :lol:

Ik zou ook maar bij vrienden en familie bedelen, anders heb je geen hout meer nodig om hem te laten branden..... :mrgreen:

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door Albert van WdJ »

Rick schreef:
ik heb er geen verstand van maar zou je de kachel kunnen voorverwarmen?
Je mag er toch vanuit gaan dan zo'n gerenommeerd bedrijf als Windhager een ketel levert die zonder allerlei foefjes aangestoken kan worden.

Ik zou zeker niet gaan proberen om elektrisch voor te verwarmen.
Duidelijk heb je blijkbaar dat je naverbranding niet (goed) werkt in het begin. De ketel produceert houtgas, maar het wordt niet verbrand.

Ik neem aan dat je contact hebt gehad met de leverancier of installateur?
Bestaat de mogelijkheid dat de ketel bijv. niet (meer) goed afgesteld is?

Probeer ook eens helder te krijgen waarom het de ene keer goed gaat, en de andere keer niet. Gebruik je ander aanmaakhout, meer van dit of dat, is je ketel nog warm of juist koud etc. Gewoon een keer opschrijven wat je gedaan hebt toen het wel goed ging, of juist fout ging.

Ik heb trouwens op de site van Windhager geen gebruiksaanwijzing kunnen vinden met hoe je de ketel aansteekt. Wel van alles over de ketel.....
Kun je een link aangeven waar de stookaanwijzing staat?

Groet,

Albert
Change, before you have to.
rick
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2009, 10:56

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door rick »

http://www.windhager.com/Schnittmodell.77.1.html

beste albert,

Ik heb de ketel overgekocht van iemand die plotseling alleen kwam te staan
En de installateur die hem plaatste kan er volgens hem niks meer aan verbeteren
De elektronica kon hij verder niet meer afstellen volgens hem functioneert alles goed.
Ik heb windhagen Oostenrijk gebeld en die hebben me naar een dealer in Nederland verwezen.
Deze komt een dezer dagen langs met een monteur.
Vandaag heb ik de kachel aangestoken met een brandtoorts dit ging redelijk goed
er zat vrij vlot brand in ,en de ketel rookte weinig
Ik ben het met je eens dat dit niet de manier is maar ja.........als iedereen denkt dat je huis afbrand word het er ook niet beter op
hierboven een link van de kachel bij windhagen je moet kijken bij feste brennstoffe
zo hopelijk hoor ik weer wat van jullie want ik vind het geweldig leuk om er zo met bezig te zijn prettig weekend
vr gr rg
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: aansteken van windhager silvaWIN

Bericht door bonkelaar »

Hallo Rick

Op het Atmos forum in Duitsland wordt ook veel verhandeld over aansteken en afstellen van houtvergassers. Gewoon googelen op Atmos forum.

Mijn Atmos heeft een aansteekklep die direct met de schoorsteen verbonden is. Je steekt de ketel aan met een hoog vuur van fijner spul en een paar aanmaakblokjes (de bruine van de Aldi) Ik leg de brandersleuf in de bodem altijd systematisch dicht met fijn spul met ca 10 à 15 mm tussenruimte.
Daarop wat hout en al het houtskool van de vorige stookbeurt. Dan één of twee aanmaakblokjes met daarop het fijnere hout tot ca. 4 cm diameter.
Een 10 minuten laten branden met een hoge vlam op de aansteekklep, rookt dan al bijna niet.
Als zich een mooie gloed gevormd heeft onderin de kachel, de stookruimte vol leggen, de aansteekklep dicht en hij vergast. Een kwartiertje misschien een beetje zichtbare rook, dan rookvrij.
Soms zakt de brandstof niet goed na tijdens het branden, er ontstaat dan een holle ruimte boven de brandersleuf. Dan kan hij wel eens een tijdje roken tot de sleuf weer dichtvalt met gloed.
Als ik het soms zie, pook ik de boel even door en het is weer goed. Door de week ben ik er nooit bij en zie ik het ook niet, komt echter niet vaak voor.

De meeste ketels kennen twee verschillende instellingen, één voor primaire lucht en één voor secundaire lucht. Ik kan het altijd slecht uit elkaar houden, maar volgens mij is de primaire lucht voor de verbranding in de stookruimte.
In de stookruimte moet zoveel vuur of gloed zijn dat het aanwezige hout wordt verwarmd op een wijze dat het houtgas uittreedt. Geef je te veel primaire lucht dan gaat het uittreden van houtgas te snel en ontstaat rook. Een ander effect is dat de hele stookruimte in lichterlaaie staat als je eens kijkt. Als het mooi vergast zie je maar weinig vuur, gloed onderin de kachel, en het hout is een beetje zwartig aan het verkolen.

De secundaire lucht wordt na het vergassen in de brandersleuf toegevoegd. Het met de ventilator uit de stookruimte gehaalde houtgas wordt door de gloed boven de brandersleuf ontstoken en krijgt extra lucht bijgemengd in de brandersleuf. Geeft een intensieve verbranding met een gele tot groen- blauwige vlam. De vergassing geeft een typisch gasvlam achtig beetje brommend, grommend verbrandingsgeluid.

Zoals gezegd, sommige ketels worden handmatig ingesteld, andere hebben automatische regelingen op lambda sonde waarbij rest-zuurstof wordt gemeten en hiermee de luchttoevoer geregeld.
Ken de Windhager niet, heb de site bekeken, ketel ziet er in elk geval mooi uit. Met een beetje oefening krijg je hem best aan het branden.
Bij mij kan ik met de nadraaitijt van de verbrandingsventilator beinvloeden hoeveel houtskool er blijft liggen. Ik zorg dat er altijd een flinke hoeveelheid grof houtskool over is voor het aansteken van de volgende keer. Is het extra veel dan neem ik er wat uit en bewaar het in een zinken emmer voor een keer dat er niet genoeg houtskool is overgebleven.

Luchtinstellingen, houtskool en droog brandhout zijn de sleutel tot rookvrij branden.

succes

Jos.
Plaats reactie