Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Beste mensen,
Wanneer ik kijk naar mijn thermomixunit dan lijkt het mij dat deze op een bepaald moment, na het stoken, energie gaat verspillen.
Situatie: retourtemperatuur ingesteld op ca 78 graden.
Buffer wordt geladen tot ca. 85 graden.
Pomp op thermomixunit start via aanlegthermostaat op ca 80 graden.
Komt de aanvoer (ketel) op (onder) ca 60 graden dan stopt pomp weer.
Wanneer de buffer op temperatuur is, stop ik met stoken, hout is dan bijna weggebrand.Ik sluit de schoorsteenklep maximaal (20% opening) en de luchtklep gaat dicht (spleet van 1mm blijt open). Het vuur (vooral houtskool) gaat in ca. één uur uit, en het ketelwater is dan nog zo'n 84 graden. Maar de thermomixunit blijft doordraaien totdat het ketelwater onder 60 graden komt. Tot 78 graden komt het retourwater volledig uit de buffer en gaat door de ketel. Die gaat dan als een soort radiator werken. En hoewel het warmteverlies hierdoor niet heel groot zal zijn, is dit toch ongewenst. Het gaat namelijk meestal uren duren voordat de ketel op 60 graden is. En de pomp draait nutteloos door.
Meestal meet ik de rookgastemperatuur, komt die onder 70 graden, dan trek ik de stekker eruit. Pomp valt stil, en ketel koelt in 6-8 uur af tot 30 graden.
1. Is dit anders te regelen?
2. Hoe doen andere hout-cv stokers dit
3. Of is mijn redenering gans fout?
Groet,
Albert
Wanneer ik kijk naar mijn thermomixunit dan lijkt het mij dat deze op een bepaald moment, na het stoken, energie gaat verspillen.
Situatie: retourtemperatuur ingesteld op ca 78 graden.
Buffer wordt geladen tot ca. 85 graden.
Pomp op thermomixunit start via aanlegthermostaat op ca 80 graden.
Komt de aanvoer (ketel) op (onder) ca 60 graden dan stopt pomp weer.
Wanneer de buffer op temperatuur is, stop ik met stoken, hout is dan bijna weggebrand.Ik sluit de schoorsteenklep maximaal (20% opening) en de luchtklep gaat dicht (spleet van 1mm blijt open). Het vuur (vooral houtskool) gaat in ca. één uur uit, en het ketelwater is dan nog zo'n 84 graden. Maar de thermomixunit blijft doordraaien totdat het ketelwater onder 60 graden komt. Tot 78 graden komt het retourwater volledig uit de buffer en gaat door de ketel. Die gaat dan als een soort radiator werken. En hoewel het warmteverlies hierdoor niet heel groot zal zijn, is dit toch ongewenst. Het gaat namelijk meestal uren duren voordat de ketel op 60 graden is. En de pomp draait nutteloos door.
Meestal meet ik de rookgastemperatuur, komt die onder 70 graden, dan trek ik de stekker eruit. Pomp valt stil, en ketel koelt in 6-8 uur af tot 30 graden.
1. Is dit anders te regelen?
2. Hoe doen andere hout-cv stokers dit
3. Of is mijn redenering gans fout?
Groet,
Albert
Change, before you have to.
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Hallo Albert,
Bij mij is het als volgt:
De ketel heeft z'n eigen pomp die draait TUSSEN de thermomix (Kunzel) en de ketel. Het "kortsluit-" of opwarmcircuit. Deze pomp is op temperatuur in te stellen in de ketelregeling met een debiet van 65 - 80 graden. Mijn afstelling is dat de pomp invalt bij 72 graden keteltemperatuur. Mijn keteltemperatuur is 86 graden met een uitloop naar 91graden. vanaf 86 tot 90 tempert de ketel en vanaf 91 graden gaat hij in "feuerhaltung" of te wel ruststand. Maximaal heb ik dus de ketelinhoud aan water, ongeveer 100 liter schat ik , met een range van ongeveer 20 graden per warmtevraag ter beschikking voordat de buffer bijschakeld.
Verder is het zo dat bij een warmtevraag eerst de ketel wordt aangesproken, de buffer is dan afgeschakeld. wanneer de keteltemperatuur onder de 72 graden komt valt de ketelpomp stil en word de buffer ingezet. Dit is om te voorkomen dat er continu "heen en weer" word gepompt tijdens het beladen van de buffer.
Het was namelijk in het begin zo dat bij warmtevraag zowel de buffer als de ketel warm water aanleverden. Dit geeft een slechte en vooral trage vulling van de buffer als gevolg van onnodige vermenging van warm en koud water.
Wanneer de ketel is uitgebrand zal deze bij warmtevraag vrij snel onder de 70 graden worden gebracht, pomp valt stil, waarna de buffer de verwarming van het circuit overneemt.
Ook de buffer heeft bij mij een eigen pomp, omdat ik met een gecombineerd open en gesloten systeem werk. En dus met een platenwisselaar.
De aansturing van de keuze ketel - buffer komt van het wel of niet in bedrijf zijn van de ketelpomp als signaal - ketel aan/uit
Meestal is het zo dat de hoeveelheid heet water in de ketel voldoende is om aan de warmtevraag te voldoen. Dit is ook te manipuleren met een goede kamerthermostaat.
Hiervoor gebruik ik een Honeywell vision waarin ik kan aangeven hoeveel schakelmomenten per uur ik maximaal wil hebben. Dus kan het aantal momenten zo instellen dat ze niet zolang aanhouden dat de ketel helemaal leeg wordt getrokken.
Jan
Bij mij is het als volgt:
De ketel heeft z'n eigen pomp die draait TUSSEN de thermomix (Kunzel) en de ketel. Het "kortsluit-" of opwarmcircuit. Deze pomp is op temperatuur in te stellen in de ketelregeling met een debiet van 65 - 80 graden. Mijn afstelling is dat de pomp invalt bij 72 graden keteltemperatuur. Mijn keteltemperatuur is 86 graden met een uitloop naar 91graden. vanaf 86 tot 90 tempert de ketel en vanaf 91 graden gaat hij in "feuerhaltung" of te wel ruststand. Maximaal heb ik dus de ketelinhoud aan water, ongeveer 100 liter schat ik , met een range van ongeveer 20 graden per warmtevraag ter beschikking voordat de buffer bijschakeld.
Verder is het zo dat bij een warmtevraag eerst de ketel wordt aangesproken, de buffer is dan afgeschakeld. wanneer de keteltemperatuur onder de 72 graden komt valt de ketelpomp stil en word de buffer ingezet. Dit is om te voorkomen dat er continu "heen en weer" word gepompt tijdens het beladen van de buffer.
Het was namelijk in het begin zo dat bij warmtevraag zowel de buffer als de ketel warm water aanleverden. Dit geeft een slechte en vooral trage vulling van de buffer als gevolg van onnodige vermenging van warm en koud water.
Wanneer de ketel is uitgebrand zal deze bij warmtevraag vrij snel onder de 70 graden worden gebracht, pomp valt stil, waarna de buffer de verwarming van het circuit overneemt.
Ook de buffer heeft bij mij een eigen pomp, omdat ik met een gecombineerd open en gesloten systeem werk. En dus met een platenwisselaar.
De aansturing van de keuze ketel - buffer komt van het wel of niet in bedrijf zijn van de ketelpomp als signaal - ketel aan/uit
Meestal is het zo dat de hoeveelheid heet water in de ketel voldoende is om aan de warmtevraag te voldoen. Dit is ook te manipuleren met een goede kamerthermostaat.
Hiervoor gebruik ik een Honeywell vision waarin ik kan aangeven hoeveel schakelmomenten per uur ik maximaal wil hebben. Dus kan het aantal momenten zo instellen dat ze niet zolang aanhouden dat de ketel helemaal leeg wordt getrokken.
Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
- Bufferboost
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Beste Albert,
ik snap je probleem. Ook ik heb hier (in theorie) aan gedacht/gewerkt. De negatieve benadeling van je rendement van je systeem is m.i. groot, juist omdat het in de hoge temperatuurrange gebeurt.
De truc die ik uithaal is nu dat een temperatuursensor in de schoorsteen de pomp van de mixunit (Laddomat 21) afschakelt wanneer de rookgassen onder de 90 graden komen. (rest)Warmte vanuit de ketel wordt, wanneer relevant, dan overigens nog steeds via thermosyphon (leidingen allemaal 2-duims) in de buffer geladen.
Tijdens opstarten wordt deze voorziening handmatig tijdelijk uitgeschakeld (normale stroomcircuit) omdat de Laddomat 21 natuurlijk voor gelijkmatige opwarming van de ketel moet zorgen. Wanneer de ketel goed draait wordt de "restwarmtevoorziening" weer ingeschakeld voor het geval dat de ketel uitgebrand is. Dit inschakelen wordt niet vergeten omdat door de een (te?) goede thermosyphonwerking mijn bufferlaadcircuit tijdelijk, handmatig met een kogelkraan moet worden afgesloten. Dit om te voorkomen dat de thermosyphon de mixer warm retour water onthoudt. Duurt maar even, zodra de ketel op werktemperatuur is wordt de kogelkraan weer open gezet.
(By the way: open, drukloos, ketelsysteem en indirect (spiraalwarmtewisselaar in buffer) CV systeem, zónder tapwater).
mvg Hans
ik snap je probleem. Ook ik heb hier (in theorie) aan gedacht/gewerkt. De negatieve benadeling van je rendement van je systeem is m.i. groot, juist omdat het in de hoge temperatuurrange gebeurt.
De truc die ik uithaal is nu dat een temperatuursensor in de schoorsteen de pomp van de mixunit (Laddomat 21) afschakelt wanneer de rookgassen onder de 90 graden komen. (rest)Warmte vanuit de ketel wordt, wanneer relevant, dan overigens nog steeds via thermosyphon (leidingen allemaal 2-duims) in de buffer geladen.
Tijdens opstarten wordt deze voorziening handmatig tijdelijk uitgeschakeld (normale stroomcircuit) omdat de Laddomat 21 natuurlijk voor gelijkmatige opwarming van de ketel moet zorgen. Wanneer de ketel goed draait wordt de "restwarmtevoorziening" weer ingeschakeld voor het geval dat de ketel uitgebrand is. Dit inschakelen wordt niet vergeten omdat door de een (te?) goede thermosyphonwerking mijn bufferlaadcircuit tijdelijk, handmatig met een kogelkraan moet worden afgesloten. Dit om te voorkomen dat de thermosyphon de mixer warm retour water onthoudt. Duurt maar even, zodra de ketel op werktemperatuur is wordt de kogelkraan weer open gezet.
(By the way: open, drukloos, ketelsysteem en indirect (spiraalwarmtewisselaar in buffer) CV systeem, zónder tapwater).
mvg Hans
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Hans,
Wat voor een temp.sensor voor de schoorsteen gebruik je.
Want daar zat ik ook aan te denken. Waar haal je hem vandaan?
Bij mij schakelt een aanlegthermostaat de pomp pas in als het warme water bovenin de ketel rond 80 graden is. (kan wel 10 minuten duren) Wanneer de pomp dan gaat draaien, wordt de hele ketel in 1 minuut 60-62 graden.
Ik begrijp dat jouw pomp geljik meedraait wanneer je de ketel opstookt?
In feite zou de rookgasthermometer die ook kunnen inschakelen, want mijn rookgassen zijn bijv. binnen 2 minuten boven de 90 graden.
In olieketels werd die schakeling ook toegepast: Oliebrander slaat aan via kamerthermostaat, rookgasthermometer schakelt in en start de pomp.
Groet,
Albert
Wat voor een temp.sensor voor de schoorsteen gebruik je.
Want daar zat ik ook aan te denken. Waar haal je hem vandaan?
Bij mij schakelt een aanlegthermostaat de pomp pas in als het warme water bovenin de ketel rond 80 graden is. (kan wel 10 minuten duren) Wanneer de pomp dan gaat draaien, wordt de hele ketel in 1 minuut 60-62 graden.
Ik begrijp dat jouw pomp geljik meedraait wanneer je de ketel opstookt?
In feite zou de rookgasthermometer die ook kunnen inschakelen, want mijn rookgassen zijn bijv. binnen 2 minuten boven de 90 graden.
In olieketels werd die schakeling ook toegepast: Oliebrander slaat aan via kamerthermostaat, rookgasthermometer schakelt in en start de pomp.
Groet,
Albert
Change, before you have to.
- Bufferboost
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Albert,
ik ben alles nog aan het opzetten/installeren. Zoals ik (onderaan) in de draad "Ontwerp en monitoring houtvergasser i.c.m. buffer" heb aangegeven kan dat vrij simpel met het systeem van Technische Alternative (DE). I.h.b. de Universalregelung UVR1611 in combinatie met de schoorsteenvoeler (PT1000 grafiek) BFTP1000. Eventueel een andere PT1000 die bijvoorbeeld tot 800 graden kan ook. Deze kan maar tot ca. 240 graden (niet in de schoorsteen maar aanleggen). De 240 graden is echter geen probleem omdat sensor gewoon in ERROR gaat en bij daling van temperatuur weer karakteristiek afgeeft. Het gaat ons immers om die lage range, ca. 90 graden.
Eigenlijk, en zo wil ik het definitief aanleggen, moet er ook nog tegelijkertijd een geprogrammeerde temperatuurverschilmeting worden uitgevoerd (TempDiff) op de ketelwater- en buffertemperatuur. De laadpomp moet dan ook worden uitgeschakeld wanneer de de restwarmte uit de ketel nog 2 graden hoger is dan de buffertemperatuur. Deze 2 graden verschil hangt af van je opstelling. Het rookgastemperatuurrelais dat voor de actieve (!) uitschakeling van de laadpomp zorgt moet wel primair blijven voor die gevallen dat de ketel op hol slaat . Zie ook bijgevoegde tekening.
Je kan het ook zelf maken met bijv. Conrad knutselpakket, Velleman etc. ... echter storingsgevoeligheid neemt toe (en voor mij het belangrijkste) je kan de data niet loggen, analyseren en bewerken. Later meer daarover.
Over de oplaadpomp: ja, inderdaad, de pomp draait direct mee. Natuurlijk moet de ketel wel effe boven de 60 graden komen. Hij draait dan alleen over het kortsluitcicuit (ca. 200 liter) dat ie eerst warm moet krijgen. Vandaar dus ook die handmatige kogelkraan bediening om de thermosyphonwerking in het begin te blokkeren. Het buffervat staat op ca. 2 m. hoogte en dus hoger dan de ketel, ca 2.80 m. stijgende 2 duims leiding direct vanaf de ketelaanvoer.
mvg. Hans
ik ben alles nog aan het opzetten/installeren. Zoals ik (onderaan) in de draad "Ontwerp en monitoring houtvergasser i.c.m. buffer" heb aangegeven kan dat vrij simpel met het systeem van Technische Alternative (DE). I.h.b. de Universalregelung UVR1611 in combinatie met de schoorsteenvoeler (PT1000 grafiek) BFTP1000. Eventueel een andere PT1000 die bijvoorbeeld tot 800 graden kan ook. Deze kan maar tot ca. 240 graden (niet in de schoorsteen maar aanleggen). De 240 graden is echter geen probleem omdat sensor gewoon in ERROR gaat en bij daling van temperatuur weer karakteristiek afgeeft. Het gaat ons immers om die lage range, ca. 90 graden.
Eigenlijk, en zo wil ik het definitief aanleggen, moet er ook nog tegelijkertijd een geprogrammeerde temperatuurverschilmeting worden uitgevoerd (TempDiff) op de ketelwater- en buffertemperatuur. De laadpomp moet dan ook worden uitgeschakeld wanneer de de restwarmte uit de ketel nog 2 graden hoger is dan de buffertemperatuur. Deze 2 graden verschil hangt af van je opstelling. Het rookgastemperatuurrelais dat voor de actieve (!) uitschakeling van de laadpomp zorgt moet wel primair blijven voor die gevallen dat de ketel op hol slaat . Zie ook bijgevoegde tekening.
Je kan het ook zelf maken met bijv. Conrad knutselpakket, Velleman etc. ... echter storingsgevoeligheid neemt toe (en voor mij het belangrijkste) je kan de data niet loggen, analyseren en bewerken. Later meer daarover.
Over de oplaadpomp: ja, inderdaad, de pomp draait direct mee. Natuurlijk moet de ketel wel effe boven de 60 graden komen. Hij draait dan alleen over het kortsluitcicuit (ca. 200 liter) dat ie eerst warm moet krijgen. Vandaar dus ook die handmatige kogelkraan bediening om de thermosyphonwerking in het begin te blokkeren. Het buffervat staat op ca. 2 m. hoogte en dus hoger dan de ketel, ca 2.80 m. stijgende 2 duims leiding direct vanaf de ketelaanvoer.
mvg. Hans
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Hallo Albert,
Ik zit met hetzelfde probleem, ik regel het schakelen van mijn laddomat met mijn regelkastje van mijn zonneboiler, de aanschakeling moet ik op 65 graden zetten anders gaat de kachel aan de kook bij het aansteken, als ik de temperatuur niet verander zijn mijn warm tapwaterboiler en cv buffer de volgende morgen nog een krappe 40 graden, wanneer ik de temperatuur hoger zet tijdens het stoken en laat staan zijn de boilers een acceptabele 60 graden de volgende morgen, maar het liefst zou ik ze nog wat hoger willen hebben, het elke keer veranderen van de temperatuur vind ik vervelend, ik vergeet het nog wel eens.
Nu weet ik dat er een aanlegthermosstaat is die op de schoorsteenpijp is te bevestigen, nu alleen nog kijken waar deze te koop is voor weinig, het liefst via een groothandel zodat ik hem via het werk kan bestellen, de thermostaat is van dezelfde fabrikant als van de laddomat's, hieronder een linkje
http://www.laddomat.eu/index.php?sida=p ... er&lang=en
Ik zit met hetzelfde probleem, ik regel het schakelen van mijn laddomat met mijn regelkastje van mijn zonneboiler, de aanschakeling moet ik op 65 graden zetten anders gaat de kachel aan de kook bij het aansteken, als ik de temperatuur niet verander zijn mijn warm tapwaterboiler en cv buffer de volgende morgen nog een krappe 40 graden, wanneer ik de temperatuur hoger zet tijdens het stoken en laat staan zijn de boilers een acceptabele 60 graden de volgende morgen, maar het liefst zou ik ze nog wat hoger willen hebben, het elke keer veranderen van de temperatuur vind ik vervelend, ik vergeet het nog wel eens.
Nu weet ik dat er een aanlegthermosstaat is die op de schoorsteenpijp is te bevestigen, nu alleen nog kijken waar deze te koop is voor weinig, het liefst via een groothandel zodat ik hem via het werk kan bestellen, de thermostaat is van dezelfde fabrikant als van de laddomat's, hieronder een linkje
http://www.laddomat.eu/index.php?sida=p ... er&lang=en
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Dat is een rookgasthermostaat die je in die link aangeeft.
Ik zelf heb er ook één liggen (schakelt op 80 graden) maar nog niet geplaatst.
Reden: Ik heb bij de installatie gelijk al een aanlegthermostaat op de uitvoerleiding van de cv-kachel aangebracht. Die schakelt op 65 graden warm water de pomp van de thermomix in (ik heb een oventrop mixer).
Deze aanlegthermostaat koop je voor 15 euro bij een cv-materialenhandel.
De rookgastemperatuur meet ik middels een multimeter. Wanneer de rookgastemperatuur onder de 70 graden komt (doordat de kachel uit gaat) schakel ik handmatig de pomp uit. Zou ik dat niet doen, dan draait de pomp uren lang door omdat het water in de kachel lang boven 65 graden blijft.
Ik wil de pomp nu gaan schakelen met een én-én schakeling. Dus ik zet er de rookgasthermostaat extra bij. Wanneer de rookgassen boven de 80 graden zijn en de aanlegthermostaat warm water meet uit de kachel van 65 graden dan schakelt de pomp pas in.
Omdat de rookgassen bij het uitgaan van de kachel snel onder 80 graden zakken, zal de pomp ook vrij snel afgeschakelt worden.
Het enige wat ik dan jammer vind, is dat er in de kachel dan zo'n 70 liter heet water achterblijft die ik niet kan benutten. Dat is dus steeds een verliespost. En daar wil ik nog eens een oplossing voor verzinnen.
Begrijp ik uit jouw verhaal dat er warmte uit je buffers verloren gaat via de kachel?
Want dan zit er een foutje in je systeem.
Middels bijv. een eenvoudig terugslagklepje in één van de leidingen voorkom je terugstromen.
Wil je eens wat meer gegevens posten over hoe jouw systeem dan geregeld wordt?
Waar zitten de sensors, wat voor soort regelkastje heb je etc.
En liefst een fotootje van 't één en ander.
Groet,
Albert
Ik zelf heb er ook één liggen (schakelt op 80 graden) maar nog niet geplaatst.
Reden: Ik heb bij de installatie gelijk al een aanlegthermostaat op de uitvoerleiding van de cv-kachel aangebracht. Die schakelt op 65 graden warm water de pomp van de thermomix in (ik heb een oventrop mixer).
Deze aanlegthermostaat koop je voor 15 euro bij een cv-materialenhandel.
De rookgastemperatuur meet ik middels een multimeter. Wanneer de rookgastemperatuur onder de 70 graden komt (doordat de kachel uit gaat) schakel ik handmatig de pomp uit. Zou ik dat niet doen, dan draait de pomp uren lang door omdat het water in de kachel lang boven 65 graden blijft.
Ik wil de pomp nu gaan schakelen met een én-én schakeling. Dus ik zet er de rookgasthermostaat extra bij. Wanneer de rookgassen boven de 80 graden zijn en de aanlegthermostaat warm water meet uit de kachel van 65 graden dan schakelt de pomp pas in.
Omdat de rookgassen bij het uitgaan van de kachel snel onder 80 graden zakken, zal de pomp ook vrij snel afgeschakelt worden.
Het enige wat ik dan jammer vind, is dat er in de kachel dan zo'n 70 liter heet water achterblijft die ik niet kan benutten. Dat is dus steeds een verliespost. En daar wil ik nog eens een oplossing voor verzinnen.
Begrijp ik uit jouw verhaal dat er warmte uit je buffers verloren gaat via de kachel?
Want dan zit er een foutje in je systeem.
Middels bijv. een eenvoudig terugslagklepje in één van de leidingen voorkom je terugstromen.
.Sanchagoi schreef:ik regel het schakelen van mijn laddomat met mijn regelkastje van mijn zonneboiler, de aanschakeling moet ik op 65 graden zetten anders gaat de kachel aan de kook bij het aansteken, als ik de temperatuur niet verander zijn mijn warm tapwaterboiler en cv buffer de volgende morgen nog een krappe 40 graden,
Wil je eens wat meer gegevens posten over hoe jouw systeem dan geregeld wordt?
Waar zitten de sensors, wat voor soort regelkastje heb je etc.
En liefst een fotootje van 't één en ander.
Groet,
Albert
Change, before you have to.
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Hallo Albert
De sensor met voelerbuis voor de houtkachel zit haaks op de uitvoer van de kachel, dichterbij of in de kachel ging niet vanwege de ruimte, het regelkastje hoort bij mijn zonneboilersysteem van OEG, het is een KS2W T4 is de sensor op de kachel en R1 is de Laddomat pomp
De sensor met voelerbuis voor de houtkachel zit haaks op de uitvoer van de kachel, dichterbij of in de kachel ging niet vanwege de ruimte, het regelkastje hoort bij mijn zonneboilersysteem van OEG, het is een KS2W T4 is de sensor op de kachel en R1 is de Laddomat pomp
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Hier onder nog even de kachel
Misschien zou ik met een aanleg thermostaat een drieweg klep kunnen aansturen die het water alleen maar richting de boilers stuurt als het water hoger is dan 75 of 80 graden.
Ik heb het liefst dat ik zelf niks meer hoef te doen, dat alles vanzelf geregeld word, ik heb het al druk genoeg met hout in de kachel gooien.
Wanneer de boilers op temperatuur zijn gaat er ook een pomp automatisch lopen die het warme water de cv instalatie in stuurd omdat anders het water wat de kachel weer in moet te heet is en de kachel het te warm krijgt en stoom af gaat blazen
Best wel jammer van de CV ketel, vorig jaar nieuw geplaatst en doet nu een maand of 3 al niks meer
Misschien zou ik met een aanleg thermostaat een drieweg klep kunnen aansturen die het water alleen maar richting de boilers stuurt als het water hoger is dan 75 of 80 graden.
Ik heb het liefst dat ik zelf niks meer hoef te doen, dat alles vanzelf geregeld word, ik heb het al druk genoeg met hout in de kachel gooien.
Wanneer de boilers op temperatuur zijn gaat er ook een pomp automatisch lopen die het warme water de cv instalatie in stuurd omdat anders het water wat de kachel weer in moet te heet is en de kachel het te warm krijgt en stoom af gaat blazen
Best wel jammer van de CV ketel, vorig jaar nieuw geplaatst en doet nu een maand of 3 al niks meer
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Leuk om nu ook een forumlid te hebben die een prity kachel in gebruik heeft.
Maar waar zit jou laddomat? Want die regelt dat er alleen maar heet water richting de buffer/boiler gaat van een bepaalde temperatuur. Daar hoef je zelf niets aan te doen.
Albert
Maar waar zit jou laddomat? Want die regelt dat er alleen maar heet water richting de buffer/boiler gaat van een bepaalde temperatuur. Daar hoef je zelf niets aan te doen.
Albert
Change, before you have to.
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Albert van WdJ schreef:Leuk om nu ook een forumlid te hebben die een prity kachel in gebruik heeft.
Maar waar zit jou laddomat? Want die regelt dat er alleen maar heet water richting de buffer/boiler gaat van een bepaalde temperatuur. Daar hoef je zelf niets aan te doen.
Albert
Wat is er leuk aan een prity kachel? gekocht voor een kleine 1000 euro en nog 500 aan subsidie, dat is in ieder geval wel leuk, ontvangen van www.Brabantbespaart.nl
De laddomat zit onderin de kruipruimte en word dus gestuurd door het regelkastje, de laddomat blijft te lang doorlopen volgens mij en ontrekt toch warmte aan de boilers weer, ik heb laatst de 72 graden thermostaat van de laddomat verwisseld met de 78 graden thermostaat, ik hoopte hiermee een iets betere verbranding te krijgen.
De Fleu thermostaat zou me wel handig uitkomen, dan heb ik weer een uitgang over op het kastje om een pomp aan te sturen die het water rondpompt in de tapwaterboiler, de spiraal van de houtkachel zit namelijk bovenin en verwarmt ook alleen maar de bovenkant die 70 graden word terwijl de boiler onderin tussen de 20 en 30 blijft.
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Hallo Albert.
In mijn Atmos vergasser wordt de ventilator gestuurd op een rookgasthermostaat. Worden de rookgassen te koud omdat de kachel uit gaat, schakelt de ventilator
af.
In het elektrisch schema van de Atmos is een aansluiting opgenomen die op dezelfde manier de circulatiepomp schakelt. De drie draden van de pomp kunnen gewoon in de ketel worden verbonden op de daarvoor aangebrachte aansluitpunten.
Ik heb bij mijn ketel een geaarde contactdoos op de buitenmantel bevestigd, verbonden met de pompschakeling in de ketel, en de pomp met een stekker op de contactdoos aangesloten. Dit met de gedachte als het niet mocht bevallen dan sluit ik de pomp weer gewoon op een constante stroombron aan.
Het bevalt echter prima, als ik de thermometers bekijk in de ketelruimte dan is het vaak zo dat de ketel geheel is afgekoeld, of op zijn minst twintig graden kouder dan de heersende buffertemperatuur.
Het opwarmcircuit sluit onder de 60 graden het Heimeier mengventiel waardoor er helemaal geen circulatie meer plaats kan vinden door de ketel.
Om toch circulatie tussen de 4 buffertanks te hebben vanwege de warmtewisselaar in de eerste tank, is een klein CV pompje gemonteerd met een terugslagklep om
kortsluiting tussen aan en afvoer tegen te gaan. De hoofdpomp is zo sterk dat het kleine pompje de terugslagklep niet open kan houden en boven de 65 à 70 graden
schakelt een thermostaat het kleine pompje uit omdat hij er van uit gaat dat er dan (meestal) gestookt wordt.
Hier wil ik nog een wisselrelais maken schiet mij nu te binnen, Hoofdpomp aan, kleintje uit en andersom. Dan loopt er altijd maar 1 pomp.
Met een aanleg of een rookgasthermostaat moet je bij jou ook zo'n schakeling kunnen maken als deze niet op je ketel zit denk ik.
groeten Jos.
In mijn Atmos vergasser wordt de ventilator gestuurd op een rookgasthermostaat. Worden de rookgassen te koud omdat de kachel uit gaat, schakelt de ventilator
af.
In het elektrisch schema van de Atmos is een aansluiting opgenomen die op dezelfde manier de circulatiepomp schakelt. De drie draden van de pomp kunnen gewoon in de ketel worden verbonden op de daarvoor aangebrachte aansluitpunten.
Ik heb bij mijn ketel een geaarde contactdoos op de buitenmantel bevestigd, verbonden met de pompschakeling in de ketel, en de pomp met een stekker op de contactdoos aangesloten. Dit met de gedachte als het niet mocht bevallen dan sluit ik de pomp weer gewoon op een constante stroombron aan.
Het bevalt echter prima, als ik de thermometers bekijk in de ketelruimte dan is het vaak zo dat de ketel geheel is afgekoeld, of op zijn minst twintig graden kouder dan de heersende buffertemperatuur.
Het opwarmcircuit sluit onder de 60 graden het Heimeier mengventiel waardoor er helemaal geen circulatie meer plaats kan vinden door de ketel.
Om toch circulatie tussen de 4 buffertanks te hebben vanwege de warmtewisselaar in de eerste tank, is een klein CV pompje gemonteerd met een terugslagklep om
kortsluiting tussen aan en afvoer tegen te gaan. De hoofdpomp is zo sterk dat het kleine pompje de terugslagklep niet open kan houden en boven de 65 à 70 graden
schakelt een thermostaat het kleine pompje uit omdat hij er van uit gaat dat er dan (meestal) gestookt wordt.
Hier wil ik nog een wisselrelais maken schiet mij nu te binnen, Hoofdpomp aan, kleintje uit en andersom. Dan loopt er altijd maar 1 pomp.
Met een aanleg of een rookgasthermostaat moet je bij jou ook zo'n schakeling kunnen maken als deze niet op je ketel zit denk ik.
groeten Jos.
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
We hebben in het verleden hier wat vragen over dit soort kachels gehad, maar niemand had zo'n kachel in gebruik. Fijn dat er nou dus iemand is die daar evt. wat gebruiksinfo over kan geven.Sanchagoi schreef:Wat is er leuk aan een prity kachel?
Hier kan het probleem wel eens zitten. Op grond waarvan stuurt dit regelkastje? Welke data krijgt hij en waarvandaan?Sanchagoi schreef:De laddomat zit onderin de kruipruimte en word dus gestuurd door het regelkastje
Het simpelst werkt de aansturing via een aanlegthermostaat (reageert traag, zeker als de kachel al uit is) en nog beter met de rookgasthermostaat.
Dat gaat dan helemaal buiten de regelkast om. Het enige waar je op moet letten is de temperatuur in de boilers. Maar dat doe je toch wel, want anders weet je niet wanneer je moet gaan stoken.
Volgens mij kan de laddomat onder de 78 graden geen warmte meer onttrekken uit de buffers. De zogenaamde veiligheidsklep onderin de laddomat gaat wel open als de pomp stopt, maar dat is een éénwegklep. Het enige wat dan kan gebeuren is dat de buffer de restwarmte uit de kachel opneemt via thermo-syphonwerking.Sanchagoi schreef:de laddomat blijft te lang doorlopen volgens mij en ontrekt toch warmte aan de boilers weer, ik heb laatst de 72 graden thermostaat van de laddomat verwisseld met de 78 graden thermostaat, ik hoopte hiermee een iets betere verbranding te krijgen.
Dus al draait je pomp door, op het moment dat het retourwater uit je buffer onder de 78 graden komt, sluit de thermostaatklep, en wordt er geen koeler water meer vanuit de buffers onttrokken. Kouder dan 78 graden kan de laddomat je buffer dus niet maken.
Groet,
Albert
Change, before you have to.
- Chicken Power
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 12:17
- Locatie: Groot Rijnmond
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
Hier verschiet ik waarlijk van!Albert van WdJ schreef: Volgens mij kan de laddomat onder de 78 graden geen warmte meer onttrekken uit de buffers.
Wat is, bij pak um beet 750 liter dan nog hun capaciteit?
Groet, Cp
Verwijderd.
-
- Berichten: 1534
- Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
- Locatie: regio Dordrecht
Re: Thermomixunits (Laddomat etc.) energieverspillend?
@Cp,Chicken Power schreef:Hier verschiet ik waarlijk van!
Wat is, bij pak um beet 750 liter dan nog hun capaciteit?
Ik ga er van uit dat de laddomat gebruikt wordt om de buffer te vullen met opgewarmd water vanuit de houtkachel, niet om warmte toe te voeren aan de radiatoren vanuit de buffers.
Dus dat heeft met buffercapaciteit niets te maken.
Bij het onttrekken van warmte uit de buffers voor verwarming van de woning (als de houtkachel uit is) is de laddomat in het geheel niet aktief.
Of ontgaat mij iets?
Albert
Change, before you have to.