Kelder isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Kelder isoleren

Bericht door johan reynders »

Welke platen zou ik best gebruiken om mijn kelder en kruipkelder (vloer) te isoleren?,
Boren of lijmen?? Dikte?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kelder isoleren

Bericht door JantjeV8 »

Ben je aan het nieuwbouwen of is het bestaande bouw?
Van binnenuit, van buitenaf, van onderen?
Wat is je bedoeling, zo breed als je vraag is, zo breed kunnen de antwoorden gegeven worden. Wil je wat concreter zijn?
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: Kelder isoleren

Bericht door johan reynders »

Bestaande woning, dus langs onder in de kruipruimte.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kelder isoleren

Bericht door JantjeV8 »

De onderzijde van een vloer, en dan ga ik even uit van een houten balklaag met planken vloer, waarop waarschijnlijk je afwerkvloer is aangebracht, is over het algemeen het eenvoudigst te isoleren met een glaswol spijkerflens deken.

de balken liggen vaak op 600 h.o.h. en dat is ook de maat van de isolatie. Voordeel van de spijkerflens is dat je met de aluminiumfolie direct de zaak tochtdicht maakt. Ander voordeel is dat glaswol tot de goedkopere isolaties behoord.

Pur/Pir platen kan ook, die zijn heel eenvoudig netjes op maat te zagen. Je kunt het ook zo verlijmen vanonderaf tegen de plankenvloer met purschuim, tevens de voegen daarmee af te dichten, ben je ook mooi dicht. Wel is het duurder qua aanschaf.
Vergelijk de isolatiewaarde van 100mm dik glaswol ongeveer met 60mm Pur of pirplaten.
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: Kelder isoleren

Bericht door johan reynders »

het is tegen betonnen welfsels, dus lijmen??
Welfsels zijn nogal ruw.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Kelder isoleren

Bericht door Pigion »

Plakpennen lijmen en daarop halfvaste wol prikken.
Let op de prijs van plakepennen. Deze zijn soms erg duur. Zoeken loont.
Pigion
macheld
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 nov 2009, 23:35

Re: Kelder isoleren

Bericht door macheld »

JantjeV8 schreef:De onderzijde van een vloer, en dan ga ik even uit van een houten balklaag met planken vloer, waarop waarschijnlijk je afwerkvloer is aangebracht, is over het algemeen het eenvoudigst te isoleren met een glaswol spijkerflens deken.

de balken liggen vaak op 600 h.o.h. en dat is ook de maat van de isolatie. Voordeel van de spijkerflens is dat je met de aluminiumfolie direct de zaak tochtdicht maakt. Ander voordeel is dat glaswol tot de goedkopere isolaties behoord.
Ik twijfel nog steeds over het volgende, aan welke kant zou je dan de alu zijde plaatsen? Aan de houtenvloer kant of aan de kruipruimte kant?
Gaat dan de voorkeur uit naar glaswol of steenwol?
De kruipruimte ligt droge zandgrond.
200 liter vat met 2 spiralen, 1 (boven) voor de zonneboiler en de 2de (onder) voor de prity s1w10 houtkachel. 70graden themomix ventiel op 14meter afstand.
Jonas
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 nov 2009, 21:35

Re: Kelder isoleren

Bericht door Jonas »

ik zit met de zelfde vraag enkel en alleen voor nieuwbouw, ik was van plan van een betonnen plaat te gieten maar deze kunnen eventueel nog in houten balken worden uitgevoerd... Er moet op deze vloer wel een finoven komen maar hieronder kan ik eventueel een sokkel metsen... wat is volgen jullie het beste om mijn kruipruimte te isoleren?

Jonas
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Kelder isoleren

Bericht door JantjeV8 »

Glaswol is veelal wat flexibeler, als je wat moet vouwen e.d. werkt dat wat eenvoudiger.
Steenwol is wat steviger, iets zwaarder en brandwerend beter dan glaswol.
Prijstechnisch ligt glaswol iets lager als steenwol, scheelt niet veel.

Qua duurzaamheid ligt het op gelijk nivo.

In geval van vloeren zou ik de alu folie naar beneden houden. Bouwfysisch denk ik ook het beste. Als er water in de kruipruimte komt, kan het nooit in de isolatielaag komen. Ook zul je minder snel muizennesten of ander ongedierte in de isolatie krijgen.

@Jonas:
Ik begrijp dat je nog nieuw gaat bouwen dus je vloersysteem staat nog helemaal open. Als je werkelijk met een kruipruimte wilt ontwerpen, is een betonvloer nogsteeds te overwegen. Staalplaatbetonvloeren over balklagen bijvoorbeeld.
Een 'normale' betonvloer zonder balklaag is wel het envoudigst. Wit zand in het gat, isolatiepakket in XPS, folie, ruwe betonvloer, isolatie (ook een schuimplaat) met vloerverwarming evt, en de afwerkvloer er overheen.
Kun je gelijk een hoop extra elektraleidingen naar alle uithoeken van de woning leggen, kun je altijd nog van alles aan/omleggen.
Plaats reactie