warmte van de schoorsteenpijp bij bergkachel.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: warmte van de schoorsteenpijp bij bergkachel.

Bericht door Albert van WdJ »

Blijfhopen schreef:Je schakelde door de isolatie van de voeler ook de invloed van de omgeving uit. Temepratuur-tocht o.i.d. Dat zou dan toch ook het verschil voor een deel kunnen verklaren ?
Ik denk dat dat zeker een belangrijke invloed heeft. Zo'n temp.sensor is niet meer dan een afgeplat bolletje van ca 1mm doorsnee. Ca 40% daarvan raakt dan de rvs pijp. De rest ondergaat geen directe invloed van de warmte van de pijp, tenzij door geleiding door de sensor.
Daarnaast koelt op de bewuste plek van de sensor de pijp niet af door de isolatie.
Dus het verhaal heeft twee zijden, welke het belangrijkst is kan ik niet zeggen.
Blijfhopen schreef: Maar er is nog een vraag.
Hoeveel is het verschil van de temperatuur midden in en aan de buitenkant ?
Dan kan ik niet zeggen, want ik heb het simpelweg niet gemeten. Het is wel zo dat de rvs pijp net voor de sensor een 90 graden bocht heeft gemaakt. Dit zal zeker een behoorlijke werveling geven in de pijp. De sensor zit ook net na de kachel, dus van sterke afkoeling zal nog geen sprake zijn.

Dat een enkelwandige rvs pijp veel warmte verliest kan ik merken aan mijn houtkachel binnenshuis. Wanneer je met een vochtige doek tegen de pijp komt, net boven de kachel, krijg je sissende stoomvorming. 60-70 cm hoger is dat praktisch niet meer het geval.


Albert
Change, before you have to.
Plaats reactie