wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

whiteman
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:42

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door whiteman »

Attack FD 26. ik gebruik ongeveer een kruiwagen hout per stookbeurt (per dag) maar verbruik is afhankelijk van buitentemperatuur -wind en dus trek - houtsoort- en vooral hoe droog het hout is.ik heb wel 2 m3 verstookt.....
stookte ook wel wat iep, is gekloofd en heeft ca 1.5 jaar gedroogd maar is nog veel te nat, kachel sist erover.

heb nu een partijtje hardhout opgehaald azobe ed, dit eerstdaags eens proberen.
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door Atlas »

stookte ook wel wat iep, is gekloofd en heeft ca 1.5 jaar gedroogd maar is nog veel te nat, kachel sist erover
Ja dat is ook mijn ervaring met Iep; een slecht drogende houtsoort hier gaat zeker 2 zomesr overheen om het goed droog te krijgen. Maar..... lekker rustig branden met een mooi vuurbeeld, dat maakt het wachten en de lange droogtijd weer goed.

Atlas
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door maarten »

Annemiek,

Voor het eerst in + - 35 jaar zonder hout kachel gezeten, de CV moest aan.

Normaal verstook ik 300/400 kuub gas, met 2 pers. Per jaar dan wel.
deze reis, in de vorst periode, heb ik 3 maanden gas moeten stoken en wel: 1348 m3.
Ik heb een nieuwe ketel gekocht: Remeha. Moet een zuinige CV ketel zijn.
Normaal had dit mij n kuub of vier hout gekost. Vuren, peer, eik, stophout ( uit de binnen vaart) en buikdenning (Azobé) voor de nachten.
Met de Bergkachel verstookte ik 1m3 hout per week.

Nu, met een tigchel kachel, hoop ik nog zuiniger te zijn.
't is n dure kachel maar, net als toen mijn oude Altech, 'toen' 25 jaar terug kostte het ding ik meen 4000 gulden, haal ik hem er wel 'uit'. Een klein rekensommetje leerde mij dat de Altech mij in al die jasren 25000,€ heeft bespaart. Deze tigchel moet het ook gaan doen.
Hoop dat je hier wat aan hebt.

grt Maarten

ik leer graag
annemiek
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 mar 2009, 14:58

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door annemiek »

Ik ga het zeker in de gaten houden. Ik heb ze hier bijna om. We hebben een 8 jaar geleden de huiskamer in tweeën gedeeld zodat ik mijn pedicurepraktijk in de "voorkamer", waar de open haard ook zit, kon doen. Nu ga ik binnenkort naar de omgebouwde garage. De wc moet daar nog betegeld worden en en de radiatoren geplaatst. Als de muur weer afgebroken wordt in de kamer kunnen meteen schouw en plafond vernieuwd aangepast worden aan een energiebesparende houtkachel. Dit zoeken is dus het voorspel waarmee ik mijn vriend enthousiast moet maken en mezelf op de hoogte breng hoe en wat. Jouw berichtje laat duidelijk het verschil zien wat duidelijk zal helpen.
Ben je overigens van een kachel overgestapt naar een ketel of is dat voor jullie hetzelfde?
Heb je ooit berekend wat het verschil is aan inkoop m³ hout en gas de vaste kosten voor meter enz. niet meegerekend want die blijven lekker doortikken. :|
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door JantjeV8 »

Als je al je hout moet kopen is een redelijke vuistregel dat je dan alsnog 60% goedkoper uit bent dan de kosten voor het gebruik van gas. Kun je goedkoop aan hout komen, dan wordt dat alleen maar interresanter.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door maarten »

Annemiek,

Met kachel bedoel ik de houtkachel.
Een verwarmingstoestel voorde CV noemen wij hier, nederland, een 'CV ketel'

Ik geef even aan wat voor ketel ik heb zodat jij, ongeveer, kunt uit rekenen wat het verschil in verbruiks kosten is. Ik weet niet wat bij jou het gas kost dus reken zelf even en vergeet de 'leverings kosten, transport kosten en wat meer' niet! Meterkosten blijven gelijk meen ik.

Om dat ik even zonder 'hout kachel' gezeten heb ik nu ook een vergelijk. Hout is voor mij gratis, haal ik van overal en ergens.

grt Maarten

ik leer graag
john de Wit
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 feb 2009, 16:44
Locatie: IJmuiden

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door john de Wit »

Wat leuk om deze discussie te lezen. Zelf ben ik meer een gezelligheidsbrander. De openhaard was snel vervangen door een Barbas inbouw hard. Dit is een unit die op de plek van de haard komt. Deze is voorzien van twee grote deuren met "glas" (= eigenlijk kristal) waardoor je dus heel leuk je hout kunt zien branden. Na verloop van tijd wordt het spul lekker warm en slaan er twee ventilatoren aan, die de warme lucht de kamer in blazen. ( vergelijk openhaard is ca 20 % rendement, inbouw of losse kachel = ca 85 %) bovendien gaatje houtverbruik met ca 2/3 omlaag bij gebruik van kachel tov openhaard. Ik stook niet dagelijks maar meestal in het weekend. Boven is het niet tot nauwelijks warm te krijgen, wel dat het net aangenaam is.
Bij een kennis heb ik ooit een eigen bouwsel gezien in zijn haard. daar liep een leidingen stelsel door met een eigen pomp en die kwam weer uit op het cv systeem. Daar was het altijd lekker warm in het hele huis. Staar je niet blind op de cijfers. Een cv is een kwestie van een knop indrukken en het wordt warm, een houtkachel is hout regelen, opslaan evt kloven, vervoeren, drogen en daarna bovendien je kachel bijhouden en onderhouden. Ik heb het voorgaande er graag voor over, maar ik kan me zo voorstellen dat je niet zomaar wegloopt uit je salon om de houtkachel bij te vullen of uit de opslag hout te halen. persoonlijk vind ik dat een houtkachel een lekerder soort warmte geeft dan een cv.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door Ruuben »

1 kuub gas is 3 kg droog hout hou ik voor ogen. Dus een netje hout bij de supermarkt of tankstation is heul veul gezelligheid. Maar geen gas vervanger.
Gamma: 8 kg. 4.29e.
Dus bij gasprijs van 1.60e inclusief alle belastingen is dit pas gelijkwaardig.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door Sandman79 »

Hi Ruuben, een topic van een jaar of 14 ;) weer omhoog halen. Nu, er is verschil tussen benzineprijzen bij verschillendetankstations, maar hout voor een winter te stoken koop je best ook niet bij de klusgroothandel of bij het tankstation... :) . Er zijn goedkopere manieren hoor.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door Ruuben »

Hi, ja maar voor de meeste doorsnee burgers in een rijtjeshuis in stedelijke omgeving werkt het niet zo denk ik. De huidige hout hype doet me denken aan wc papier vlak voor een lockdown. Blijkbaar betalen mensen daadwerkelijk 150 euro voor een losse kuub nat hout. Die moeten wel even landen op aarde.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door pelletpower »

😀😀😀. Ik heb vorig jaar ruim het dubbele betaald voor mijn ouders. Naaldhout willen ze niet, ze staan altijd voor me klaar, dus de knip getrokken. Ik meen bijna €800 voor twee kuub droog hout. Waanzin, ook toen was gas goedkoper en geen werk mee.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door Ruuben »

Dat is wel lief van je.

Heb de firma naam weggehaald anders heeft Maarten weer huiswerk.
Screenshot_20230903_154656_Marktplaats~2.jpg
Volgens mij gilt die vrouw....Ben je nou helemaal van een haartje betoetert! Doe mij maar een kruidvat dekentje.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door maarten »

Maarten rekent niet meer zo veel Ruuben,

Al een jaar of 30/35 haal ik mijn brandhout bij een groothandel, ik zeg niet welke, en betaal met € 50 per keer van de ongeveer 6 x, dat 1 x per jaars besteed word aan een etentje, en extra nog een doosje gebak per keer. De jongens zijn blij dat het word weggehaald en ik ben verzekerd van brandhout.
Per keer is dat ongeveer tussen de 600 en 800 kg hout in de vorm van tweeendrietjes waar een groef in zit voor het metalen band dat er fabriek af omheen heeft gezeten.
Op 23 cm gezaagd is dit hout perfect voor mijn Tigchelkachel. 14 stukken in de branderpot en van boven aansteken. 2 x daags en 3 x daags als het erg koud is. De groeven zorgen voor lucht van onder naar boven.
Mijn gas gebruik is afgelopen jaar 3 m3 per mnd. mede dank aan de zelfbouw zonneboiler die ook al een 30 jaar draait. Electra geleverd door de zonpanelen, pl./min 4800 + kWh, en dit alles gevolgd door een eind nota van € - 475,-, retour dus, waar het, ook retour, voorschot, € 25, al af is
( Gesaldeerd gebruik is jaarlijks pl./min 1100 kwh )
Mijn remeha Cv- ketel is van 2009 en nog zo goed als nieuw.
Laatst gewijzigd door maarten op 03 sep 2023, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Roelie
Berichten: 70
Lid geworden op: 03 mei 2015, 20:08

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door Roelie »

Mooi verhaal. Ik zou je wel willen adviseren om een nieuwe ketel te kopen ook al is ie nog zo goed als nieuw. A, de nieuwste zijn zuiniger en B, straks mag/kun je geen ketel meer kopen.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wie heeft een verbruik vergelijking gas/hout verbruik

Bericht door maarten »

Ik ben met pensioen, mijn beroep was loodgieter... en dat leer je niet meer af.
Die 'dreigementen' van u, de A en de B, zijn verspilde moeite, een dikke vinger naar wat 'mag' en 'niet mag' ,ik ken de weg... en dus komt het hier best goed.
Dit in tegenstelling tot uw 'volgzame ideeën' en 'aannames'
Een 'zuinige' cv ketel... die bestaat niet in de reguliere handel.
Bent u een trol Roelie? ( klinkt wellicht hatelijk, maar ik ben zeer voorzichtig.)
Plaats reactie