verwarming in zweden

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willem zweden
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2009, 11:54
Locatie: Torsby, Zweden
Contacteer:

verwarming in zweden

Bericht door willem zweden »

Hallo lezers,

Even voorstellen, ik ben Willem van de Waal. Zes jaar geleden gevlucht uit het te volle nederland met bestemming zweden. Daar wonen we op een mooie oude mini boerderij midden in het bos in noord varmland, zweden.
we wonen in een houten huisje uit eind 1700 maar wel met redelijk comfort anno 1970.
Waar wil ik het over hebben, verwarming natuurlijk.
Ben al veel opzoek geweest naar info hier in zweden maar weinig bruikbare info gevonden.
Klimaat waarin we wonen is een landklimaat met echte winters van eind oktober tot eind maart sneeuw.
Dag temp van -10 en nacht temp van -15 zijn geen uitzondering. Hele winter een halve meter sneeuw of meer.
Het huis is gebouwd met boomstammen, log cabin stijl, en buiten en binnen afgewerkt met een laag planken cq zachtboard, tottale wanddikte 18cm. Ramen zijn dubbele enkelglas vensters met matige tochtwering.
Huis heeft twee nivo's met een oppervlak van 6x9mtr bg en 4x9mtr verd.
Huidige verwarming is een in de keuken geplaatste houtgestookte centrale verwarmingsketel die middels een indirect gestookte boiler tevens tapwarmwater levert.
Capaciteit van de ketel is 15kw, rendement onbekent maar vermoedelijk laag, bouwjaar 1960.
Hiermee kunnen we met -20 buiten zelfs +23 binnen halen.
Maar......
Dat kost op jaarbasis incl. hout voor het fornuis, 30m3 (losgestort) brandhout mix van spar, den en berk.
En dat is veel werk, opzich hout genoeg want we hebben 25ha bos. Maar slim kun je het niet noemen en voor het milieu is het ook niet optimaal. Bovendien zelf bomen uit het bos halen met hulp van een dikke ardenner, zagen en kloven is ook een heel project dat een maand kost.
Dus opzoek naar alternatieven....
Via dit forum info gevonden over accumulerende kachels en een betere verbranding dus minder hout en beter voor het milieu.
In zweden worden ook al heel lang tegelkachels gebruikt vooral in de vorige eeuw. Maar die verwarmde slechts de ruimte waar ze stonden en dus hadden sommige huizen meerdere tegelkachels.
Mijn droom is een grote dikke zware accumulerende kachel maar dan het liefst met een mogelijkheid om tevens tapwarmwater te kunnen maken en eventueel vier radiatoren voor ruimtes waar de ir warmte niet komt.
Hier in zweden worden nu houtgestookte cv ketels verkocht met een 500 ltr of meer watertank die de warmte van een heet en kort vuur opslaat en de warmte in die tank wordt gebruikt om het huis te verwarmen en tapwarmwater te maken.
Wie heeft er al eens zoiets geprobeerd in combinatie met het "tegelkachel" pricipe?

Willem
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: verwarming in zweden

Bericht door Pigion »

Er zijn een aantal mogelijkheden.
Laat ik het eerst eens hebben over het rendement van houtstoken. Op een duits forum heeft iemand er aan gerekend en kwam tot de conclusie dat dit ca. 40% was in een coventionele kachel.
Andere getallen die worden genoemd: 1 kg hout geeft 3 Kwh.
Het verbruik bij jullie lijkt me inderdaad erg hoog. Is het hout wel goed droog bij het stoken?? In Duitsland wordt 20 - 30 M3 een heel normale hoeveelheid genoemd voor continu houtstoken.
Met moderne kachels o.a. grund-ovens, doen het beter. Kijk eens op Brunner.de of bij Ortner. Beide kan je uitvoeren met accumulatie en/of waterregister(s) voor CV of opslag in een vat.
Wat het laatste betreft, je moet dan al snel denken aan 1000 tot 3000 liter en dan ben je nog verbaasd hoe snel deze opslag weer "leeg" is.
Bovendien moet je eigenlijk vloerverwarming hebben om de opslag goed leeg te kunnen trekken.

Tegelkachels / finovens.
Zware FinOvens kunnen gemakkelijk 50 Kwh opslaan in de steenmassa.
Je kan ze zelf metselen, vuurvaste binnenpot, de stookpot) en met normale steen gemetselde buitenwanden/ kanalen. Zie boekje van Wim Aalders.
Tigchelaar in Reduzum kan bouwpakketten voor FinOvens leveren met in de top van de FinOven een warmtewissellaar en een rvs opslagtank. Zoek op Tigchelkachel etc. Fetze Tigchelaar claimt met die FO zeer hoge rendementen te halen. Dit komt o.a. het lange rookgastraject en lage rookgastemepratuur. Bovendien zeer goede en volledige verbranding, hoge temperaturen aan het einde van de vlammen.
De kunst is de FinOven centraal in je huis te bouwen, opdat de rondliggende vertrekken kunnen direct worden verwarmd met de straling.
Met welke temperatuur gaan de rookgassen bij jullie de schoorsteen uit?? Als het meer is dan 150- 200 C., is daar ook nog veel te winnen.

Een andere richting op is een cv ketel met als priciepe vergassing / verbranding.

Ik kan je aanraden eens te kijken op het forum http://www.haustechnikdialog.de Je vindt daar zeer veel info over deze materie.

Voor opslag/regeling kijk eens bij http://www.westendorfer.at

Persoonlijk lijkt mij dat een opslag van slechts 500 l., een beetje wenig is. Misschien goed voor sanitair water, doch weinig voor verwarming.
Pigion
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: verwarming in zweden

Bericht door chathanky »

Ik weet niet of je goed schema`s kunt lezen maar ik heb wel een link van een Belgische collega.
De zonneboiler kun je in principe weg denken, hij heeft een pelletkachel maar dit kan net zo goed een houtkachel zijn.
Het "friswaterstation" is een warmtewiselaar die volledig gescheiden is van het boilervat, wat niet op schema staat is een pomp om het warme water uit het buffervat door de wisselaar te pompen.
Het kan ook zijn dat er een spiraal in de boiler zit die gescheiden is van het cv water en dan is de waterdruk voldoende om de stroming over het spiraal op gang te brengen.
Dit laatste is mij ook niet duidelijk vanaf het schema.
Je kunt hem zowiezo persoonlijk mailen mocht je vragen hebben.


http://users.skynet.be/zonnigniel/1/Solstat%20Niel.JPG
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: verwarming in zweden

Bericht door Pigion »

@Willem,
Eigenlijk zoek jij een tegelkachel met accumulatie en tevens moet deze 4 radiatoren voeden en warm sanitair water. Een tegelkachel met grote accumlatiecapaciteit wordt doorgaans een FinOven genoemd. Deze hebben de eigeschap in ca. 1,5 a 2 uur de gehele inhoud van de stookkamer (15 - 40 Kg) te verbranden met een heet vuur. Vervolgens wordt er 12 tot 24 uur niet gestookt en gedurende die periode staat de FO de geaccumuleerde warmte af.
Voor een toepassing als cv-moederhaard geeft dat problemen. Gedurende de fel brandende periode moet genoeg warmte worden geoogst om de niet-brandende periode te overbruggen. De warmte die in de FO zelf wordt opgeslagen in de steenmassa, komt niet boven 100 C. en daalt vervolgens ook nog. Dat maakt het ongeschikt om daar nog weer warmte van de oogsten. Misschien gaat dat wel met een vloerverwarming op lage temperaturen, doch zeker niet voor radiatoren. Aangezien het huis overwegend van hout is gebouwd, kan daarin ook maar weinig warmte worden opgeslagen. Fetze Tigchelaar heeft in de showroom een kachel staan met ca. 30 meter koperen buis dia. 8 mm verwerkt in de buitenste bekleding van leem. In de kachel zit ook nog een ww. Hij heeft hem de naam Kyotokachel gegeven. Ik heb echter nog niets gelezen over de prestaties van deze kachel. Bovendien moet deze kachel continue gestookt worden, hetgeen jij eigenlijk niet wil.
Je zal dus een groot buffervat moeten gebruiken en ook een grote warmtewissellaar om in de korte brandtijd genoeg warmte aan de rookgassen te kunnen onttrekken. Dat zou kunnen door het bovendeel van de verbrandingskamer van FO groter te maken.
Tevens moet je rekening houden met afzetting van slakken etc. op de WW. Bij een FO kom je daar niet zo gemakkelijk bij. De vlammen moeten de WW om die reden niet raken.
De conclusie van mij is dat het wel zou kunnen, doch dat het wel een heel speciale FO wordt, grote buffervaten nodig hebt en vloerverwarming.
Pigion
willem zweden
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2009, 11:54
Locatie: Torsby, Zweden
Contacteer:

Re: verwarming in zweden

Bericht door willem zweden »

Bedankt voor jullie reacties, ik ga morgen het dak op en de rookgas temp. een paar keer opmeten. Moet wel eerst 50cm sneeuw van het dak scheppen voor ik de ladder terug vind die op het dak ligt om bij de schoorsteen te komen.
Heb nog wel wat te leren als ik alles zo lees op dit forum, zeer intressant!

Las ook de reacties over hout zagen en kloven, zal binnenkort mijn kloof monster laten zien bij dat onderwerp.

Willem Zweden
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: verwarming in zweden

Bericht door JantjeV8 »

Hoe doen jullie dat daar in het Noorden??? 30 kuub op jaarbasis...

Ik heb eens opgeteld wat ik aan hout heb verbruikt vanaf 1 oktober 2008 tot heden, kan er een kuubje naast zitten en ik heb het over netjes gestapelde kuubs: 28....
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: verwarming in zweden

Bericht door Pigion »

@Willem
De rookgastemperatuur voor kachels wordt in princiepe gemeten aan de uitgang van de kachel of begin van de schoorsteen. Aan de top van de schoorsteen heb je te veel invloed van de buitenlucht. Bovendien vergelijk je dan appels met peren.
Het meten gaat het beste met een digitale pen-thermometer, voor € 20 te koop. Omdat je misschien meer dingen wil optimaliseren van je verwarming, ben je misschien ook gebaat met een digitale contact therometer (€60) of een infrarood thermometer (€ 80 - 110).
Als je toch gaat meten en je wil werkelijk weten hoe efficient de bestaande CV is, moet je eigenlijk ook het percentage CO en O2 meten. Die apparatuur is tamelijk duur, Misschien te lenen. Hiervoor is een mooi meetappaat van Testo, doch je kan ook met Dräger buisjes werken.
Pigion
willem zweden
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2009, 11:54
Locatie: Torsby, Zweden
Contacteer:

Re: verwarming in zweden

Bericht door willem zweden »

Hej Pigion,

Bedankt voor de tip over hoe rooggas temp te meten, co en co2 metingen zal ik niet snel doen.
Leef hier eenvoudig en van een laag inkomen, 500€ per maand dus geld voor allerlei meters is er niet. Lenen is hier ook geen optie denk ik, grote stad met bedrijven is 120km verder.
Ik zoek vooral eenvouidige en goedkope oplossingen, terug naar de eenvoud en beproefde technieken van vroeger.

Ik zal jullie forum zeker vaak bezoeken!! Maar moet met de keuzes die ik maak rekening houden met mijn levensdroom, zelfvoorzienend zijn!

Willem Zweden.
willem zweden
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 mar 2009, 11:54
Locatie: Torsby, Zweden
Contacteer:

Re: verwarming in zweden

Bericht door willem zweden »

JantjeV8 schreef:Hoe doen jullie dat daar in het Noorden??? 30 kuub op jaarbasis...

Ik heb eens opgeteld wat ik aan hout heb verbruikt vanaf 1 oktober 2008 tot heden, kan er een kuubje naast zitten en ik heb het over netjes gestapelde kuubs: 28....
Hej JantjeV8,

klein huis en zuinig stoken? Overdag veel buiten en dan is 15gr in huis genoeg, ´s avonds 20gr tot 10.00uur en dan naar bed. Het huis heeft wanden van massief 16cm dikke boomstammen isoleert blijkbaar erg goed. Houten wanden van 15gr voelen ook nooit koud aan, steen van 15gr voelt wel koel en dus niet comfortabel.

Willem Zweden
Plaats reactie