Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door bonkelaar »

Hallo Leon,

Ik zou maar opschieten, het is zo winter :lol:

Rekenkundig, uitgaande van 2 kg hout ongeveer gelijk te stellen aan 1 m3 gas zou ik uit moeten gaan van mijn oude verbruik van 2200 m3 per jaar incl ww. en koken.
Toen stookten we echter niet warmer dan 19 graden overdag, tegenover nu minimaal 21.

2200 m3 zou overeen komen met 4400 kg hout bij 19 graden. Vanwege hoger energieverlies bij hogere temperatuur denk ik dat dan ca 5000 kg hout bij 21 graden wel redelijk geschat is. Verder is het verlies op mijn houtinstallatie wellicht ook groter dan gedacht, niet optimaal geisoleerd en een langere weg naar de woning. Wellicht ook nog eens goed voor 500 kg hout.
Ik stook veel zachthout en hout-afval, ga uit van een volumegewicht van ca 500 kg/m3 dan zou 5500 / 500 neerkomen op 11 m3 dicht gestapeld stookhout.
Ik heb alles in mijn hokken los gestort liggen, ik dacht om een factor 0,30 meer dat zou dan ca 14,3 m3 los gestort zijn.
Andersom gerekend, ca 200 stookdagen à 2 vullingen daags Atmos, ongeveer 1 kruiwagen met kop daags, komt overeen met 200 x 100 ltr = 20.000 ltr hout.

Misschien zit ik met mijn 20 m3 wel aan de hoge kant maar ik weet wel dat er best wat door gaat. Mijn stook en bufferhok zijn ook altijd lekker warm, slecht voor het rendement, de kinderen doen af en toe op hun slaapkamer nog eens een radiator aan wat ik niet weet. Kan ook goed zijn dat ik wel 300 m3 verwarm.

De rekening met de kruiwagen klopt wel ongeveer, en dit jaar was het ook misschien kouder dan normaal. Ik weet wel dat ik heel wat hout in as heb laten veranderen.

Vooral niet kopschuw worden, gewoon beginnen met stoken. Is het hout op, gewoon nieuw bijkopen of op gas verder.

Succes met de bouw van je installatie.

groeten Jos.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door JantjeV8 »

Hallo Hans,
Op een of andere manier weet ik niet hoe ik je een pb kan sturen, dus maar zo.
In het topic over het verkleinen van stookhout laat jij van die uitdraaghaken zien. Ik zou graag weten waar je die vandaan hebt. Kun je daar iets over kwijt? Mag ook per pb.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door nck »

Vinden wanneer je stopt met zoeken
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door bonkelaar »

recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door recumby »

een domme vraag misschien, maar hoe gebruik je zo'n pakhaak eigenlijk?? :oops:
(ik zaag mijn hout ook in het bos, misschien kan ik nog iets leren van jouw werkwijze :-) )
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door JantjeV8 »

Heel eenvoudig:
Door het schaarmechanisme klemt de bek zichzelf steeds vaster om het hout als je de klem omhoog optild. Net als een stenenklem.
Ik denk dat het makkelijk werkt om het hout wat ik omleg en niet met de aanhanger dichtbij kan komen naar de wagen te slepen. Misschien zou het handvat nog wat langer moeten.
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door recumby »

Dankjewel jantjev8
Weet je ook hoe je de pakhaak met slechts 1 haak (geen schaarmechanisme dus) dient te gebruiken??
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Ontwerp en monitoring houtvergassers i.c.m. buffers

Bericht door Bufferboost »

JantjeV8 schreef: Ik zou graag weten waar je die vandaan hebt. Kun je daar iets over kwijt?
He JantjeV8,
sorry voor de (veel te) late reactie, zie nu pas je vraag. Ik heb 't rete druk met 't werk. Ik heb deze haken in 1983 (... toen was ik al aan het bomen kappen, rooien, verkopen en houtstoken :) ) gekocht bij een gereedschapsketen die nu nog bestaat in het Noorden: Kroon. Ik denk dat je bij een goed gesorteerde Stihl dealer ze zeker ook kan verkrijgen.

Groet Hans


PS. Kockie, zou je dit draadgedeelte over die uitdraaghaken kunnen verplaatsen naar "Het verkleinen van stookhout etc."? (link: http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... inen#p9078). Thanx alvast.
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door mark »

Het verplaatsen viel voor de eerste keer niet mee. Maar bij deze dan.

groet mark
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door kockie »

Tja, modder(er)en valt niet mee :)

Bufferboost; bedankt voor de tip :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Pigion »

Dit draadje een tijdje niet gevolgd, toch even reageren.
Een practige combinatie de Cormick D439 met Binderberger klover en helemaal als je de klover kan huren voor € 20 per dag. Helaas is Lochum te ver uit de richting, anders kwam ik hen even ophalen.
Ik kan n.l. wel beschikken over een SAME 45 Pk tractor, wordt mischien nog eens mijn eigendom. Kan ook gemakkelijk een Ford Dexta lenen van mijn zwager.
Vraagje, is die klover van Groen en Kwast Recycling??
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door bonkelaar »

Pigion schreef:Dit draadje een tijdje niet gevolgd, toch even reageren.
Een practige combinatie de Cormick D439 met Binderberger klover en helemaal als je de klover kan huren voor € 20 per dag. Helaas is Lochum te ver uit de richting, anders kwam ik hen even ophalen.
Ik kan n.l. wel beschikken over een SAME 45 Pk tractor, wordt mischien nog eens mijn eigendom. Kan ook gemakkelijk een Ford Dexta lenen van mijn zwager.
Vraagje, is die klover van Groen en Kwast Recycling??
Hallo Pigion,

Het is maar een D 326 :(
De binderberger is niet van Bruins en Kwast, maar van een medewerker van "'t Onderholt", een soort onderhoudsstichting voor natuur en cultuurlandschap. Hierin werken nogal wat landbouwers parttime, vooral in de winter als het op het bedrijf rustiger is.
Hij is gevestigd in Vierakker, een dorpje tussen Vorden en Zutphen.

Het steeds weer ophalen is toch ook niet makkelijk hoewel hij wekenlang kan blijven staan als zij hem niet nodig hebben. Betaald wordt alleen de gebruiksduur.
Vergis je echter niet in het gewicht. Je hebt toch wel minimaal een ca 50 pk tractor nodig om de klover in de hef te kunnen hebben.
De 326 kan hem niet heffen, maar aandrijven met de aftak-as gaat prima. Hij moet er wel aan sleuren maar dat houdt hem lekker warm met dit koude weer.
We zijn toch bezig gegaan met de bouw van iets vergelijkbaars als de binderberger en de modificatie van een bestaande klover die wordt omgebouwd met aftak-as pomp en reservoir om niet afhankelijk te zijn van tractorhydrauliek.
Klovertje ca 20 ton werkt echt prima, vrouw en kinderen werken af en toe ook mee en kunnen het ding prima bedienen. Tweehand bediening, netjes beveiligd.

groeten Jos.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Pigion »

Ik denk dat de Same hem wel kan hebben. Ik heb er afgelopen zomer nog een zware cyclomaaier aan gehad. Eventueel kan er aan de voorzijde van de tractor wat extra gewicht worden geplaatst. Er staat bij die oom ook nog wel zwaardere tractoren, doch met 4 wielaandrijving redelijk onhandelbaar en kan niet bij ons onderdak.......... Maar voorlopig weet die 87 jarige oom nog niet van ophouden....en de boer hij ploegde voort.

Kan je t.z.t een foto plaatsen.

Pigion.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door JantjeV8 »

Deze winter flink in gebruik geweest, ruim 30 gekloofde en gestapelde kuubs Amerikaans eiken mee bij elkaar gezaagd.

Om de bomen te vellen, een Dolmar PS6000i. Een prima zaag, behoorlijk vermogen, goed hanteerbaar. 48cm blad en daarmee kun je veel aan.

Om de omgevallen boom te snoeien is de kleine Stihl MS180. Lekker licht, loopt als een speer, verbruikt weinig peut. De boom kort ik van buitenaf steeds verder in richting de stam. Gelijk op de stooklengte van maximaal 65cm. Dat doe ik ook met de stammen, dan kan het dikke hout rechtstreeks vanaf de aanhanger over de klover en het dunne hout rechtstreeks richting afdak. Het scheelt me een zaagsessie thuis op de dam.

De grote Stihl is een recente aanwinst en ter vervanging van de Dolmar. Een Stihl MS460, ronduit een machtige machine. Onvoorstelbaar sterk. Qua eigen gewicht exact gelijk aan de Dolmar, dus daardoor een betere PK-gewichts verhouding. Blad van 50cm, daar kom je niet gauw aan te kort.

Als brandstof gebruik ik Aspen. Olie is gewone kettingolie, niet de bio olie want die zorgt voor verstoppingen als je zaag een paar weken stil ligt.

Na iedere zaagdag de kappen er af, het hele zaakje schoonblazen, luchtfilters reinigen, kettingblad eraf en daarachter de zaak schoon maken, voorste kettingwiel apart in olieen, monteren en ketting spannen, ketting vijlen en de zaak aftanken, gereed voor de volgende ronde.

De hele houtvoorraad bij elkaar gezaagd zonder ketting te wisselen. De reserve kettingen hangen nog gewoon aan de spijker. Wel na iedere service het zaagblad andersom monteren.
Bijlagen
Foto0661.jpg
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

Bericht door Brit »

Kleine extra tip, vijl de ketting voor het schoonmaken! dan zal het ijzervijlsel niet als eerste de ketting net iets botter maken en het blad beschadigen.
En als je de zaag voor wat langer denkt weg te zetten, spuit de ketting dan in met WD40 of zoiets. Dan draait hij gelijk weer soepel bij het eerste gebruik.

Groetjes Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
Plaats reactie