Dit klopt volgens mij niet helemaal... Arbeid = kracht x weg, dus kracht = arbeid / weg.JantjeV8 schreef:Kracht = tijd x arbeid
Als je de aandrijving zo flexiblel maakt dat de kloofkracht volledig uit de massatraagheid komt, dan gaat dit principe goed. Oftewel: gebruik een heeel lange V-snaar of band, of maak een slipkoppeling.JantjeV8 schreef:Ik zou nooit een mechanische verbinding maken (tandwielen/kettingwielen e.d.). De klappen die het te verwerken krijgt, al ziet het er door de snelheid nog zo lichtvoetig uit, gaat geheid storingen opleveren. In dat filpje breken de tanden in de cardan ook af, terwijl hij gewoon berk klooft.
Als er een weerbarstig knoest tussen schiet klapt het hele apparaat om je oren.
Nog beter is het om een excenterpers-constructie te gebruiken: een zwaar vliegwiel draait constant, en als je een blok wilt kloven verbind je het kloofmechaniek met het kloofwiel. Aan het eind van de cyclus wordt de verbinding met het vliegwiel weer verbroken, waarna de kloof stilstaat tot een nieuwe cyclus gevraagd wordt. Misschien is hydrauliek dan iets makkelijker...