Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Kracht = tijd x arbeid
Dit klopt volgens mij niet helemaal... Arbeid = kracht x weg, dus kracht = arbeid / weg.
JantjeV8 schreef:Ik zou nooit een mechanische verbinding maken (tandwielen/kettingwielen e.d.). De klappen die het te verwerken krijgt, al ziet het er door de snelheid nog zo lichtvoetig uit, gaat geheid storingen opleveren. In dat filpje breken de tanden in de cardan ook af, terwijl hij gewoon berk klooft.
Als er een weerbarstig knoest tussen schiet klapt het hele apparaat om je oren.
Als je de aandrijving zo flexiblel maakt dat de kloofkracht volledig uit de massatraagheid komt, dan gaat dit principe goed. Oftewel: gebruik een heeel lange V-snaar of band, of maak een slipkoppeling.

Nog beter is het om een excenterpers-constructie te gebruiken: een zwaar vliegwiel draait constant, en als je een blok wilt kloven verbind je het kloofmechaniek met het kloofwiel. Aan het eind van de cyclus wordt de verbinding met het vliegwiel weer verbroken, waarna de kloof stilstaat tot een nieuwe cyclus gevraagd wordt. Misschien is hydrauliek dan iets makkelijker... :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Als je dan toch in het mechanische zou blijven denken, dan kun je beter een nok-principe toepassen. Een nok op het excenter duwt een plunjer naar voren, retour moet dan met een veer of zoiets gebeuren. Net zo sterk, maar wel zonder mechanische verbinding, iets beter om de klappen op te vangen.

Ik heb nog een oud metaal schaafbankje staan. Zo ding met 'de lompe arm', wel eens een vastloper mee gemaakt met zo'n ding? Bij het instellen net even wat teveel voor het beiteltje zetten..

Inderdaad, beter iets anders bedenken.
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johnnw »

Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pieke »

Ik had ff gezocht op >mechanical wood splitter<
kockie schreef:Als je dus een grotere kracht wilt overbrengen naar de kloofbeitel, dan zul je de "krukas" dus dichter naar het middelpunt van de grote schijf moeten brengen?
Dat lijkt hier idd toegepast te worden.Het gaat niet helemaal perfect,maar ik vind het een machtige machine.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Johnnw
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 jan 2012, 20:13
Locatie: Nunspeet
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Johnnw »

Werkt mooi, alleen zit je dan wel vast aan een bepaalde diameter en het aantal grote noesten!!
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pieke »

Prachtig ...hier nog zo'n redneck

De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

Pieke schreef:Dat lijkt hier idd toegepast te worden.Het gaat niet helemaal perfect,maar ik vind het een machtige machine.
Deze kloofbeitel is veel te stomp, waardoor hij snel vast zit. De lange band houdt de motor vrij van schokken, en slipt door als de beitel vast komt te zitten.

Je ziet meteen het andere nadeel van deze constructie: de slag van de beitel is heel kort. En als je stuk hout wat aan de kleine kant is, dan hou je helemaal weinig slag over waarmee het hout moet breken. Een beetje knoest en het gaat fout. Met hydrauliek ga je door tot het hout splijt: soms een paar cm, soms bijna door het hele blok heen.

Die andere mechanische splitter doet het wel goed: ik kon er echter niet uit opmaken hoe die in elkaar zit.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pieke »

Pietje, ik bewonder je parate kennis van mechanica.P(i)etje af. De slag is idd kort, maar wil je deze opvoeren dan wordt het wiel ook weer een flink stuk groter.In het eerste filmpje zie je idd dat ie allemaal even lange blokjes klaar heeft liggen.Komt er een scheve voorbij dan loopt ie idd vast.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Jaap
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2012, 09:21

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Jaap »

Prachtig dat laatste filmpje. Ik neem aan dat het gewoon hydraulisch aangedreven wordt. Wanneer je goed kijkt is het "mes" te smal waardoor het hout onvoldoende open gaat en de man het blok hout omdraaid en op dezelfde plaats er nog een keer oplegt. Dit moet beter kunnen.
Jaap
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2012, 09:21

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Jaap »

Ik mis nu het "laatste" filmpje.
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pieke »

Weer een beetje zitten brainstormen.



En dit combineren met mijn eerdere hersenspinsel.
hersenspinsel.jpg
Heb je een wat kleiner blokje dan verklein de "kloofruimte" door X erin te schuiven.Of mocht ie niet in één keer doormidden gaan dan laat je m zakken ( ontluchtingsnippel een draai geven ) en schuift dan X erin.Het wiel hoeft niet veel toeren te maken en het kloven zal niet snel gaan, maar wel een stuk veiliger.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Op zich hartstikke leuk, die verschillende visies. Maar welke probleem van de bestaande klovers wil je oplossen? Waar loop je tegenaan?
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Jan. »

Ik zal even een boom in de spaken steken.

De techniek redt ons niet, andersom hooguit.


Ik doe het lekker met de bijl. :lol:

Kost niets en lost soms wel wat op.
Soms moeten de fustraties er even uit, dan pak ik de bijl en hakken maar. :mrgreen:
Heeft niemand nadeel van. :fff
Gebruikersavatar
forbert
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 jan 2013, 01:43

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door forbert »

Hahaha.
Vroeger aan boord hadden we 'n flauw raadseltje: wat is de beste lenspomp?
Het antwoord is: 'n bange man met 'n emmer.

De elemetaire
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Jan. »

Weer wat nieuws.

Laten we de bomen genetisch manipuleren, zodat ze na een aantal jaren vanzelf in kant klare stookblokken vallen. Gedroogd en wel.


Of bestaat er al zoiets???
Plaats reactie