Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

sjoerd
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 jan 2009, 12:54

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door sjoerd »

weet iemand waar zo kegel te koop is?
en wat zoiets kost? moet toch makkelijk zelf te maken zijn
de_lange
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 feb 2010, 15:18
Locatie: Houthalen(belgie)

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door de_lange »

Zoek eens op ebay achter kegelspalter.prijzen van 60 euro tot over de 200.
Zelf ben ik ook aan het uitzoeken voor een zelfbouw te maken.
Enkel mis ik nog wat gegevens ivm de electromotor.Ik ben ergens tegengekomen dat er een 380v 2,2kw motor gebruikt werd,van het toerental heb ik geen gegevens.Maar normaal gezien zitten die motoren rond de 2800-3000t/min.
Persoonlijk lijkt me dat wat snel te zijn.Ik denk dat je beter rond de 1400t/min zit of misschien zelfs nog langzamer.
Heeft iemand hier meer info over?De kegel wordt rechtstreeks op de as gemonteerd bij sommige ontwerpen,andere gebruiken dan weer een riemoverbrenging misschien juist om het toerental lager te krijgen?Andere mogelijkheid is een frequentie regeling te gebruiken maar dat is al best prijzig.
Iemand ervaring in gebruik van zo´n ding met betrekking tot gevaren,houtdiameter,blokkeren?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

Ik heb een aantal van die kegelklovers in werking gezien, met name aftakas-aangedreven types.
Wanneer ik die mensen om die kegel zie lopen krijg ik spontaan kippevel. Je broek of overall zal maar gegrepen worden door zo'n rotkegel. Dan krijgt de uitdrukking "iemand een poot uitdraaien" een heel nieuwe dimensie. Aan een minigraver o.i.d. is geen punt, maar geef mij maar een gewone hydraulische klover.
Ik blijf het bloedlinke dingen vinden. ook de kleintjes. Je hoeft maar 1 keer uit te schieten met je arm . Brrrrr.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pigion »

Ik denk dat het toerental voor de kegelsplitters lager ligt. Tractoren zijn standaard met een aftakas 540 omw/min. uitgerust. Tractoren van jongere datum hebben een omschakelbare aftakas met ook 1000 omw/min.
Hoewel bij electromotoren 1450 en 2900 omw/mon. het meest voorkomt, zijn electomotoren met 950 en 700 omw/min. ook goed verkrijgbaar. Ze zijn wel iets duurder.
Pigion
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Dutch John »

nck schreef:Wanneer ik die mensen om die kegel zie lopen krijg ik spontaan kippevel.
Mee eens. Ik zou zo'n ding nog niet voor niets willen hebben. Maar ook geen hydraulische klover. Veel te langzaam. Of het moet er een zijn die van een klos in één ruk 10-15 stukken maakt.
En anders: gewoon met het handje. Wel een zaagbroek en schoenen met stalen neuzen aan. Als een klos niet goed splijt, dan is ie te lang. Dus tijdens zagen al kijken waar de noesten zitten. Een mooie eiken klos van 35 cm doorsnede sla je in 30 seconden kort. Gewoon eromheen blijven lopen en zorgen dat hij blijft liggen. Zweten? Ja. Maar het houdt je wel fit.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Albert van WdJ »

Hout kloven doe ik maar een kuub of 2 per jaar. En dat gaat goed met de hand.(blokken van 35 cm) De rest is allemaal balkhout etc van pallets.
Maar straks komt er een kachel te staan die 65 cm hout aan kan.

Volgens mij gaat klieven op die lengte niet zo best/snel met ellebogenstoom.
Maar deze kegelkliever ga ik zeker niet gebruiken.
Dit ziet er wel efficiënt uit, maar ook link!

Iemand een idee hoe je stammen van 60-65 cm effectief kunt kloven?
Zonder gelijk in hydraulische apparatuur terecht te komen.

Albert
Change, before you have to.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Ik ben toch meer voor een hydraulische klover. Ik heb dit jaar al weer zo'n 25 kuub gekloofd (ben in het voren aan het werken voor mezelf en voor vrienden van me). Gedeelte met de hand gedaan omdat de kloofmachine zo lek als een zeef was. Na een paar uur sleutelen lekt ie niet meer en is ie al weer volop in gebruik (>20 kuub). Ik vind het veel sneller gaan dan met polsstoom. De "slag" die je nodig hebt is maar een paar cm, behalve bij hout met veel noesten, maar daar sla je je met een kloofbijl ook helemaal op kapot...

Ik heb een zelfbouw kloofmachine ter beschikking, helaas niet door mezelf gebouwd... zou willen dat ik het kon. Lassen/slijpen en fitten lukt nog wel, maar die hoge druk houdt me nog een beetje tegen...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

Wanneer ik zelf een hydraulische klover zou bouwen denk ik dat ik op de sloop zou proberen een proportionele pomp te bemachtigen.
Veel opbrengst bij weinig weerstand, dus een hoge snelheid bij onbelaste loop en naarmate de weerstand toeneemt gaat de opbrengst evenredig naar beneden. Hoe harder hij moet drukken des te langzamer gaat hij.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door recumby »

Hier gaat het kloven ook gewoon met de kliefhamer. Deze winter alweer 15 kuub verwerkt. Dit gaat erg vlot bij 85% van de gevallen, de resterende 15% zijn stukken hout met "noten". Daar kan je wel een tijdje mee bezig zijn. Maar als het te moeilijk gaat, dan trek ik de kettingzaag even in gang... Mijn hout is 42 tot 45 cm lang.
Investeringskost van een kliefhamer: 18 euro ! (stond toevallig in promotie toen ik er eentje nodig had)
(Maar ik geef toe, als ik weer eens problemen heb met een moeilijk stuk, dan wenste ik ook dat ik een kliefmachine had)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

nck schreef:Wanneer ik zelf een hydraulische klover zou bouwen denk ik dat ik op de sloop zou proberen een proportionele pomp te bemachtigen.
Klinkt goed, waar zit zo'n pomp in dan? Trekker/heftruck/vrachtwagen/ander voer/vaartuig?
Ik heb zitten zoeken en kan alleen proportionele regelaars vinden.

Op een amerikaans forum weer iets gevonden over een 2trapspomp. 1 trap: veel olie, weinig druk en trap2 veel druk en minder olie (volgens mij had mijn buurman zoiets in zijn vorige trekker en was de 1e trap kapot)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Je moet gewoon een standaard hydrauliekpomp gebruiken, 200bar en voldoende liters moet hij aankunnen.

Als de loze slag te langzaam gaat kun je er (goedkoper) een differantiaalschakeling van maken.

Dat wil zoveel zeggen dat als de cilinder 1 kan op beweegt, de retour-olie niet terug naar het voorraadvat wordt gepompt, maar juist direct naar de andere cilinderzijde middels een bypass. Dat werkt gewoon met drukinstelbare keerkleppen. Loopt je pers weer tegen een stam aan, loopt die werkdruk weer op en bij bijvoorbeeld 30bar en hoger gooit hij die differentiaal bypass dicht en komt de olie weer gewoon vanuit de voorraadtank en door de pomp aangevoerd.
Dat grapje kun je 2 richtingen op doen bij dubbelwerkende cilinders.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef:Als de loze slag te langzaam gaat kun je er (goedkoper) een differantiaalschakeling van maken.
Zie je maar weer dat een forum goed werkt.

Die hele differentiaalschakeling is nooit bij me op gekomen terwijl ze vrij veel wordt toegepast in graafmachines (Hitachi)
Simpele oplossing en de ventielen zijn relatief goedkoop.

Proportionele pompje zitten onder andere in hydraulische vijzels. Dit zijn schottenpompjes met een verstelbaar (drukgestuurd) huis. hoe meer tegendruk hoe langzamer. Voordeel hiervan is dat je met een relatief lichte motor kunt werken.
Een 400 tons vijzel ging gewoon op lichtnet (2.2 kW)

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Het is uit te rekenen, op zich krijg je een 100tons kraan nog met een solexmotor aan de gang.

Kracht = arbeid x tijd.

Kijk eens rond, op aanhangers, laadkleppen van vrachtwagens, autohefbruggen, vuilcontainers, er komen zoveel electrische pompen voor, keuze uit 12, 24, 220 en 380V.
Hoe dikker je zuigerstang ten opzichte van de cilinderbuis, des te harder gaat de retour beweging, en sterker is de klover.

Je motor moet wel wat in verhouding zijn met de pomp, als de pomp sterker is, dan trekt tijdens een zware arbeidslag de pomp de motor mee 'naar beneden'. De aandrijfas van de pomp kan zelfs afbreken. Met een ton of 12/15 perskracht krijg je praktisch al het hout in stukken geduwd. Heb je een keer een weerbarstige knuist, dan even een stukje schuin inzagen met de kettingzaag en die snede precies voor het kloofmes leggen.
Gebruikersavatar
Bufferboost
Berichten: 241
Lid geworden op: 21 nov 2008, 15:40

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Bufferboost »

Deze zomer ga ik van mijn Dalla Bona getrokken mestkraan een mobiele houtklover maken. Met dit idee nb. vorige week 's nachts wakker geworden ... :shock: Zoals jullie gezien hebben ligt er bij mij achter op de betonplaat nogal wat stookhout dat aan de maat is. Gemiddeld rond 50 - 70 Eiken. Om die meterstukken (want ik stook meterstukken) in één keer te kunnen kloven ga ik het vrees ik niet redden met 15 ton. Het liefst zou ik richting de 40 - 50 ton gaan zodat ik ook meteen 6 sectoren kan kloven.

Het idee is dat ik in plaats van de mestbak een stevig H-profiel in de lengte van de kraanarm ophang en dat daarónder een cilinder (slag > 100 mm.) monteer met begeleidingskrammen om het H-profiel. Aan het einde kan ik dan de sectorensplijter (2, 4 of 6) bevestigen en de zuiger doet de rest. Een beetje centreren (gewicht in/uit verdelen) en klaar is Kees ( .. of Hans ). :wink:

Het is dan een kwestie van de meterstukken zagen, een beetje radiaal binnen de draaicirkel van de kraan neerleggen en de klover boven de stronken positioneren. Een groot voordeel is dan dat wij het stamhout drie tot vier keer minder in de handen hoeven te hebben. Want door met de cilinder in de kraanarm een stronk een beetje vast te klemmen, op te kranen en naar de houtstapel te draaien kan je dan eenvoudig het kloofproces afmaken en bovenop de houtstapel de stronk in stukken uiteen laten vallen. Een beetje rechtleggen hoort daar bij natuurlijk :D . Volgens mij een goede rugspaarder :P .

Als ik hem af heb zal ik een paar fotoos er van op het forum plaatsen.
Groet Hans
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

De lengte van de stam maakt niks uit voor de kloof kracht. Als het mes in het hout staat gaat hij verder van zelf, de druk loopt alleen even bij de aanzet op en loopt vervolgens direct weer terug.

Je sector-messen kun je in stappen opbouwen. Het vertikale mes op nivo 1, het horizontale mes 25mm verder, zeg maar nivo 2. Dat verdeelt kracht en dat draagt bij aan veiligheid. Het 'aansnijden' van het hout gaat dan met een minder indrukwekkende knal (=ervaring) en dat geeft toch een prettiger werkgevoel.

De vorm van het mes draagt ook veel bij. Als je zorgt dat het mes bij groot hout niet met de volledige snijkant ineens tegen de stam drukt, loopt hij er ook veel eenvoudiger in.

Afgelopen winter heb ik ook Amerikaans eiken gekloofd, de dikste stukken waren 80cm doorsnede en daarmee totaal geen problemen ondervonden. Theoretisch duwt mijn klover 28ton, met de moeilijkste knuist nog geen moeite gehad.

Denk er om, als je 40 ton duwt, moet je hele constructie die 40 ton evenaren!!! En een staaldikte van 20mm is niet tegen 40 ton bestand.
Het mes of de duwer van de stam beweegt niet vanzelfspreken geheel rechtlijnig. De vorm van het (schuine) hout wil als het ware het mes wegduwen. Je moet met spelingen werken, anders kan er niets beweging. Wil je zuigerstang vanwege het kromme hout wat wegbuigen en geef je hem niet die ruimte, dan drukt er dus ook 40 ton schuin op de zuigerstang. Daardoor krijg je lekke manchetten en in het ergste geval een schuine stang.

Werkelijk waar, 15ton kun je alles mee aan.
Plaats reactie