Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

Ik zie een extra forumdag in de herfst aankomen :) Moet iedereen na het vellen ook helpen sjouwen natuurlijk. Ik heb een populieren en dennenbos in de aanbieding (er vanuit gaande dat ik toestemming krijg)...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

Dennen en sparren vellen?
Doe niet zo moeilijk, die trek je toch gewoon met de kraan in z'n geheel uit de grond. :mrgreen:
Vinden wanneer je stopt met zoeken
recumby
Berichten: 100
Lid geworden op: 05 mar 2009, 13:39

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door recumby »

jonge dennen en sparren misschien wel, maar een populiertje van een jaar of 30 - 40 wil ik je wel eens zien doen :mrgreen:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door kockie »

NCK: ik zou zeggen, "trap d'n Atlas maor an" (Niet die uit Hardenberg)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

heb nog een atlas in de aanbieding voor de liefhebbers :) een ab 1500 of een 1302(d) de plaatjes werden destijds bij Atlas een beetje willekeurig op de machines gezet. Zal er overmorgen eens een item van maken (Bouwjaar 1974, minder als 2000 draaiuren)

soit qua verkleingereedschap heb ik vandaag nog een grote oude stihl gekocht, een 051 AV. 6 pk, en 10 kilootjes, nog een nieuwe ketting en blad voor vinden, maar voor 50 euro kan je niet sukkelen.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nck »

Is niet geschikt als donor machine.
Ik heb een AB 1602 D
Heb als bakcilinder een hefcilinder van een AB 1202 gebruikt met een eigengemaakte tuimelaar.
Niet echt mooi maar wel onbeschoft sterk :fff
Heerlijk geluid, het concert van de vierkoppige 912 Deutz-geschwester.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Sandman79 »

als je eventueel donorspullen zoekty, ik weet ni hoe het zit met de compabiliteit van assen/ trommels/ alle hydraulische cilinders op de kraanarm, die zijn sowieso in reserve aanwezig :)
fransf
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2012, 13:02

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door fransf »

Hallo,

Sinds 2 jaar zaag en kloof ik hout voor mijn 3 houtkachels. Dit doe ik met twee oudjes: een dolmar 112 uit '84 en een stihl 015 uit '81. Zijn fijne professionele machines, ondanks hun leeftijd. Kloven doe ik met de bijl, leuk werk voor in de winter en goed aan het einde van een stresvolle werkweek ;-)

Het slijpen van messen in de keuken doe ik met een keramische aanzetstaaf:
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-ede ... f-25cm.htm
Dat werkt 10 keer beter (en sneller) als een ijzeren aanzetstaaf of fijne vijl. En de messen blijven langer scherp.

Mijn vraag is of iemand weet of er ook kleine aanzetstaven bestaan voor het gebruik bij kettingzagen. Ik denk dat de ketting er een paar keer zo scherp van wordt als met een vijl en dat het sneller gaat. Daarnaast denk ik dat het de levensduur van de ketting zou verlengen.

Alvast bedankt,

Frans
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door David86 »

verkeerd gelezen :)

edit
..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Pietje »

fransf schreef:Mijn vraag is of iemand weet of er ook kleine aanzetstaven bestaan voor het gebruik bij kettingzagen. Ik denk dat de ketting er een paar keer zo scherp van wordt als met een vijl en dat het sneller gaat. Daarnaast denk ik dat het de levensduur van de ketting zou verlengen.

Alvast bedankt,

Frans
Hoi Frans!
Een beitel van een kettingzaag krijgt op een andere manier scherpte dan een keukenmes. Dat verschil zit hem in de hardverchroomde bovenkant van de beitel. Deze laag "is" de scherpte van de beitel; dun voor de scherpte en hard voor de slijtvastheid. Met een ronde vijl haal je het (zachte) staal onder de chroomlaag weg, waardoor de chroomlaag een messcherp uiteinde gaat vormen. Een aanzetstaaf is hiervoor niet geschikt.

Let er op dat je de goede maat ronde vijl gebruikt: elke kettingmaat heeft zijn eigen vijlmaat. Geldt ook voor de vijlhouder, en de kaliber voor de dieptestellers.

Succes!
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

fransf schreef:Hallo,

Sinds 2 jaar zaag en kloof ik hout voor mijn 3 houtkachels. Dit doe ik met twee oudjes: een dolmar 112 uit '84 en een stihl 015 uit '81. Zijn fijne professionele machines, ondanks hun leeftijd. Kloven doe ik met de bijl, leuk werk voor in de winter en goed aan het einde van een stresvolle werkweek ;-)

Het slijpen van messen in de keuken doe ik met een keramische aanzetstaaf:
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-ede ... f-25cm.htm
Dat werkt 10 keer beter (en sneller) als een ijzeren aanzetstaaf of fijne vijl. En de messen blijven langer scherp.

Mijn vraag is of iemand weet of er ook kleine aanzetstaven bestaan voor het gebruik bij kettingzagen. Ik denk dat de ketting er een paar keer zo scherp van wordt als met een vijl en dat het sneller gaat. Daarnaast denk ik dat het de levensduur van de ketting zou verlengen.

Alvast bedankt,

Frans

Hallo Frans,

Bedenk dat een zaagketting niet altijd netjes een beetje onscherp wordt. Je komt een keer per ongeluk in het zand terecht, er zit een keer een steentje of een spijker in het hout.
Met een vijl zijn beschadigingen er vlot uit te werken, met een aanzetstaaf lukt dit niet en zou je alleen een licht bot geworden ketting kunnen scherpen.
Vijlen gaat echter bijna altijd beter dan (laten) slijpen. Vaak neemt slijpen nog meer materiaal af terwijl het gevaar bestaat van verbranden van de snijkanten. Vooral als je dingen moet laten doen gebeurt het vaak niet geheel naar je zien of zelfs ronduit niet goed.
Er bestaan sinds kort ook diamantvijlen voor zaagkettingen. Deze zullen vast ook voor een betere finish zorgen. In Duitsland ben ik ze al tegen gekomen op een internetforum.

Ben het helemaal eens met Pietje.

groet Jos.
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Brit »

Ik ben het ook eens met Jos en Pietje!

Ik heb we een hulpstuk gezien voor de Drem(p)el om de kettingzaag mee te slijpen. Vast erg makkelijk en snel, maar waarschijnlijk ook niet erg secuur en daardoor zal de ketting ook minder lang mee gaan.
Vaak met de hand even scherp vijlen en af en toe machinaal alle tandjes even ver en schuin slijpen is tot nu toe de beste mix waar ik ervaring mee heb.

Groeten, Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
fransf
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2012, 13:02

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door fransf »

Bedankt voor de uitgebreide reacties!

Het verhaal van het harde dunne laagje wist ik niet, slijpen blijft dus gewoon bij een vijltje.

Bedankt!
Picard
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 aug 2012, 17:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Picard »

het zit er weer op,
2 gigantische beuken, 12 kuub strak gestapeld van gemaakt
2 man in 5 dagen samen met onze grote sterke vriend 'RuckZuck'
nooit problemen mee gehad, al jaren lang.

Afbeelding
Jan.
Berichten: 676
Lid geworden op: 04 jul 2012, 11:03

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Jan. »

We klokten afgelopen nacht de eerste vorst.
De zaag begint zich te roeren, de bijl jeukt en ik krijg er ook zin in.
Zijn er al weer ecologen op strooptocht, naar stookhout?

Wat is het aanbod en wat zijn de prijzen?

Ik vind het wel opmerkelijk dat bedrijven steeds hogere verkoopprijzen hanteren.
Evenals de partikulieren die het "erbij doen"

Raar eigenlijk. :mrgreen:

Als ik mijn eigen werk reken bij het sprokkelen en verwerken kan het al niet / net wel uit tegen gas stoken.
Vorig jaar was de inkoopsprijs bij/via Staatsbosbeheer is al 55 a 60 euro voor hout op stam!! Daarbij durven ze rustig te zeggen dat dit een weggeefprijs is voor hen zonder winst. :fff
Daarnaast is het nu al onmogelijk om rechtstreeks van het Staatsbosbeheer te kopen.
Men verwijst ons naar de "tussenhandelaars" welke met enorme beesten het bos slopen.
Daar koop ik dus never van! :P
Laatst gewijzigd door Jan. op 26 okt 2012, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Zij die achter mijn rug om spreken, staan op de juiste plek om mijn kont te kussen.
Plaats reactie