Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedschap

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door frans »

Taita schreef:Ik heb me alleen een beetje verkeken op het gewicht van deze zaag. Als je er een dagje mee om gaat moet je wel spierballen hebben.
Toen ik mijn Alpina ooit kocht was het advies van een ervaren kennis, let op dat je niet een te zware koopt. :fff
In de loop van de jaren bleek dat een goed advies. het merk lijkt hier niet meer te bestaan.
De machine was zeker te goed.
Op het www gelezen dat de cilinder wand verchroomd is..
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Tja, het gewicht. Ik sta op een zaagdag het grootste deel van de dag met een ms460 in m'n voorpoten. Voel je 's-avonds wel, maar ja, het ding verzet wel een bak werk.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door bonkelaar »

frans schreef:
Taita schreef:Ik heb me alleen een beetje verkeken op het gewicht van deze zaag. Als je er een dagje mee om gaat moet je wel spierballen hebben.
Toen ik mijn Alpina ooit kocht was het advies van een ervaren kennis, let op dat je niet een te zware koopt. :fff
In de loop van de jaren bleek dat een goed advies. het merk lijkt hier niet meer te bestaan.
De machine was zeker te goed.
Op het www gelezen dat de cilinder wand verchroomd is..
Alpina was zeker een prima zaag, Italiaans dacht ik.
Verchroomde cilinderwanden hebben de meeste, zo niet alle. Zelfs nog edeler, nikasil coating wordt gedaan, als bij motorfietsen.
Een aluminium cilinder moet aan de binnenzijde voorzien zijn van een slijtvaste laag.

Groet Jos.
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door wiha »

Ter vervanging van de Mc Culloch pm 610 8 kg en echt zwaar heb ik sinds een 3 jaar de stihl ms 310.
Prachtig machien, Sterk, niet te missen voor als je dikke stammen moet zagen.
Sinds vorig jaar daarbij toch maar een lichte tweedehands husqv. aangeschaft 37 cm blad en deze is toch nu de meest gebruikte zaag omdat ze lichter is.
Vooral voor takhout, uitdunning en snoeiwerk een comfort omwille van het gewicht.

Mijn advies als het voor brandhout is : ms tussen 230 en 270 .
of een lichte en een zwaardere, ms 211 en ms 310.
Lichter dan ms 211 blijkt geen goed idee te zijn.
husq, echo, dolmar : allemaal goed ! gebruik geen mengbenzine ouder dan 4 weken !


wiha
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door GeorgeBfast »

Zagen doe ik met een Husqvarna 55 kettingzaag , is een erg goede en sterke allround zaag. Maar dat verwacht ik ook van een Husqvarna of een Stihl dat het goede machines zijn.
Meer verbaast ben ik over mijn afgelopen herfst aangekochte houtklover van Van Cranenbroek voor €250,- die inmiddels al ruim 40m3 hout moeiteloos heeft gekloofd en zelfs de meest moeilijke noesten kapot duwt. En dat voor een 7 Tons machine op 220V.
We hebben stammen gekloofd van bijna een meter doorsnede en 45 cm lang en werkt probleemloos. Ik kan deze machine iedereen aanraden.
Onderstaande links laat deze kloofmachine zien.

http://www.youtube.com/watch?v=z3vJQv5Y ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=iwpaJCSV ... plpp_video
nooitgintijd
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 okt 2011, 19:31

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nooitgintijd »

Hoi George,

Mooi machientje voor een nette prijs dan, wel slim van je dat jij hem op een tafel hebt staan :) .

http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 267#p28267

40 M2 kloven op je hurken lijkt me niet bevordelijk voor je rug.

Groet Marc
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door GeorgeBfast »

Met niet te dikke stammen hebben we hem inderdaad op de originele tafel staan , maar we hebben de laatste tijd enorm dikke stammen gekloofd (70-100cm doorsnede en 45 cm lang) en dan is het tafeltje veel te hoog om de stammen er op te heffen.
nooitgintijd
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 okt 2011, 19:31

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door nooitgintijd »

Dan is het inderdaad mooi dat je hem ook op de grond kunt zetten :P .

Mijn klover staat verticaal en het tafeltje gaat van plm. 80 cm hoogte naar boven richting een vast mes.
Ik sta weleens te vechten met flinke stammen :evil: .
Het ding was echter niet duur, tweedehands door iemand zelf gebouwd in een ver verleden, zolang hij het vol houdt mag hij blijven. Mocht ik eens iets anders nodig hebben ga ik ook eens bij van Cr. langs in Budel.

Groet Marc
wiha
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 jul 2011, 18:24
Locatie: noord oost limburg B

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door wiha »

https://www.roco-technik.de/Kategorie/7/Holzspalter.htm

met de 8 ton s vertikale klover , al een paar honderd m3 gekloven.

Prima machine voor het thuis gebruik, voordeel : je kan klieven tot 105 cm wat de totale behandeling van het hout eenvoudiger maakt.

grt, Wiha
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door frans »

bonkelaar schreef: Verchroomde cilinderwanden hebben de meeste, zo niet alle. Zelfs nog edeler, nikasil coating wordt gedaan, als bij motorfietsen.
Een aluminium cilinder moet aan de binnenzijde voorzien zijn van een slijtvaste laag.
Groet Jos.
Ik ging er van uit dat men een gietijzeren bus als voering in een cylinder toepaste...
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
René
Berichten: 12
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:18

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door René »

frans schreef: Ik ging er van uit dat men een gietijzeren bus als voering in een cylinder toepaste...
Dit is zeker wel gebeurd maar chroom is veel harder lichter en geleid veel beter warmte.
En als je aluminium etst is chroom simpel aan te brengen dus nog goedkoop ook.
Groeten René
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door JantjeV8 »

Bij grotere verbrandingsmotoren worden inderdaad voeringen van gietijzer gebruikt. Bij kleine motortjes wordt dat niet gedaan. Daar wordt een slijtvaste laag op aangebracht. Kan van alles zijn. Er bestaan zelfs cilinders met een hard-geanodiseerde laag. Geen toevoeging dus. Dat kan echter niet bij giet-aluminium. Al met al zijn er zo veel mogelijkheden, dat is niet te beschrijven. Hangt af van de applicatie mogelijkheden van een bedrijf, van marktsituaties op het moment van die 'uitvinding', van voorschriften waar aan voldaan moet worden, van de toepassing waar iets voor ontwikkeld wordt, van de kosten van grondstoffen in die periode etc etc etc.
Wel mooi, de techniek staat nooit stil.
ory hendrik
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2012, 00:06

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door ory hendrik »

beste lezers, ik ben een nieuw lid en kijk uit naar wat komen gaat. Wat betreft het kleinen van brandhout, heb ik met plezier gelezen en ja, ik herken bijzonder veel. Zelk ga ik nu ongeveer een 15-tal jaar brandhout zagen. Tja wat kan ik zeggen dan dat dit ging met veel vallen en opstaan. Wat de zaag aangaat : ik heb zowat alle merken gehad, mijn ervaring is dat er geen slachte merken bestaan, zolang je bij de professionele uitvoering blijft. Mijn voorkeur gaat uit naar Stihl en wel om de volgende reden, heb je een breuk, binnen het uur ben je weer aan het werk, met dezelfde zaag. Het voordeel van stihl is dat je altijd en overal geholpen wordt. Ik beschik over volgende machine's 200t, 390, 440, 660 voor elke werk een zaag. Het meeste werk ik met de 200t (jawel, ook op de grond) en de 440. Ik ben van mening dat een zware machine (70cc) met een kort blad (40cm) het meeste werk verzet in korte tijd.
Het klieven doe ik met een machine met benzine motor (kolher 2-cylinder). Een iets te zware motor, meer hierdoor gaat deze langer mee. Niets is vervelender dan werkgerief dat faald terwijl je bezig bent. Hout droog ik in betonnet, 3stuks aan elkaar in een cilinder. IDEAAL!!! Een vrachtwagen-bache dekt de bovenzijde af, de wind ruist rustig door het hout heen. Ik zou 10 bladzijden kunnen vullen met gebeurtenissen waar ik totaal de mist in ging, verkeerde aankopen, verkeert aanpakken van het werk, bomen die verkeert werden omgezaagd enzenz. In totaal een 4tal ongevallen gehad met eindresultaat dat ik n vinger mis. Tja, hout zagen, t'is een microbe en het doet me plezier te lezen dat er veel me geinfecteerd zijn.
GeorgeBfast
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 jan 2012, 19:57

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door GeorgeBfast »

Oei een vinger verloren met houtzagen? Tja het blijft natuurlijk een beetje gevaarlijk werk dat bomenzagen en dergelijke maar nu met de thermometer op -20 afgelopen nacht is het werk niet voor niks geweest en zitten de houtstokers er nu warmpjes bij. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Jos078
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2012, 12:49

Re: Verkleinen van stookhout; Kettingzagen en Kloofgereedsch

Bericht door Jos078 »

Hi

Heb sinds kort een stihl 048 (77cc en wegen als lood :oops: )bemachtigd. Mijn huidige zagen zijn een ietsie lichter, en vooral zuiniger en stiller dan voorgenaamde nl Stihl ms 270 en 211.
Een probleempje , het ding stop niet wanneer ik hem op "0" zet.
Na wat zoeken heb ik een loshangend koperen kabeltje thv van het luchtfilter en bougie, gevonden en 'kdenk dat dit het probleem kan zijn.
Heeft iemand hiermee ervaring of weet wat ik moet doen?

Thx
Jos
Bijlagen
DSC_0613.JPG
Plaats reactie